• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak to czasami chamskie wpychanie

mJ
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Film naszego czytelnika nadesłany do raportu z 30.04.2022.

Od 6 grudnia 2019 r. jazda na suwak jest obowiązkowa. Zdecydowana większość kierowców stosuje się do nowych przepisów. Są jednak tacy, którzy wciąż nie potrafią jeździć na zamek błyskawiczny albo świadomie nadużywają tego rozwiązania, aby skrócić sobie oczekiwanie w korku. Tak notorycznie dzieje się np. na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła IIMapka w Gdańsku.



Czy zdarza ci się wpychać z innego pasa na początek korka (np. gdy sznur aut skręca w prawo)?

Zasada suwaka



Kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, tworzą tzw. suwak.

W przypadku gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.

Wpychanie się z pasa do skrętu nie jest suwakiem



Obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu. Ponadto jazdę na suwak stosuje się wyłącznie w miejscach zanikania jednego lub kilku pasów ruchu, czyli tam, gdzie nie ma innej opcji niż kontynuowanie jazdy pasem przepustowym. Nie ma obowiązku wpuszczania przed siebie kierujących chcących się włączyć do ruchu z pasa skręcającego w innym kierunku. Nie oszukujmy się, w wielu przypadkach tego typu manewr to zwykłe cwaniactwo w celu ominięcia sznura aut.

Zbyt późne oznakowanie pasów?



Podobną sytuację zarejestrował jeden z naszych czytelników (film powyżej). Oczywiście nie wiemy, czy to świadome zachowanie kierowców, czy zwykła pomyłka. Możemy się jedynie domyślać.

Sytuacja dzieje się na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła IIMapka. W tym miejscu notorycznie dochodzi do nadużyć zasady jazdy na suwak.

Jadąc od strony Brzeźna w kierunku Zaspy, mamy do dyspozycji dwa pasy do jazdy na wprost. W pewnym momencie jeden z nich zamienia się w pas do skrętu w lewo, w al. Jana Pawła II. W tym momencie wielu kierowców zaczyna zmieniać pas na prawy, do kontynuacji jazdy ul. Czarny Dwór.

Zmieniają pas tak późno, bo w ostatnim momencie zauważyli, że służy on do skrętu w lewo, czy chcą sobie skrócić korek? Problem może stanowić oznakowanie, które faktycznie pojawia się dość późno. Może to nieco usprawiedliwiać zachowanie niektórych kierowców, szczególnie przyjezdnych. Miejscowi - choć doskonale znają tę drogę - często w dość cwany sposób skracają sobie czekanie w korku.

Nasza sugestia: na ul. Czarny Dwór, przed skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II, oznakowanie pionowe powinno być ustawione nieco wcześniej (na leśnym odcinku drogi), aby szybciej informować kierowców o zmieniającym się pasie - z jazdy na wprost do skrętu w lewo.

Jazda na suwak: błędy kierowców


Jazda na suwak - błędy kierowców:



  1. Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas, zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
  2. Niewpuszczanie aut. Niestety niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
  3. Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
  4. Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
  5. Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.
  6. Wpychanie się z pasa do skrętu w innym kierunku

Czytaj także:

Chciał jechać na suwak... spowodował kolizję


Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe


Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

mJ

Opinie (156) 10 zablokowanych

  • (3)

    Na chama wjeżdżają zazwyczaj młodzi ludzue dobrymi autami w leasingach. Nazywam ich burżuazją kredytową. Oni podkreślają, że im wolno bo się spieszą w biznesach

    • 15 9

    • (1)

      To sól tej ziemi

      • 0 0

      • tej ziemii!!!!

        • 2 0

    • jeżeli wjeżdżają na chama..... byleby na normalnego człowieka nie wjeżdżali

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    to nie suwak (5)

    Na Czarnym Dworze są odpowiednio wyznaczone pasy dla konkretnego kierunku ruchu. Tak po prostu jest złą organizacja ruchu. Co innego drugi filmik. Kończący się pas ruchu do jazdy na wprost. Klasyczny suwak.

    • 20 1

    • (4)

      Tak jak napisał autor - tam jest za późno oznakowanie pionowe

      • 4 0

      • tak, ale to generalnie cwaniaki korzystają z tego, udają że nie wiedzą, że pas skręca w lewo i wyprzedzają frajerów jadących prawym. W tym miejscu nie obowiązuje przepis jazdy na suwak, to nie taki przypadek.

        • 6 1

      • (1)

        Przecież wszyscy wiedzą o co kaman tylko rżną pawiana

        • 5 0

        • Dokładnie

          Szczelnie pilnuję prawego pasa i wpuszczam tylko z rejestracjami spoza trójmiasta.
          Oczywiście gka, gks, gwe, gda też nie wpuszczam bo to stałe generatory korków w Gdańsku.

          • 1 0

      • Oznakowanie

        Ja tamtędy jeżdżę raz- dwa razy w roku, wybaczcie, żeby zapamiętywać każde oznakowanie w mieście, bo mogę przegapić zmianę kierunku. Propozycja by znak był wcześniej jest bardzo sensowna

        • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    Ale ale ale (13)

    W tym miejscu, jeśli dobrze rozumiem, nie ma końca lewego pasa. Po prostu lewy pas skręca w lewo. W związku z tym nie może obowiązywać jazda na zamek. Przez to też są tam takie korki, a kierowcy często nie wiedzą, co robić. Gdyby było zakończenie pasa, wjazd na prawy, a potem skręt w lewo, nie było by problemu. Oba pasy jadą do zwężenia, potem zamek, a nie, że jedni na drugich patrzą wilkiem, a prawy pas czasem stoi od salonu Volvo i się wścieka.

    • 170 9

    • (1)

      No i o tym właśnie jest tekst ;)

      • 32 1

      • Dokladnie

        gość nie przeczytał dobrze tekstu, dal wpis jak capitain obvious i jeszcze teraz ma 52:1w opiniach. Chyba wielu wypiło zbyt wiele wczoraj ;-)

        • 12 6

    • (1)

      Prosta sprawa-odzielić pasy ciągłą linią na 150-200 m od świateł.Postawić radiowóz kontrolujący na trzy dni i się skończy cwaniakowanie

      • 42 5

      • chyba mało jeździsz po polskich drogach

        jeśli myślisz że ciągła linia kogoś odstraszy :D betonowe zapory trzeba postawic wtedy dopiero nie przejadą. Tak samo jest z polami wyłączonymi z ruchu (zakreskowanymi) kierowcy nic sobie z tego nie robią i parkują auta w takich miejscach albo jeżdżą po tym jak się np pas kończy na obwodnicy. TYLKO betonowa zapora ich powstrzyma

        • 5 0

    • Racja!

      Ktoś już nawet kiedyś na łamach trojmiasto.pl takie rozwiązanie proponował.

      • 4 1

    • Droga ma zapewniać przepustowość a nie dobre nastroje kierujacych (1)

      Twoje rozwiązanie przy mniejszym natężeniu ruchu spowodowało by zator na drodze.

      • 2 11

      • Dwa pasy

        Jazda dwoma pasami zmniejsza korki, gdy na końcowym odcinku nie można zmieniać pasa. 20m przed początkiem pasa w prawo powinien być zakaz wyprzedzania. Jazda tylko prawym pasem sprawia, że z Hallera i Uczniowskiej nie można włączyć się do ruchu.

        • 2 1

    • wystarczy dac linie słupków rozgraniczajacych te 2 pasy ruchu

      tak jak zrobiono przy leclercu przed przesjciami dla pieszych. strzałki na jezdni, ze pas przeistacza sie w pas do skretu w lewo sa juz na 50 metrow przed skretem i tyle tych slupkow postawic . skonczy sie cwaniakowanie i wymuszanie właczenia sie do ruchu na pas do jazdy na wprost, bo nad slupkami nie przefrunie

      • 9 1

    • masz racje,

      art. jest kiepsko napisany. Mozna z niego zrozumiec rowniez na opak ze tam jest jazda na suwak.

      • 0 0

    • Znak rozpoczynający skręt w lewo

      Zobacz na video, że dopiero na 30-40 m przed skrzyżowaniem jest znak o tym, że lewy pas jest do skrętu tym samym wcześniej jest traktowany jako zwykły pas do jazdy prosto. Więc teoretycznie na wysokości tego znaku kończy się pas dla jadących wprost.

      • 5 1

    • Za głupie rozwiązania nie są winni kierowcy.

      Gdańsk ma to do siebie, że remontuje drogi po łebkach. To jest później taki efekt. Od tunelu smigasz dwupasmówką aż do miejsca gdzie raptem lewy pas skręca a nie jedzie prosto. Zawsze jest mniej skręcających lewo niż jadących prosto. Zamiast pociągnąć drogę do kołobrzeskiej to nie... To w następnym etapie za 10-15 lat. A przez ten czas ludzie będą się męczyć.

      • 4 0

    • Jest moment w którym kończy się linia przerywana , wiec tu można uznać za okazje to skręcenia na prawy pas. Choć powinno być inaczej, tzn. Czytelniej może rondo by tam pomogło???

      • 0 0

    • Dobrze rozumiesz. To zwykłe chamstwo

      • 0 1

  • Prawo , które przewiduje wyjątki ,ustepstwa jest zrozumiałe dla nielicznych , czy tych mądrzejszych ?

    • 1 0

  • Rozwiązanie jest banalne (2)

    w momencie pojawienia się oznakowania sygnalizującego koniec pasu wystarczy jechać środkiem dwuch pasów, wówczas nie będzie cwaniakowania i wszyscy grzecznie pojadą jeden za drugim.

    • 0 14

    • szEryf z osoby głuptaków ,w BMW ?

      • 5 0

    • "Dwuch"...uff

      Dwóch jak już. Poza tym ktoś Ci zrobi fotkę albo nagra i wyśle do drogówki....i MK do zapłacenia. Nie wspomnę ,że to jeszcze większe cwaniactwo

      • 2 0

  • (3)

    Zawsze wpuszczam ale cwaniaki jadące lewym pasem prawie do końca bo jest wolny a później wpychający się na prawy doprowadzają mnie do furii.

    • 19 2

    • To nie wpuszczaj (1)

      • 5 1

      • nie umiem , tak mnie wychowano

        • 3 2

    • Na tym polega

      Jazda na suwak, dojeżdżamy do końca lewego pasa i zmieniamy na prawy, jest to nawet opisane w artykule...

      • 0 0

  • Tam nie potrzeba długiego lewoskrętu (1)

    można wcześniej postawić wysepkę zwężającą do prawego pasa.

    • 4 2

    • ale tam nie chodzi o tych którzy jadą w lewo tylko o tych którzy z lewego pasa chcą w ostatniej chwili zjechać na prawy pas bo jadą prosto

      • 4 0

  • a gdzie tam się pas kończy? (1)

    jakby co to trzy kroki: kamerka, obcierka, 1500zł mandat

    • 3 2

    • tak chcesz się bawić ?

      • 0 2

  • Proponuję zastosować (2)

    Rozwiązanie z Brazylii. Czyli w takich miejscach gdzie dochodzi do takich chamskich w istocie nadużyć, rozdzielić pasy jezdni wysokim krawężnikiem, żelbetową lub stalową ścianką itp. I tyle w temacie. Na polskie cwaniactwo tylko konkretne sposoby pomogą a nie liczenie że kogoś się "wychowa" przepisem, który w dodatku ten i ów sobie dowolnie interpretuje.

    • 27 3

    • Ja bym zastosował kolczatkę

      • 1 1

    • Niestety w "cywilizowanej" erłopie nie można, bo by się motorzyki pozabijali

      • 3 3

  • Dlaczego takie zdziwienie Polska jest rajem dla piratów drogowych!!A trójmiasto wrecz wylęgarnią piratów drogowych! (1)

    Wczoraj był otym reportaż na Polsacie co ztego ze wprowadzili wieksze kary jak niema nikogo kto je wystawia !W Polsce jest 500 foto radarów w krajach eruopy zachodnie 10razy wiecej! Tam kontrole są bardzo czeste unas drogówka praktycznie nie robi nic!

    • 4 8

    • No niestety.Mogę z pamięci wymienić 10 miejsc,w których policja stoi i łapie jeleni co jadą 80 na 60 jak np obok ikei.Natomiast co rano jadąc A1 i obwodową albo obwodowa i S7 mógłbym jechać nawalony jak ruski autobus i bym wrócił po południu do domu nie nękany przez nikogo.Ostatni raz zatrzymała mnie policja 2 lata temu pod Elblągiem.Wszyscy wiedzą gdzie stoją i kiedy bez janosików czy innych wynalazków.Nie,nie jeżdżę pod wpływem ale chce powiedzieć jak jest.Wszyscy to wiedzą dlatego nie zmienił się styl jazdy mimo większych kwot mandatów.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane