• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ze świateł zniknął priorytet dla pieszych

Michał Sielski
27 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Skrzyżowanie ul. Derdowskiego i ŻeromskiegoMapka w centrum Gdyni było pierwszym w Trójmieście, gdzie cały czas świeciło się zielone dla pieszych i dopiero, gdy podjechał samochód, zapalało się czerwone. Ale po pięciu latach światła całkowicie zlikwidowano - to efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych oraz tego, że... nie wszyscy byli z nich zadowoleni.



Jak oceniasz decyzję o likwidacji świateł?

W 2016 r. wprowadzenie sygnalizacji świetlnej z priorytetem dla pieszych było całkiem sporym wydarzeniem. Kierowcy byli zdziwieni, bo ktoś w końcu zamienił role i to oni musieli "prosić" o pokonanie skrzyżowania - zawsze było odwrotnie, bo to piesi musieli wciskać przycisk i czekać na zmianę świateł. Piesi też byli zdziwieni, bo zielone dla nich świeciło się jednocześnie na wszystkich przejściach, gdy w pobliżu nie było żadnych samochodów.

Skrzyżowanie z priorytetem pieszych pojawiło się w 2016 r.


Zdziwieni byli też rowerzyści i kierowcy skuterów - bo pętle indukcyjne na skrzyżowaniu często ich nie wykrywały i na legalny przejazd musieli czekać, aż podjedzie jakiś samochód, który systemowi czujników uda się zauważyć:

Film z 2019 roku:


Mimo kilku niedociągnięć rozwiązanie się sprawdzało, ale właśnie zostało usunięte. Na skrzyżowaniu nie zmieniono jednak programu sygnalizacji, a... całkowicie ją zlikwidowano. Dlaczego?

- Odchodzimy od utrzymywania sygnalizacji świetlnej na ulicach centralnych, gdzie ruch pieszy i rowerowy jest dominujący, a ruch samochodowy - uspokojony - wyjaśnia Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta Gdyni. - Konieczność np. zastosowania sygnalizacji świetlnej jest niezaprzeczalna na ul. Władysława IV, ale na ulicach lokalnych środek ten był już nadmierny i przyczyniał się przede wszystkim do zmniejszenia płynności ruchu pieszego i spadku komfortu przemieszczania się, nie mając wpływu na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Obie ulice Derdowskiego i Żeromskiego, jako drogi lokalne w ścisłym centrum miasta, objęte są strefą "Tempo 30" i charakteryzują się wąskim przekrojem drogi, która wraz z nowymi przepisami zobowiązuje kierujących do zachowania szczególnej ostrożności. Przed likwidacją sygnalizacji świetlnej zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa, np. odsunięcie miejsc parkingowych od skrzyżowania - dodaje Alicja Pawłowska.
Dodaje, że w ramach tych samych działań usunięto także sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i ŚwiętojańskiejMapka.

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Często odbieram tam wnuka ze szkoły

    było bardzo bezpiecznie. Niestety znowu ktoś za długo "myślał" i postanowił!

    • 2 2

  • Internet jest jednak wielki... (1)

    Wpis ten szczególnie polecam pani kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności UM Gdynia. Wystarczyło poświęcić chwilkę, by wygooglać poniższe linki (jeden nawet na tym portalu). Naprawdę warto zapoznać się z historią skrzyżowania Derdowskiego/Żeromskiego i uzasadnieniem budowy sygnalizacji świetlnej, zanim podejmie się decyzję o likwidacji świateł. Proszę zrozumieć, te światła naprawdę nie były tam przez przypadek.

    https://dom.trojmiasto.pl/Gdynia-kolejne-skrzyzowanie-ze-swiatlami-n36175.html?strona=0

    • 0 1

    • Niestety, drugi z linków został wycięty, pozwolę więc sobie na wklejenie fragmentu artykułu z 2009 roku:

      "Najbardziej pechowe skrzyżowanie w Gdyni, ulic Żeromskiego i Derdowskiego, po latach próśb mieszkańców doczeka się sygnalizacji. Zamontowanie świateł w tym miejscu sfinansuje jednak nie miasto, lecz prywatna firma AB Inwestor, realizująca w pobliżu za 60 mln zł gmach usługowo-mieszkaniowy Transatlantyk.

      Sygnalizacja gotowa ma być najpóźniej w drugiej połowie przyszłego roku, a dla mieszkańców tego zakątka Gdyni to znakomita wiadomość, bo ostatnie lata stoją pod znakiem niekończącego się pasma kolizji i wypadków na tym skrzyżowaniu. Wszystko dlatego iż kierowcy w tym miejscu jeżdżą na pamięć i nie respektują znaków drogowych. Wielu z nich zapamiętało, że samochody jadące po szerszej i wpadającej do ul. Świętojańskiej ul. Derdowskiego miały dawniej pierwszeństwo przejazdu.

      Tymczasem organizacja ruchu zmieniła się, stąd mieszkańcy pobliskich budynków niezwykle często słyszą brzęk giętych blach i tłuczonego szkła. Pracownicy przylegającego do skrzyżowania budynku Izby Bawełny prowadzili nawet specjalną statystykę i w ostatnich latach naliczyli takich kolizji i wypadków ponad 200. Urząd Miasta Gdyni, proszony od lat przez mieszkańców o zamontowanie sygnalizacji świetlnej, odmawiał jednak dotychczas zrealizowania tej inwestycji, tłumacząc, że są bardziej niebezpieczne punkty w mieście, wymagające w pierwszej kolejności wyłożenia pieniędzy na sygnalizatory. Pracownicy magistratu tłumaczyli m.in., iż zderzenia samochodów na ulicach Żeromskiego i Derdowskiego są zazwyczaj niegroźne i kończy się na strachu, a poszkodowanych nie ma. "

      • 0 0

  • hehe

    pseudo eko solarne pajacyki

    • 0 0

  • szczepić! wszystkich szczepić!

    • 0 0

  • Priorytety się zmieniły...

    ....od czasu podwyżek SPP UM preferuje ruch samochodowy.
    Stąd te zmiany - obcięte kursy ZKM, koniec priorytetu dla pieszych.

    "Kochane pieniądze przywieźcie kierowcy. Stop. Kasa pusta.Stop. Kilmatyczne Centrum. Stop."

    • 0 0

  • Bzdury piszecie

    "rozwiązanie się sprawdzało, ale właśnie zostało usunięte" co za bełkot.
    Dobrego nie tylko usuwa się. Poprostu eksperyment który nie sprawdził się. Skoro nie wykrywał rowerzystów i motorowerów, czyli był wadliwy.

    • 0 0

  • Gdynia miasto upadłe umiera pod rządami Szczurka.Szczurek musi odejśc referendum

    Wszystko jest likwidowane a tylko robią podwyżki lub wprowadzają nowe opłaty.Zróbmy referendum odwołajmy tą bandę nieudaczników. Pod ich rządami od wielu lat miasto zmierza w kierunku losu Detroit miasta bankruta w którym każdy mieszkaniec ma 800 tys dolarów długu miasta do spłaty.Stocznia i współpracujące z nią firmy dające razem blisko kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy zbankrutowała. Główny pracodawcą obecnie jest urząd miejski wraz z podległymi instytucjami.Szczurek otacza się nieudacznikami, lizusami i klakierami jak Łuczyk czy ta Gruchła Spychecka .Miasto ma ogromne wzrastające zadłużenie m.in z powodu niepotrzebnych inwestycji typu lotnisko w Babich Dołach.Lotnisko wybudowano za 110 mln a sprzedano za 7 min. Wszystko z naszych podatków.Miejskie ulice są dziurawe jak sito i często nieoświetlone, stale pół miasta jest zakorkowane.Młodzi ludzie masowo wyjeżdzają z Gdyni do innych miast bo nie widzą dla siebie perspektyw w tym mieście. W urzędzie i podległych placówkach panuje nepotyzm zatrudnia się na kierownicze stanowiska rodziny, bliskich i znajomych władz. W ramach oszczędności ekipa Szczurka ma zwalniać pracowników MOPsu którzy już i tak najmniej zarabiają oraz nauczycieli ze szkół. Ratujmy Gdynię Szczurek musi odejść. Referendum.

    • 1 0

  • Szkola

    Przy tym skrzyzowaniu jest szkoła podstawowa. ciekawe czy o tym pomyślano likwidując sygnalizacje.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane