• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojazd uprzywilejowany - jak się zachować?

Michał Jelionek
3 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pojazdy uprzywilejowane to świętość na drodze. Pojazdy uprzywilejowane to świętość na drodze.

Pojazdy uprzywilejowane mają pierwszeństwo w każdym przypadku, bez wyjątków. Niestety wielu kierowców nie do końca zdaje sobie sprawę, jak poprawnie zachować się na drodze, gdy widzą taki samochód. A przypomnijmy, że za niezastosowanie się do obowiązkowego przepuszczenia uprzywilejowanego pojazdu grozi mandat nawet do 500 zł.



Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się zablokować przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu?

Sygnał syreny i pobłyskiwanie niebieskich świateł w oddali - to znaki rozpoznawcze nadjeżdżającego samochodu uprzywilejowanego, który na drodze jest świętością. Naszym obowiązkiem jest utorowanie drogi takiemu pojazdowi.

Reakcje kierowców na widok pędzącej na sygnale karetki, radiowozu czy wozu strażackiego są różne. Wielu z nich, zamiast pomóc w szybkim przejeździe ratowników, jeszcze bardziej utrudnia im życie. Pamiętajmy, że to od naszego, świadomego zachowania zależy czas dojazdu służb ratunkowych do potrzebujących.

Pojazd uprzywilejowany - definicja



Jak sama nazwa wskazuje - są to auta, które na drodze mają charakter priorytetowy. Pojazdy uprzywilejowane w akcji nie mają obowiązku stosowania się do zasad ruchu drogowego: mogą wjeżdżać pod prąd, zatrzymywać się na zakazie czy przejeżdżać przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Samochody uprzywilejowane muszą być łatwe do dostrzeżenia dla pozostałych uczestników ruchu. Oprócz oczywiście włączonych świateł mijania lub drogowych - powinny wysyłać błyskowe sygnały świetlne w kolorze niebieskim (w przypadku osłaniania kolumny aut - dodatkowo czerwonym) i jednocześnie sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie. Z zasady auta posiadające status uprzywilejowanych przeznaczone są do uczestniczenia w akcjach ratowania życia, zdrowia lub mienia.

To najbardziej klasyczna sytuacja, w której powinniśmy włączyć kierunkowskaz i zjechać na pobocze. W żadnym przypadku nie hamujmy gwałtownie, a to niestety częsty błąd zmotoryzowanych.

To najbardziej klasyczna sytuacja, w której powinniśmy włączyć kierunkowskaz i zjechać na pobocze. W żadnym przypadku nie hamujmy gwałtownie, a to niestety częsty błąd zmotoryzowanych.

Co robić, gdy zobaczymy nadjeżdżający pojazd uprzywilejowany?



Przede wszystkim powinniśmy zachować trzeźwość umysłu, bez paniki i nerwowych reakcji. Ustępujmy pierwszeństwa bez prowokowania niebezpiecznych sytuacji.

- Uczestnik ruchu oraz inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się - tłumaczy sierż. Mateusz Kmiecik z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Jeśli z naprzeciwka widzimy pojazd uprzywilejowany, który wyprzedza inny samochód - zwolnijmy i zjedźmy na pobocze. Jeśli z naprzeciwka widzimy pojazd uprzywilejowany, który wyprzedza inny samochód - zwolnijmy i zjedźmy na pobocze.
W zależności od sytuacji, kierowca zobowiązany jest dojechać do krawędzi jezdni, a w niektórych przypadkach zjechać na pobocze, pas zieleni, przystanek, zatoczkę postojową czy strefę wyłączoną z ruchu. Sprawa nieco bardziej komplikuje się gdy samochód uprzywilejowany próbuje przedrzeć się przez korek. Wówczas kolumna aut powinna zareagować podobnie i poprzez rozjechanie się na boki zrobić miejsce na środku drogi.

- Zatrzymanie auta ma ułatwić przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu. Są jednak sytuacje wyjątkowe, w których zatrzymanie samochodu może utrudnić przejazd. W takich przypadkach należy wręcz przyspieszyć, aby nie zmuszać samochodu uprzywilejowanego do gwałtownego hamowania - dodaje Kmiecik.
Bolączką wielu kierowców jest również wjeżdżanie na skrzyżowanie, kiedy nie ma na nim miejsca do kontynuowania jazdy. Nasz samochód może stać się skuteczną blokadą dla przedzierającej się np. karetki pogotowia.

Czytaj także: Kto ma pierwszeństwo na drodze trzypasmowej?

Niektóre sytuacje wymagają od kierowcy wjechania na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Może to zrobić, ale musi zachować szczególną ostrożność. Niektóre sytuacje wymagają od kierowcy wjechania na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Może to zrobić, ale musi zachować szczególną ostrożność.
- Zdarzają się również sytuacje, w których kierowca w celu przepuszczenia samochodu uprzywilejowanego musi wjechać na skrzyżowanie na czerwonym świetle - nie bójmy się tego robić. Takie przypadki można zaobserwować w dużych korkach przed skrzyżowaniami albo przy przejściach dla pieszych - mówi podinsp. Adam Gruźlewski z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Pamiętajmy, że obowiązek przepuszczenia pojazdu uprzywilejowanego mają wszyscy uczestnicy ruchu - również piesi i rowerzyści. Takie osoby mają kategoryczny zakaz przechodzenia przez jezdnię i przejeżdżania przez pas dla rowerów gdy do przejścia zbliża się pojazd na sygnałach. Kiedy już znajdują się na pasach - powinni się zatrzymać albo przyspieszyć.

Przyjęło się, że w takiej sytuacji auta znajdujące się na prawym i środkowym pasie powinny zjechać do prawej krawędzi jezdni, a samochody na lewym - do lewej.

Przyjęło się, że w takiej sytuacji auta znajdujące się na prawym i środkowym pasie powinny zjechać do prawej krawędzi jezdni, a samochody na lewym - do lewej.

Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego - błędy kierowców



Do najczęstszych błędów zmotoryzowanych należą: gwałtowne hamowanie przed pojazdem uprzywilejowanym, zjeżdżanie w odwrotną stronę niż pozostałe pojazdy (tzw. choinka), głośne słuchanie muzyki i brak reakcji na wysyłane sygnały świetlne i dźwiękowe, niespoglądanie w lusterka, wjeżdżanie w kolumnę pojazdów uprzywilejowanych.

Pamiętajmy, że za blokowanie przejazdu służb ratunkowych grozi mandat.

- Za niezastosowanie się do obowiązku ułatwienia przejazdu pojazdu uprzywilejowanego grozi mandat od 20 do 500 złotych i 5 lub 6 punktów karnych. Są dwie kwalifikacje prawne - jedna za stworzenie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym (np. gwałtowne hamowanie przed pojazdem uprzywilejowanym), druga za utrudnienie przejazdu nieskutkujące stworzeniem zagrożenia bezpieczeństwa. W przypadku stworzenia zagrożenia bezpieczeństwa możliwe jest również zatrzymanie kierującemu prawa jazdy i skierowanie sprawy do sądu - zakończył sierżant.

Miejsca

Opinie (78) 1 zablokowana

  • Sygnał dźwiękowy (1)

    Wiele zależy też od sygnału dźwiękowego jaki wydaje pojazd uprzywilejowany. Ostatnio słyszeliśmy dźwięk karetki i rozglądaliśmy się skąd nadjedzie. Dźwięk dochodził gdzieś z daleka. Tymczasem po 2 sekundach karetka wyjechała przed nami z bocznej ulicy! Po 50 m dźwięku znów nie było słychać.

    • 8 0

    • Normalny człowiek słysząc sygnał zatrzymał by się od razu ale cymbały jadą dopóki nie zobaczą za d*pą karetki..

      • 0 9

  • Po pierwsze nie zatrzymujemy się !!!!!!!!!!!

    Jak słychać, że coś za tobą jedzie na sygnale to nie zatrzymuj się na skraju jezdni jak słup soli, co niestety w mojej obserwacji dzieje się najczęściej... Tylko jedziemy powolutku toczymy się i obserwujemy co się dzieje obok. Bo nagle się okazuje że na 3 pasmowej utworzył się korytarz dla karetki właśnie na poboczu i karetka jedzie jednym kołem na jezdni i po chodniku a TY stoisz jej na drodze... Jedni kierowcy zjeżdżają do lewej i stają jedni do prawej i stają a biedna karetka utyka między pasami bo wszyscy nagle stanęli a ona nie ma jak pasa zmienić... Ludzie trochę wyobraźni. Mnie na kursie na prawo jazdy instruktor uczył jak widzisz pojazd uprzywilejowany a nie masz jak zjechać w 100% z drogi np. na chodnik lub w zatoczkę to jedziesz powoli dopóki Cię nie ominie bo dopiero wtedy masz pewność, że nie zaszkodzisz takiemu pojazdowi

    • 3 2

  • Proszę uświadomić ile musi czekać autobus aby wyjechać z przystanku! (1)

    A potem społeczeństwo narzeka ze autobusy wymuszają!

    • 1 8

    • ;)

      zycie.. chce sie jezdzic autobusem to trzeba czekac az z zatoczki wyjedzie :)

      • 2 0

  • Fotorejestratory przejazdu na czerwonym swietle (2)

    A czy można anulować ewentualny mandat za wjazd na czerwonym w przypadku przepuszczania pojazdu uprzywilejowanego?
    Jesli tak to w jaki sposób? Mam pewne obawy co to tego czy tak łatwo państwo odstąpi od "skrojenia" kierowcy.

    • 12 0

    • (1)

      Nikt Cię nie może zmusić do wjazdu na czerwonym.

      • 0 0

      • Chyba kpisz

        Owszem moze.
        Jesli nie ma innej mozliwosci lub jest to najskuteczniejszy sposob utorowania drogi to musisz wjechac na czerwonym.

        • 1 1

  • kierowca

    kierowcy maja w d*pie karetke lub inny pojazd uprzywilejowany jak jedzie do akcjinie wiedza co to jest choinka nie ucza tego na egzaminie powinien jechac przed karetka plug i zgarniac debili z drogi

    • 2 3

  • Karetka to święta rzecz. My tez możemy być kiedyś w środku. Pamiętajmy o tym.

    • 2 1

  • A tutaj jest Polska!

    Nigdy w Polsce nie będzie tak jak na zachodzie, więc skończcie się porównywać do państw zachodnich i USA. Nasza mentalność znana jest na świecie i raczej dobrej opinii nie ma. Piszecie że pojazdy uprzywilejowany ma bezwzględne pierwszeństwo i powinno się mu torować drogę. Ja pamiętam akcje społeczną "Nie puszczaj Policji, bo mogą kiedyś jechać po Ciebie". W Polsce ludzie utrudniają jazdę tym pojazdom do maximum, a jak kierowca pojazdu uprzywilejowanego wjedzie pomimo zakazów na skrzyżowanie i dojdzie po tym do kolizji to on jest winien tej kolizji. Nie ten kierujący, który pojazdu uprzywilejowanego nie przepuścił.

    • 2 3

  • Wciąz wielu ludzi panikuje na drodze widzac auto na bombach, (1)

    Puszczamy każdy uprzywilejowany tylko nie psiarnie! wkoncu moga jechac po Ciebie!

    • 3 6

    • Debil do kwadratu.

      • 2 0

  • Nie napisaliście o jednej bardzo ważnej rzeczy. (1)

    Pojazd uprzywilejowany pojazdem uprzywilejowanym, ale pamiętajcie, że oni też muszą zachować ostrożność wjeżdżając na skrzyżowanie na czerwonym. Jeżeli karetka wjedzie w nasze auto w momencie kiedy mieliśmy zielone to wina jest po stronie kierowcy karetki. Niestety nie raz byłem świadkiem sytuacji kiedy karetka wjeżdżała na czerwonym pędząc bez zatrzymywania się, a inni w ostatniej chwili hamowali. To pierwsza sprawa. Druga sprawa to raz zjechałem karetce z drogi wjeżdżając na pobocze. Była tam taka wyrwa, że uszkodziłem zawieszenie w jednym kole. Oczywiście nigdzie nie mogłem się doprosić zwrotu kosztów naprawy. Trzecia sprawa, szanowny Pan super policjant radzi, żeby wjeżdżać na czerwonym aby tylko przepuścić karetkę. Tylko, że w wielu miejscach w Gdańsku są rejestratory takiej sytuacji i jak przejadę to mi zdjęcie przyjdzie. Później taka sama sytuacja jak z tą wyrwą. Płać Pan sam. Na sam koniec wisienka- nadzór ruchu i straż miejska. Oni to pędzą na sygnale ratować życie stojącego tramwaju lub kota co z drzewa nie może zejść. W czterech literach mam przepuszczanie takich baranów.

    • 6 2

    • na wlasnej skòrze...

      przytrafiła się nam sytuacja, że radiowóz policyjny na sygnale, jadący za karetką na sygnale (ale nie w kolumnie) wjechał w nas na skrzyżowaniu z zawrotną prędkością, bo nie wyhamował... Policjant z tego radiowozu poczuwał się do winy, ale przyjechali "koledzy" drogówki i stwierdzili, że to nasza wina...sprawa w sądzie

      • 0 1

  • Na sygnale (1)

    • 1 1

    • Na sygnale

      A jak karetka kończy zmianę i wraca na bazę ze szpitala na sygnale to tez pojazd uprzewilejowany czy nadużycie.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane