• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Manualna czy automat: dla kogo ta skrzynia?

Marcin Tymiński
2 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:50 (2 grudnia 2007)
Automatyczne skrzynie biegów to obecnie jedne z najbardziej wyrafinowanych elementów w samochodach, zwłaszcza segmentu premium. Automatyczne skrzynie biegów to obecnie jedne z najbardziej wyrafinowanych elementów w samochodach, zwłaszcza segmentu premium.
Ręczna czy automatyczna - która skrzynia biegów jest lepsza? Która sprawia większą frajdę, z którą samochód prowadzi się lepiej, dynamiczniej, bezpieczniej? Taka dyskusja trwa "od zawsze" wśród miłośników motoryzacji.

Koncerny motoryzacyjne skupiają się tymczasem na produkcji coraz bardziej wyrafinowanych "automatów" i za swoje wynalazki każą sobie naprawdę słono płacić.

Smart Fortwo z automatem umożliwiającym sekwencyjną zmianę biegów Smart Fortwo z automatem umożliwiającym sekwencyjną zmianę biegów
Na początek stereotypy. W dość powszechnej u nas opinii samochody z automatyczną skrzynią biegów stworzono dla:

- Amerykanów (przeciętny mieszkaniec USA ucieknie, gdy zobaczy manualną skrzynię biegów )
- kobiet (wiadomo, że jeżdżą gorzej)
- tych co mają kłopoty z jazdą (m.in. patrz punkt 2)
- leniuchów
- snobów.

Rzeczywiście jazda "automatem" jest o wiele prostsza. Sprzęgła nie ma. Wystarczy zapamiętać tylko oznaczenia przy dźwigni pomiędzy siedzeniami: P - parking, R- wsteczny, N- luz, D- jazda i ewentualnie inne oznaczenia oznaczające poszczególne programy jazdy (zimowy, sportowy itd.).

Lewa noga zawsze odpoczywa, auto nigdy nie zgaśnie. W korku nie trzeba co chwilę gmerać przy skrzyni biegów, tak naprawdę można zapomnieć, że coś takiego w ogóle istnieje. Prawda, że proste i wygodne? Istnieje całkiem spora grupa kierowców, którzy po spróbowaniu jazdy z automatem, nigdy więcej nie chcieli jeździć samochodami ze skrzyniami manualnymi.

Sekwencyjną zmianę biegów umożliwiają łopatki przy kierownicy. Na zdjęciu Citroen C4 Picasso Sekwencyjną zmianę biegów umożliwiają łopatki przy kierownicy. Na zdjęciu Citroen C4 Picasso
Ta wygoda jednak zawsze trochę kosztuje. Obok niebezpieczeństwa zaliczenia do jednej ze stereotypowych grup użytkowników "automatów", o skrzyniach tych mówi się, że:

- zwiększają zużycie paliwa (nawet o 15 proc.)
- pogarszają osiągi pojazdu
- trudno nimi dynamicznie ruszać (np. spod świateł)
- są bardziej podatne na awarie, nawet przy prawidłowej eksploatacji
- o wiele trudniej się je naprawia.

Do niezaprzeczalnych utrudnień przy posiadaniu automatu należy również (ze względów konstrukcyjnych) niemożność holowania samochodu przy wyłączonym silniku. W większości skrzyń biegów zwłaszcza starszego typu daje się też odczuć szarpanie przy zmianie biegów, czy wyraźne opóźnienie w zmianie biegów przy wyprzedzaniu (naciskamy mocno gaz, wyprzedzamy i przez chwilę włosy stają nam dęba na głowie, zanim automat zmieni bieg na niższy i auto wyrwie do przodu).

Producenci większości aut umożliwiają w skrzyniach automatycznych sekwencyjną zmianę biegów za pomocą samej dźwigni lub łopatek przy kierownicy (biegi w nich zmieniamy kolejno bez możliwości ich omijania). Popularnie system ten nazywa się Tiptronic, choć jest nazwą handlową zastrzeżoną dla Porsche, która udzieliła na niego licencji Volkswagenowi i Audi. System ten pod różnymi nazwami znajdziemy u większości producentów.

Automatyczna skrzynia biegów w Porsche Cayenne S Automatyczna skrzynia biegów w Porsche Cayenne S
Nowe technologie, np. DSG Volkswagena czy sekwencyjna możliwość zmiany biegów, nie wyeliminowały jednak wszystkich bolączek związanych z automatami. Te niestety kończą się dopiero przy autach segmentu premium, czyli tam, gdzie kończą się również możliwości finansowe większości kierowców. Jazda Porsche, Mercedesem z siedmiobiegową skrzynią 7G-Tronic, czy pierwszym na świecie ośmiobiegowym Lexusem LS pokazuje technologiczne zaawansowanie i wyrafinowanie na razie nieosiągalne w zwyczajnych pojazdach - praktycznie niewyczuwalne zmiany biegów, płynne przyspieszenia i potężne osiągi.

Ci, którzy do jazdy samochodem nie podchodzą w sposób ideologiczny, powiadają, że wybór skrzyni biegów to tak naprawdę kwestia gustu, a o tych podobno się nie dyskutuje. Jednak czy zawsze?

Opinie (39) 1 zablokowana

  • zwiększają zużycie paliwa (1)

    "zwiększają zużycie paliwa"
    i koniec tematu.

    • 0 0

    • @zwiększają zużycie paliwa

      Zwiększają ale nieznacznie! Od 0,5 do 1,5 l/100km!!!
      Wyczuwam tu opinię osoby, która w życiu nie jeździła autem z automatyczną skrzynią biegów...

      • 0 0

  • wygodna

    wygodna i oszczędzająca silnik. Dwa ostatnie samochody miałam z automatem, teraz mam zwykłą i żałuję, że pochitrzyłam przy kupnie. Samochód i tak mam na raty, cena automatycznej skrzyni tylko nieznacznie zwiekszyłaby wysokość raty.

    • 0 0

  • olny tiptronic

    te Panie oszczędny nie zawsze automaty zwiększają zużycie paliwa oboje z kolesiem mamy te same audi quattro a4 2.8 benzyna mój tiptronic pali 1,5litra mniej niż manual kolegi,oczywiście w mieście .dodam że mamy podobny styl jazdy.na trasie mamy te same zużycie.
    wyjaśnić to można w ten sposób oboje mieszkamy w mieście w Norwegi w którym nie ma za wiele świateł na większości skrzyżowaniach są ronda a średnia prędkość podróżowania to 70-80 kmh. tiptronic dopasowywuje zmianę biegów do stylu jazdy,rezultatem tego są nie za wysokie obroty rzadko przekraczające 2000rpm. pozdrawiam automat rządzi!

    • 0 0

  • Chcialbym miec automat

    Chcialbym miec automat, ale niestety strasznie ciezko taki samochod w Europie dostac, a jak juz to potem jest problem z czesciami. Sa po prostu zbyt malo popularne.

    Co do zuzycia paliwa to nie do konca sie zgadzam. Sa oszczedniejsze od przecietnego kierowcy, no chyba, ze ktos ma bardzo lekka noge to wtedy automat moze spalac troche wiecej. Zreszta to zaden argument bo jeszcze nie slyszalem, zeby ktos kupowal luksusowa fure i zastanawial sie czy mu bedzie pali 9 czy 10l...

    • 0 0

  • Autor nigdy nie jechal automatem

    Autor tego tekstu chyba nigdy nie jechal automatem. Wymienia tylko jakies prehistoryczne "wady", ktore dawno zostaly wyeliminowane. Pisanie o wadach typu "szarpanie przy zmianie biegow" to jakis absurd. Normalna skrzynia nie szarpie, robia tak zuzyte skrzynie w 20 letnich mercach jakie mozna w 3miescie na TAXI spotkac.

    Proponuje najpier pojezdzic tydzien automatem a pozniej pisac o wadach i zaletach

    • 4 0

  • Od razu widać ,że artykuł pisała męska szowinistyczna świnia!!!!! Guzik prawda ,że kobiety są gorszymi kierowcami!!! Jestem kobietą, kocham jeździc,jeżdze często i widze ilu beznadziejnych jest kierowców i wcale nie są to kobiety tylko mężczyźni !!!! Taką bajkę o źle jeżdzących kobietach wymyślili mężczyźni bo w dniu, w którym kobiety nauczyły sie jezdzic panowie poczuli się zagrożeni. Wiem ,że wielu panów doskonale wie,że nie wszystkie kobiety mają problemy za kółkiem !

    • 7 7

  • automaty można holowac

    Oczywiście nie na P, ale gdy wrzuci się N czyli luz to bez problemu można holowac takie auto.
    Jednak gdy kocha się prawdziwą jazdę to warto miec prawdziwą manualną skrzynię. Wszelkie tiptronici może dają podobne możliwości, ale to już nie to.
    Próbowałem, i nie ma to jak manual z fajnym silnikiem oczywiście :)

    • 2 0

  • panienko S

    naukowo zostalo udowodnione, ze kobiety STATYSTYCZNIE jezdza gorzej, wiec cisza tam.
    to, ze trafi sie paru palantow albo nieudacznikow wsrod mezczyzn, to normalka, w koncu inaczej nie byloby odchylki statystycznej. ale to i tak nic w porownaniu z ich relatywna iloscia wsrod kobiet.

    • 3 1

  • TAKIE GADANIE

    O NICZYM. ZUZUYWA WIECEJ PALIWA I TYLE. A W MIESCIE JEDZI SIE WYGODNIEJ, PO CO CO CHWILE SIE SZARPAC, LEPIEJ TYLKO GAZ I HAMULEC.

    • 0 0

  • automat=przyjemność jazdy

    Witam wszystkich

    Odpowiem wszystkim cytując jednego z moich kolegów - dlaczego mam się męczyć za własne pieniądze.

    Jeździłem i posiadałem różne auta (bardzo mocne, takie sobie i klekoty) wszystkie na manualu. Prawie trzy lata temu postanowiłem spróbować automatu i nie żałuję, a wręcz nie chcę auta ze skrzynią manualną. A dlaczego. Spokój i przyjemność jazdy są nieocenione a szczególnie sprawdza się to w korkach, które ostatnio były nagminne.
    Owszem pali więcej ale przyjemności muszą kosztować.
    Jak ktoś chce jeździć dynamiczniej musi mieć bardzo mocne auto lub skrzynię typu DSG, która zmienia biegi szybciej niż przeciętny kierowca.
    Co do awaryjnosci i dostępu do serwisu - awaryjność żadna (Mój Saab ma 280 000 km), a serwis jest w Trójmieście pierwsza klasa. Oczywiście przy ułańskiej fantazji i braku wiedzy użytkownika i \"pana Henia mechanika\" da się pewnie automat zarznąć w krótkim czasie.

    Co do holowania - AUT Z AUTOMATEM NIE MOŻNA HOLOWAĆ chyba że ma się kaprys kosztujący parę tysięcy złotych. N (neutral/luz) służy tylko do przetaczania auta

    Więcej informacji na: http://www.automat.pl/news.php

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane