• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ze świateł zniknął priorytet dla pieszych

Michał Sielski
27 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Skrzyżowanie ul. Derdowskiego i ŻeromskiegoMapka w centrum Gdyni było pierwszym w Trójmieście, gdzie cały czas świeciło się zielone dla pieszych i dopiero, gdy podjechał samochód, zapalało się czerwone. Ale po pięciu latach światła całkowicie zlikwidowano - to efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych oraz tego, że... nie wszyscy byli z nich zadowoleni.



Jak oceniasz decyzję o likwidacji świateł?

W 2016 r. wprowadzenie sygnalizacji świetlnej z priorytetem dla pieszych było całkiem sporym wydarzeniem. Kierowcy byli zdziwieni, bo ktoś w końcu zamienił role i to oni musieli "prosić" o pokonanie skrzyżowania - zawsze było odwrotnie, bo to piesi musieli wciskać przycisk i czekać na zmianę świateł. Piesi też byli zdziwieni, bo zielone dla nich świeciło się jednocześnie na wszystkich przejściach, gdy w pobliżu nie było żadnych samochodów.

Skrzyżowanie z priorytetem pieszych pojawiło się w 2016 r.


Zdziwieni byli też rowerzyści i kierowcy skuterów - bo pętle indukcyjne na skrzyżowaniu często ich nie wykrywały i na legalny przejazd musieli czekać, aż podjedzie jakiś samochód, który systemowi czujników uda się zauważyć:

Film z 2019 roku:


Mimo kilku niedociągnięć rozwiązanie się sprawdzało, ale właśnie zostało usunięte. Na skrzyżowaniu nie zmieniono jednak programu sygnalizacji, a... całkowicie ją zlikwidowano. Dlaczego?

- Odchodzimy od utrzymywania sygnalizacji świetlnej na ulicach centralnych, gdzie ruch pieszy i rowerowy jest dominujący, a ruch samochodowy - uspokojony - wyjaśnia Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta Gdyni. - Konieczność np. zastosowania sygnalizacji świetlnej jest niezaprzeczalna na ul. Władysława IV, ale na ulicach lokalnych środek ten był już nadmierny i przyczyniał się przede wszystkim do zmniejszenia płynności ruchu pieszego i spadku komfortu przemieszczania się, nie mając wpływu na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Obie ulice Derdowskiego i Żeromskiego, jako drogi lokalne w ścisłym centrum miasta, objęte są strefą "Tempo 30" i charakteryzują się wąskim przekrojem drogi, która wraz z nowymi przepisami zobowiązuje kierujących do zachowania szczególnej ostrożności. Przed likwidacją sygnalizacji świetlnej zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa, np. odsunięcie miejsc parkingowych od skrzyżowania - dodaje Alicja Pawłowska.
Dodaje, że w ramach tych samych działań usunięto także sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i ŚwiętojańskiejMapka.

Opinie (182) 4 zablokowane

  • priorytet zniknął już jakiś czas temu przez rowerowego terrorystę, który płakał, że nie wykrywają go pętle indukcyjne (4)

    więc to ten Pan zafundował pieszym wyłączenie programu z priorytetem na przejściach...

    Inna sprawa, że te światła w ogóle nie powinny były tam powstać, więc finalnie decyzja dobra

    • 14 3

    • gdy powstały (lata temu) zbulwersowała mnie cena (1)

      jak na ówczesne czasy z kosmosu

      ale potem okazało się, ze w Polsce wszystko musi być drogie, bo jesteśmy bogatym państwem

      • 4 1

      • I to samo trzeba robić kilka razy bo się nie da raz a porządnie.

        • 4 1

    • Następny pieniacz i mądrala - rozumiem, że płaczesz jak rowerzyści przejeżdżają czerwone (1)

      światła z powodu nie wykrywania ich przez pętle indukcyjne. Podobnie było z motocyklistami - na znanym mi skrzyżowaniu w Redłowie - Legionów / Stryjska na lewoskręcie z Legionów motocyklistów pętla nie łapała. Ale 2 lata temu poprawiono tę pętlę.

      A światła na skrzyżowaniu z artykułu powstały, bo od lat 90 częste były tam dzwony między kierowcami - spora część nie ogarniała kto tam miał pierwszeństwo mimo prawidłowego oznakowania znakami drogowymi. Wiedziałem to od znajomych tam pracujących i mieszkających.
      I dlatego postawiono tam światła - na wniosek kierowców a nie pieszych, pracujących w okolicznych biurowcach.

      • 2 3

      • pieprzysz jak potłuczony

        • 2 1

  • I bardzo dobrze (15)

    Przejście bez sygnalizacji powinno powstać równie przy dworcu głównym w Gdańsku
    Sygnalizacja ma za zadanie krótko trzymać pieszych a robić dobrze kierowcom
    Znikać powinny też zielone strzałki - polski wynalazek

    • 25 82

    • Nie prawda (2)

      W Berlinie także są zielone strzałki

      • 12 5

      • Daj jakiegoś linka ze "street view" (przekopiuj adres http) - bo jakoś tobie nie wierzę. (1)

        • 4 8

        • https://bilder.t-online.de/b/85/09/18/84/id_85091884/610/tid_da/gruener-abbiegepfeil-leuchtet-der-pfeil-dann-koennen-sie-abbiegen-ohne-vorher-zu-halten-.jpg

          nie ze streeet view, ale z niemieckiej strony. Są zielone strzałki i jak się świeci można skręcić w prawo bez zatrzymania, odmiennie jak w Polsce.

          • 5 0

    • przejście bez sygnalizacji koło dworca? Strach się bać. Tam gdzie jest duży ruch i ciągle ktoś chodzi chcesz przejście bez świateł.

      • 10 5

    • (5)

      Na wsi też nie ma zielonych strzałek więc wracaj skąd przeszedłeś.

      • 11 4

      • Zamienił ukrainę na krossa i się ciska.

        • 2 4

      • Ja widzę trend odwrotny (3)

        To wielu gdańszczan postanawia zostać wieśniakami z Klukowa :)

        • 6 0

        • no pewnie (2)

          i maja salon wiekszy niz Twoj apartament 37 mkw w miescie.

          • 1 5

          • Kiedyś duży pokój w bloku dzisiaj wieśniaki nazywają salonem z aneksem kuchennym. Słabe to jest i śmierdzi na cały dom.

            • 2 1

          • Nie nazywaj "białej izby" salonem.

            • 0 0

    • w domu wszyscy zdrowi?

      • 2 2

    • A w Stanach?

      Tam możesz skręcić w prawo na czerwonym zawsze, o ile znaki nie zabraniają. No ale oni pewnie są be, bo pozwalają na więcej - w Europie kierowcom można jedynie zabraniać wszystkiego po kolei

      • 1 2

    • Zielona strzałka to wynalazek zachodu gdzie samochody były wcześniej niż w RP np. we Francji są strzałki, ale pulsujące i pomarańczowe. I co ty na to?

      • 1 0

    • Oj ty bidaku nie masz pewnie prawa jazdy, i szlag cię trafia że inni sobie jadą w ciepełku przy muzyczce, a ty musisz stać godzinami na przystanku, na mrozie, albo deszczu. Bardzo mi ciebie szkoda.

      • 2 2

    • hahahahahaha

      • 0 0

  • dziwne, bo jak jeszcze te swiatła były, to wcale nie zauważyłem, by było zielone dla pieszych

    często przechodziłem na czerwonym, bo aut nie było, a dla pieszych tez było czerwone

    • 6 2

  • Troszkę "z innej beczki..", ale też o sygnalizacji..... (3)

    - skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Przebendowskich, koło Klifu i poczty w Orłowie. Nieco dalej w kierunku Gdańska jest pętla trolejbusowa, wyposażona w automatyczne światła. Tzn. jeśli trolejbus, ruszając z pętli podjedzie do jej krańca, to zapala mu się zielone światło, umożliwiając wyjazd. Oczywiście wszystkim pozostałym włącza się światło czerwone. I to jest OK. Tylko dlaczego ta sygnalizacja nie jest skoordynowana z tą przy poczcie? Często efekt jest zatem taki (np. dzisiaj rano), że najpierw stoję "na czerwonym" przy poczcie, a gdy zapala się zielone ruszam, by po 50 m zatrzymać się "na czerwonym" przy pętli, bo akurat trolejbus "musi" właśnie wyjechać. Może warto byłoby zsynchronizować obie sygnalizacje, dając albo możliwość wyjazdu dla trolejbusów tylko w odpowiednim "okienku", a nie "na żądanie" albo nieco wydłużyć w takim przypadku czerwone przy poczcie, aby nie powodować zbędnego ruszania fali samochodów i ich zatrzymywania po przejechaniu kilkunastu metrów. Zawsze to trochę mniej spalin i pyłu z okładzin hamulcowych .

    • 7 1

    • (1)

      Ale masz wymagania ! Inżynierowie maja poważniejsze zadania przecież.

      • 1 0

      • no tak - masz rację ;-))

        Ale w Sopocie , w podobnej sytuacji tzn. na pętli przy Reja jakoś sobie poradzili i tam nie ma takiego problemu. Może to byli inni inżynierowie ...

        • 1 0

    • Tam czasem trolejbusy wyjeżdżają z pętli na swoim czerwonym.

      • 0 0

  • Wreszcie. Od początku zmarnowane pieniądze na tą sygnalizację. To samo powinno się zrobić z sygnalizacją

    na Placu Kaszubskim.
    Dobrze, że miasto jednak idzie po rozum do głowy w zarządzaniu ruchem. Rozwiązania rowerwe i buspasy w ostatnich latach to duży skok naprzód.

    • 3 6

  • miejmy nadzieję że decyzja słuszna

    i że poprawi bepieczeństwo

    • 4 0

  • Niby priorytet zniknął, ale czy na pewno? Przecież sygnalizacja przy przejściach dla pieszych i do tego w strefie Tempo30... nie ma sensu. Ba, skrzyżowane bez świateł (zwłaszcza takie proste gdzie krzyżują się wąskie ulice) jest bezpieczniejsze ponieważ wymusza czujność. Po co więc w ogóle światła w takiej sytuacji?

    • 8 0

  • Dobrze, że zniknęło

    Za każdym razem jak auto hamuje aż do zatrzymania i później przyśpiesza to generuje znacznie więcej hałasu i spalin niż jakby po prostu mogło przejechać. Pieszy jak się zatrzyma nie robi takich szkód. Po obu stronach mamy człowieka, dlatego sensowniejsze jest według mnie żeby to w miare możliwości człowiem a aucie przejechał sprawnie przez skrzyżowanie a nie czlowiek co podróżuje piechotą. Mieszkający przy skrzyżowaniach/progach zwalniających znają ból związany z tym, że non stop ktoś im rusza spod okien....

    • 8 3

  • W Gdyni likwidują światła, a słupy od nich tną na kilka części i wstawiają żeby zlikwidować pozostałe miejsca

    parkingowe. Taka logika UM.

    • 12 1

  • (3)

    "Dodaje, że w ramach tych samych działań usunięto także sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i Świętojańskiej" - co było jednym z najgorszych pomysłów bo się robi korek z dojazdem do teatru muzycznego, gdyż nadal pierwszeństwo ma Świętojańska.
    Ale no cóż, to nie pierwszy d**ilny pomysł włodarzy naszego miasto "poprawiający odwrotnie" ruch drogowy!

    • 12 4

    • Ale są delfinki

      • 3 2

    • korki się tworzą w wyniku nadmiaru samochodów (1)

      są tacy, którzy uważają, że to sygnalizacja tworzy korki, inni uważają, że likwidacja sygnalizacji tworzy korki. Warto by strony tego konfliktu zauważyły, że samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po Gdyni. Mam znajomego, który podważa tę prostą prawdę. Tylko współczuć.

      • 3 5

      • tia, glupie opinie z nadmiaru takich jak ty...

        korki w tamtym miejscu pojawily sie po likwidacji swiatel - przed likwidacja nie bylo tam korkow. Wniosek jest prosty i logiczny - zrodlem korkow sa wylaczone swiatla.

        • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane