• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojazd uprzywilejowany - jak się zachować?

Michał Jelionek
3 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pojazdy uprzywilejowane to świętość na drodze. Pojazdy uprzywilejowane to świętość na drodze.

Pojazdy uprzywilejowane mają pierwszeństwo w każdym przypadku, bez wyjątków. Niestety wielu kierowców nie do końca zdaje sobie sprawę, jak poprawnie zachować się na drodze, gdy widzą taki samochód. A przypomnijmy, że za niezastosowanie się do obowiązkowego przepuszczenia uprzywilejowanego pojazdu grozi mandat nawet do 500 zł.



Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się zablokować przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu?

Sygnał syreny i pobłyskiwanie niebieskich świateł w oddali - to znaki rozpoznawcze nadjeżdżającego samochodu uprzywilejowanego, który na drodze jest świętością. Naszym obowiązkiem jest utorowanie drogi takiemu pojazdowi.

Reakcje kierowców na widok pędzącej na sygnale karetki, radiowozu czy wozu strażackiego są różne. Wielu z nich, zamiast pomóc w szybkim przejeździe ratowników, jeszcze bardziej utrudnia im życie. Pamiętajmy, że to od naszego, świadomego zachowania zależy czas dojazdu służb ratunkowych do potrzebujących.

Pojazd uprzywilejowany - definicja



Jak sama nazwa wskazuje - są to auta, które na drodze mają charakter priorytetowy. Pojazdy uprzywilejowane w akcji nie mają obowiązku stosowania się do zasad ruchu drogowego: mogą wjeżdżać pod prąd, zatrzymywać się na zakazie czy przejeżdżać przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Samochody uprzywilejowane muszą być łatwe do dostrzeżenia dla pozostałych uczestników ruchu. Oprócz oczywiście włączonych świateł mijania lub drogowych - powinny wysyłać błyskowe sygnały świetlne w kolorze niebieskim (w przypadku osłaniania kolumny aut - dodatkowo czerwonym) i jednocześnie sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie. Z zasady auta posiadające status uprzywilejowanych przeznaczone są do uczestniczenia w akcjach ratowania życia, zdrowia lub mienia.

To najbardziej klasyczna sytuacja, w której powinniśmy włączyć kierunkowskaz i zjechać na pobocze. W żadnym przypadku nie hamujmy gwałtownie, a to niestety częsty błąd zmotoryzowanych.

To najbardziej klasyczna sytuacja, w której powinniśmy włączyć kierunkowskaz i zjechać na pobocze. W żadnym przypadku nie hamujmy gwałtownie, a to niestety częsty błąd zmotoryzowanych.

Co robić, gdy zobaczymy nadjeżdżający pojazd uprzywilejowany?



Przede wszystkim powinniśmy zachować trzeźwość umysłu, bez paniki i nerwowych reakcji. Ustępujmy pierwszeństwa bez prowokowania niebezpiecznych sytuacji.

- Uczestnik ruchu oraz inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się - tłumaczy sierż. Mateusz Kmiecik z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Jeśli z naprzeciwka widzimy pojazd uprzywilejowany, który wyprzedza inny samochód - zwolnijmy i zjedźmy na pobocze. Jeśli z naprzeciwka widzimy pojazd uprzywilejowany, który wyprzedza inny samochód - zwolnijmy i zjedźmy na pobocze.
W zależności od sytuacji, kierowca zobowiązany jest dojechać do krawędzi jezdni, a w niektórych przypadkach zjechać na pobocze, pas zieleni, przystanek, zatoczkę postojową czy strefę wyłączoną z ruchu. Sprawa nieco bardziej komplikuje się gdy samochód uprzywilejowany próbuje przedrzeć się przez korek. Wówczas kolumna aut powinna zareagować podobnie i poprzez rozjechanie się na boki zrobić miejsce na środku drogi.

- Zatrzymanie auta ma ułatwić przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu. Są jednak sytuacje wyjątkowe, w których zatrzymanie samochodu może utrudnić przejazd. W takich przypadkach należy wręcz przyspieszyć, aby nie zmuszać samochodu uprzywilejowanego do gwałtownego hamowania - dodaje Kmiecik.
Bolączką wielu kierowców jest również wjeżdżanie na skrzyżowanie, kiedy nie ma na nim miejsca do kontynuowania jazdy. Nasz samochód może stać się skuteczną blokadą dla przedzierającej się np. karetki pogotowia.

Czytaj także: Kto ma pierwszeństwo na drodze trzypasmowej?

Niektóre sytuacje wymagają od kierowcy wjechania na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Może to zrobić, ale musi zachować szczególną ostrożność. Niektóre sytuacje wymagają od kierowcy wjechania na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Może to zrobić, ale musi zachować szczególną ostrożność.
- Zdarzają się również sytuacje, w których kierowca w celu przepuszczenia samochodu uprzywilejowanego musi wjechać na skrzyżowanie na czerwonym świetle - nie bójmy się tego robić. Takie przypadki można zaobserwować w dużych korkach przed skrzyżowaniami albo przy przejściach dla pieszych - mówi podinsp. Adam Gruźlewski z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Pamiętajmy, że obowiązek przepuszczenia pojazdu uprzywilejowanego mają wszyscy uczestnicy ruchu - również piesi i rowerzyści. Takie osoby mają kategoryczny zakaz przechodzenia przez jezdnię i przejeżdżania przez pas dla rowerów gdy do przejścia zbliża się pojazd na sygnałach. Kiedy już znajdują się na pasach - powinni się zatrzymać albo przyspieszyć.

Przyjęło się, że w takiej sytuacji auta znajdujące się na prawym i środkowym pasie powinny zjechać do prawej krawędzi jezdni, a samochody na lewym - do lewej.

Przyjęło się, że w takiej sytuacji auta znajdujące się na prawym i środkowym pasie powinny zjechać do prawej krawędzi jezdni, a samochody na lewym - do lewej.

Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego - błędy kierowców



Do najczęstszych błędów zmotoryzowanych należą: gwałtowne hamowanie przed pojazdem uprzywilejowanym, zjeżdżanie w odwrotną stronę niż pozostałe pojazdy (tzw. choinka), głośne słuchanie muzyki i brak reakcji na wysyłane sygnały świetlne i dźwiękowe, niespoglądanie w lusterka, wjeżdżanie w kolumnę pojazdów uprzywilejowanych.

Pamiętajmy, że za blokowanie przejazdu służb ratunkowych grozi mandat.

- Za niezastosowanie się do obowiązku ułatwienia przejazdu pojazdu uprzywilejowanego grozi mandat od 20 do 500 złotych i 5 lub 6 punktów karnych. Są dwie kwalifikacje prawne - jedna za stworzenie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym (np. gwałtowne hamowanie przed pojazdem uprzywilejowanym), druga za utrudnienie przejazdu nieskutkujące stworzeniem zagrożenia bezpieczeństwa. W przypadku stworzenia zagrożenia bezpieczeństwa możliwe jest również zatrzymanie kierującemu prawa jazdy i skierowanie sprawy do sądu - zakończył sierżant.

Miejsca

Opinie (78) 1 zablokowana

  • (2)

    Jestem młodym kierowcą (staż prawie 2 lata) i kilka razy dziennie pokonuje różne skrzyżowania we Wrzeszczu - te mniejsze i te większe. Byłam kiedyś świadkiem jak samochód nie zauważył pędzącej karetki i doszło do kolizji. Nie wiem dlaczego, ale będąc w obrębie skrzyżowania obawiam się, że kiedyś mogę nie zauważyć nadjezdzajacej karetki (wiadomo, szybciej słychać niż widać). Teraz proszę o poważne rady bardziej doświadczonych osób (mam nadzieję, że takie się znajdą), jak pokonać te obawy? Dodam, że na mniejszych skrzyżowaniach czy prostej drodze nie mam problemu żeby ustąpić pierwszeństwa takiemu pojazdowi..

    • 3 1

    • Praktyka, praktyka, praktyka. Z czasem przestaniesz się bac karetek a zaczniesz zwykłych kierowców :)

      • 3 0

    • my z dziadkiem też kiedyś pokonaliśmy jedno skrzyżowanie

      • 0 0

  • Na sygnale (1)

    Czemu policja karetka inne maja tak ciche sygmnaly glosowe

    • 1 0

    • Wyjmij słuchawki z uszu

      • 1 0

  • To, że nie potrafią ustąpić miejsca to rozumiem. Zanim będziesz potrafił, to najpierw trzeba się nauczyć. A nikt nie uczy. Ale gorzej, ze ludzie nie myślą! Dlatego każdy kierowca powinien przed egzaminem na prawko, a następnie okresowo, przechodzić badania na inteligencję. Od razu by się luźniej na ulicach zrobiło.

    • 0 0

  • Zakompleksieni.. (1)

    Jak widać, wszyscy, którzy przy takiej okazji powtarzają, ż Polacy nie potrafią, trzeba ich karać aby nauczyć, to z całą pewnością nigdzie nie byli i niewiele widzieli. Muszę powiedzieć, że u nas nie jest źle, całkiem przyzwoicie na drogach w porównaniu z dzikimi Włochami czy Grekami. Prawdopodobnie komentujący ulegli komunistycznej propagandzie i współczesnej nam też, że jesteśmy gorsi, że nic nie potrafimy, że wszystkiego musimy się wstydzić - zwłaszcza swojego pochodzenia. Ale nie jest tak źle, nie ma się czego wstydzić. Tym, którzy wypisują o Januszach i Słoikach, przypominam, że Wasie dziadkowie i rodzice przybyli do Trójmiasta do pracy w stoczni i dopiero wtedy zobaczyli jak świat wygląda, gdy zaczęli uzupełniać wieczorowo szkołę podstawową, bo u siebie pasali krowy, nauczyli się pisać.

    • 7 0

    • Brawo!

      • 3 0

  • A jak się zachować gdy zapala się czerwone światło a Policja sobie zapala jedynie światełko sekundę przed dojazdem do sygnalizator (bez dźwięku) i przejeżdża, jakby nigdy nic? Taka sytuacja powtarza się wielokrotnie na ul. Władysława IV w Gdyni kolo CH Batory.

    • 0 1

  • Prywatne pojazdy z kogutem

    Czy jest obowiązek reagowania ma pojazdy prywatne zaopatrzone chwilowo w koguta na dachu? Dotyczy to np. polityków.

    • 1 0

  • Brawo trojmiasto.pl po raz kolejny. (3)

    Może zacytujecie stosowne przepisy na poparcie tezy że pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo?
    Panie Jelionek, nie wiem kogo waść słuchasz ale proponuję troszkę pracy własnej i sięgnięcia do przepisów bo bzdury waść wypisujesz...

    • 3 1

    • z pociągiem na przejeździe ma pierwszeństwo

      • 0 0

    • (1)

      Dział II Rozdział 1. Art. 9 Ustawy Prawo o ruchu drogowym:
      "Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się".

      • 0 0

      • Droga hamowania

        Jestem ciekaw czy Policja wie ile metrów potrzeba aby pociąg z typowej prędkości na linii (w większości to min 80 km/h) był w stanie wyhamować ? odpowiedź to ok 1000 m a jeżeli jest to pociąg towarowy to ten dystans zwiększa się 2-3 krotnie. a ile potrzebuje typowy samochód na rozgrzanych klockach hamulcowych ? max 300 m (wliczając to śliską/mokrą drogę)

        • 0 0

  • Pojazdy uprzywilejowane

    A mam do autora Tematu proste Pytanie.
    W przypadku Krzyżowania się dróg Radiowozu, Karetki, Straży pożarnej, czy Pogotowia Gazowego i innych instytucji uprawnionych do używania sygnałów świetlnych/dźwiękowych. Gdy wszyscy mają włączone światła i syreny to kto ma pierwszeństwo nad innymi i dlaczego ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane