• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ze świateł zniknął priorytet dla pieszych

Michał Sielski
27 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Skrzyżowanie ul. Derdowskiego i ŻeromskiegoMapka w centrum Gdyni było pierwszym w Trójmieście, gdzie cały czas świeciło się zielone dla pieszych i dopiero, gdy podjechał samochód, zapalało się czerwone. Ale po pięciu latach światła całkowicie zlikwidowano - to efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych oraz tego, że... nie wszyscy byli z nich zadowoleni.



Jak oceniasz decyzję o likwidacji świateł?

W 2016 r. wprowadzenie sygnalizacji świetlnej z priorytetem dla pieszych było całkiem sporym wydarzeniem. Kierowcy byli zdziwieni, bo ktoś w końcu zamienił role i to oni musieli "prosić" o pokonanie skrzyżowania - zawsze było odwrotnie, bo to piesi musieli wciskać przycisk i czekać na zmianę świateł. Piesi też byli zdziwieni, bo zielone dla nich świeciło się jednocześnie na wszystkich przejściach, gdy w pobliżu nie było żadnych samochodów.

Skrzyżowanie z priorytetem pieszych pojawiło się w 2016 r.


Zdziwieni byli też rowerzyści i kierowcy skuterów - bo pętle indukcyjne na skrzyżowaniu często ich nie wykrywały i na legalny przejazd musieli czekać, aż podjedzie jakiś samochód, który systemowi czujników uda się zauważyć:

Film z 2019 roku:


Mimo kilku niedociągnięć rozwiązanie się sprawdzało, ale właśnie zostało usunięte. Na skrzyżowaniu nie zmieniono jednak programu sygnalizacji, a... całkowicie ją zlikwidowano. Dlaczego?

- Odchodzimy od utrzymywania sygnalizacji świetlnej na ulicach centralnych, gdzie ruch pieszy i rowerowy jest dominujący, a ruch samochodowy - uspokojony - wyjaśnia Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta Gdyni. - Konieczność np. zastosowania sygnalizacji świetlnej jest niezaprzeczalna na ul. Władysława IV, ale na ulicach lokalnych środek ten był już nadmierny i przyczyniał się przede wszystkim do zmniejszenia płynności ruchu pieszego i spadku komfortu przemieszczania się, nie mając wpływu na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Obie ulice Derdowskiego i Żeromskiego, jako drogi lokalne w ścisłym centrum miasta, objęte są strefą "Tempo 30" i charakteryzują się wąskim przekrojem drogi, która wraz z nowymi przepisami zobowiązuje kierujących do zachowania szczególnej ostrożności. Przed likwidacją sygnalizacji świetlnej zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa, np. odsunięcie miejsc parkingowych od skrzyżowania - dodaje Alicja Pawłowska.
Dodaje, że w ramach tych samych działań usunięto także sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i ŚwiętojańskiejMapka.

Opinie (182) 4 zablokowane

  • A teraz zagadka. Ile słupków jest na foto nr jeden? (4)

    Mi udało doliczyć się aż 20. Chore miasto. Marnotrawią publiczne pieniądze.

    • 15 8

    • (3)

      Każdy słupek to zasługa jakiegoś kierowcy, który nie potrafi zaparkować zgodnie z prawem.

      • 11 7

      • dokładnie i powinni za nie płacić ze swoich!

        • 4 1

      • Nikt nigdy nie parkował na skrzyżowaniu. To jest jakiś przewał żeby firma znajomych miała zlecenia. (1)

        Jak osłupkuja wszystko to będą 'zagęszczać': słupki co 20cm.

        • 3 4

        • Oj, tu się mylisz.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jak jadę autem, to jadę daleko i zależy mi na czasie (14)

    W innym przypadku dla rozrywki, wypoczynku to wolę iść na piechotę i tak mi się nie śpieszy. W mieście używam też komunikacji miejskiej. Bardziej od czerwonego światła irytują mnie pędzący rowerzyści na których muszę uważać poza wyznaczonymi miejscami (np. przejściem dla pieszych, jak to w przypadku samochodów).

    • 107 52

    • Jak jadę autem to dojadę szybko na miejsce więc nie zależy mi na czasie

      bo mogę oszczędzić max parę minut w innym przypadku mi się śpieszy bo chodzi się wolniej niż jedzie. Bardziej od czerwonego światła irytują mnie kierowcy nie zatrzymujący się na zielonej strzałce i przejeżdżający "po piętach" oraz parkujący poza wyznaczonymi miejscami (np. koło przejścia dla pieszych, na drogach rowerowych chodnikach i trawnikach)

      • 26 10

    • (2)

      "Jak jadę autem, to jadę daleko i zależy mi na czasie. W innym przypadku dla rozrywki, wypoczynku to wolę iść na piechotę i tak mi się nie śpieszy. W mieście używam też komunikacji miejskiej." To brzmi trochę jak Polaka wymarzony obraz własny. Póki co całkowicie nieprawdziwy dla większości.

      • 13 6

      • niektórych cyklofobów denerwują rowerzyści, którzy "pędzą" (1)

        podczas gdy na płaskim rzadko który cyklista jedzie z prędkością wyższą niż 15 km/h. Frog, który jechał ponad 100 km/h po mieście został uniewinniony, ponieważ " nie stwarzał zagrożenia katastrofą w ruchu drogowym".

        • 5 6

        • Święte krowy na rowerach pędzą sporo ponad 15 km/ h po chodnikach, przejściach dla pieszych. Rowerzysta jest anonimowy i uważa ze wszystko mu wolno oprócz prędkości która rozwija w granicach 40 km/h. Zderzenie z takim anonimem wielokrotnie kończy się poważnymi obrażeniami ciała a nawet zgonem. Anonimowy rowerzysta potrafi często nie zauważyć takiego faktu korzystając z braku identyfikacji np. tablicy rejestracyjnej po prostu ucieka.

          • 2 0

    • (1)

      Widzę takich co do biedny (200m) jadą jednak samochodem bo przecież daleko.

      • 9 3

      • Smacznego.

        Jesteś biedny.

        • 1 5

    • (6)

      A mi zawsze zależy na czasie.

      Do pracy mam 8 minut samochodem, 50 minut na piechotę. Wolę pojechać samochodem, żeby móc po 8.5h wrócić i pójść z psem (z chorym pęcherzem), niż zostawić go na 10 godzin.
      A co z dzieckiem w przedszkolu oddalonym kolejne 30 minut z buta w inną stronę? z 10 godzin robi się 11h. Do tego jeszcze małe nóżki idą wolniej, więc dochodzą ekstra minuty + słodkie narzekanie, że daleko, że nóżki bolą. A potem jeszcze trzeba zrobić obiad na następne dwa dni, znowu czas mija, bo trzeba do sklepu iść. I teraz problem, bo albo idę z dzieckiem i tyram ze sobą siatki, albo idę do domu, wracam kolejne 8 minut do sklepu tą samą trasą.

      I nagle się okazuje, że czas człowiekowi ucieka, bo zamiast robić coś efektywnie, to marnuje czas na chodzenie tymi samymi dwoma ulicami obok tych samych, zasmrodzonych przez autobusy i ciężarówki miejscami.

      • 9 4

      • wypożycz na tydzień rower cargo - wtedy i dowożenie dziecka i dowożenie zakupów będzie wyglądało inaczej

        przypuszczalnie czas przejazdu do pracy wydłuży się o 2 minuty, ale zyskasz zdrowie i zaoszczędzisz pieniądze.

        • 3 7

      • A teraz powiedz, gdzie pracujesz i gdzie dojeżdżasz.

        Po 8 minutach jechania samochodem przez miasto w szcycie jesteś pół kilometra dalej :D

        • 3 1

      • Zostawienie samego psa w domu na 8,5 h jest tak samo nieludzkie jak na 10h. Biedny zwierzak

        • 1 1

      • lowelkiem,lowelkiem, SKM, piechotką! (1)

        o pacz nawet jakiś oszołom cargo ci poleca lowelowe

        • 3 1

        • O kolejny biedak z dalekich przedmieść

          Co, należy ci się? Denerwujesz się ze stoisz w koteczku? Dobrze Ci tak, to kara za to że jesteś biedny, nieporadny i kupiłeś mieszkanie w polu.

