• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

LPG - auto na gaz to już wstyd?

Jakub Pajka
15 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (231)
Instalacja gazowa to idealne rozwiązanie dla każdego, kto chce zmniejszyć koszty codziennej eksploatacji samochodu. LPG jest w pełni bezpieczne i przyjazne środowisku. Instalacja gazowa to idealne rozwiązanie dla każdego, kto chce zmniejszyć koszty codziennej eksploatacji samochodu. LPG jest w pełni bezpieczne i przyjazne środowisku.

Auto z instalacją gazową pozwala zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy, nie psuje silnika i nie powoduje spadku mocy. Dodatkowo gwarantuje zdziwioną minę innych kierowców, gdy tankujemy paliwo o połowę tańsze niż oni. Dla niektórych instalacja LPG to jednak wstyd. Czy rzeczywiście? Wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o gazie, dowiesz się z tego artykułu.




Czy masz samochód z instalacją gazową?

Instalacje gazowe są na rynku od wielu lat i zgromadziły już liczne grono użytkowników. Tańsza eksploatacja pojazdu to gigantyczny plus tego rozwiązania, a mimo to nadal niektórzy, słysząc słowo "gaz", wzdrygają się niespokojnie. Samochody z LPG są w pełni bezpieczne, a podczas wielu testów bezpieczeństwa nie pojawiały się żadne powody do obaw. To samo dotyczy awaryjności i wydajności.



Jak zbudowana jest instalacja LPG?



Jak powiedział Dom Toretto z serii Szybcy i Wściekli: prawdziwy kierowca dokładnie wie, co znajduje się w jego samochodzie. Z czego zatem składa się instalacja gazowa? Z pomocą przychodzi Marlena KorzeniewskaLPG Ptak w Gdańsku.

- Instalacja LPG jest złożona i składa się z wielu elementów. Począwszy od zbiornika, poprzez wielozawór, czyli swego rodzaju pływak, który wskazuje poziom gazu. Mamy też czujnik temperatury, komputer gazowy, reduktor, wtryskiwacze oraz filtry fazy ciekłej i lotnej. Dalej możemy wymienić cewkę elektrozaworu, czujnik temperatury ciśnienia i zawór tankowania, kończąc na centralce, którą mamy w kabinie.
Przeczytaj, ile kierowcy zostawili pieniędzy na stacjach paliw w 2022 Przeczytaj, ile kierowcy zostawili pieniędzy na stacjach paliw w 2022

Samochód na gaz: awarie i przegląd instalacji gazowej



Mimo popularności gazu w Polsce dalej krąży wiele mitów i znaków zapytania dotyczących eksploatacji takich instalacji. Jak jest naprawdę? - na to pytanie odpowiada Mirosław Piskorz, właściciel Mir-Gaz w Gdańsku.

- Zajmuję się instalacjami gazowymi od samych początków ich istnienia. Sprawdziłem wiele produktów od różnych producentów i nigdy nie zauważyłem żadnego negatywnego oddziaływania na silnik samochodu. Mity o wypalających się zaworach czy nagarze są bezpodstawne. Jeśli nie będziemy dbać o nasz samochód, regularnie wymieniać oleju, zmieniać filtrów od gazu, to jest to oczywiste, że takie działanie prowadzi do katastrofy. Powodem awarii jest zwyczajne niedbalstwo właścicieli pojazdów i błędne ustawienia samej instalacji. Gdy jest ona wystrojona, jak należy, nie ma mowy spadku mocy, nagarze czy jakimkolwiek złym oddziaływaniu na jednostkę napędową. Pamiętajmy, że gaz jest paliwem o wysokiej zawartości oktanów, czyli fizycznie nie ma prawa uszkadzać silnika - podkreśla Mirosław Piskorz, Mir-Gaz w Gdańsku.
Kluczem do sukcesu jest zatem regularne kontrolowanie stanu naszego auta. Przegląd instalacji powinniśmy wykonywać co 10-15 tys. km lub raz w roku. Na takim przeglądzie powinny zostać wymienione filtry, sprawdzona szczelność całego układu oraz komputerowa kontrola parametrów pracy silnika na LPG w celu ewentualnego skorygowania ustawień. Zadbane instalacje potrafią przejeździć 10 lat i nawet 300 tys. km bez potrzeby większych napraw.



Auta na gaz więcej palą - prawda czy fałsz?



Prawda, ale nie dużo większe. Przy instalacjach gazowych gaźnikowych lub jednopunktowych spalanie może wzrosnąć maksymalnie o 20 proc., a w przypadku najpopularniejszych instalacji z pośrednimi wtryskami spalanie nie przekracza 10 proc. Gazownicy podkreślają jednak, że jest to związane ze słabą jakością gazu w Polsce - gdyby zawierał więcej propanu niż butanu, to nie spalalibyśmy więcej gazu od benzyny i byłoby ono jednakowe.

Samochód zatem spali więcej o ok. 1-1,5 litra więcej, lecz pamiętajmy jednak, że LPG jest o ponad połowę tańsze niż benzyna.



Oszczędność przy instalacji LPG



Ceny instalacji gazowych zależą od wielkości silnika oraz typu wtrysku w naszym aucie - bezpośredni będzie droższy pod względem LPG. Koszty, które mogą nas czekać, zaczynają się na poziomie 3,2 tys. zł za instalację do małej czterocylindrówki z wtryskiem pośrednim, a dochodzą do 10 tys., jeśli myślimy o gazie w dużej V-ósemce. Jedno jest pewne - LPG zawsze równa się oszczędność.

W internecie można zaleźć strony, które pozwolą nam obliczyć, po jakim czasie zwróci się ten wydatek. Oczywiście im więcej jeździmy, tym nastąpi to szybciej. Mniejsze wydatki na paliwo spowodują nie tylko zwrot wydanej kwoty, ale również mogą przynieść zysk, jeśli policzymy, ile pieniędzy byśmy wydali na benzynę przez ten czas. LPG nie opłaca się tylko wtedy, gdy samochód stoi nieużywany. Choć i wtedy nawet może podnieść jego wartość i sprawić, że będzie bardziej atrakcyjny na rynku wtórnym.

Przeczytaj, co warto zrobić w aucie przed sezonem letnim Przeczytaj, co warto zrobić w aucie przed sezonem letnim

Warto instalować LPG w samochodzie?



Instalacja gazowa jest zatem bezpieczna, jej koszt się zwraca i nie powoduje negatywnych skutków w silniku. Technologia ta wciąż się rozwija, a liczba warsztatów zajmujących się LPG w Trójmieście jest bardzo duża. Coraz więcej marek sprzedaje też auta z fabryczną instalacją LPG.

Negatywna otoczka "korka wstydu" nie ma więc żadnych podstaw i może być spowodowana niewiedzą. Posiadając instalację gazową, nie mamy najmniejszego powodu do wstydu, lecz do dumy - płacimy mniej niż inni, a jeździmy tak samo. Warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, choćby ze względu na ekologię, gdyż LPG nie zanieczyszcza środowiska w takim stopniu, jak benzyna i olej napędowy.

Skoda Kamiq z fabryczną instalacją LPG. Czy to się opłaca? Skoda Kamiq z fabryczną instalacją LPG. Czy to się opłaca?
Jakub Pajka

Miejsca

Opinie (231) ponad 20 zablokowanych

  • lepsze to niż diesel żeby przejechać 2km po miescie

    • 13 4

  • Nikt nie wspomniał, a szkoda..

    Że jadąc na gazie nie zanieczyszczamy tak środowiska jak na benzynie, czy dieslu.
    Nie wspomnę o tych co nie robią wymian oleju na czas czy przerabiają układy wydechowe i kopcą tak, że siwy i czarny dym za nimi się ciągnie na kilometr.

    • 31 4

  • Znam człowieka (2)

    który ma hamera w gazie.

    • 11 3

    • A co to "hamer"? Ja znam tylko Hammera.

      • 1 0

    • Ale on ciebie nie zna

      • 0 0

  • Wsydem jest kupić samochód za 500 tys i przerobić na gaz dla oszczędności

    • 18 19

  • Only LPG (1)

    38 zł za każde 100 km oszczędności to 380 zł za 1 tyś. km x 150 tyś. km daje oszczędności w kwocie 55800zł . Citroen C8 3.0 V6(gaz po 3zł, benzyna po3,85zł) Pozdrawiam niedowiarków!

    • 10 5

    • Jak już to "tys.". I właśnie tacy jak Ty jeżdżą na LPG - niedouczeni, analfabeci, niezaradni ekonomicznie.

      • 3 10

  • Auto na gaz to nie wstyd (1)

    Auto na trawniku to wstyd.

    Auto na chodniku to wstyd.

    Auto na wysepce to wstyd.

    Auto "na chwilę" "na awaryjnych" zatrzymane "na zakazie" to wstyd.

    • 28 4

    • Niedługo propaganda sprawi , że posiadanie samochodu spalinowego będzie obciachem

      • 6 2

  • Wstyd?

    Wstydem jest nieznajomość ekonomii i problemy z arytmetyką na poziomie gimbazy

    • 19 1

  • Juz sie nieoplaca!!LPG bedzie mialo taki sam zakaz wjazdu do miasta jak inne spalinowe.A to Juz niedługo PO wyborach gdy wygra

    bedzie albo całkowity zakaz wjazdu albo płatny jak winnych miastach w europie zachodniej.

    • 10 21

  • to zawsze był obciach (2)

    • 11 20

    • (1)

      obciach to śmierdzącym, telepiącym i głośnym digzlem jeździć.

      • 4 1

      • No rak, bo jedno wyklucza drugie xD

        • 0 0

  • Warto się zastanowić przed kim to poczucie "wstydu" (1)

    Chyba nie przed pieszymi czy rowerzystami, prawda? To przed innymi kierowcami - i jeśli czuje się wstyd przed tą grupą, to jest się niedojrzałym emocjonalnie. Serio. Auto ma jeździć, a gdy coś się dzieje, to do mechanika na naprawę by dalej mogło jeździć i spełniać swoją funkcję. Na co jeździ? Twoje auto, Twoja sprawa. Sporo kierowców to mentalne dzieci, dla których auto to szpan, ślinią się do drogich fur, robią sobie z nimi zdjęcia i jeżdżą na zloty. To jest ta grupa, przed którą się wstydzisz, bo jeździsz na gazie, a nie na benzynie? W ogóle, to chyba trzeba nie mieć własnych problemów, by marnować energię na takie błahostki. BTW, ja nie jeżdżę na gazie tylko na benzynie (takie auto kupiłem, to nie kwestia preferencji), ale zawsze śmieszył mnie ten "konflikt" i nigdy nie byłem w stanie go pojąć.

    • 16 1

    • Pewnie będzie to dla Ciebie trudne do zrozumiena, ale keidyś ignorancja, brak gustu byłpowodem do wstydu, nie dumy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane