• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak wciąż kuleje w Trójmieście

Michał Jelionek
13 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Tak wygląda jazda na zakładkę w Gdańsku


Kultura jazdy w Polsce - delikatnie mówiąc - pozostawia jeszcze sporo do życzenia. Wielu kierowców nie wie, a może po prostu nie chce wiedzieć, czym jest tzw. jazda na suwak. Z kolei osoby stosujące się do tej metody uznawane są za drogowych cwaniaków. Pora to zmienić.



Czy stosujesz się do metody jazdy na zamek?

Szeryf widziany na Jana z Kolna

Polska klasyka gatunku: na prawym pasie ustawia się długi sznur aut. Każdy z kierujących potulnie wyczekuje swojej kolejki, a przy okazji skrupulatnie pilnuje żeby przypadkiem żadnemu delikwentowi nie przyszło do głowy wciśnięcie się przed jego samochód. Jadą zderzak w zderzak.

Na lewym pasie pojawia się kilku "odważnych" zmotoryzowanych, którzy dojeżdżają do samego końca kompletnie pustego pasa. Planują - podobnie jak kierowcy w cywilizowanych krajach - pojechać na tzw. zakładkę czy suwak. To normalne. I wtedy włącza się niezrozumiałe myślenie tych stojących w korku od kilku dobrych minut: trzeba blokować cwaniaków. Wśród polskich kierowców pokutuje przekonanie, że każdy musi odstać swoje. Ja stałem, to ty też postoisz.

- Tylko, że cwaniakiem nie są wcale ci, którzy dojeżdżają do końca zanikającego pasa, a następnie go zmieniają. Cwaniakami są tzw. szeryfowie lewego pasa, czyli kierowcy - świadomie bądź nieświadomie - łamiący przepisy poprzez blokowanie ruchu na równoległym pasie. Tacy drogowi wychowawcy samozwańczo hamują zmotoryzowanych, którzy chcieliby pojechać na zamek - tłumaczy Radosław Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Problem w tym, że polscy kierowcy nie zdają sobie sprawy, że jazda na suwak to jedna ze skuteczniejszych metod rozładowywania korków. Zasada jest banalnie prosta - każdy kierowca wpuszcza jeden samochód znajdujący się na ulicy podporządkowanej, albo na bocznym pasie, który się kończy. Jeden wpuszcza, drugi wjeżdża, zębatki się nakładają, a mechanizm działa bez zarzutów. Tak to powinno wyglądać.

Kierowco, jedź na suwak. Kierowco, jedź na suwak.
Kilka prostych zasad jazdy na suwak:

Metoda błyskawicznego zamka ma sens tylko wtedy, kiedy stosują się do niej wszyscy uczestnicy ruchu. W ten sposób korek symetrycznie rozkładany jest na dwa pasy.

Kierowcy aut poruszających się po głównym pasie, na wysokości zwężenia sąsiadującego pasa, powinni zostawiać trochę więcej wolnego miejsca względem poprzedzającego samochodu. Ułatwi to płynną zmianę pasa kierowcom z kończącej się jezdni.

Żeby nie zaburzać płynności ruchu, zmiana pasa powinna odbywać się dopiero na końcu, przy samym zwężeniu.

Każdy kierowca z głównego pasa powinien wpuszczać wyłącznie jedno auto. Również kierowca wpuszczanego samochodu nie powinien wpuszczać kolejnych pojazdów przed siebie.

To nic trudnego. Wystarczy odpowiednie zdyscyplinowanie i współpraca kierowców. Ten nieskomplikowany zabieg drogowy niesie za sobą naprawdę sporo korzyści.

- Przede wszystkim zwiększa się płynność jazdy i zmniejsza długość zatoru. Ponadto, jazda na zakładkę umożliwia bezkolizyjny przejazd przez korek pojazdów uprzywilejowanych oraz motocykli. Dzięki tej metodzie nie są blokowane drogi dojazdowe i pozostałe skrzyżowania dróg - wylicza Ciepliński.

Całkiem płynna jazda na suwak


W Trójmieście jest kilka popularnych punktów, które idealnie wpisują się w kanon nieumiejętnej jazdy na suwak. To zwężenia na końcu: ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, na odcinku al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicą oraz Trasy im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Obłuża w Gdyni.

- Mam wrażenie, że na przestrzeni ostatnich lat kultura jazdy w Polsce uległa nieznacznej poprawie. Kierowcy z większą świadomością wykorzystują pasy rozbiegowe. Jednak w dalszym ciągu trzeba edukować zmotoryzowanych w temacie jazdy na zamek - kończy ekspert.
W kilku krajach zachodniej Europy jazdę na suwak regulują przepisy ruchu drogowego. Przykładowo, w Belgii za niestosowanie się do tych zasad grozi mandat w wysokości 55 euro. Polscy "szeryfowie" również powinni mieć się na baczności. Przypomnijmy, że kierowcy za jazdę dwoma pasami naraz mogą zostać ukarani mandatem karnym w wysokości 150 zł albo - w zależności od interpretacji policjantów - nawet 500-złotowym mandatem za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. Blokowanie pasa ruchu, czyli najczęściej wystawiany w takich przypadkach mandat, kosztuje 250 zł i 5 punktów karnych.

Jazda na suwak to nic trudnego. Jazda na suwak to nic trudnego.

Miejsca

Opinie (361) 2 zablokowane

  • Czemu powielacie bzdury, ze jazda na zamek jest poprawna ? (3)

    To kpina, policzcie liczbę samochodów przejeżdżająca przez wąskie gardło jedna o druga metoda, zobaczycie ze znacznie lepiej jest jak sie auta ustawia w kolejce znacznie wczesniej. A nie zwalniać i wpuszczać to z lewej to z prawej.

    • 5 14

    • Oddaj prawko i nie jeździj po drogach. Stanowisz zagrożenie z powodu braku wyobraźni. Ale pomogę. Nawet, jeżeli wydaje ci się, że jazda na suwak jest bebe, to pomyśl, że kolejka samochodów, która się tworzy na jednym pasie blokuje kolejne skrzyżowania z tyłu. A wykorzystując wszystkie pasy mogłaby być conajmniej dwukrotnie krótsza.

      • 4 2

    • a stój baranie lewy pas parzy stój i kilometr i dwa i pięć tak samo jak debile turyści w lecie korek do wjazdu na Obwodnicę w Cisowej zaczyna się w Rumi bo każdy debil zmienia pas na prawy bo już zaraz ta obwodnica a lewy jedzie 30-40 km/h

      • 4 1

    • ooo, kolejny specjalista od wszytskiego

      witamy, witamy Noblistę,
      witamy

      • 0 1

  • przyznaję, raz kiedyś się zachowałem jak szeryf lewego pasa

    nie wiedziałem, jaki ze mnie burak
    nie wiedziałem, że to źle

    łosiectwo

    pociesza mnie, że to było 10 lat temu, miałem wtedy Trabanta,
    te zwyczaje zeszły ze mnie jak zła skóra
    dorosłem, zmężniałem, mam dobry wóz z radiem i muzą,
    mniej emocji i 60% ulg za AC i OC :-)

    • 8 4

  • Jazda na suwak działa pod warunkiem, że (1)

    Za zwężeniem droga jest normalnie przejezdna. Jak samochody chociaż jadą powoli, to nie ma problemu. Natomiast przepisy stoją w sprzeczności z jazda na suwak i nakazują wyraźnie jazdę prawym pasem.

    • 2 6

    • nie, nie nakazują

      nakazują zajmować dokładnie jeden pas do jazdy w danym kierunku

      • 0 1

  • Każdy musi odstać swoje.

    • 0 9

  • a to Polska właśnie

    "Zamek" jest jak bagaznik rowerowy na hak: fajny, działa, popularny na Zachodzie, tylko w Polsce - nielegalny
    (ok ostatnio ponoć te bagażniki zalegalizowano, ale w sprzedazy byly od 20=dwudziestu lat!).

    Naprawdę grozi za to mandat i punkty. Policja karze, bo im wolno. Premie za to mają, "procent od utargu". A jak nikt ważny nie patrzy, to może się uda wziąć kieszonkowe?

    Proponuję, żeby każdy ukarany mandatem zgłosił się do pana redaktora Jelionka by im zwrócił pieniądze za mandat i dorzucił za przykrości. Ma forsę, za wierszówkę za artykuł. Jak nie będzie chciał płacić, do sądu go. Za poświadczenie nieprawdy, za nakłanianie do niekorzystnego wydatku, za podżeganie do przestępstwa. Niestety, takie są realia.

    • 3 3

  • do KOŃCA PASA (1)

    Większość osób wypowiadających się tutaj dalej nie rozumie, że trzeba jechać DO KOŃCA, DO KOŃCA, DO KOŃCA lewego pasa, nie na początku czy w środku wciskać się na prawy pas.

    • 12 3

    • i patrzeć czy nie ma psów

      bo dadzą 200 i 5 pktów za wymuszenie pierwszeństwa

      • 2 3

  • (1)

    Nic dziwnego jak tylko jedna trzecia z kierowców umiem prowadzić, puki ludzie nie nauczą się jeździć to zawsze będą korki hamstwo i wypadki.

    • 1 2

    • puki?

      • 0 0

  • Cwaniaki i tyle (3)

    ja mogę stanąć na prawym pasie i czekać 20 minut, a cwaniaczek z lewego już nie, jemu się spieszy. Nazywajmy rzeczy po imieniu. To nie jest przymus to jest zwykłe cwaniactwo.

    • 7 8

    • Nazwę to po imieniu. Jesteś głupi.

      • 10 6

    • Jedź lewym i wszyscy będą zadowoleni

      • 3 2

    • tylko jakby od razu

      samochody ustawialy się na obu pasach i naprzemiennie ruszaly, raz z jednego pasa raz z drugiego to byś stał krócej. A tak stoi na prawym 30 samochodów a na lewym 3.

      • 2 2

  • Buraki!! (1)

    Podstawową zaletą jazdy na zamek jest to, że KAŻDY stoi w korku tyle samo. Może to was przekona? Chyba nie. Lepiej już w Gdańsku ustawić się na pas, który nie ma zwężenia w Gdyni.

    • 8 2

    • Gdy stoją jeden za drugim, to też stoją w korku tyle samo. Gdzie ta zaleta? Widzę brak podstaw matematyki i logiki.

      • 3 2

  • Gdynia (2)

    Znak jazdy na suwak jest konieczny na końcu estakady!!!!!!!!!

    • 1 2

    • Takie znaki są nielegalne. (1)

      • 2 1

      • oo, znawca prawa, witamy, witamy

        gdzie mam się zgłosić po poradę prawną od tak zacnej istoty?

        czy aby adresem nie jest szpital psychiatryczny?
        to wy tam macie internet?
        ładnie wam poluzowali sanitariusze.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane