• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mercedes EQS SUV: "elektryk" za ponad 800 tys. zł

Michał Jelionek
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (161)
Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Mercedes nie zwalnia tempa - całkiem niedawno wypuścił na rynek kolejny elektryczny model. To topowy EQS, ale w uterenowionej wersji SUV. Jego cennik otwiera kwota 608 800 zł. Poznajcie go nieco bliżej.



Czy podoba ci się elektryczny Mercedes EQS SUV?

Ponad rok temu w gdyńskim salonie BMG GoworowskiMapka odbyła się huczna, trójmiejska premiera jednego z bardziej zaawansowanych technologicznie "elektryków" w historii - Mercedesa EQS. Chwilę później mieliśmy przyjemność przetestować ten samochód. Teraz, po roku od wspomnianych testów, w nasze ręce trafiła odmiana EQS SUV. W przypadku tego modelu nie było już takiego rozgłosu i promocji jak w przypadku tradycyjnego nadwozia. Czy to oznacza, że EQS SUV jest "mniej kochanym dzieckiem" Mercedesa?

Minie osobiście bardziej do gustu przypadł większy, masywniejszy SUV. W moim odczuciu prezentuje się zdecydowanie lepiej od limuzyny. No ale o gustach - wiadomo - się nie dyskutuje. Auto naprawdę jest potężne. Czuć to w szczególności, gdy się z niego wysiada - jest wysoko i trzeba uważać, żeby w taką pogodę nie pobrudzić nogawki. Do tego należy dopisać wysoką pozycję za kierownicą, a także - nie wiem czemu - ale mięsistą kierownicę, która jakby wciąż chciała nam przypominać o tym, że prowadzimy wielki wóz.

Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Wymiary i stylistyka



SUV mierzy 5125 mm długości, 1959 mm szerokości i 1718 mm wysokości. Jego rozstaw osi to 3210 mm. Pojemność bagażnika przy standardowej konfiguracji siedzeń wynosi 645 l. Możną ją maksymalnie zwiększyć do 2100 l.

Może i dziwnie to zabrzmi, ale moim zdaniem bryła EQS SUV jest zgrabniejsza od sylwetki standardowego EQS-a. Nieprzekombinowany pas przedni, minimalistyczny tył z ciekawą grafiką świateł i zadziorną stylizacją zderzaka, a do tego wysuwane klamki i gigantyczne, 22-calowe koła - ot, cały Mercedes EQS SUV. Stonowana stylistyka, za którą i tak większość się obejrzy.

Silnik



Przejdźmy jednak do najważniejszego, czyli napędu i zasięgu. W nasze ręce trafiła topowa odmiana EQS SUV 580 4MATIC, którą napędzają dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 544 KM (858 Nm maksymalnego momentu obrotowego), dzięki czemu ważący ponad 2,7 tony SUV "setkę" osiąga w 4,6 sekundy. Przy takiej wadze to naprawdę świetny wynik. Przyznam szczerze, że dynamiczne przyspieszanie po aktywowaniu trybu sportowego to kosmos. Trudno nawet opisać to uczucie. Młodzież powiedziałaby "sztos". No ale nie oszukujmy się, ten samochód ma czym wbijać w fotele.

  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
A jak się prowadzi EQS SUV? Mimo takiego gabarytu bardzo sportowo. Robiące wrażenie przyspieszenie w połączeniu z bardzo precyzyjnym układem kierowniczym i nieco usztywnionym zawieszeniem daje kierowcy dużo przyjemności za "kółkiem". Nie zapominajmy jednak, że taki samochód kupuje się nie tylko ze względu na osiągi, ale także, a może przede wszystkim, na komfort jazdy. A ten w EQS SUV jest na bardzo wysokim poziomie. Ten elegancki SUV został wyposażony w pneumatykę, co wyczuwalnie wpływa na komfort resorowania, a pisząc wprost: żadne wyboje nie są nam straszne.

Jest jeszcze jedna zaleta - tylna oś skrętna (tylne koła odchylają się od osi maksymalnie aż o 10 stopni), która przy takich wymiarach okaże się niezwykle pomocna np. na ciasnych parkingach.

Co ciekawe, EQS SUV oferuje także tryb... offroadowy. Pytanie tylko: po co? Chyba tylko po to, aby zwiększył się prześwit i łatwiej było pokonać przeszkody w... miejskiej dżungli. Nie wyobrażam sobie, aby ktokolwiek topił tak luksusowy samochód w błocie.

Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Zasięg



EQS SUV został wyposażony w potężną baterię o pojemności 108,4 kWh, która wypełnia całą podłogę. Na ile wystarcza? Wszystko zależy od stylu jazdy, dróg, którymi się poruszamy, ale też pory roku (głównie temperatur). Podczas jazd testowych większość czasu spędziłem na autostradzie i drogach ekspresowych, co - umówmy się - nie jest wymarzonym poligonem dla aut elektrycznych.

Korzystałem z tego samochodu dokładnie tak, jak z tradycyjnego auta spalinowego, bez żadnych wyrzeczeń w stylu: wyłączę klimatyzację albo multimedia, żeby zaoszczędzić energię. Nic z tych rzeczy. A i stopa nie była najlżejsza. Jaki był tego efekt? Średnie zużycie energii na poziomie 35 kWh na 100 km. Co pozwoliło na przejechanie na jednej baterii równe 300 km. Nie za dużo, ale przypomnę, że przy prędkościach powyżej 100 km/h zasięg "elektryka" znika w mgnieniu oka.

Jestem przekonany, że przy jeździe testowej głównie w mieście średnie zużycie energii oscylowałoby w granicach 25 kWh na 100 km. Taki wynik pozwoliłby już na przejechanie około 430 km na pełnej baterii. Problem w tym, że producent chwali się zasięgiem nawet... 593 km.

BMW serii 7: kontrowersyjny wygląd i technologiczny majstersztyk BMW serii 7: kontrowersyjny wygląd i technologiczny majstersztyk

Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Rekuperacja i ładowanie



Warto wspomnieć o bardzo efektywnie działającej rekuperacji. Odzyskiwanie energii jest wyraźnie odczuwalne i tak naprawdę poruszając się po mieście, od świateł do świateł, można zapomnieć o istnieniu pedału hamulca, bo auto samo wyhamowuje, a przy tym odzyska energię. Co oczywiście przekłada się na wydłużenie zasięgu. Inteligentna rekuperacja jest zoptymalizowana pod kątem aktualnej sytuacji i działa predykcyjnie, uwzględniając m.in. warunki drogowe lub topografię terenu. Do wyboru mamy w sumie trzy poziomy rekuperacji (regulacja odbywa się przy użyciu łopatek przy kierownicy).

Bateria daje możliwość ładowania prądem stałym z mocą nawet 200 kW, co pozwala na naładowanie akumulatora z 10 do 80 proc. w 31 minut. Korzystając z ładowarki ściennej (tzw. wallbox) o mocy 22 kW naładowanie do pełna potrwa 5 godzin. Ładowanie bezpośrednio z domowego gniazda to już kwestia kilkudziesięciu godzin.

Mercedes EQS - najbardziej luksusowy Mercedes EQS - najbardziej luksusowy "elektryk"
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV

Wnętrze



Zasiadamy wygodnie w wielkim, otulającym, podgrzewanym, wentylowanym, no i oczywiście masującym fotelu, z "jaśkiem" pod głową, i zaczynamy zwiedzanie kabiny EQS SUV. Jak ją opisać w kilku słowach? Obszerna, komfortowa i zaawansowana technologicznie. Mercedes przyzwyczaił nas do świetnie skrojonych wnętrz. "Elegancja Francja" przy użyciu topowych materiałów w iście królewskim stylu. W przypadku EQS SUV (co zresztą znamy już ze standardowego EQS-a) bank rozbija oczywiście przepotężna, rozpościerająca się na całą szerokość auta tafla z trzema ekranami. To tzw. "hyperscreen" oferujący obłędną jakość.

Co ciekawe, każda osoba podróżująca tym samochodem ze swojego miejsca ma możliwość sterowania urządzeniami pokładowymi (m.in. klimatyzacją czy multimediami). Kierowca - wiadomo, pasażer siedzący obok ma w swój własny ekran, na którym może np. pograć w grę, natomiast w drugim rzędzie do dyspozycji oddano w sumie trzy ekrany do rozrywki i sterowania funkcjami auta (dopłata blisko 14 tys. zł). Z tyłu jest też ładowarka indukcyjna w podłokietniku oraz "jaśki" na zagłówkach. Jest miło, przyjemnie, wygodnie...

Range Rover: królewski wóz za ponad milion Range Rover: królewski wóz za ponad milion
Nowy Mercedes EQS SUV Nowy Mercedes EQS SUV

Cennik



Cennik EQS SUV w bazowej wersji 450 4MATIC otwiera kwota 608 800 zł. Za topową wersję 580 4MATIC trzeba zapłacić co najmniej 736 300 zł. Natomiast egzemplarz testowy został skonfigurowany na kwotę 829 900 zł. To niestety bardzo dużo.

Samochód do jazd testowych użyczył dealer BMG Goworowski.

  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV
  • Nowy Mercedes EQS SUV

Miejsca

Opinie (161) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Wszystko ładnie ale mnie nie stać...i długo jeszcze nie.... (6)

    Nawet jakbym 5 lat popracował w Oslo...

    • 38 1

    • A później 200 000 za utylizację akumulatorów... (2)

      • 7 4

      • Tak skupy akumulatorów płacą 100 tys za oddanie elektryka

        • 1 5

      • Że niby właściciel miałby płacić za utylizację? Chyba odwrotnie :D

        Akumulatory są tak cennym elementem, że firmy utylizujące będą się bić o nie :)

        • 6 2

    • Przyszłością to raczej są auta elektryczne ale z ogniwem wodorowym (2)

      Baterie litowe do aut to nieporozumienie.

      • 7 4

      • Póki co wszystko wskazuje na to, że to wodór pozostanie niszowy. Za dużo z nim problemów. (1)

        Trzeba by zbudować całą infrastrukturę do tankowania i dystrybucji, podobnie jak z LPG, tylko że wodór jest trudniejszy w przechowywaniu niż LPG, a produkowany jest z ropy. Tymczasem gniazdko z prądem jest praktycznie wszędzie, a nocny prąd tani. A dlaczego w nocy jest tani? Bo mało kto go wtedy potrzebuje, więc nawet nie przeciąży się sieci jeśli będą ładować się w nocy.

        • 5 6

        • uwierz mi, nasza kochana Unia Europejska już klepneła wielką dyrektywę, gdzie wodór to ma być docelowe paliwo

          • 3 2

  • (1)

    Takie auta to arogancja na drodze ich użytkowników,wiedza empiryczna.

    • 12 1

    • Najczęściej użytkowniczek

      • 2 0

  • ciekawy melex

    • 10 0

  • Allo, allo

    Porucznik Gruber i jego mały czołg :/

    • 12 0

  • Elektryczne

    Zamiast mesia wolałbym kia Ev lub niro jest tańsza ma mniejsza baterie , ale wiekszy zasięg

    • 3 0

  • Pytanko. Na ile km "starczy" mocy w akumulatorach korzystając z kosmicznych możliwości tego auta ? (1)

    • 5 0

    • Mniej więcej na tyle ile mój bak w M3

      Który pali od 28 do 40 litrów benzyny na 100km jak masz ciężką nogę. Z Łodzi do Gdańska trzeba dwa razy tankować na A1.

      • 2 3

  • Ile ma do 100?

    Tzn ile godzin do wypalenia 100% akumulatora? I ile wody oraz energii pochłonie, ile toksycznych spalin wyemituje potencjalny zapłon takiego auta?

    • 7 3

  • Takie auto powinno wyglądać. Tymczasem krótki przód wyglądający jak z a klasy przepasany tandetną plastikową osłonką no jakoś się nie prezentuje

    • 7 0

  • 800 tys za melexa na sterydach hmm (9)

    za 1/3 tej sumy można kupić E klasę dobrze wyposażoną z mocnym silnikiem lub BMW 5 i przez xx lat mieć kasę na wachę

    • 42 3

    • Co za bzdury

      1/3 tej ceny to 266 tys gdzie kupisz dobrze wyposażona E lub 5 skoro średnio wyposażone to około 300 tys. A jak chcesz dobrze wyposażoną E lub 5 tak jak ten EQS to nawet 450 tys będzie mało. W sumie to powinieneś porównywać raczej do M5 z osiągami, a takie auto to od 620 tys za golasa.

      • 2 1

    • no włąsnie wachę. (6)

      problem bedzie za niedługo: 1. nie kupisz na wachę 2. nie bedize wachy lub będzie potwornie droga.

      obecne pojazdy to prototypy tego co będzie za 10 lat. A ,że ciebie nie stać ....trudno. To nie polo w "dizlu".
      Może ktoś zmieni ogniwa na inne, wytzymalsze i tańsze. I będziesz miał szansęna używanie takich fur.

      • 1 9

      • Może z zakazem sprzedaży spalinowych wstrzymajmy się az prototypy elektryczne osiągna przyzwoite walory użytkowe (5)

        No i oczywiście rozsądne ceny. Założenie, że stanie się tak za 12 lat i ogłoszenie zakazu sprzedaży jest albo mało rozsądne albo w tle jest drugie dno takiej decyzji.

        • 11 0

        • A czytałeś w ogóle co UE uchwaliła? (4)

          Nie uchwalili zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych od 2035.

          Tylko od tego roku nakładają mega podatki na sprzedaż nowych samochodów spalinowych co automatycznie wykluczy je z rynku, a producenci odejdą od produkcji aut spalinowych kilka lat wcześniej.

          Audi już zapowiedziało koniec produkcji w 2026, Mercedes, Volvo, Ford w 2028, a pozostałe vw, bmw, citroen, Fiat, Jeep itd od 2030.

          • 0 3

          • (1)

            no to będziemy drugą Kubą

            • 7 1

            • tylko u nas szybciej się rozpadną samochody.

              • 6 0

          • Czy co ta twoja wypowiedź wniosła? Przecież efekt ten sam - jazda prototypami elektycznymi!

            • 1 1

          • To się zrobi nowa uchwale i pogoni zielonych terrorystów

            • 1 0

    • Radek za wpisy pro putinowskie dostał 800 tys euro a potem setki tysiecy w dolarachwiec napewno taki sobie kupi :)

      choc nie wiem czy nie jest za tani dla niego

      • 1 4

  • Wygląd jak wygląd, co się komu podoba, tylko te felgi jak od czołgu (1)

    Na gąsienicach lepiej by się prezentował.

    • 5 2

    • ale nadal ładniejsze niż te w maybachu za 2 mln :)

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Alpina produkuje auta na bazie marki:

 

Najczęściej czytane