• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

LPG - auto na gaz to już wstyd?

Jakub Pajka
15 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (231)
Instalacja gazowa to idealne rozwiązanie dla każdego, kto chce zmniejszyć koszty codziennej eksploatacji samochodu. LPG jest w pełni bezpieczne i przyjazne środowisku. Instalacja gazowa to idealne rozwiązanie dla każdego, kto chce zmniejszyć koszty codziennej eksploatacji samochodu. LPG jest w pełni bezpieczne i przyjazne środowisku.

Auto z instalacją gazową pozwala zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy, nie psuje silnika i nie powoduje spadku mocy. Dodatkowo gwarantuje zdziwioną minę innych kierowców, gdy tankujemy paliwo o połowę tańsze niż oni. Dla niektórych instalacja LPG to jednak wstyd. Czy rzeczywiście? Wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o gazie, dowiesz się z tego artykułu.




Czy masz samochód z instalacją gazową?

Instalacje gazowe są na rynku od wielu lat i zgromadziły już liczne grono użytkowników. Tańsza eksploatacja pojazdu to gigantyczny plus tego rozwiązania, a mimo to nadal niektórzy, słysząc słowo "gaz", wzdrygają się niespokojnie. Samochody z LPG są w pełni bezpieczne, a podczas wielu testów bezpieczeństwa nie pojawiały się żadne powody do obaw. To samo dotyczy awaryjności i wydajności.



Jak zbudowana jest instalacja LPG?



Jak powiedział Dom Toretto z serii Szybcy i Wściekli: prawdziwy kierowca dokładnie wie, co znajduje się w jego samochodzie. Z czego zatem składa się instalacja gazowa? Z pomocą przychodzi Marlena KorzeniewskaLPG Ptak w Gdańsku.

- Instalacja LPG jest złożona i składa się z wielu elementów. Począwszy od zbiornika, poprzez wielozawór, czyli swego rodzaju pływak, który wskazuje poziom gazu. Mamy też czujnik temperatury, komputer gazowy, reduktor, wtryskiwacze oraz filtry fazy ciekłej i lotnej. Dalej możemy wymienić cewkę elektrozaworu, czujnik temperatury ciśnienia i zawór tankowania, kończąc na centralce, którą mamy w kabinie.
Przeczytaj, ile kierowcy zostawili pieniędzy na stacjach paliw w 2022 Przeczytaj, ile kierowcy zostawili pieniędzy na stacjach paliw w 2022

Samochód na gaz: awarie i przegląd instalacji gazowej



Mimo popularności gazu w Polsce dalej krąży wiele mitów i znaków zapytania dotyczących eksploatacji takich instalacji. Jak jest naprawdę? - na to pytanie odpowiada Mirosław Piskorz, właściciel Mir-Gaz w Gdańsku.

- Zajmuję się instalacjami gazowymi od samych początków ich istnienia. Sprawdziłem wiele produktów od różnych producentów i nigdy nie zauważyłem żadnego negatywnego oddziaływania na silnik samochodu. Mity o wypalających się zaworach czy nagarze są bezpodstawne. Jeśli nie będziemy dbać o nasz samochód, regularnie wymieniać oleju, zmieniać filtrów od gazu, to jest to oczywiste, że takie działanie prowadzi do katastrofy. Powodem awarii jest zwyczajne niedbalstwo właścicieli pojazdów i błędne ustawienia samej instalacji. Gdy jest ona wystrojona, jak należy, nie ma mowy spadku mocy, nagarze czy jakimkolwiek złym oddziaływaniu na jednostkę napędową. Pamiętajmy, że gaz jest paliwem o wysokiej zawartości oktanów, czyli fizycznie nie ma prawa uszkadzać silnika - podkreśla Mirosław Piskorz, Mir-Gaz w Gdańsku.
Kluczem do sukcesu jest zatem regularne kontrolowanie stanu naszego auta. Przegląd instalacji powinniśmy wykonywać co 10-15 tys. km lub raz w roku. Na takim przeglądzie powinny zostać wymienione filtry, sprawdzona szczelność całego układu oraz komputerowa kontrola parametrów pracy silnika na LPG w celu ewentualnego skorygowania ustawień. Zadbane instalacje potrafią przejeździć 10 lat i nawet 300 tys. km bez potrzeby większych napraw.



Auta na gaz więcej palą - prawda czy fałsz?



Prawda, ale nie dużo większe. Przy instalacjach gazowych gaźnikowych lub jednopunktowych spalanie może wzrosnąć maksymalnie o 20 proc., a w przypadku najpopularniejszych instalacji z pośrednimi wtryskami spalanie nie przekracza 10 proc. Gazownicy podkreślają jednak, że jest to związane ze słabą jakością gazu w Polsce - gdyby zawierał więcej propanu niż butanu, to nie spalalibyśmy więcej gazu od benzyny i byłoby ono jednakowe.

Samochód zatem spali więcej o ok. 1-1,5 litra więcej, lecz pamiętajmy jednak, że LPG jest o ponad połowę tańsze niż benzyna.



Oszczędność przy instalacji LPG



Ceny instalacji gazowych zależą od wielkości silnika oraz typu wtrysku w naszym aucie - bezpośredni będzie droższy pod względem LPG. Koszty, które mogą nas czekać, zaczynają się na poziomie 3,2 tys. zł za instalację do małej czterocylindrówki z wtryskiem pośrednim, a dochodzą do 10 tys., jeśli myślimy o gazie w dużej V-ósemce. Jedno jest pewne - LPG zawsze równa się oszczędność.

W internecie można zaleźć strony, które pozwolą nam obliczyć, po jakim czasie zwróci się ten wydatek. Oczywiście im więcej jeździmy, tym nastąpi to szybciej. Mniejsze wydatki na paliwo spowodują nie tylko zwrot wydanej kwoty, ale również mogą przynieść zysk, jeśli policzymy, ile pieniędzy byśmy wydali na benzynę przez ten czas. LPG nie opłaca się tylko wtedy, gdy samochód stoi nieużywany. Choć i wtedy nawet może podnieść jego wartość i sprawić, że będzie bardziej atrakcyjny na rynku wtórnym.

Przeczytaj, co warto zrobić w aucie przed sezonem letnim Przeczytaj, co warto zrobić w aucie przed sezonem letnim

Warto instalować LPG w samochodzie?



Instalacja gazowa jest zatem bezpieczna, jej koszt się zwraca i nie powoduje negatywnych skutków w silniku. Technologia ta wciąż się rozwija, a liczba warsztatów zajmujących się LPG w Trójmieście jest bardzo duża. Coraz więcej marek sprzedaje też auta z fabryczną instalacją LPG.

Negatywna otoczka "korka wstydu" nie ma więc żadnych podstaw i może być spowodowana niewiedzą. Posiadając instalację gazową, nie mamy najmniejszego powodu do wstydu, lecz do dumy - płacimy mniej niż inni, a jeździmy tak samo. Warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, choćby ze względu na ekologię, gdyż LPG nie zanieczyszcza środowiska w takim stopniu, jak benzyna i olej napędowy.

Skoda Kamiq z fabryczną instalacją LPG. Czy to się opłaca? Skoda Kamiq z fabryczną instalacją LPG. Czy to się opłaca?
Jakub Pajka

Miejsca

Opinie (231) ponad 20 zablokowanych

  • (6)

    To od zawsze był wstyd. Mniejszy w małym aucie, bo widać, że ktoś po prostu liczy się z każdą złotówką i to jest spoko. Ale mega dużym obciachem jest montować LPG do samochodu z 6 czy 8 cylindrami. To już wiocha na maksa. Niby ktoś chce udawać kozaka w grubej furze, ale portfel za cienki. Często są to złomy sprowadzone jako rozbitki ze USA (bo na normalną, nową czy używaną, ale bezwypadkową europejską wersję też portfel za cienki). Ja mam dwa samochody z silnikami V8 i nigdy by mi do głowy nie przyszło karać te motory instalacją LPG.

    • 15 23

    • Ja od prawie roku szukam V6 lub V8 (co się trafi) (1)

      Dokładam co miesiąc kasy i szukam. Na do 4-5 lat mnie nie stać. Nie w prlu. Albo zza oceanu czterośladowe, albo ze Szwecji, Niemiec, Holandii gazowce. Masakra ! Chyba zacznę szukać diesli o poj. powyżej 5 litrów. (wolnossących). Choć i te bywają zagazowane. Jak umysły w prlu.

      • 2 0

      • Sprzedawałem niedawno BMW z benzynowym silnikiem R6 (model 540i xDrive z 2017 roku). Poszło za 230tys. zł w 2 dni. Długo nie wisiało ogłoszenie. Dobre samochody rozchodzą się albo w rodzinie (bez ogłoszenia) albo znikają z ogłoszeń bardzo szybko, bo pierwszy kto przyjeżdża oglądać bierze.

        • 2 2

    • a ja miałem gaz w straight six, V6 i V8 i mi nie było wstyd!

      Wszystkie amerykańskie, wyjątkowo świetnie nadające się do LPG.
      natomiast wstyd mi za ciebie jak opowiadasz takie dyrdymały.

      • 8 3

    • Pozdrawiam z lexusa V6 z dedykowaną do silnika instalacją lypygy.
      Wstyd (i głupota) to sponsora zgładzić :P

      • 2 1

    • Kolega widział kiedyś jak ktoś tankował gazem Porsche.

      • 0 0

    • Mmmmmmm

      Ciekawe dlaczego ludzie którzy mają naprawdę dużą kasę np. Adam Kornacki TVN turbo jeździ V8 w gazie?

      • 0 0

  • To tak jakby zapytać czy bycie januszem to wstyd

    Januszem się albo jest albo nie, a auto na gaz było, jest i zawsze będzie jednym z atrybutów janusza

    • 7 15

  • Mit: Hondy nie lubią gazu (2)

    • 1 5

    • edycja nie zadziałała :) (1)

      W honda są mechaniczne popychacze zaworowe które trzeba ręcznie regulować co ok 20tyś km. Znam wielu właścicieli Hond, którzy nigdy i tym nie słyszeli i nigdy tego nie robili. Potem zdziwko że wypaliło gniazda zaworowe i zwlanie na LPG. Tak na LPG dzieje sie to szybciej, dlatego zaleca sie skrócenie okresu o połowę. Przy regularnej regulacji oraz regularnym serwisie instalcji LPG, nie dzieje sie NIC. Nie polecam również lubryfikacji. Jest to dodatkowy koszt, dodatkowe koszty serwisu, oraz przeświadczenie użytkowników, że jak teraz im leci magiczny płyn na zawory to nie musze sie pojawiać u speców od gazu.

      • 4 2

      • "w honda"????xddddd Najpierw naucz się składać zdanie, a potem wypowiadaj.

        • 1 1

  • (4)

    Dlaczego nie mówi się o tym, że LPG jest najbardziej przyjazne środowisku. Przecież produktem spalania dobrego jakościowo gazu LPG jest para wodna i dwutlenek węgla.

    • 12 5

    • (2)

      Tak, tak...i smród zgniłego jaja w gratisie oraz plakietka Janusza.

      • 5 14

      • Jak ktoś zatankował w Obwodzie Kaliningradzkim, to gaz może śmierdzieć, ponieważ jest zasiarczony prawdopodobnie. Nasze rafinerie spełniają normy jakościowe.

        • 9 1

      • spaliny śmierdziały w pierwszych generacjach instalacji gazowych 15-20 lat temu. Obecnie spaliny nie maja tego charakterystycznego zapachu.

        • 12 0

    • Tracę wiarę w ludzi. Jakim trzeba być nieukiem, aby minusować fakty...

      • 7 1

  • LPG (3)

    Mamy opla astrę z 1998r , 45 litry wlane w Gdańsku na BP Karczemki , następny postój na stacji dopiero za Krakowem. Sami się zdziwiliśmy , tak naprawdę całą Polskę moglibyśmy przejechać na jednym baku 50l.

    • 12 1

    • Pewnie, 25-letniego rupiecia każdy z litości podholuje

      • 1 9

    • (1)

      możliwe ale gdy spaliłeś cały gaz +bak benzyny. Na samym gazie zasięg w tej astrze możesz mieć max 350-370 km

      • 3 1

      • No właśnie...

        I to jest przykre że podważasz wyzerowanie licznika, zalanie gazu do pełna i przejechaną trasę , podałem wartości do opróżnienia zbiornika gazu a nie benzyny i gazu. Szkoda wdawać się w dyskusję... mimo wszystko udanego weekendu.

        • 2 0

  • Wstyd to może mieć

    co najwyżej autor powyższych wypocin. Wydawało się że redaktorzy trójmiasto.pl sprzed 10 lat nie było orłami, ale w porównaniu do dzisiejszej ekipy jednak byli.

    • 15 5

  • Miałem lpg w swoim aucie ok 9 lat, montaż zwrócił sie po ok 2 latach. Plusy wiadomo - cena na stacjach. Minusy - wyższe koszty przeglądu rejestracyjnego, przeglądy instalacji co 10 tys i zakaz parkowania w halach garazowych. Auto sprzedałem tuż przed końcem homologacji butli. Teraz mam auto bez lpg bo mniej jeżdżę i to by sie nie opłacalo.

    • 7 0

  • Miałem 3 auta z LPG i stwierdzam że jednak lepszy diesel (2)

    Gaz śmierdzi, w silniku zbierasz opiłki metalu (to pokłosie stosowania gazu jako paliwa), z czasem zapycha się instalacja paliwowa (albo musisz relatywnie DUŻO jeździć na benzynie) - dokładając do tego że nie każdy mechanik podejdzie do auta z gazem wolę diesla, prędzej zamienię na hybrydę niż kiedykolwiek jeszcze założę instalację LPG.

    • 7 24

    • Gaz śmierdzi, w silniku zbierasz opiłki metalu. Ciekawe zaburzenia a leki może za słabe?

      • 6 3

    • Fierdolicie Hipolicie. To diesel śmierdzi. Poza tym jest głośny i ma zdecydowanie większe wibracje.

      • 2 0

  • Co???? (1)

    Wstyd to jest głupoty wypisywać :)

    • 14 1

    • Prawdę napisał. Auto na gaz, zakupy w Biedronce, wąsy. Wszystko w pakiecie.

      • 0 0

  • 50 mln wlochow jezdzi na gazie od zawsze i tam nikt sie z tego nie smieje ... (4)

    • 18 8

    • (1)

      tak. i 200 miliardów polaków i 3 eskimosów. cng to nie lpg

      • 4 8

      • W Italii jest LPG, a nie cng. cng jest promowany w Niemczech ale tam też jest sporo LPG.

        • 5 1

    • no z iloscia troche poleciales ale prawda jest taka ze w Europie Italia jest w pierszej 3jce krajow z najwieksza iloscia aut z LPG przed włochami jest Polska - poza tym ostatnie dane pokazuja cos ciekawego spadek ilosci aut hybrydowych i elektrycznych a wzrost samochodow z LPG.

      • 2 2

    • Tak, włoska biedota.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane