• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Napęd hybrydowy - z czym to się je?

Michał Jelionek
19 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Cztery generacje Toyoty Prius. Od tego modelu wszystko się zaczęło. Cztery generacje Toyoty Prius. Od tego modelu wszystko się zaczęło.

Wiele osób nie do końca wie, czym jest i jak działa napęd hybrydowy, do którego każdego roku przekonuje się coraz więcej kierowców. W poniższym wywiadzie rozbijamy hybrydę na czynniki pierwsze i wyjaśniamy, z czym to się je.



Jeśli rozmawiać o napędzie hybrydowym, to koniecznie z osobami, które wiedzę na ten temat czerpią od najlepszych, czyli od Toyoty. Japoński producent to absolutny prekursor hybryd, który na budowaniu tego alternatywnego rodzaju napędu zna się jak nikt inny. Wszelkie niejasności i wątpliwości rozwiewamy z Dorotą Jasińską, która w Toyocie Walder pełni rolę kierownika działu handlowego.

Michał Jelionek: Clou artykułu jest napęd hybrydowy. Na rozgrzewkę, w najprostszych słowach proszę powiedzieć, czym tak naprawdę jest hybryda?

Dorota Jasińska: To nowoczesne samochody z dwoma połączonymi ze sobą źródłami napędu - silnikiem benzynowym i elektrycznym - oraz pojemnym akumulatorem magazynującym energię. Współdziałanie tych trzech elementów sprawia, że hybryda odznacza się dużą oszczędnością paliwa.

Jak to działa w praktyce?

Kluczem współpracy tych elementów jest zoptymalizowany przepływ energii między nimi. Silnik elektryczny odzyskuje energię z hamowania, natomiast podczas jazdy ze stałą prędkością przekazuje jej nadwyżki do akumulatora hybrydowego, by powtórnie ją wykorzystać, np. podczas jazdy w korku. W ten sposób w ogóle nie trzeba ładować akumulatora hybrydowego, a zużycie paliwa jest ograniczone do minimum.

Podstawową zaletą układu hybrydowego jest tzw. rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania. Podstawową zaletą układu hybrydowego jest tzw. rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Wiele osób myli klasyczny napęd hybrydowy z napędem elektrycznym albo hybrydą typu plug-in. Uważają, że hybrydę trzeba ładować z gniazdka. Skąd to się bierze?

Hybrydy stały się na tyle powszechne, że krążą na ich temat rozmaite opinie. Niestety, tylko część z nich jest oparta na faktach. Jednym z takich mitów jest właśnie przeświadczenie o ładowaniu hybrydy z gniazdka. Samochody hybrydowe są w pełni bezobsługowe. Nie tylko nie trzeba ich ładować z zewnętrznych źródeł energii, w tym z przysłowiowej "wtyczki", ale również nie musimy w żaden sposób zarządzać pracą silników w sposób manualny, jak chociażby w przypadku instalacji gazowych. System sam zarządza dystrybucją energii elektrycznej w układzie i w razie potrzeby doładowuje akumulator. Akumulator hybrydowy jest ładowany podczas jazdy poprzez odzyskiwanie energii z hamowania lub doładowywany przez silnik spalinowy. Kierowcy pozostaje jedynie czerpać radość z jazdy.

Jakie są główne zalety napędu hybrydowego?
Akumulator hybrydowy jest ładowany podczas jazdy poprzez odzyskiwanie energii z hamowania lub doładowywany przez silnik spalinowy


Do głównych zalet napędu hybrydowego należy oszczędność oraz niezawodność. Posiadanie hybrydy nierozerwalnie wiąże się z mniejszym spalaniem paliwa, a co za tym idzie, z rzadszymi wizytami na stacjach benzynowych. Pojazdy te podczas całego cyklu użytkowania generują też dużo mniejsze koszty utrzymania niż samochody z napędem konwencjonalnym. Ma to związek między innymi z brakiem niektórych części narażonych na zużycie w samochodach z silnikami konwencjonalnymi. Wartym podkreślenia jest fakt, że poruszanie się wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego pozwala na cichą jazdę pozbawioną spalin i szkodliwych emisji. Silnik spalinowy włącza się, płynnie dostarczając mocy do układu, gdy sytuacja na drodze tego wymaga, i przestaje pracować, gdy nie jest potrzebny, minimalizując przy tym zużycie paliwa.

Czytaj także: Najpopularniejsze auta z napędem hybrydowym

Hybryda to połączenie dwóch źródeł napędu - benzynowego i elektrycznego Hybryda to połączenie dwóch źródeł napędu - benzynowego i elektrycznego
Wspomniała pani o podzespołach narażonych na wyeksploatowanie w samochodach z silnikami spalinowymi. Nierzadko wymiana zużytych części wiąże się ze sporym wydatkiem. Których elementów próżno szukać w hybrydach?

Hybryda nie posiada takich części jak: sprzęgło, koło dwumasowe, filtr DPF, paski klinowe, alternator czy rozrusznik. Efektem jest większa niezawodność i mniejsze koszty eksploatacji. Układ nie posiada też skrzyni biegów w klasycznym tego słowa rozumieniu. W jej miejscu zastosowano banalnie prostą i niezawodną przekładnię planetarną łączącą układ napędowy z kołami.
Sprzęgło, koło dwumasowe, filtr DPF, paski klinowe, alternator czy rozrusznik - tych elementów nie ma w samochodach hybrydowych

A co z żywotnością baterii w hybrydach?

Akumulator hybrydowy Toyoty został zaprojektowany tak, aby służyć przez cały okres użytkowania auta, dlatego nie wymaga wymiany. Toyota jest pewna swojego produktu i udziela aż 10-letniej gwarancji na akumulatory hybrydowe, ale znane są przypadki samochodów osiągających przebiegi przekraczające milion kilometrów. Rok temu do naszych serwisów zaprosiliśmy Priusy pierwszej generacji, czyli auta z ponad 20-letnim stażem. Wszystkie samochody, które do nas przybyły miały ponad 300 tys. km przebiegu i oryginalne akumulatory. Nie mam chyba lepszego dowodu na żywotność tego elementu układu hybrydowego. Akumulator hybrydowy posiada własny układ chłodzenia, dzięki czemu nie nagrzewa się tak jak bateria w telefonie. Hybrydy posiadają akumulatory niklowo-wodorkowe, czyli inne niż baterie litowo-jonowe, znane z telefonów i laptopów. To sprawia, że są trwalsze i tańsze, a ich żywotność jest przewidziana na cały cykl użytkowania auta. Reasumując: żywotność akumulatora hybrydowego w aucie hybrydowym jest bardzo długa, a najlepszym tego dowodem jest możliwość przedłużenia gwarancji na akumulator hybrydowy nawet do 10 lat, a także jeżdżące po naszych ulicach auta hybrydowe z dużo większym stażem.

Czy napęd hybrydowy należy w jakiś szczególny sposób użytkować?

Tak jak wspomniałam już wcześniej - napęd hybrydowy jest całkowicie bezobsługowy i nie wymaga od kierowcy żadnych dodatkowych umiejętności związanych z prowadzeniem pojazdu. Ponadto jazda hybrydą jest bardzo wygodna i komfortowa, dzięki zastosowaniu automatycznej skrzyni biegów i ciszy, jaka panuje w aucie przy jeździe z wykorzystaniem silników elektrycznych.

Czytaj także: Ford Mondeo Hybrid - abstynent z prądem

W hybrydach "zegary" nieco różnią się od tych klasycznych. W hybrydach "zegary" nieco różnią się od tych klasycznych.
Napęd hybrydowy - to jest ten kierunek, którym będzie podążać motoryzacja?

Niewątpliwie, napęd hybrydowy z roku na rok zyskuje na popularności. Ma to związek m.in. z większą świadomością klientów. W prasie oraz internecie pojawia się coraz więcej publikacji na temat działania tego układu. Na drogach widzimy coraz więcej samochodów hybrydowych, czy to tych należących do osób prywatnych, dużych flot czy korporacji taksówkarskich. To poniekąd pokłosie rozszerzenia oferty hybrydowej przez producentów. Konsumenci coraz częściej dokonując wyboru pojazdu, kierują się kryterium ekonomii oraz ekologii a napędy hybrydowe doskonale wpisują się w ten trend, który prognozujemy, że będzie się rozwijał przez najbliższe lata.

Hybrydy coraz mocniej wypierają z rynku silniki diesla. Czy jest szansa, że ten napęd za kilka lat stanie się numerem jeden?

Coraz bardziej skomplikowane silniki diesla wymagają odpowiedniej eksploatacji, a co za tym idzie nakładów finansowych w toku użytkowania. To sprawia, że klienci coraz chętniej zamieniają je na bezawaryjne silniki hybrydowe. Kluczowe jest też to, że samochody Toyoty z napędem hybrydowym są dostępne w podobnych, a nierzadko niższych cenach niż podobnie wyposażone auta z silnikami diesla. Dochodzi też aspekt środowiskowy. Miasta coraz mocniej walczą z problemem smogu. Zakazy wjazdu pojazdami z silnikiem diesla obejmują coraz większą liczbę europejskich miast. Dodatkowo, użytkownicy hybryd mogą liczyć na ulgi oraz zwolnienia z opłat za parkowanie w wielu specjalnie wyznaczonych strefach.

Czytaj także: Lexus CT 200h, czyli luksusowa Toyota Prius

Tymczasem pod maską hybrydowej Toyoty... Tymczasem pod maską hybrydowej Toyoty...
Czy zauważacie coraz większe zainteresowanie modelami z napędem hybrydowym?
Samochód z silnikiem hybrydowym spala około 4 litrów paliwa mniej na 100 km niż samochód z silnikiem benzynowym o porównywalnej mocy

Zdecydowanie tak. Ostatnie trzy lata charakteryzuje ogromny wzrost sprzedaży hybryd. Łączna sprzedaż aut Toyoty z napędem hybrydowym w Polsce przekroczyła 30 tys. egzemplarzy, z czego w samym 2017 roku wyniosła ponad 13 tys. sztuk. Idealnym przykładem popularności tego napędu jest nowy model Toyota C-HR, który miał premierę w styczniu ubiegłego roku, a który w 80 proc. sprzedawany jest z napędem hybrydowym.

Czy hybrydowe modele są dużo droższe od samochodów z silnikami benzynowymi czy diesla?

Samochody z napędem hybrydowym są dostępne w podobnych, a nierzadko niższych cenach niż podobnie wyposażone auta z silnikami diesla. Różnica w cenie zakupu między samochodem konwencjonalnym zwraca się już po trzech latach eksploatacji. Wystarczy przejechać około 30-50 tys. km, aby niskie zużycie paliwa hybrydy zaczęło przynosić kierowcy czystą korzyść. Wynika to z faktu, że samochód z silnikiem hybrydowym spala około 4 litrów paliwa mniej na 100 km niż samochód z silnikiem benzynowym o porównywalnej mocy.

Dziękuję bardzo.

Hybrydowa Toyota RAV4 Hybrydowa Toyota RAV4

Miejsca

Opinie (122) 7 zablokowanych

  • Wszystko się zaczęło od niemieckiego prototypowe czołgu VK 4501 (P) / "Tygrys P" z okresu ii wś.

    "Czołg napędzały dwa silniki benzynowe o mocy 320KM każdy, wspomagane dwoma jednostkami elektrycznymi Siemens 230KW. Napęd hybrydowy zapewniał pracę silników w optymalnym zakresie obrotów i sprawiał, że skrzynia biegów stawała się zbędna. Pojazd posiadał jedynie trzystopniowy regulator obrotów silnika. W teorii sensacyjne rozwiązanie, jednak musimy pamiętać, iż mamy rok 1942. Więc technologia napędów hybrydowych praktycznie nie istniała."

    • 4 2

  • (5)

    Dobry artykul, może przybliży tym wszystkim hejterom hybryd jak to wygląda i jak działa. Bo mnostwo jest negatywnych opinii niepodpartych konkretnymi argumentami.

    • 9 7

    • Masz konkretny argument: (4)

      Hybryda w trasie pali tyle samo co benzyna. Na co to komu? Diesel jest bardziej ekonomiczny.

      • 4 7

      • kontrargument (3)

        A to dlatego, że w trasie jedziesz głównie na silniku benzynowym, elektryczny tylko go wspiera. Więc spalanie musi być podobne (mówię tu o klasycznych hybrydach a nie plug-in). A jak spalanie diesli w mieście? Tu hybryda prowadzi bezapelacyjnie.

        • 6 0

        • Nie rozumiem tylko, czemu Toyota wypuściła hybrydę z silnikiem 1.8 o mocy zaledwie 122 KM (2)

          Albo mniejszy silnik (np 1.0) z taką samą mocą, albo z tego silnika wyciągnąć bez problemu 160 KM. Druga sprawa, obecnie hybryda czy nawet plug-in nie ma sensu. Za mała sprawność baterii i akumulatorów. Prawdziwa zabawa się zacznie, kiedy taki plug-in będzie miał realnego zasięgu 2-3 tys km na jednym ładowaniu trwającym np 15 minut. Prawdopodobnie już dziś byłoby to do zrobienia, ale koncerny naftowe na to nie pozwolą.

          • 1 2

          • (1)

            Prawdopodobnie już dziś byłoby to do zrobienia, ale koncerny naftowe na to nie pozwolą.

            Tak tak, a witamina C leczy raka, tylko koncerny farmaceutyczne nigdy na to nie pozwolą.

            • 0 2

            • Przykład z d*py wzięty

              • 0 0

  • czemu jasno nikt nie napisze ze te oszczędności to tylko w mieście. (2)

    oszczędności tylko z hamowania i ruszania. Na trasie to z czego mają być oszczędności?

    • 1 3

    • Nooo, bo przecież ruszasz i nigdy nie hamujesz. Ciągle 180 przed siebie, wio!

      • 0 1

    • Bo nikt by nie kupował więc część faktów sprawnie marketingowo się pomija ale sprytne Janusze i tak to kupią ;)

      • 0 0

  • Dla mnie auto musi mieć silnik spalinowy (1)

    A nie na baterie...

    • 0 4

    • Ale ty wiesz, ża hybrydy mają silnik spalinowy? Czy może jesteś wtórny analfabetą i nie potrafisz przeczytać ze zrozumieniem prostego artykułu?

      • 1 0

  • Uwielbiam czytać te wypociny Januszy mororyzacji, "mój brat w Dysenderfie, kolega szwagra, znajomy w niemczech, znam kogoś kto był w U.S.A i powiedział mi to i owo", co za żenada i debilizm. A i ci co mają 260 kucy w 15 letniej zdyzelowanej BMW, no i po co ci to? W korku jedziesz jak 1.0 60KM, na trasie bedziesz 30 minut szybciej z2x wiekszym spalaniem, a w razie wypadku zardzewiala BMW złoży się jak z kartonu, szkoda rodziny. Szrot z całej europy trafia do nas, europa się cieszy że się pozbyła złomu a Janusza motoryzacji rozpiera duma jakim jest cfaniakiem :

    • 9 1

  • Bateryjki sa dobre (1)

    ale tylko w pilotach i zegarkach ;)

    • 0 0

    • W samochodach też są bardzo dobre. Mam hybrydowego Yarisa, którym jeżdżę głównie po mieście. Spalanie 4,3l, gdzie odpowiednik tylko benzynowy pali koło 7,5l. Jest róźnica. Baterie mają sens :)

      • 0 0

  • hybrydy

    Miałem okazję raz jechać hybrydą jak korzystałem z car-scharingu od Panek i nawet podobała mi się jazda

    • 0 0

  • Wszystko rozbija się o cenę

    Tego co stać będzie chwalił, tego co nie będzie psioczył . Tyle w temacie.

    • 0 0

  • hybryda ma sens do jazdy miejskiej pod jednym warunkiem

    nie posiada skrzyni biegow
    w innym wypadku jest to tylko benzyniak wspomagany z akumulatora
    pozbawiony zalet hybrydy czyli zmniejszenia stopnia komplikacji mechanicznej i zwiekszenia niezawodnosci.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane