• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak to czasami chamskie wpychanie

mJ
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Film naszego czytelnika nadesłany do raportu z 30.04.2022.

Od 6 grudnia 2019 r. jazda na suwak jest obowiązkowa. Zdecydowana większość kierowców stosuje się do nowych przepisów. Są jednak tacy, którzy wciąż nie potrafią jeździć na zamek błyskawiczny albo świadomie nadużywają tego rozwiązania, aby skrócić sobie oczekiwanie w korku. Tak notorycznie dzieje się np. na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła IIMapka w Gdańsku.



Czy zdarza ci się wpychać z innego pasa na początek korka (np. gdy sznur aut skręca w prawo)?

Zasada suwaka



Kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, tworzą tzw. suwak.

W przypadku gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.

Wpychanie się z pasa do skrętu nie jest suwakiem



Obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu. Ponadto jazdę na suwak stosuje się wyłącznie w miejscach zanikania jednego lub kilku pasów ruchu, czyli tam, gdzie nie ma innej opcji niż kontynuowanie jazdy pasem przepustowym. Nie ma obowiązku wpuszczania przed siebie kierujących chcących się włączyć do ruchu z pasa skręcającego w innym kierunku. Nie oszukujmy się, w wielu przypadkach tego typu manewr to zwykłe cwaniactwo w celu ominięcia sznura aut.

Zbyt późne oznakowanie pasów?



Podobną sytuację zarejestrował jeden z naszych czytelników (film powyżej). Oczywiście nie wiemy, czy to świadome zachowanie kierowców, czy zwykła pomyłka. Możemy się jedynie domyślać.

Sytuacja dzieje się na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła IIMapka. W tym miejscu notorycznie dochodzi do nadużyć zasady jazdy na suwak.

Jadąc od strony Brzeźna w kierunku Zaspy, mamy do dyspozycji dwa pasy do jazdy na wprost. W pewnym momencie jeden z nich zamienia się w pas do skrętu w lewo, w al. Jana Pawła II. W tym momencie wielu kierowców zaczyna zmieniać pas na prawy, do kontynuacji jazdy ul. Czarny Dwór.

Zmieniają pas tak późno, bo w ostatnim momencie zauważyli, że służy on do skrętu w lewo, czy chcą sobie skrócić korek? Problem może stanowić oznakowanie, które faktycznie pojawia się dość późno. Może to nieco usprawiedliwiać zachowanie niektórych kierowców, szczególnie przyjezdnych. Miejscowi - choć doskonale znają tę drogę - często w dość cwany sposób skracają sobie czekanie w korku.

Nasza sugestia: na ul. Czarny Dwór, przed skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II, oznakowanie pionowe powinno być ustawione nieco wcześniej (na leśnym odcinku drogi), aby szybciej informować kierowców o zmieniającym się pasie - z jazdy na wprost do skrętu w lewo.

Jazda na suwak: błędy kierowców


Jazda na suwak - błędy kierowców:



  1. Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas, zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
  2. Niewpuszczanie aut. Niestety niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
  3. Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
  4. Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
  5. Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.
  6. Wpychanie się z pasa do skrętu w innym kierunku

Czytaj także:

Chciał jechać na suwak... spowodował kolizję


Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe


Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

mJ

Opinie (156) 10 zablokowanych

  • W ogole oznakowania w Polsce pozostawiaja wiele do zyczenia

    Ile to razy jade za sznurem samochodow, nagle wszyscy gwaltownie hamuja i wlaczaja kierunkowskaz. Bo jakims (w sumie to nie wiem jak bez wulgaryzmow nazwac kogos takiego) drogowcom nie chce sie z wyprzedzeniem postawic znaku o robotach drogowych i zwezeniu pasa. No bo po co postawic znak 50m wczesniej, jak mozna walnac blokade bezposrednio przed robotami?

    • 13 0

  • A to jest przecież takie proste.

    Jedziemy do końca pasa i dopiero tam robimy suwak, nie 100 czy 200 metrów wcześniej. I wszystko idzie płynnie.
    Suwak dobrze byłoby też stosować na rondach, bo często widzę sytuację że ludzie cisną przez rondo na zderzaku, żeby tylko broń boże ktoś przed nich nie wjechał. I na pozostałych kierunkach stoją kolejki.
    A przy okazji apel - używajmy kierunkowskazów żeby zasygnalizowac zamiar skrętu, zmiany pasa, zjazdu z ronda itp. Wtedy wszystkim będzie łatwiej.
    I więcej luzu, mniej zaciskania zębów za kółkiem :)
    Pozdrawiam :)

    • 12 1

  • Opinia wyróżniona

    "Problem może stanowić oznakowanie, które faktycznie pojawia się dość późno" (8)

    W tym miejscu jest to prawdą.
    Oznakowanie powinno być wcześniej, a na ostatnich 100-150 metrach przed światłami powinna być linia ciągła.

    • 78 5

    • (3)

      taaa np. gdańszczanie nie wiedzą że to jest pas do skrętu w lewo

      • 19 0

      • Ktoś bierze pieniądze za poprawne umiejscowienie znaków drogowych! (1)

        Tak! Wielu nie wie. Jestem z południowej dzielnicy Gdańska, na JPII przyjeżdżam sporadycznie, więc nie pamiętam w którym miejscu pas do jazdy na wprost nagle staje się pasem do jazdy w lewo. Zresztą nie muszę tego pamiętać, bo od tego są znaki! Przynajmniej powinny być!

        • 11 1

        • jak nie potrafisz się domyślić

          że kolejka na prawym to dlatego, że jest on do jazdy na wprost (i dlatego na lewym pustki) to weź oddaj prawo jazdy, bo masz zerowe umiejętności przewidywania sytuacji na drodze.

          • 0 1

      • Wiedzą doskonale. Jeżdźę tamtędy codziennie i poznaje tych samych kierowcó co tak robia. Jakby co jest kamerka w aucie jak

        • 0 0

    • Oznakowania to w Gdansku nie ma nigdzie

      Szkoda im troche farby a pozniej hejt na kierowcow i typowe tlumaczenie. Winni chamscy kierowcy

      • 2 0

    • Taaa

      Szczególnie gdy jeździsz codziennie tą trasa, a dopiero teraz zauważyłeś znaki drogowe/ ktoś wytłumaczył tobie zasadę jazdy na suwak.

      • 2 1

    • Oznakowanie? (1)

      Gdyby każdy jadący na wprost od tunelu w godzinach szczytu chciał być "fair" to korek na prawym pasie zaczynałby się koło salonu volvo. Jakie skrzyżowanie taka jazda. Nie lubię tzw cwaniaków, ale na tym skrzyżowaniu wybaczam, bo jest zorganizowane do d*py. Żeby skręcić w lewo i nie odstać 4 zmian świateł, trzeba na parking zjechać :) Strasznie słabo to zorganizowane

      • 2 1

      • No to by się zaczynał przy salonie Volvo

        Ale w rzeczywistości nie, bo światła są tam tak zsynchronizowane, że ci co przejadą wcześniejsze skrzyżowanie z Hallera przejechaliby skrzyżowanie z JP2 najpóźniej na kolejnej zmianie świateł.
        Niestety właśnie takie cwaniaki wciskające się z lewego pasa spowalniają pas na wprost i korek rośnie. Wiem, bo jeżdżę tamtędy codziennie od strony pętli i nie zliczę ile razy stałem na kilku czerwonych bo się kilkunastu cwaniaków wepchało na czoło. Niektórzy nawet nie włączają kierunkowskazów, żeby nikt ich w porę nie zablokował.

        • 0 1

  • Niestety ale takie sytuacje mają miejsce nawet na buspasach! A policji jak na lekarstwo. Przydałyby się "łapanki" na Kieleckiej i Małokackiej !!!

    • 2 0

  • Wpuszcza się dopiero gdy zaczyna się przewężenie. Jeśli wpuścisz wcześniej to znaczy, że ktoś później jeszcze się wciśnie

    to gwarantuje równowagę między przemieszczaniem się aut na obu pasach

    • 9 0

  • Ale czy ?

    Był znak jazdy na suwak ? Bo bez znaku to prawo słabo obowiązuje

    • 5 3

  • Czarny dwór powinien kończyć się przewężeniem! (1)

    Zwężenie, a za nim podział na pasy lewo, prosto i prawo.Zakończył by się problem z "cwaniakowaniem" bo wtedy wszyscy jechaliby dwoma pasami do końca.Nie zwiększyłoby to przepustowości skrzyżowania z jp2, ale może nie przytykałoby wtedy skrzyżowania Hallera-Płażyńskiego.

    • 6 0

    • Przewężenie na amen zabetonuje to skrzyżowanie, bo przepustowość obu kierunków

      jest nierówna.

      • 0 0

  • Chamstwo na drogach to polska specjalność

    Tylko porządny wpr dociera do tych pustych mózgów.

    • 8 0

  • Niestety cwaniaków u nas masa. Na morenie część kierowców omija korek na bulonskiej w stronę rakoczego jadąc drogami pod blokami, a później się spowrotem wpychają na bulonska. I prawy pas przez to porusza się żółwim tempem, bo przecież muszą co niektórzy nieuczciwie dojechać kilka minut krócej.

    • 9 3

  • Znawca

    Uwaga nieuki prosze zajrzec do kodejsu drogowego tam nie obowiazuje jazda na suwak / obowiązuje przepis o tzw. jeździe na suwak, czyli naprzemiennego włączania się do ruchu w sytuacji występowania zatoru na drodze przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkody./ i jeszcze musza byc spełnione 2 warunki:
    -Po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie zatorem drogowym", w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością (czyli korek, kolizja bądź awaria pojazdu).

    Po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako końcowy odcinek pasa ruchu bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem jego zanikania. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja płynności ruchu. I w żadnym wypadku nie daje pierwszeństwa.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane