• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi z Kaszub do Trójmiasta miały przyspieszyć. Remont zmienił niewiele

Maciej Naskręt
29 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo. Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo.

Kończąca się kilkuletnia modernizacja linii kolejowej nr 201 miała skrócić podróże pociągiem z Kościerzyny do Trójmiasta nawet o ok. 30 minut. Tymczasem pociągi pasażerskie od 13 grudnia na tym szlaku pojadą tyle samo co przed modernizacją - w 2011 r. PKP PLK przekonuje, że efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta na Kaszuby?

Kończy się trwająca od 2011 r. modernizacja 70-kilometrowej linii kolejowej między Kościerzyną a Gdynią. Od 13 grudnia tego roku pociągi pojadą tam według rozkładu, który nie zakłada prac na torowisku. Między innymi będą tam poruszać się pociągi spalinowe Szybkiej Kolei Miejskiej, które obsłużą połączenia na linii PKM i do Kościerzyny.

Modernizacja linii, składająca się z kilku kontraktów, pochłonęła prawie 300 mln zł. M.in. Ok. 175 mln zł kosztowała modernizacja całej 70-kilometrowej linii - między Gdynią a Kościerzyną - w latach 2011-2014. Zwiększono wtedy dopuszczalną prędkość z 90 do 120 km/h. Natomiast 107 mln zł pochłonie przebudowa linii na odcinku od Osowej do Gdyni, gdzie m.in. wykonano lokalne centrum sterowania, a także dobudowano tor w celu obsługi pociągów kursujących po linii PKM. To zadanie kończy się.

Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014. Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014.
Podróż miała trwać 30 minut krócej

Mimo tak ogromnych środków finansowych jakie wydano na przebudowę linii, zmian nie odczują za dwa tygodnie pasażerowie. Oto dlaczego:

- Jednym z efektów przebudowy linii miało być skrócenie czasu przejazdu. Czekam na to już kolejny rok z rzędu. Miałem nadzieję, że wraz z przejęciem trasy przez SKM nastąpi ta wyczekiwana przez wszystkich pasażerów zmiana. Przeglądam nowy rozkład jazdy i w dalszym ciągu czas przejazdu na trasie o długości niespełna 70 km wynosi ok. 1 godz. i 20 min. Zgodnie z założeniami czas miał się skrócić o 20-30 min, co oznaczało że pociągi powinny pokonywać trasę w około godzinę. Czy jest jeszcze szansa, że to nastąpi poprawia - mówi pan Tomasz, który codziennie dojeżdża z Kościerzyny do pracy w Gdyni.
- By trasa miała jakiś sens i była realną alternatywa dla podróżujących samochodami to pociągi w szczycie komunikacyjnym powinny kursować co 45 minut a pokonanie trasy o długości 67 km powinno zajmować nie więcej niż godzinę, zwłaszcza, że trasa była modernizowana, aby można było osiągać na niej prędkość do 120 km/h, na co wydano wiele milionów złotych - dodaje nasz czytelnik.
Co na to zarządca linii - władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe?

- Modernizacja zakładała przywrócenie parametrów linii i na wybranych odcinkach zwiększenie dopuszczalnych prędkości. Efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania. Wówczas czas zakładany to nawet 38 minut. Obecnie pociągi zatrzymują się na wszystkich przystankach - by zabrać pasażerów - podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.
Prace na linii 201 będą kontynuowane. Nowe urządzenia zapewnią dodatkową poprawę parametrów, przepustowości. Ponadto w przyszłym roku ma rozpocząć się budowa dwóch przystanków linii PKM - na Karwinach i przy stadionie. Prace spowodują na pewno kolejne wyłączenia z ruchu, o tym mamy przekonać się w przyszłym roku.

W dalszej perspektywie jest budowa elektryfikacji na linii do Kościerzyny wraz z dobudową drugiego toru od Osowy. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule. Także wtedy utrudnienia będą nieuniknione.

Miejsca

Opinie (229) ponad 20 zablokowanych

  • ci co na tej inwestycji zarobili z pewnością wożą d samochodem

    • 7 0

  • a kiedy pojadą bez przesiadki

    pociągi z Gdyni przez Bąk i dalej dla grzybiarzy i wędkarzy? I z powrotem oczywiście? Wielka szkoda że nie ma bezpośredniego połączenia.

    • 13 0

  • kolej nadal chora

    Pan rzecznik zdziwiony ,że kolej ma zatrzymywać się i zabierać pasażerow , a tak swoją drogą ta modernizacja to ewenemet, na skale swiatową , wydac ponad 300 mln zlotych, by stan czasowy podrożowania był taki sam, nigdy w tym kraju z takim myśleniem nie będzie dobrze, nikt nie będzie chciał podrózować, koleją , a rzecznik jak i ta kolej do bani

    • 12 1

  • KOŚCIERZYNA - GDAŃSK

    Pociągi miały jechać z Kościerzyny go Gdańska bezpośrednio i nie jadą w ogóle. To znaczy jadą, ale żeby wrócić z Gdańska do Kościerzyny po pracy to trzeba czekać 50 minut na przesiadkę. Co za przypały tam siedzą w tej skmce i ustalają jazdy? Przecież to jest do zrobienia, zeby dojechać do Gdańska na 8 i wyjechać o 16... A oni tymczasem zrobili sobie linię do kartuz i jak widzę już mydlą oczy stwierdzeniem: "z kaszub"...miało być z Kościerzyny !!!

    • 10 0

  • bez przesiadek

    miało być z kościerzyny. sie dziwią, że długo jak przesiadki od pół godziny do godziny.

    • 6 0

  • Brak przyspieszenia na linii nr 201

    W ramach modernizacji linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia gdy przebudowaną ją nawet do szybkości V 160 km/h to i tak efekty były by mizerne. Decyduje o tym rozmieszczenie czynnych mijanek na jednotorowym odcinku oraz likwidacja kilku z nich przez Zakład Linii Kolejowych w Gdyni w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Od nowego rozkładu jazdy aby dostać się z Gdańska do Kościerzyny trzeba będzie na stacji Żukowo Wschodnie czekać na przesiadkę około 35 - 40 minut bez możliwości skorzystania z jakiegokolwiek pomieszczenia.

    • 9 0

  • sęk w tym

    sęk w tym pajace, że nie da się dojechać bez minimum półgodzinnej przesiadki z kościerzyny do gdańska i z powrotem nawet dłuższej. A miało być bezpośrednio

    • 6 0

  • po pierwsze 175 mln a nie 300, po drugie "W ZALEZNOŚCI OD TABORU" (2)

    Cele projektu osiągnięte - jest wzrost prędkości, pytanie do przewoźników czemu nie mają taboru który jest w stanie rozpędzić się do prędkości linii.
    Zrobiono by linię nie na 120 a na 200 km/h i czas również byłby podobny jeśli mamy jeździć tymi składami które są.

    W Polsce po autostradach można jeździć 140 km/h. Czy jak wjeżdża na nie ciężarówka z maks prędkością 90 km/h to winna jest cięzarówka czy GDDKiA?

    • 0 4

    • Mają składy, które osiągają prędkość 120km/h. (1)

      To cały tabor z Pesy i Newagu, czyli kilkadziesiąt szynobusów. Coś niedoinformowany jesteś, kolejarzu. ;)

      • 1 0

      • tak, ale rozpędzają się na tyle długo, że nie sa w stanie osiągnąć tej prędkości lub wykorzystać infrastruktury na 120 km/h

        Tak samo z linią PKM - konstrucyjna 120 hm/h ale czy ktoś widział jadący 120 km/h skład? Ja widziałem tylko podczas testów lokomotywę Bombardier Traxx solo. Składy Pesy ledwie 80 km/h na praktycznie pusto jadą. Z pełnym obciażniem podczas testów ledwo 60 - 65 km/h między niektórymi przystankami było.

        • 0 0

  • co wy z tą gdynią

    połączenie kościerzyna - gdynia istnieje od 100 lat. Kogo to obchodzi? Gdybyście puścili, tak jak obiecaliście bezpośrednie kościerzyna -Gdańsk...To by było coś...

    • 8 0

  • Ten artykuł jest koszmarnie napisany.

    Składnia jest taka, że trzeba się mocno wczytywać, żeby zrozumieć o co chodzi w zdaniu, na przykład w podpisie pod tytułowym zdjęciem, albo tutaj:

    "Modernizacja linii, składająca się z kilku kontraktów, pochłonęła prawie 300 mln zł. M.in. Ok. 175 mln zł kosztowała modernizacja całej 70-kilometrowej linii - między Gdynią a Kościerzyną - w latach 2011-2014."

    Nowego zdania nie rozpoczyna się od skrótu, nowa część zdania mogłaby być dalszym ciągiem poprzedniego i tak sugeruje użycie skrótu.

    Dalej, po zdaniu sugerującym, że teraz będą wymienione powody dlaczego pociągi nie pojadą szybciej, jest narzekanie jednego z czytelników stwierdzające że tak nie będzie.

    W tym momencie już przestałem czytać z obawy o swoją higienę umysłową.

    Czy pan Naskręt miał kaca pisząc ten artykuł ?

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Lexus?

 

Najczęściej czytane