          • 0 3

      • Popracuj nad wydolnoscią

        W mieście 8 minut, biorąc pod uwagę włączanie się do ruchu przy wyjeździe z parkingu, swiatła i skrzyżowania to ok. 1- 1,5 km, coś co pieszo pokonuje się 15-20 minut. Zimą pewnie dłuźej odsniezasz samochód niż byś szedł.

        • 0 0

    • tak, oczywisćie, każdy w autko to ważny człek, pędzący na ważne spotkanie ( w macu)

      a piesi, wiadomo, jak nie mają autka, to znaczy że biedni i ich nie stac hyhyhy. Mogą sobie postac 5 minut na światłach, nic im sie nie stanie

      • 5 4

  • Gdynia to Białoruś

    Szczurek nas wykończy.

    • 14 5

  • Logika UM Gdynia: ciągłe zielone dla pieszych zmiejszało płynnośc ruchu pieszych

    czego nie rozumiesz?

    • 13 4

  • Niedługo zwiną asfalt, zakupią 1000 delfinów z plastiku

    wyłączą latarnie po 23.00 i będziemy zaściankiem, ale... aspiracje i ograniczenia ruchu jak w Londynie i Paryżu, takie porównania i argumenty kucykowej marionetki.

    • 20 4

  • X

    Dobrze że Gdynia jeszcze nie zniknęła jako miasto ale widać trzyma się resztkami sił .

    • 11 3

  • (1)

    Z tego co pamiętam, to jako pieszy wielokrotnie musiałem przechodzić tam na czerwonym, nie mogąc doczekać się zielonego. Teraz jest lepiej

    • 11 4

    • Dokładnie!

      • 2 3

  • Tytuł artykułu błędnie i nietrafnie opisuje sytuacje

    Ze świateł zniknął priorytet dla pieszych- tak brzmi. Co lubi robić ten portal? Pisać artykuły, które jednych przeciw drugim nastawiają. Prawda jest taka, że z obecnymi przepisami to właśnie pieszy ma pierwszeństwo, zawsze! Więc priorytet wzrósł, ponieważ kierowca musi zawsze ustąpić pieszemu, który nie musi już czekać na zielone światło, w sytuacji, w której mógłby mieć właśnie czerwone. Ale lepiej się sprzedaje skandalik i ewentualnie podkoloryzowany tytuł.

    • 16 3

  • A więc jednaak lobby samochodowe zwycięża w Gdyni. (9)

    To ile pieniążków dla UM w Gdyni od producentów blachosmrodów?
    Cała Gdynia to jedno wielkie skrzyżowanie samochodowe. Trują, hałasują, rozwalają. A trolle samochodowe piszą że to wszystko dobrze. Hahahahaha.

    • 3 22

    • Cóż za dziecinada, taki komentarz

      Skoro pieszy ma pierwszeństwo to teraz za każdym razem bez względu na światła może przejść, nie musi czekać na zielone, kiedy akurat swieci się czerwone!

      • 7 2

    • (4)

      Używanie określeń typu "blachosmród" świadczy o fanatyźmie.

      • 9 3

      • a może o autoironii sztywniaku. Dlaczego mam swojego auta tak nie nazywać ? Wydziela szkodliwy (1)

        smród, a ty w garażu załączasz silnik i się delektujesz zapachem z rury wydechowej ?

        • 2 8

        • Oczywiście. Nie ma to jak zapach benzyny i skaju o poranku.

          • 5 1

      • Fanatycy kierowczyki prowokują odpowiedź społeczną adekwatną do skali zajęcia i okupacji terenu przez kierowczyków. (1)

        • 0 3

        • Twoje słowa są odwrotnie proporcjonalne do okupacji twojej puszki mózgowej.

          • 0 0

    • Lubię gdy pachosmrodziarze się ciskają jak wszy na grzebieniu. To takie zabawne...

      • 3 7

    • No powinnaś od razu na wieś wracać. Taka natura miasta, że tu są samochody.

      Tylko jeszcze większych pryszczy z nerwów dostaniesz ... a po co ci to ?

      • 2 0

    • Nie od producentów tylko od kierowców - mają przyjeżdżać, parkować i płacić.

      • 0 0

  • Po co nam sygnalizacja świetlna informująca, że świeci słońce? (1)

    Wymyślajcie wincyj, wincyj d*pereli. Na pewno będziemy szczęśliwsi.

    • 10 4

    • gdynianka

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane