• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony
Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków. Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków.

Zamiast tramwajów w ul. Nowej Jabłoniowej powstaną buspasy. Pasażerowie komunikacji miejskiej w drodze do Śródmieścia czy Wrzeszcza będą musieli przesiadać się po pokonaniu zaledwie kilku przystanków. Decyzja ta podyktowana jest względami "ekonomiczno-eksploatacyjnymi".



W jakiej formie powinna być realizowana komunikacja miejska na ul. Nowej Jabłoniowej?

Przypomnijmy, tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej miał stanowić połączenie między węzłem komunikacyjnym w rejonie skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej z (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska i tamtejszymi centrami handlowymi. Po drodze przewidywano przystanki, z których korzystaliby mieszkańcy licznych nowych osiedli.

Problemy z przygotowaniem dokumentacji i tym samym przesunięciem w czasie całego procesu projektowego sprawiły, że miasto zmieniło także zakres inwestycji. Zamiast tramwaju powstaną jedynie buspasy wydzielone na jezdniach ul. Nowej Jabłoniowej.

- Decyzja taka [o rezygnacji z tramwaju - dop. red.] została podjęta ze względów ekonomiczno-eksploatacyjnych. Przeprowadzone analizy wykazują, że częstotliwość kursowania tramwaju nie byłaby satysfakcjonująca dla mieszkańców, przez co tramwaj nie byłby dogodną alternatywą podróży - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przygotowanie dokumentacji dla ul. Nowej Jabłoniowej.
Zdaniem urzędników, buspasy pozwolą nadal na pozyskanie wsparcia z funduszy europejskich, a cały układ linii komunikacji miejskiej ma się bazować na dojazdach autobusem do wspomnianego węzła Nowa Bulońska - Nowa Warszawska, skąd dalsza podróż do Wrzeszcza (przez Nową Bulońską Północną i dalej Trasę GP-W/Nową Politechniczną) czy Śródmieścia (Nową Warszawską do al. Havla) będzie realizowana tramwajami.

Wątpliwe jest także, by tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej powstał w nieodległej przyszłości. Wprawdzie przewiduje się pozostawienie dla niego rezerwy, ale problemem będzie znalezienie pieniędzy w sytuacji, gdy skończy się obecna i niemal na pewno ostatnia perspektywa tak dużego unijnego wsparcia.

Tak mogła wyglądać ul. Nowa Jabłoniowa z tramwajem

Wersja robocza wizualizacji ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem i przebudową okolicznego układu drogowego, wykonana dla poprzedniego wykonawcy dokumentacji projektowej.



- Jesteśmy na etapie wyboru projektanta dokumentacji. Nie można więc jeszcze mówić o tym, jak będą funkcjonowały buspasy, jakie będzie usytuowanie przystanków i docelowa organizacja ruchu. Takie szczegóły określi dokumentacja uzgodniona z Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg i Zieleni - dodaje Zakrzacka.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji swoje oferty złożyły cztery firmy. O wyborze zdecyduje cena (90 proc.) i przedłużenie minimalnego okresu rękojmi (10 proc.). Obecnie trwa analiza ofert pod kątem spełnienia wymogów formalnych.

Złożone oferty w przetargu ograniczonym na "opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. budowa ulicy Nowej Jabłoniowej w Gdańsku":

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. - Katowice - 1 291 500 zł
2. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA - Gdańsk - 1 303 800 zł
3. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. - Gdańsk. - 2 142 660 zł
4. Europrojekt Gdańsk SA - Gdańsk - 2 411 415 zł

Miejsca

Opinie (136)

  • Brawa dla Adamowicz a

    To jest kpina najbardziej zamieszkana dzielnica, ogrom dzieci i młodzieży jak mozna na to pozwoolic.Pkm zabrala wszystko i co? to totalna porażka ...Jak mozna zostawic takie dzielnice bez tramwaju jak nnie zrobia tego treaz to juz nigdy bo Adamowicz kolejne mieszkanii sobie kupi tereny sprzeda a kasy i tak nie bedzie bo upchnie to na premie dla kolesiostwa z UM i Z DZ co za debile ...

    • 20 2

  • W DRODZE DO SOPOTU BEDE SIE PRZESIADAL DWA RAZY

    efekty takich niekonsekwentnych w swojej logice decyzji beda odczuwalne przez wiele lat. powinni jeszcze wymyslic monorail i trolejbusy w gdansku, zebym przesiadal sie 7 razy. sorry ale wybiore mojego Golfa z 2003 roku

    • 13 1

  • Chamy

    I tam będa korki predzej czy pozniej.. Nie wspominajac juz o weekenach w fashion house!!

    • 7 0

  • wegług mnie tramwaje jako zabytek utrzymuje się tylko dla stołków i dla kasy ludzi pracujących

    tam na wygodnych stanowiskach.
    zamiast tych wszystkich torowisk powinny być asfaltowe pasy zarówno dla autobusów, trolejbusów, gimbusów, innych pojazdow uprzywilejowanych itd. ta sama powierzchnia a duzo bardziej wykorzystana

    • 7 9

  • Tramwaje zabierają

    ... ale na dwupasmóweczkę z lewoskrętami do deweloperskich osiedli to będą wyciągać łapkę do Unii - oczywiście pod płaszczykiem promowania zrównoważonego transportu (czyli 1 mieszkaniec = 1 samochód).

    Mam nadzieję, że na tak słaby projekt nie dostaną kasy.

    • 12 5

  • A Nowa Świętokrzyska kiedy???

    • 6 2

  • jestem przeciwnikiem i tramwajów, i buspasów, ale ten drugi jest i rozsądniejszy (3)

    Jest tańszy, może mieć więcej zastosowań, łatwiej go serwisować i modyfikować przeznaczenie do bieżących potrzeb komunikacyjnych.

    • 19 12

    • (2)

      I jest mniej wygodny i mniej osób zdolny przewieźć. Do tego zmusza do przesiadek na tramwaj, czyli Siedlce bis.

      • 10 4

      • (1)

        Nie jest mniej wygodny, zresztą to subiektywne. Ilość osób które pomieści autobus jest zbliżona do tramwaju. Więc korzyści z tramwaju żadne, same problemy.

        • 4 1

        • Tramwaj 260, autobus 160. Bardzo podobna. Tramwaj sunie po szynach, autobus uderza w każdą dziurę.

          • 4 1

  • Nastepne debilne buspasy paralizujace ruch w miescie! (1)

    W cywilizowanych kraju jak chcą zrobić buspas to robią nowy a nie rozwalają ulic w mieście tworząc korki żeby śmierdzący autobus przejechał

    • 14 9

    • Mają być nowo wybudowane, wydzielone, baranQ ty.

      • 0 4

  • Dobra decyzja. Z tamtych rejonów nowa linia PKM jak już kiedyś. Ale najpierw likwidacja smrodu szadółkowego.

    • 8 3

  • Durnie... Porobią kurka pętle przesiadkowe.. Tramwaje nie zgrane z autobusami totalnie.. Autobusy w korkach.. Buspasy??!! Błagam.. Np zeby autobus jadący z Wrzeszcza dojechał do buspasa musi pokonać Zakorkowana Jaskowa.. Tak właśnie nasze władze miasta pomagają nam w podjęciu decyzji czy wybrać auto czy ztm!!!:/

    • 26 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane