• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych

Michał Sielski
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie. Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie.

Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.



Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Praktycznie w tym samym czasie w expose zmiany w prawie zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. To pierwszy przedstawiciel rządu, który wprost zadeklarował, że wprowadzi pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem.

Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".

Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa



Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.

- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.

Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach



Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.

Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.

- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • A co z przejściami dla pieszych przy Hali Targowej? (1)

    Tam od lat nie ma przejść. Każdy przechodzi jak chce przez ulicę na której nie ma pasów!! Dziennie pewnie kilka tysięcy osób na Wójta Radtkiego i tyle samo na Jana z Kolna. Co na to urzędnicy? Co na to policja? Często widzę tam przechodzących, przebiegających ludzi np. do autobusu tuż przed jadącymi autami. Cud że jeszcze nikt nie zginął!

    • 1 0

    • przeczytaj przepisy

      Tam piesi mogą ponoć przechodzić jak chcą, gdzie chcą i kiedy chcą. Niedawno gdzieś tutaj to objaśniali.

      • 1 0

  • Bezpieczenstwo na przejsciach

    Najlepszym rozwiązaniem jest dodatkowe oświetlenia przejścia dla pieszych. Powoduje to nie tylko lepszą widoczność, ale jednocześnie wywołuje u kierowców zwiększenie uwagi .

    • 0 0

  • Skoro kierowcy nie potrafią, to należy ich tresować (2)

    Wyprzedzanie i omijanie przed przejściem to plaga.
    A jest na to prosta rada - przed każdym przejściem przez dwupasmówkę pasy powinny się zwężać do jednego, ograniczonego fizycznie.
    I problem z wyprzedzającymi kierowcami będzie wtedy rozwiązany skutecznie

    • 2 2

    • Skoro piesi nie potrafią, to należy ich tresować

      Przechodzenie przez ulice na czerwonym i w miejscach niedozwolonych to plaga.
      A jest na to prosta rada - Policjant i mandat

      • 1 0

    • Albo można egzekwować istniejące przepisy. Istniejącymi do tego służbami.

      • 1 1

  • Wystarczy zrobić przejścia bezkolizyjne

    Czyli nad, lub pod droga jako tunel. Najbezpieczniejsza opcja. Jeszcze tak nikt nie zginął ale woli się oszczędzić na trochę farby i światła. Ludzie są tylko ludźmi i jeden zawsze będzie d**ilem a drugi normalny więc żeby d**ilowi nie dać zabić człowieka prędzej czy później trzeba mu nie stawiać świateł żeby sobie na żywo pogra w need for speed tylko uprościć. Ale urzędnicy Gdynscy wola zamiast taka budowac infrastrukturę to zrobić zwężenie żeby były korki a resztę pieniędzy przytulić dla siebie..... Więc wymyili ten pomysł. Brawo za kolejną glupote

    • 5 1

  • Policzmy ile razy pieszy wbiegł na ulicę zabijając kierowców a ile razy kierowca pozabijał ludzi na przystanku lub chodniku.

    • 1 4

  • Pytam serio (1)

    Co zrobi policja jak dostanie godzinny film z telefonu z dziesiątkami sakochodów, które się nie zatrzymują na zielonej strzałce? Pytam bo jak wysłałem do SM z nieprzepisowym parkowaniem to ciągają mnie a nie sprawców.

    • 5 0

    • I prawidłowo.

      Normalni mają pracę, zajęcia, pasje, a Ty tylko stoich i się nudzisz nic nie dodając do naszej społeczności zatem odejdź już donosicielu w dal i nie wracaj :) Pa.

      • 0 0

  • przejscie dla pieszych (1)

    Na przejsciu dla pieszych nigdy nikt nie powinien czuc się bezpiecznie . Przejscie z sygnalizacją jest bezpieczne jak auta sie zatrzymają na czerwonym.
    Przejscie bez sygnalizacji jest bezpieczne gdy nie ma zadnych aut na horyzoncie bo zawsze znajdzie sie i**ota co sie spieszy .

    • 2 1

    • i**ota pieszy co się śpieszy i nie rozgląda poza ekran swojego telefoniku.

      Niestety, smutne :(

      • 1 0

  • Jak piesi, przed przejściem, (1)

    zdejmą słuchawki (albo chociaż się rozejrzą), i schowają telefony do kieszeni,

    • 4 0

    • Jak możesz, to mowa nienawiści co piszesz :)

      Pieszy ma prawo które go chroni, namalowane najdroższą gdyńską farmą pasy więc jest nieśmiertelny a Tobie zostały tylko lamenty i wymaganie od innych ;)

      • 0 0

  • A ja podam sposób na 100% bezpieczeństwo pieszych.
    Zamknąć przejścia, zrobić tunel albo kładkę.
    Dziękuję, dobranoc!

    • 1 0

  • A kancelarie zacierają ręce

    Takie miejsca i sytuację są pożywka dla wszelkiej maści pomocników żerujacych na poszkodowanych w zdarzeniach.
    odszkodowanie_z_oc na instagramie pokazuje, jak można samemu zgłaszać szkody bez dzielenia się odszkodowaniem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane