• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ze świateł zniknął priorytet dla pieszych

Michał Sielski
27 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Skrzyżowanie ul. Derdowskiego i ŻeromskiegoMapka w centrum Gdyni było pierwszym w Trójmieście, gdzie cały czas świeciło się zielone dla pieszych i dopiero, gdy podjechał samochód, zapalało się czerwone. Ale po pięciu latach światła całkowicie zlikwidowano - to efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych oraz tego, że... nie wszyscy byli z nich zadowoleni.



Jak oceniasz decyzję o likwidacji świateł?

W 2016 r. wprowadzenie sygnalizacji świetlnej z priorytetem dla pieszych było całkiem sporym wydarzeniem. Kierowcy byli zdziwieni, bo ktoś w końcu zamienił role i to oni musieli "prosić" o pokonanie skrzyżowania - zawsze było odwrotnie, bo to piesi musieli wciskać przycisk i czekać na zmianę świateł. Piesi też byli zdziwieni, bo zielone dla nich świeciło się jednocześnie na wszystkich przejściach, gdy w pobliżu nie było żadnych samochodów.

Skrzyżowanie z priorytetem pieszych pojawiło się w 2016 r.


Zdziwieni byli też rowerzyści i kierowcy skuterów - bo pętle indukcyjne na skrzyżowaniu często ich nie wykrywały i na legalny przejazd musieli czekać, aż podjedzie jakiś samochód, który systemowi czujników uda się zauważyć:

Film z 2019 roku:


Mimo kilku niedociągnięć rozwiązanie się sprawdzało, ale właśnie zostało usunięte. Na skrzyżowaniu nie zmieniono jednak programu sygnalizacji, a... całkowicie ją zlikwidowano. Dlaczego?

- Odchodzimy od utrzymywania sygnalizacji świetlnej na ulicach centralnych, gdzie ruch pieszy i rowerowy jest dominujący, a ruch samochodowy - uspokojony - wyjaśnia Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta Gdyni. - Konieczność np. zastosowania sygnalizacji świetlnej jest niezaprzeczalna na ul. Władysława IV, ale na ulicach lokalnych środek ten był już nadmierny i przyczyniał się przede wszystkim do zmniejszenia płynności ruchu pieszego i spadku komfortu przemieszczania się, nie mając wpływu na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Obie ulice Derdowskiego i Żeromskiego, jako drogi lokalne w ścisłym centrum miasta, objęte są strefą "Tempo 30" i charakteryzują się wąskim przekrojem drogi, która wraz z nowymi przepisami zobowiązuje kierujących do zachowania szczególnej ostrożności. Przed likwidacją sygnalizacji świetlnej zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa, np. odsunięcie miejsc parkingowych od skrzyżowania - dodaje Alicja Pawłowska.
Dodaje, że w ramach tych samych działań usunięto także sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i ŚwiętojańskiejMapka.

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Sygnalizacja świetlna

    Po przeczytaniu tego artykułu muszę odnieść się do powyższego ponieważ dotyczy to mojej dzielnicy.
    Skrzyżowanie Derdowskiego/Żeromskiego - ok, jestem w stanie zrozumieć likwidację tych świateł, pomimo obecności szkół przy tym skrzyżowaniu. Ruch w tamtym miejscu praktycznie zamarł, odkąd "wycięto" skrzyżowanie Derdowskiego/Waszyngtona i cały kawał ul. Waszyngtona. Ale jestem pewien, że światła tam wrócą po zakończeniu inwestycji przy Waszyngtona i natężenie ruchu wzrośnie. Nie jest wyjaśnieniem to, że likwidujemy światła, bo piesi i tak mają pierwszeństwo. Jeśli byłoby to takie proste, to przy Hali Targowej wystarczyłoby wymalować pasy i nie stawiać świateł, no bo przecież pieszy i tak ma pierwszeństwo. Celem sygnalizacji świetlnej jest wpływ na bezpieczeństwo ruchu, tak pieszych, jak i zmotoryzowanych. Kto pamięta, ile było wypadków na powyższym skrzyżowaniu przed 2016? Właśnie z tego powodu powstały tam światła.
    Natomiast likwidacja świateł na skrzyżowaniu Świętojańska/Armii Krajowej jest jakimś nieporozumieniem. Taki chaos, jaki w niektórych godzinach tam panuje, pokazuje to najlepiej. Moim zdaniem światłą te należało zostawić.

    • 9 3

  • Uff, dobrze, że to w Gdyni.

    Horała, uważaj po pijaku na tym przejściu na śmigające Syrenki.

    • 6 1

  • Szkoda

    • 1 1

  • mam wrazenie, ze w UM Gdynia siedzi małpa z brzytwa i efekty tego widac na ulicach

    kompletny brak logiki i konsekwencji

    • 5 0

  • Oczywiscie, ze to dobre rozwiazanie poniewaz pieszy ma pierwszenstwo z definicji. (1)

    Tak, ze zadne swiatla tam nie sa potrzebne, drogi panie redaktorze.A juz najmniej takie, ktore jak pan pisze , pala sie wciaz- obojetnie na jaki kolor.

    • 2 3

    • Dlatego ta sama Alicja chciała sygnalizację na Jana z Kolna

      • 0 0

  • Jeżdżę czasami tamtędy na rowerze. W przypadku tego rozwiązania przyjeżdzający pojazd poprzez pętlę indukcyjną powodował zmianę świateł. Ale rower jest za mały i za lekki żeby pętla zadziałała. Efekt: albo czekam aż przyjedzie jakiś samochód albo łamię przepisy ruchu drogowego. Rozwiązanie kompletnie nieprzemyślane. Jego jedynym celem jest to co w tytule artykułu: priorytet pieszych, bez oglądania się na innych użytkowników drogi. O kant tyłka takie pomysły.

    • 1 0

  • Komu to przeszkadzało? (2)

    Cytuję "Przed likwidacją sygnalizacji świetlnej zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa, np. odsunięcie miejsc parkingowych od skrzyżowania - dodaje Alicja Pawłowska" - bzdura. i wszystko pięknie, ale: 1. Nie dość, że miejsca parkingowe są płatne to jeszcze nam je zabierają, 2. Przed wprowadzeniem świateł ulica Derdowskiego jako szersza i prowadząca do Dalmoru miała pierwszeństwo przed Żeromskiego, 3. Po zmianie pierwszeństwa dla Żeromskiego codziennie był jakiś poważny wypadek ponieważ ludzie jeździli na pamięć. 4. Wprowadzenie świateł unormowało ten stan na kilka lat i był spokój choć prawo skręt w Żeromskiego koło Hartwiga jakiś mądry decydent bez wiedzy kazał zamalować liniami pasa wydzielonego z ruchu. Jako mieszkaniec tego rejonu pytam więc czy postępowanie Referatu Zrównoważonej (psychicznie) Mobilności jest działaniem racjonalnym czy realizacją wytycznych jakiegoś mądrali z UM????? Na innych skrzyżowaniach równorzędnych z ulicą jednokierunkową Abrahama w centrum np. linie zatrzymania dla samochodów z prawej strony namalowane są bez sensu.

    • 3 1

    • to już było i widać wraca....

      komunizm za nasze pieniądze dzielnie walczy z problemami które sam stworzył ;)

      • 2 0

    • Przeszkadzało Alicji P., Markowi Ł. i Jakubowi U.

      • 3 0

  • Byłam tam 2 dni temu i bywam często, mimo że to centrum to ruch aut jest znikomy

    • 2 0

  • Czy ktoś coś wie co...... (2)

    ma w sobie Alicja "z krainy cudów", że Wojtuś utworzył stanowisko kierownicze i Referat Zrównoważonej Mobilności. Może idealne wymiary albo wspólne zainteresowania?

    • 3 0

    • Alicja jest spoko, ale raczej to nie miss polonia. Trzyma ją Marek. Wojtek mało już znaczy.

      • 1 0

    • Ma delfinki i rowery cargo

      • 0 0

  • Skoro tam Alicja, Marek, Jakub zlikwidowali. Podobnie jak Świętojańska / Armii Krajowej (efekt końcowy na Świętojańskiej każdy widzi) to dlaczego zbudowali sygnalizację na Jana z Kolna?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane