• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

mJ
9 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Długo zapowiadane zmiany w przepisach wejdą w życie prawdopodobnie jeszcze w listopadzie. Długo zapowiadane zmiany w przepisach wejdą w życie prawdopodobnie jeszcze w listopadzie.

Stało się. 5 listopada prezydent podpisał nowelizację ustawy wprowadzającej obowiązek jazdy na suwak oraz tworzenia korytarzy życia. Za nieprzestrzeganie nowych zasad grozić będą mandaty, których wysokość nie jest jeszcze znana. Przepisy wejdą w życie 6 grudnia.



Jak ocenisz kulturę jazdy kierowców poruszających się po Trójmieście?

Nowe przepisy zostały wprowadzone w celu stworzenia jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi, ograniczające liczbę dostępnych pasów.

Jazda na suwak



Przepisy, które już niebawem będą obowiązywały na naszych drogach, jasno określają zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje korek.

Zasada "zamka błyskawicznego" jest bardzo prosta: kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, utworzą "suwak".

Korytarz życia


Zobacz, jak powinno się tworzyć korytarz życia.

Drugi z przepisów określa zasady tworzenia przez zmotoryzowanych wolnej przestrzeni dla pojazdów uprzywilejowanych oraz ustępowania im pierwszeństwa przejazdu, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. Kierowcy muszą stosować się do "zasady prawej dłoni". W jej myśl pojazdy znajdujące się na skrajnym lewym pasie mają obowiązek zjechania do lewej krawędzi jezdni, natomiast kierujący pojazdami znajdującymi się na pozostałych pasach drogi muszą zjechać maksymalnie do prawej strony.

Więcej zmian w przepisach



Przypomnijmy, że od 7 listopada obowiązują nowe przepisy dotyczące kontroli drogowej. Policjanci otrzymali zielone światło na karanie kierowców mandatami w wysokości nawet 500 zł za np. nietrzymanie dłoni na kierownicy podczas kontroli. Mało tego, niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości kary dla kierowców będą wyższe. Coraz głośniej mówi się o nawet trzykrotnie wyższych mandatach.
mJ

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe jak tworzyć korytarz życia na drogach zwezonych, bo coraz więcej takich w Gdańsku.

    • 3 0

  • Nie będę żadnych cwaniaków wpuszczał i nikt mnie nie zmusi (7)

    Przepis o pierwszeństwie przy włączaniu się do ruchu na nie swój pas jakoś obowiązuje i nie mam zamiaru respektować żadnych durnych przepisów premiujących cwaniaków którzy zamiast stanąć w korku tam gdzie ich miejsce, to lecą do przodu omijając korek i tam się wypychając.
    W razie jakby jakiś cwaniak chciał się zapoznać ze skrzynkowym zderzakiem mojego Patrola i by się okazało że faktycznie miał rację to w najgorszym razie mam OC.

    • 4 28

    • Ciemniaku. Nie dociera do ciebie że sam tworzysz ten korek ?

      • 3 1

    • Cwaniak

      Z chęcią się spotkam bo znudził mi się już mój samochód, czas żeby ktoś to wymienił.

      • 0 0

    • Pisałem już o tym wszędzie. Najważniejsze żebyście ludzie w końcu zrozumieli, że pierwszeństwo pozostaje po stronie aut z kontynuacja. Uniemożliwiając zmiane pasa narażają się jednak na mandat. W przypadku kolizji sprawca będzie zawsze auto zmieniające pas ruchu.

      Warto aby jakiś redaktor opisał ten temat. Bo już widzę wszystkich asów taramuiacych auta na pasie z kontynuacja, roszczacych sobie pierwszeństwo!.

      • 2 1

    • Typowy Janusz jesteś wiesz :)

      • 4 1

    • Patol ma Patrola. Wszystko się zgadza

      • 2 2

    • To zależy

      Jeśli ,, cwaniakowi ''kończy się pas powinieneś go wpuścić . Nie musisz jeśli jego pas nakazuje jazdę w innym kierunku niż twój . Wszystko należy osobno oceniać . Czasami i Tobie może się zdarzyć stanąć nie na tym pasie szczególnie w obcym mieście . Na zwężeniu należy stosować suwak , dzięki temu zator jest krótszy. Poza tym przepisy nakazują trzymanie takiego dystansu aby mógł wjechać pomiędzy dwa pojazdy następny pojazd który np. będzie skręcał .

      • 1 4

    • Żartujesz, prawda?

      Powiedz, że to podpucha. Przecież to niemożliwe, żeby ktoś sam z siebie aż tak pieprzył od rzeczy.

      • 10 3

  • no i teraz cwaniaki (4)

    beda sobie jeszcze wiecej jeździć na szybciutko kiedy to inni beda stali w korku!

    • 6 16

    • Ale januszowy komentarz

      • 1 0

    • Nie rozumiesz podstaw

      Jak będą oba pasy zapelnione przez dojezdzajace pojazdy to nie będzie tych którzy omijają Ciebie w korku.

      • 1 1

    • (1)

      Zawsze się śmieje z ameb stojących w korku gdy drugi pas jest pusty. Kto was tego uczył, skąd to się bierze? Po co wy stoicie na jednym pasie?

      • 9 3

      • Bo problem jest od samego początku, na kursie na prawko nie uczą jak powinno się jeździć tylko jak zdać egzamin. Jeśli to się nie zmieni to dalej kierowcy nie będą wiedzieć jak w danych sytuacjach mają się zachowywać

        • 1 0

  • (1)

    Żeby co poniektorzy się nie rozpedzili z interpretacja przepisów. Obowiązek przepuszczania auta z kończącego się pasa nie oznacza, że auto zmieniające pas ma pierwszeństwo. Trzeba odróżnić te dwa zagadnienia. To jak w przypadku wpuszczania autobusów z przystanku. Nie wypuszczając go narazamy się na mandat, ale w przypadku kolizji to kierowca autobusu będzie winny jej spowodowania.

    • 4 0

    • Ile to razy autobus zaczął wjeżdżać na mój pas kilkanaście metrów przede mną (lewy pas pełny) i dopiero kierunkowskaz wrzucał? Może i mandat będzie jego, ale samochód do kasacji mój. I mózg na szybie też mój. Żeby nie było, że pędzę- ale w starciu z autobusem raczej nikłe moje szanse...

      • 0 0

  • Czy ktoś może wie jak dokładnie brzmi ten przepis...? (4)

    • 0 0

    • "Korytarz życia" (3)

      2. W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:

      1) na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;

      2) na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.

      3. Kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany zabrania się korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej w sposób, o którym mowa w ust. 2. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.

      4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do pojazdów zarządców dróg lub pomocy drogowej biorących udział w akcji ratowniczej.

      • 0 0

      • "Suwak" (2)

        4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.,

        4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

        4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

        • 0 0

        • Art. 22. PRD Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu (1)

          Pkt. 4 Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

          Ten przepis nie został zawieszony, zmieniony, zmodyfikowany. Został tak jak jest. Więc mamy dwa, wzajemnie się wykluczające się przepisy. W razie kolizji na zwężeniu będę się powoływał na ten przepis i niech policjant się głowi jak to rozwiązać bo ja mandatu absolutnie nie przyjmę, tylko sąd i zobaczymy co z tego wyjdzie. Najsztub został uniewinniony. Jest pole do popisu.

          • 0 1

          • Właśnie że został zmieniony - dodane zostało "z wyjątkiem ust. 4a i 4b". Przeczytaj jeszcze raz to co wkleiłem powyżej.

            • 1 0

  • Może wkoncu się skończy szeryfowanie. Ale jak to Janusze blokujący pas przeżyją?

    • 3 1

  • Czytelnik

    A co z jazdą na zderzaku ? Zmieniły się przepisy? Przy 60km/h to jeszcze pikuś z taką jazdą, ale na obwodnicy codziennie obserwuję kierowców , którzy śmigają powyżej 100km/h i siedzą sobie wszyscy na d...pie . W wyniku takirj jazdy nie ma dnia bez stłuczek , i obwodnica wiecznie w korku.

    • 9 1

  • obecnie duzo kierowcow jezdzi na pólsuwak (2)

    tzn wpuszczaja z prawego pasa dobrze, 1:1. Ale wczesniej jadac lewym pasem wcinaja sie 100m przed koncem pasa i blokuja lewy pas, bo sie boja ze na koncu ich nie wpuszcza.

    • 16 2

    • Polsuwak, bo to polglowki.

      • 4 0

    • no i przez takie wcinanie się Ci z prawego jadą wolniej ; /

      • 3 0

  • A jak brzmi "zasada prawej dłoni"?

    • 1 2

  • W Polsce jeszcze długo kultury jazdy uczyć za dużo dziczy i cwaniactwa

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane