• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi z pierwszeństwem podczas wchodzenia na przejście. Sejm przegłosował zmiany

Krzysztof Koprowski
22 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowe regulacje dają pieszemu wchodzącemu na przejście pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami z wyjątkiem tramwaju. Kierowcy i piesi muszą także zachować "szczególną ostrożność". Nowe regulacje dają pieszemu wchodzącemu na przejście pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami z wyjątkiem tramwaju. Kierowcy i piesi muszą także zachować "szczególną ostrożność".

Sejm w czwartek zdecydowaną większością głosów przyjął nowelizację prawa o ruchu drogowym. Od 1 czerwca piesi zyskają pierwszeństwo przed pojazdami w momencie "wchodzenia na przejście". Ponadto wprowadzono ograniczenia w korzystaniu z telefonów na przejściu, ustanowiono minimalne odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu oraz ujednolicono prędkość w obszarze zabudowanym.



Czy jeżdżąc autem w krajach, gdzie pieszy ma pierwszeństwo przed przejściem, stosujesz się do tego prawa?

To już drugie podejście do zmian w przepisach dotyczących pierwszeństwa pieszych. Podobne rozwiązania próbowano wprowadzić w 2015 r., jednak wówczas na wniosek posła Aleksandra Pocieja z Platformy Obywatelskiej przegłosowano jego odrzucenie.

W czwartek nowy-stary projekt zmian zyskał znacznie większą aprobatę posłów. Poparli go wszyscy biorący udział w głosowaniu członkowie Prawa i Sprawiedliwości oraz Lewicy, a także większość Koalicji Obywatelskiej. Na "nie" głosowało niemal całe ugrupowanie Konfederacji.

Uwzględniając głosy wszystkich parlamentarzystów, za nowelizacją przepisów opowiedziało się 423 posłów, 22 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu, a 10 nie wzięło udział w głosowaniu (w tym z naszego regionu Jerzy Borowczak z KO).

Z Pomorza przeciwko opowiedzieli się: Tadeusz Aziewicz (KO), Jarosław Wałęsa (KO), Artur Dziambor (Konfederacja) oraz Michał Urbaniak (Konfederacja).

Przeciwny zmianom był również Grzegorz Braun (Konfederacja), który do Sejmu dostał się wprawdzie z okręgu wyborczego w Rzeszowie, ale wcześniej - podobnie jak Jarosław Wałęsa - ubiegał się o fotel prezydenta Gdańska.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście



Wyniki głosowania w podziale na ugrupowania w Sejmie. Wyniki głosowania w podziale na ugrupowania w Sejmie.

Pieszy zyskuje pierwszeństwo, wchodząc już na przejście



Co konkretnie zakłada nowelizacja przepisów? Wprowadza dwie kluczowe zmiany w pierwszeństwie pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje zapis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

- Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Zachowanie ostrożności dotyczy również pieszego:

- Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Czytaj także: Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego


Polska od lat jest w ogonie państw europejskich pod względem bezpieczeństwa na przejściach i jednocześnie jednym z nielicznych, gdzie pieszy nie ma pierwszeństwa, zbliżając się do przejścia. Liczba zabitych pieszych w przeliczeniu na milion mieszkańców w latach 2016-2018. Dane pozyskano od wydziałów policji lub urzędów statystycznych. Polska od lat jest w ogonie państw europejskich pod względem bezpieczeństwa na przejściach i jednocześnie jednym z nielicznych, gdzie pieszy nie ma pierwszeństwa, zbliżając się do przejścia. Liczba zabitych pieszych w przeliczeniu na milion mieszkańców w latach 2016-2018. Dane pozyskano od wydziałów policji lub urzędów statystycznych.

Zakaz korzystania z telefonów na przejściach dla pieszych



Ponadto w toku prac nad ustawą wprowadzono zapis, który w razie wypadków może przysporzyć problemów pod względem interpretacji i udowodnienia winy lub wręcz zachęci kierowców do próby fałszowania śladów na miejscu zdarzenia. Mowa tutaj o używaniu "telefonów i innych urządzeń elektronicznych":

- [Zabrania się:] Korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz na przejściu dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.
Warto przy tym podkreślić, że w 2018 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przeprowadzono badania w terenie, obserwując zachowania ponad 6,1 tys. pieszych, z których wynikało, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Są to wyniki bardzo zbliżone do zachowań kierowców. W 2015 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dokonano w terenie obserwacji zachowań ponad 19,6 tys. kierowców, w wyniku których stwierdzono, że 4,4 proc. używa telefonu, trzymając go w ręku w trakcie prowadzenia pojazdu.

W razie wypadku śmiertelnego rodzina pieszego może być na przegranej pozycji, ponieważ trudno będzie udowodnić, że pieszy nie korzystał z telefonu, który znaleziono obok ofiary. W razie wypadku śmiertelnego rodzina pieszego może być na przegranej pozycji, ponieważ trudno będzie udowodnić, że pieszy nie korzystał z telefonu, który znaleziono obok ofiary.

Minimalne odległości na "ekspresówkach" i autostradach



Nowelizacja prawa o ruchu drogowym wymusza też zachowanie minimalnej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych oraz autostradach. Zgodnie z treścią ustawy odstęp między pojazdami musi być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd, wyrażony w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie obowiązuje jednak przy wyprzedzaniu, co podobnie jak z używaniem urządzeń elektronicznych daje dużą swobodę do interpretacji, zwłaszcza na drogach wielopasowych, którymi z założenia są autostrady i większość dróg ekspresowych.

Nowe znaki na polskich drogach. Propozycje Ministerstwa Infrastruktury



Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Ponadto w ramach nowelizacji ujednolicono prędkość w obszarze zabudowanym. Po wejściu w życie przepisów nie będzie już podziału na godziny nocne i dzienne - przez całą dobę maksymalna prędkość (o ile nie stanowi inaczej oznakowanie) wyniesie 50 km/h.

Nowe przepisy od 1 czerwca 2021 r., ustawa trafi do Senatu



Pierwotnie wszystkie nowe regulacje miały wejść w życie już 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw, jednak ostatecznie ustalono vacatio legis na 1 czerwca 2021 r.

Przegłosowana ustawa trafi teraz do Senatu i ewentualnie ponownie pod głosowanie poprawek przez Sejm. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych i dużą jednomyślność parlamentarzystów, dokument niebawem powinien uzyskać podpis prezydenta Andrzeja Dudy.

Przypomnijmy, że zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych były zapowiedziane już w exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r. jako jeden z priorytetów działań rządu, przy czym Morawiecki mówił o "wprowadzeniu pierwszeństwa pieszych jeszcze przed wejściem na przejście", a nie jak to ujęto w ustawie podczas "wchodzenia na przejście".

Nowe przepisy mają uniemożliwić jazdę "na zderzaku" na drogach szybkiego ruchu. Nowe przepisy mają uniemożliwić jazdę "na zderzaku" na drogach szybkiego ruchu.

Kierowcy jeżdżą za szybko, dlatego nie stracą prawa jazdy



W nowelizacji przepisów, wbrew wcześniejszym zamiarom, nie zdecydowano się wprowadzić zasady odbierania prawa jazdy przy przekroczeniu o 50 km/h dopuszczalnej prędkości w obszarze niezabudowanym. Przepis ten nadal obowiązuje w obszarze zabudowanym.

Jak informowała w 2020 r. "Rzeczpospolita", o usunięciu tej poprawki zdecydowało... zbyt częste przekraczanie dopuszczalnej prędkości przez kierowców.

Według wyliczeń Związku Powiatów Polskich wprowadzenie tego rozwiązania na obszarach niezabudowanych zwiększyłoby liczbę decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy o ok. 40 tys. spraw rocznie, a to z kolei wymusiłoby zwiększenie zatrudnienia urzędników do obsługi tych spraw.

Zasada zachowania bezpiecznej odległości w ustawie nie dotyczy wyprzedzania. Zasada zachowania bezpiecznej odległości w ustawie nie dotyczy wyprzedzania.

Min. Sprawiedliwości ingeruje w przepisy ruchu drogowego



Przeciwne tym zmianom było także Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach uzgodnień międzyresortowych, które tłumaczyło, że byłby to zbyt restrykcyjny środek karny przy prędkościach rozwijanych na drogach w obszarze niezabudowanym.

Zdaniem resortu kierowanego przez Zbigniewa Ziobro w przypadku obszaru zabudowanego dodatkowe 50 km/h oznacza przekroczenie prędkości aż o 100 proc., podczas gdy na drogach ekspresowych (maks. prędkość 120 km/h) "tylko" o ok. 42 proc., zaś na autostradach (maks. prędkość 140 km/h) - ok. 36 proc.

Opinie (247) 9 zablokowanych

  • (1)

    Czyli jak mam odstęp od samochodu 80 metrów to mogę jechać 160km/h?

    • 2 2

    • Oczywiście, pod warunkiem, że ten przed tobą też jedzie 160. Bo jeśli wolniej, to za 0,1 s będziesz miał do niego 79 m

      • 3 0

  • (1)

    co oznacza wchodzący na przejście? na przejściu albo się jest albo nie nie ma stanów pośrednich

    • 3 2

    • Jedna noga na chodniku, druga noga uniesiona w powietrzu nad jezdnią. Wchodzę, czy nie?

      • 4 0

  • Niestety... (1)

    Ci co wymyślają przepisy, nie dość że mają szoferów, to do tego nie rozumieją gdzie jest problem i jak się go rozwiązuje.
    To, że ktoś w ustawie doda zapis, nie sprawi, że nagle nikt nie zginie :/ Tzn., że obecnie ludzie gineli bo nie mieli pierwszeństwa na przejściach?
    Bzdury jakich mało. "bo inni tak mają".
    edukacja, kary!!! To są metody na bezpieczeństwo.
    1. Edukacja pieszych i kierowców
    2. Kary tak niebotyczne, by ludzie bali się wsiąść do auta, albo przejść przez ulicę.
    Wyobraźcie sobie taką sytuację - za potrącenie pieszego 100mln kary, obcięcie nóg i rąk... Czy gdyby były takie kary ginęli by piesi? NIE! Wtedy mogliby chodizć środkiem drogi i nic by im nie groziło.
    Zatem metoda nie jest w regulacji tak bardzo jak w świadomości konsekwencji.
    U nas nie ma kar - to kpina.
    Skończy się tak, że będize więcej wtargnięć na jezdnię i więcej zabitych, tylko dlatego, żę pieszy ma pierwszeństwo. Nie rozwiązuje to problemu ludzi, tylko sądów - łatwiej orzekać...

    • 4 6

    • Ale po co się tak ograniczać?
      100 mld, 200.
      Bez kozery powiem- pińcet.

      • 1 0

  • PiS próbuje wprowadzić standardy europejskie na drogach, w ochronie zwierząt

    a niektóre pajace z POKO, niby postępowi (wartości,konstytucja) są przeciw. Jak ten sędzia co uznał, że pies na łańcuchu to nieodzowna część gospodarstwa rolnego i nie wymaga dodatkowej ochrony OC. XXI wiek.

    • 2 2

  • Czyli będzie prawdopodobnie więcej wypadków śmiertelnych (1)

    z udziałem pieszych włażących bez namysłu pod koła samochodów... :(

    • 9 7

    • chyba kierowców wjezdzających bez namysłu na przejście chciałeś napisać

      • 2 4

  • Adam

    Proponuję jeszcze raz zmienić przepis i wprowadzić nakaz zatrzymania się przed przejściem i kierowca powinien wysiąść z pojazdu i sprawdzić czy ktoś nie ma chęci przejść przez przejście.

    • 5 1

  • Polska jest rajem dla piratów drogowych w UE .A trójmiasto jest najwiekszą wylegarnia piratów drogowych w Polsce!! (5)

    To własnie dzieki nim mamy najwyzsze OC w Polsce. Trzeba jak najszybciej pozbyć się ich z trójmiasta bo niby dlaczego mamy płacic przez nich 40% więcej składek!
    Tylko jednego dnia bez większego wysiłku drogówka mogła by 1000 mandatów dziennie wystawiać.A nieudolna straz wiejska tyle samo za parkowanie na chodnikach i trawnikach.Skorzystali by wszyscy !!I zmniejszyła by się liczba wypadków oraz nie brakowało by miejsc do parkowania bo buractwo niebyło by stać na utrzymywanie 20letniego i starszego blachoszrota.

    • 65 46

    • Hmm... (4)

      O zgrozo , kierowcy zawsze mozna zabrac prawo jazdy ale , co zrobic z ludzmi ktorzy wchodza na jezdnie w miejscach nie wyznaczonych ? Zastanawia mnie skad w ostatnich latach taki brak kultury osobistej z kazdej strony? Bo przepuszczanie , wpuszczanie , myslenie , troche zdrowego rozsadku . Wszedzie tylko ja ja ja, i wyzwiska oraz generalizowanie , bo tylko kierowcy . Wszedzie sa tylko ludzie , z kazdej grupy spolecznej znajdzie sie ktos hmm delikatnie ujmujac malo rozwazny . Serio przestancie sie ludzie pompowac bo odlecicie zaraz . Make love not war .

      • 4 8

      • "skad w ostatnich latach taki brak kultury osobistej z kazdej strony" (3)

        E tam, brak szacunku dla innych to nasza cecha "narodowa"? Od góry do dołu, nie od kilku lat, tylko od kiedy pamiętam. Nikt tak Polaka nie wydyma jak inny Polak

        • 3 0

        • Hmm... (2)

          Nie wiem gdzie dorastales , ja z domu wynioslam jednak inne wzorce a i w okolicy ludzie zwyczajnie sobie pomagali , a to jak komus auto padlo , jak ktos nawet obcy byl potrzebujacy . Jestem rocznik 89 i za moich czasow obciachem bylo nie ustapic miejsca w autobusie ( mozesz nazwac mnie frajerka - bo dalej to robie ) i szczerze tego ogarnac umyslem nie idzie . Czy to pan w aucie , czy na rowerze , lekarz , mama itp itd wszyscy to ludzie i wszedzie mozna spotkac kogos jak to wspomnialam delikatnie malo rozwaznego. Ale czemu wyzwiska maja sluzyc ? Chcesz zmian - zacznij od siebie . I prosze nie pisz nasza bo to kolejne generalizowanie :) milego dnia ! :)

          • 1 0

          • To raczej gdzies Ty sie uchowala, skoro tego wszechobecnego robactwa pod ludzka postacia nie dostrzegasz? Szczerze zazdroszcze. (1)

            • 3 0

            • Hmmm

              No ja jednak pamietam ,cytujac klasyka " ludzi dobrej woli jest wiecej ..." :) rodzice pare lat wynajmowali mieszkanie i to w kilku miejscach gdanska zanim sie osiedlili na stale w jednym miejscu . Tych dobrych ,pomocnych i zyczliwych zupelnie zwyczajnych ludzi bylo pelno , kiedys brak kultury byl obciachem (bez wzgledu na stan posiadania bo i bogaty "cham " sie mogl zdarzyc )
              Nie wiem z czego to wszyatko wynika . Latka leca i naszla mnie smutna refleksja :p

              • 2 0

  • średnio raz dziennie kierowca nie ustępuje mi na przejściu (2)

    i muszę uciekać spod kół bo bym zginął -
    dziki kraj

    • 5 7

    • A pomyślałes może żeby nie włazić na przejście wprost przed jadący samochód? Może jakbyś chwilkę zaczekał mógłbys przejść bezpiecznie nie narażając swojego życia i zdrowia? Pomyśl naprawdę warto w końcu to chodzi o twoje życie!

      • 4 4

    • To coś z Tobą ewidentnie nie tak

      Bo mi ustępuje 99% kierowców, sam za kierownicą też ustępuję każdemu. Może karma wraca?

      • 7 4

  • Ta ustawa jeszcze nie obowiązuje (1)

    Jest w trakcie legislacji. Obowiązywać zacznie jak prezydent ją podpisze a premier opublikuje w Dzienniku Ustaw.

    • 4 1

    • ale rozporządzenie o takim samym brzmieniu obowiązuje już 10lat

      • 0 3

  • Wogole nie rozumiem (4)

    Czemu sejm zajął się sprawą pierwszeństwa na przejściu. Cały kurs uczono mnie ze pieszy jako najsłabszy uczestnik ruchu drogowego jest na pierwszym miejscu i trzeba uważać. Czy w Sejmie nikt nie ma prawa jazdy?

    • 8 5

    • (2)

      Pieszy przede wszystkim powinien sam na siebie uważać a nie oczekiwac że to kierowcy będą za nich odpowiedzialni!

      • 9 3

      • (1)

        jedno drugiego nie wyklucza. nie może być tak że kierowca będzie miał wylane w pieszego bo "Pieszy przede wszystkim powinien sam na siebie uważać". Tak to nigdy dobrze nie będzie.

        • 4 5

        • Dobrze nie będzie dopóki piesi będą wymuszać pierwszeństwo wchodząc prosto przed nadjeżdzający samochód! Ludzie dla was jest ważne wasze życie i zdrowie czy to żeby mieć pierwszeństwo...?

          • 1 1

    • najśmieszniejsze że nic nie zmienili

      ten przepis obowiązuje przynajmniej od 2011r. dokładnie w takim samym brzmieniu !!!!!
      ta formułka to definicja znaku "D-6 Przejście dla pieszych" !!!

      działanie czysto pozorowane. pieszy zamiast coś zyskać to stracił bo jeszcze mu zakazano używania telefonu, a jak nie miał pierwszeństwa tak nie ma bo przepis że nie można wchodzić na przejście pod nadjeżdżający pojazd został. Czyli jak? Pieszy ma pierwszeństwo pod warunkiem że przepuści samochód i jak nic nie będzie jechał to może przejść? bzdura do potęgi. albo się ma albo się nie ma pierwszeństwa.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon marek Jaguar i Land Rover znajduje się w:

 

Najczęściej czytane