• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

LPG - auto na gaz to już wstyd?

Jakub Pajka
15 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (231)
Instalacja gazowa to idealne rozwiązanie dla każdego, kto chce zmniejszyć koszty codziennej eksploatacji samochodu. LPG jest w pełni bezpieczne i przyjazne środowisku. Instalacja gazowa to idealne rozwiązanie dla każdego, kto chce zmniejszyć koszty codziennej eksploatacji samochodu. LPG jest w pełni bezpieczne i przyjazne środowisku.

Auto z instalacją gazową pozwala zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy, nie psuje silnika i nie powoduje spadku mocy. Dodatkowo gwarantuje zdziwioną minę innych kierowców, gdy tankujemy paliwo o połowę tańsze niż oni. Dla niektórych instalacja LPG to jednak wstyd. Czy rzeczywiście? Wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o gazie, dowiesz się z tego artykułu.




Czy masz samochód z instalacją gazową?

Instalacje gazowe są na rynku od wielu lat i zgromadziły już liczne grono użytkowników. Tańsza eksploatacja pojazdu to gigantyczny plus tego rozwiązania, a mimo to nadal niektórzy, słysząc słowo "gaz", wzdrygają się niespokojnie. Samochody z LPG są w pełni bezpieczne, a podczas wielu testów bezpieczeństwa nie pojawiały się żadne powody do obaw. To samo dotyczy awaryjności i wydajności.



Jak zbudowana jest instalacja LPG?



Jak powiedział Dom Toretto z serii Szybcy i Wściekli: prawdziwy kierowca dokładnie wie, co znajduje się w jego samochodzie. Z czego zatem składa się instalacja gazowa? Z pomocą przychodzi Marlena KorzeniewskaLPG Ptak w Gdańsku.

- Instalacja LPG jest złożona i składa się z wielu elementów. Począwszy od zbiornika, poprzez wielozawór, czyli swego rodzaju pływak, który wskazuje poziom gazu. Mamy też czujnik temperatury, komputer gazowy, reduktor, wtryskiwacze oraz filtry fazy ciekłej i lotnej. Dalej możemy wymienić cewkę elektrozaworu, czujnik temperatury ciśnienia i zawór tankowania, kończąc na centralce, którą mamy w kabinie.
Przeczytaj, ile kierowcy zostawili pieniędzy na stacjach paliw w 2022 Przeczytaj, ile kierowcy zostawili pieniędzy na stacjach paliw w 2022

Samochód na gaz: awarie i przegląd instalacji gazowej



Mimo popularności gazu w Polsce dalej krąży wiele mitów i znaków zapytania dotyczących eksploatacji takich instalacji. Jak jest naprawdę? - na to pytanie odpowiada Mirosław Piskorz, właściciel Mir-Gaz w Gdańsku.

- Zajmuję się instalacjami gazowymi od samych początków ich istnienia. Sprawdziłem wiele produktów od różnych producentów i nigdy nie zauważyłem żadnego negatywnego oddziaływania na silnik samochodu. Mity o wypalających się zaworach czy nagarze są bezpodstawne. Jeśli nie będziemy dbać o nasz samochód, regularnie wymieniać oleju, zmieniać filtrów od gazu, to jest to oczywiste, że takie działanie prowadzi do katastrofy. Powodem awarii jest zwyczajne niedbalstwo właścicieli pojazdów i błędne ustawienia samej instalacji. Gdy jest ona wystrojona, jak należy, nie ma mowy spadku mocy, nagarze czy jakimkolwiek złym oddziaływaniu na jednostkę napędową. Pamiętajmy, że gaz jest paliwem o wysokiej zawartości oktanów, czyli fizycznie nie ma prawa uszkadzać silnika - podkreśla Mirosław Piskorz, Mir-Gaz w Gdańsku.
Kluczem do sukcesu jest zatem regularne kontrolowanie stanu naszego auta. Przegląd instalacji powinniśmy wykonywać co 10-15 tys. km lub raz w roku. Na takim przeglądzie powinny zostać wymienione filtry, sprawdzona szczelność całego układu oraz komputerowa kontrola parametrów pracy silnika na LPG w celu ewentualnego skorygowania ustawień. Zadbane instalacje potrafią przejeździć 10 lat i nawet 300 tys. km bez potrzeby większych napraw.



Auta na gaz więcej palą - prawda czy fałsz?



Prawda, ale nie dużo większe. Przy instalacjach gazowych gaźnikowych lub jednopunktowych spalanie może wzrosnąć maksymalnie o 20 proc., a w przypadku najpopularniejszych instalacji z pośrednimi wtryskami spalanie nie przekracza 10 proc. Gazownicy podkreślają jednak, że jest to związane ze słabą jakością gazu w Polsce - gdyby zawierał więcej propanu niż butanu, to nie spalalibyśmy więcej gazu od benzyny i byłoby ono jednakowe.

Samochód zatem spali więcej o ok. 1-1,5 litra więcej, lecz pamiętajmy jednak, że LPG jest o ponad połowę tańsze niż benzyna.



Oszczędność przy instalacji LPG



Ceny instalacji gazowych zależą od wielkości silnika oraz typu wtrysku w naszym aucie - bezpośredni będzie droższy pod względem LPG. Koszty, które mogą nas czekać, zaczynają się na poziomie 3,2 tys. zł za instalację do małej czterocylindrówki z wtryskiem pośrednim, a dochodzą do 10 tys., jeśli myślimy o gazie w dużej V-ósemce. Jedno jest pewne - LPG zawsze równa się oszczędność.

W internecie można zaleźć strony, które pozwolą nam obliczyć, po jakim czasie zwróci się ten wydatek. Oczywiście im więcej jeździmy, tym nastąpi to szybciej. Mniejsze wydatki na paliwo spowodują nie tylko zwrot wydanej kwoty, ale również mogą przynieść zysk, jeśli policzymy, ile pieniędzy byśmy wydali na benzynę przez ten czas. LPG nie opłaca się tylko wtedy, gdy samochód stoi nieużywany. Choć i wtedy nawet może podnieść jego wartość i sprawić, że będzie bardziej atrakcyjny na rynku wtórnym.

Przeczytaj, co warto zrobić w aucie przed sezonem letnim Przeczytaj, co warto zrobić w aucie przed sezonem letnim

Warto instalować LPG w samochodzie?



Instalacja gazowa jest zatem bezpieczna, jej koszt się zwraca i nie powoduje negatywnych skutków w silniku. Technologia ta wciąż się rozwija, a liczba warsztatów zajmujących się LPG w Trójmieście jest bardzo duża. Coraz więcej marek sprzedaje też auta z fabryczną instalacją LPG.

Negatywna otoczka "korka wstydu" nie ma więc żadnych podstaw i może być spowodowana niewiedzą. Posiadając instalację gazową, nie mamy najmniejszego powodu do wstydu, lecz do dumy - płacimy mniej niż inni, a jeździmy tak samo. Warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, choćby ze względu na ekologię, gdyż LPG nie zanieczyszcza środowiska w takim stopniu, jak benzyna i olej napędowy.

Skoda Kamiq z fabryczną instalacją LPG. Czy to się opłaca? Skoda Kamiq z fabryczną instalacją LPG. Czy to się opłaca?
Jakub Pajka

Miejsca

Opinie (231) ponad 20 zablokowanych

  • Dodatkowe koszty (2)

    Jak zwykle nikt nic nie wspomniał o dodatkowych kosztach jeżdżę od 1999 roku na gazie i to już mój 7 my samochód na LPG ale przeglądy instalacji kosztują kilkaset zł, przegląd techniczny droższy prawie o 70 zł no i za każdym tankowaniem trzeba zalać benzyny też za 70-100zł a i tak się opłaca ale na pewno nie jest to na czysto połowa oszczędności czemu nic nie jest o tym wspomniane w tym artykule

    • 18 27

    • > za każdym tankowaniem trzeba zalać benzyny też za 70-100zł

      Miałem kilka aut na LPG i benzynę tankowałem może raz na pół roku. Tankowanie benzyny za 70-100 zł (czyli powiedzmy 10-15l) przy każdym tankowaniu LPG (czyli powiedzmy 35-50l) oznacza, że ktoś jeździ na bardzo krótkich odcinkach, gdy silnik nie rozgrzeje się na tyle, aby się przełączyć na LPG. Przy takiej eksploatacji oszczędność z instalacji LPG wydaje się bardzo problematyczna.

      • 16 1

    • Filtry fazy lotnej z najwyższej półki 50zl ciekłej 30zl No kilkaset zloty

      • 7 1

  • Od 2005 roku jeżdżę "na gazie", nigdy nie miałem żadnych problemów z silnikiem, okresowo wykonywałem przeglądy, regulację czy

    • 6 5

  • Gaz jest super (4)

    Od 2005 roku jeżdżę "na gazie", nigdy nie miałem żadnych problemów z silnikiem, okresowo wykonywałem przeglądy, regulację czy wymianę filtra. Aktualnie posiadam drugie auto "w gazie" i jestem bardzo zadowolony.

    • 93 12

    • Pamiętaj, (2)

      Że auta z hydraulicznym kasowaniem luzów zaworowych są niezniszczalne ale jeśli mamy pastylki to trzeba kontrolować lizy zaworowe bo co by ekspert nie mówił o gniazdach to one się wypalają szczególnie w Toyotach i hundayach. Naprawiałem już 4 auta z wypalonymi gniazdami.

      • 5 1

      • (1)

        Pastylki?

        • 0 2

        • tak płytki lub pastylki kto wie ten wie.

          • 2 0

    • uśmiałem się...,, nigdy nie miałem problemów z gazem ''..... kłamstwo w żywe oczy.

      • 5 5

  • Jeżdżę na gazie

    Już jakieś 24 lata, piąte auto, nigdy nic poważnego się nie stało. Zmieniając auto zawsze zakładam nową instalację. W między czasie raz skusiłem się na diesla i wtedy właśnie wyrosły mi na głowie siwe włosy.

    • 15 6

  • gdyby zawierał więcej propanu niż butanu, to nie spalalibyśmy więcej gazu od benzyny

    Większej bzdury dawno nie czytałem. Posłowiem tylko, że gdybyśmy paliwo kupowali na kilogramy, a nie na litry to wtedy wartości byłyby bardzo podobne.

    • 8 3

  • wstyd xD (1)

    dzisiaj nie ma nic czego miałbym się wstydzić, ludzie się parzą w centrum gdańska, chodzą z kolorowymi włosami, kolczykami w miejscach innych niż ucho, pępkami na wierzchu i pupami, po prostu robią co chcą, a ja mam się wstydzić, że jeżdżę na LPG?

    • 78 8

    • No tak, dziś buractwo nie jest powodem do wstydu.

      • 0 0

  • Paliwo o połowę tańsze (5)

    Ale jego zużycie 70% większe

    • 8 40

    • Janusze minusują, bo liczyć nie potrafią. (3)

      Gaz 11l/100km.
      Benzyna 6l/100km.

      Różnica w koszcie przejechania 100km kilkadziesiąt groszy, a wstyd na 3 pokolenia do przodu.

      • 5 19

      • Benzyna 6l/100km (1)

        Powozisz maluchem czy Tico?

        • 1 1

        • Nowy sedan klasy D o mocy 180KM

          Gdyby była hybryda to jeszcze mniej, ale dla was gazowców to są finansowo nieosiągalne tematy.

          • 1 4

      • Jak jest taka różnica to lepiej podjechać do gazownika, bo cos grubo nie tak jest z instalacją

        • 1 0

    • d**il

      • 7 2

  • Ja podidam Dodge Journey na LPG

    Spalanie w trasie to około 12 l a w mieście 18. Uważam to za wynik rewelacyjny. Auto 3.6 l 290 koni a koszty jazdy jak jakimś benzyniakiem 1,4

    • 12 4

  • w Wenezueli litr 95 to 7groszy (2)

    w państwach grupy opec 95 to ok. 12 groszy za litr. w Niemczech za podstawową stawkę godzinową netto kupimy 5 litrów 95. w pl 2 litry. kto kogo robi w @#&! ???

    • 13 7

    • to jedz i żyj sobie w wenezueli. (1)

      kto ci broni.

      • 8 8

      • a kto broni tak wysokich cen w ue ?

        • 9 1

  • Najlepsza jest hybryda z dieslem w gazie. (1)

    w garażu podziemnym

    • 10 4

    • lpgtdie+

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest Autodrom Pomorze?

 

Najczęściej czytane