• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi z Kaszub do Trójmiasta miały przyspieszyć. Remont zmienił niewiele

Maciej Naskręt
29 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo. Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo.

Kończąca się kilkuletnia modernizacja linii kolejowej nr 201 miała skrócić podróże pociągiem z Kościerzyny do Trójmiasta nawet o ok. 30 minut. Tymczasem pociągi pasażerskie od 13 grudnia na tym szlaku pojadą tyle samo co przed modernizacją - w 2011 r. PKP PLK przekonuje, że efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta na Kaszuby?

Kończy się trwająca od 2011 r. modernizacja 70-kilometrowej linii kolejowej między Kościerzyną a Gdynią. Od 13 grudnia tego roku pociągi pojadą tam według rozkładu, który nie zakłada prac na torowisku. Między innymi będą tam poruszać się pociągi spalinowe Szybkiej Kolei Miejskiej, które obsłużą połączenia na linii PKM i do Kościerzyny.

Modernizacja linii, składająca się z kilku kontraktów, pochłonęła prawie 300 mln zł. M.in. Ok. 175 mln zł kosztowała modernizacja całej 70-kilometrowej linii - między Gdynią a Kościerzyną - w latach 2011-2014. Zwiększono wtedy dopuszczalną prędkość z 90 do 120 km/h. Natomiast 107 mln zł pochłonie przebudowa linii na odcinku od Osowej do Gdyni, gdzie m.in. wykonano lokalne centrum sterowania, a także dobudowano tor w celu obsługi pociągów kursujących po linii PKM. To zadanie kończy się.

Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014. Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014.
Podróż miała trwać 30 minut krócej

Mimo tak ogromnych środków finansowych jakie wydano na przebudowę linii, zmian nie odczują za dwa tygodnie pasażerowie. Oto dlaczego:

- Jednym z efektów przebudowy linii miało być skrócenie czasu przejazdu. Czekam na to już kolejny rok z rzędu. Miałem nadzieję, że wraz z przejęciem trasy przez SKM nastąpi ta wyczekiwana przez wszystkich pasażerów zmiana. Przeglądam nowy rozkład jazdy i w dalszym ciągu czas przejazdu na trasie o długości niespełna 70 km wynosi ok. 1 godz. i 20 min. Zgodnie z założeniami czas miał się skrócić o 20-30 min, co oznaczało że pociągi powinny pokonywać trasę w około godzinę. Czy jest jeszcze szansa, że to nastąpi poprawia - mówi pan Tomasz, który codziennie dojeżdża z Kościerzyny do pracy w Gdyni.
- By trasa miała jakiś sens i była realną alternatywa dla podróżujących samochodami to pociągi w szczycie komunikacyjnym powinny kursować co 45 minut a pokonanie trasy o długości 67 km powinno zajmować nie więcej niż godzinę, zwłaszcza, że trasa była modernizowana, aby można było osiągać na niej prędkość do 120 km/h, na co wydano wiele milionów złotych - dodaje nasz czytelnik.
Co na to zarządca linii - władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe?

- Modernizacja zakładała przywrócenie parametrów linii i na wybranych odcinkach zwiększenie dopuszczalnych prędkości. Efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania. Wówczas czas zakładany to nawet 38 minut. Obecnie pociągi zatrzymują się na wszystkich przystankach - by zabrać pasażerów - podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.
Prace na linii 201 będą kontynuowane. Nowe urządzenia zapewnią dodatkową poprawę parametrów, przepustowości. Ponadto w przyszłym roku ma rozpocząć się budowa dwóch przystanków linii PKM - na Karwinach i przy stadionie. Prace spowodują na pewno kolejne wyłączenia z ruchu, o tym mamy przekonać się w przyszłym roku.

W dalszej perspektywie jest budowa elektryfikacji na linii do Kościerzyny wraz z dobudową drugiego toru od Osowy. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule. Także wtedy utrudnienia będą nieuniknione.

Miejsca

Opinie (229) ponad 20 zablokowanych

  • Jazda na tej lini była przyjemna i radosna w latach 60-tych .

    Latem w soboty o godz 15.40 do Wieżycy kowbojka z Oksywia na platformie . To były piękne czasy .

    • 19 0

  • To samo na wszystkich trasach, z Pendolino włącznie (2)

    (czasy jego przejazdu obiecywane przed remontem trasy mają się nijak do realiów, a ostatnie "przyśpieszenie" o kilka minut to śmiech na sali).
    Przepompowano z państwowego i unijnego budżetu dziesiątki miliardów, a skoro tak, to ktoś na tym musiał nieźle zarobić, bo z pewnością nie pasażer.

    • 8 2

    • prędkości wskazane na rysunku zostały osiągnięte... (1)

      Może warto zapytać przewoźników czemu ich tabor nie osiąga tych prędkości a nie czepiać się infrastruktury. PKM też zaprojektowana i wybudowana pod 120 km/h a pod górę puste składy ledwie do 80 km/h się rozpędzają...

      • 2 0

      • zapytaj, czemu jeździ tam PESA zdychająca na płaskim

        a to linia pod względem technicznym podgórska

        • 0 0

  • "PKP PLK przekonuje, że efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie

    Haha, co za głupie tłumaczenie. Zatem w 2011 roku, poczciwa SU42, mogłaby również pociągnąć skład w tym samym czasie bez zatrzymania.

    PS. A gdzie jest ten dobudowany tor z Osowy do Gdyni? Nadal są dwa tory, jak były.

    • 10 1

  • (2)

    Szerzenie nienawiści podlega karze, tak dla przypomnienia.

    • 6 5

    • To dawaj do prokuratury.

      • 2 5

    • jaka tam nienawisc od razu

      Nie można nazywać w ten sposób niewinnych żartów z przysłowiowego głupka wioskowego

      • 1 3

  • Panie Siemieniec (2)

    porównuje się te same elementy, czyli jak mówi pan o połączeniu bezpośrednim to czas obecny z czasem poprzednim tego samego połączenia. A nie bezpośrednie teraz z połączeniem ze stacjami pośrednimi poprzednio.

    • 6 0

    • Czytaj ze zrozumienien (1)

      Dla pociagiw wszedzie zatrzymujacych sie efekt jest niewielki (po za tym, ze bez rewitalizacji byloby duzo gorzej, linia sypala sie). Natomaist dla skladow typu regioexpress czas do osiagniecia jest duzo lepszy niz bez rewitalki. I su42 by go nie wykrecila.

      • 1 3

      • No własnie czytanie ze zrozumieniem.

        Przeczytaj ze zrozumieniem to co sam napisałeś: "Dla pociagiw wszedzie zatrzymujacych sie efekt jest niewielki (po za tym, ze bez rewitalizacji byloby duzo gorzej, linia sypala sie)."

        Dla pociągu zatrzymującego się wszędzie efekt jest niewielki czy byłoby dużo gorzej? Zdecyduj się.

        I jeszcze jedno jeśli wziąć prędkość konstrukcyjną Su42 to jedzie tak samo jak obecne szynobusy.

        • 0 0

  • Kaszubskie pendolino

    • 5 1

  • normalnie nobla za takie odkrycie ;)

    "efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania"

    najpierw koszty uzasadniają szybszym przejazdem, a potem odkręcają kota ogonem i zawsze z pasażera głupka zrobią ;)

    i tak samo z drogami, najpierw remontują i budują a potem stawiają więcej skrzyżowań ze światłami zamiast bezkolizyjnych ;)

    • 8 0

  • ... bo szyny były złe... i podwozie też było złe... sorry, mamy taki klimat!

    • 3 1

  • "budowa elektryfikacji" ? (1)

    Ki czort?
    Chyba elektryfikacja...

    • 6 0

    • To jest "nowa polszczyzna"

      • 0 0

  • Podczas rewitalizacji linii 201 popełniono wg mnie duży błąd nie reaktywując mijanek w Babim Dole,Wieżycy i Skorzewie.W ten sposób zaprzepaszczono możliwość zwiększenia przepustowości linii i uruchomienia np pociągów relacji Kościerzyna-Gdańsk Gł.Budowa drugiego toru na odcinku Osowa-Kościerzyna to pieśń dalekiej przyszłości do tego wymagająca długotrwałych zamknięć torowych i wprowadzania komunikacji zastępczej.Trochę dziwne,że nie podjęto w obecnym etapie rewitalizacji budowy drugiego toru na odcinku od Osowej do Glińcza,czyli na najbardziej obciążonym fragmencie trasy.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane