• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak wciąż kuleje w Trójmieście

Michał Jelionek
13 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Tak wygląda jazda na zakładkę w Gdańsku


Kultura jazdy w Polsce - delikatnie mówiąc - pozostawia jeszcze sporo do życzenia. Wielu kierowców nie wie, a może po prostu nie chce wiedzieć, czym jest tzw. jazda na suwak. Z kolei osoby stosujące się do tej metody uznawane są za drogowych cwaniaków. Pora to zmienić.



Czy stosujesz się do metody jazdy na zamek?

Szeryf widziany na Jana z Kolna

Polska klasyka gatunku: na prawym pasie ustawia się długi sznur aut. Każdy z kierujących potulnie wyczekuje swojej kolejki, a przy okazji skrupulatnie pilnuje żeby przypadkiem żadnemu delikwentowi nie przyszło do głowy wciśnięcie się przed jego samochód. Jadą zderzak w zderzak.

Na lewym pasie pojawia się kilku "odważnych" zmotoryzowanych, którzy dojeżdżają do samego końca kompletnie pustego pasa. Planują - podobnie jak kierowcy w cywilizowanych krajach - pojechać na tzw. zakładkę czy suwak. To normalne. I wtedy włącza się niezrozumiałe myślenie tych stojących w korku od kilku dobrych minut: trzeba blokować cwaniaków. Wśród polskich kierowców pokutuje przekonanie, że każdy musi odstać swoje. Ja stałem, to ty też postoisz.

- Tylko, że cwaniakiem nie są wcale ci, którzy dojeżdżają do końca zanikającego pasa, a następnie go zmieniają. Cwaniakami są tzw. szeryfowie lewego pasa, czyli kierowcy - świadomie bądź nieświadomie - łamiący przepisy poprzez blokowanie ruchu na równoległym pasie. Tacy drogowi wychowawcy samozwańczo hamują zmotoryzowanych, którzy chcieliby pojechać na zamek - tłumaczy Radosław Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Problem w tym, że polscy kierowcy nie zdają sobie sprawy, że jazda na suwak to jedna ze skuteczniejszych metod rozładowywania korków. Zasada jest banalnie prosta - każdy kierowca wpuszcza jeden samochód znajdujący się na ulicy podporządkowanej, albo na bocznym pasie, który się kończy. Jeden wpuszcza, drugi wjeżdża, zębatki się nakładają, a mechanizm działa bez zarzutów. Tak to powinno wyglądać.

Kierowco, jedź na suwak. Kierowco, jedź na suwak.
Kilka prostych zasad jazdy na suwak:

Metoda błyskawicznego zamka ma sens tylko wtedy, kiedy stosują się do niej wszyscy uczestnicy ruchu. W ten sposób korek symetrycznie rozkładany jest na dwa pasy.

Kierowcy aut poruszających się po głównym pasie, na wysokości zwężenia sąsiadującego pasa, powinni zostawiać trochę więcej wolnego miejsca względem poprzedzającego samochodu. Ułatwi to płynną zmianę pasa kierowcom z kończącej się jezdni.

Żeby nie zaburzać płynności ruchu, zmiana pasa powinna odbywać się dopiero na końcu, przy samym zwężeniu.

Każdy kierowca z głównego pasa powinien wpuszczać wyłącznie jedno auto. Również kierowca wpuszczanego samochodu nie powinien wpuszczać kolejnych pojazdów przed siebie.

To nic trudnego. Wystarczy odpowiednie zdyscyplinowanie i współpraca kierowców. Ten nieskomplikowany zabieg drogowy niesie za sobą naprawdę sporo korzyści.

- Przede wszystkim zwiększa się płynność jazdy i zmniejsza długość zatoru. Ponadto, jazda na zakładkę umożliwia bezkolizyjny przejazd przez korek pojazdów uprzywilejowanych oraz motocykli. Dzięki tej metodzie nie są blokowane drogi dojazdowe i pozostałe skrzyżowania dróg - wylicza Ciepliński.

Całkiem płynna jazda na suwak


W Trójmieście jest kilka popularnych punktów, które idealnie wpisują się w kanon nieumiejętnej jazdy na suwak. To zwężenia na końcu: ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, na odcinku al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicą oraz Trasy im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Obłuża w Gdyni.

- Mam wrażenie, że na przestrzeni ostatnich lat kultura jazdy w Polsce uległa nieznacznej poprawie. Kierowcy z większą świadomością wykorzystują pasy rozbiegowe. Jednak w dalszym ciągu trzeba edukować zmotoryzowanych w temacie jazdy na zamek - kończy ekspert.
W kilku krajach zachodniej Europy jazdę na suwak regulują przepisy ruchu drogowego. Przykładowo, w Belgii za niestosowanie się do tych zasad grozi mandat w wysokości 55 euro. Polscy "szeryfowie" również powinni mieć się na baczności. Przypomnijmy, że kierowcy za jazdę dwoma pasami naraz mogą zostać ukarani mandatem karnym w wysokości 150 zł albo - w zależności od interpretacji policjantów - nawet 500-złotowym mandatem za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. Blokowanie pasa ruchu, czyli najczęściej wystawiany w takich przypadkach mandat, kosztuje 250 zł i 5 punktów karnych.

Jazda na suwak to nic trudnego. Jazda na suwak to nic trudnego.

Miejsca

Opinie (361) 2 zablokowane

  • kiedy artykuł o przejeżdżających na czerwonym? (2)

    • 3 0

    • (1)

      Albo o tych co dają lewy kierunek na rondzie.

      • 0 2

      • oho, kolega do powtórki egzaminu jak widzę

        • 1 0

  • Sorry wolę być szeryfem (2)

    Wole być szeryfem niż przeklinanym i nie wpuszczanym ząbkiem w suwaku.
    Codziennie ćwiczę to na lejku za węzłem Karczemki

    • 3 7

    • Brawo!

      • 1 1

    • Skoro tak wolisz...

      ...to jesteś kolejnym baranem na drodze,który przeczyta artykuł,ale jego sensu i logiki nigdy nie pojmie i dalej będziesz jeździł/ła jak niemota.

      • 3 1

  • (7)

    Większej bzdury dawno nie czytałem. To co się dzieje przed zwężeniem nie ma żadnego wpływu na korek po zwężeniu. W danym czasie przez zwężenie przejedzie dokładnie tyle samo samochodów. Przez cwaniaków z lewego pasa kierowcy z prawego pasa czekają w korku dwa razy dłużej. To jest zwiększenie płynności jazdy? Suwak ma tylko sens, gdy nie ma korka.

    • 4 8

    • the Bill (1)

      ty nie jesteś Polakiem. oni nie są aż tak głupi....

      • 3 2

      • zaczynam mieć wątpliwości

        a dowody na każdym kroku

        • 0 1

    • Hahahahahaha suwak ma tylko sens gdy nie ma korka hahah

      • 1 3

    • Widac ze nie rozumiesz, a czytasz pewnie nie wiele (3)

      Tobie nie mozna tego napisac czy narysowac. Ty potrzebujesz prezentacji multimedialnej, dzieci tak maja. Brak wyobrazni, a zasada mowi ze kierowca powinien ja miec. Zabrac prawko. Niedorosl.

      • 2 3

      • (2)

        "W danym czasie przez zwężenie przejedzie dokładnie tyle samo samochodów (gdy jest korek)" - za trudne dla ciebie?

        • 1 2

        • oj biedaku biedaku (1)

          jeśli czegoś nie rozumiesz
          to po prostu słuchaj mądrzejszych od siebie,
          myślisz, że po co naukowcy zajmują się badaniem ruchu pojazdów w mieście,
          myślisz, że znaki same się stawiają bez sensu?

          nie kolego, mądrzejsi od ciebie nad tym pracują
          po to, żeby nam wszystkim było lepiej, tobie też.
          przyjmij to na wiarę, w tym wnioskuję jesteś mistrzem.

          • 0 1

          • co do znaków stawianych bez sensu to muszę się ugryźć w język

            w Polsce to jest akurat prawda
            ale przyczyna tego stanu jest znacznie głębsza
            i tkwi w feudalnej mentalności niewolników żyjących w tym watykańskim lennie

            • 0 1

  • polak katolik, szeryf i tak więc lepiej...

    • 1 1

  • Problemem są zwężenia (1)

    i organizacja ruchu a nie kierowcy. Suwak niczego nie rozwiazuje Przez zwężenie zawsze przy określonej prędkości przejedzie taka sama ilość samochodów . W przypadku suwaka tutaj propagowanego samochodów przejeżdza mniej bo drastycznie spada prędkość przejazdu ci z prawego pasa muszą zwalniać i przyspieszać a ci z lewego muszą wjechać pomiędzy jadące samochody na prawym ( przy kończącym się lewym pasie) co oczywiscie wymaga czasu .

    • 3 3

    • Ale samochody blokuja jedna ulice na dwoch pasach

      A nie stoja w jednym 2 razy dluzszym co powoduje ze moga blokowac wczesniejsze skrzyzowanie powodujac wiekszy korek na ulicy poprzecznej. Jazda na zamek ma zmniejszac korki w sensie globalnym a nie tylko jednego odcinka. Ale nie wiem czy ci tlumaczyc. Chyba nie ogarniasz.

      • 3 2

  • 14%kierowcow nie rozumie.

    Odebrac prawko i do obierania ziemniakow.
    Warzywa powinny byc razem. Buraki do ziemniakow.

    • 1 3

  • To..

    takie europejskie, demokratyczne ustąpić w Gdańsku...

    • 0 1

  • Wy, mistrzowie lewego pasa, też stosujcie się do zasady jazdy na zamek. Jak kogoś wpuszczam przed siebie to jednego a nie siedmiu. Do tego wpuszcza się tylko tych z końca pasa a nie ze środka. Tacy jesteście super nowocześni i sprawiedliwi, mistrzowie kierownicy, że jak już uda wam się włączyć do ruchu to później głęboko w d... macie jazdę "na zamek"

    • 6 1

  • Bardziej wkurza mnie jak pajace dają lewy kierunkowskaz na rondzie. Albo zjeżdżają z ronda wielopoziomowego z wewnętrznego pasa.

    • 0 1

  • Jak się czyta wypociny (2)

    ludzi którzy chyba lubią stać w korkach i je tworzyć to słabo się robi.

    • 1 2

    • (1)

      Widzę braki w logicznym myśleniu. Korek jest po zwężeniu. Suwak lub jego brak jest przed zwężeniem, więc nie ma żadnego wpływu na to co dzieje się po zwężeniu. Suwak nie spowoduje, że będziesz stał w korku krócej.

      • 1 0

      • Będziesz stać dłużej bo suwak musi się zapiąć

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane