• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe przejścia przy Galerii Zaspa i GUMedzie

Michał Brancewicz
10 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejścia naziemnego przez al. Rzeczypospolitej nie udało się zrealizować w ramach Budżetu Obywatelskiego, ale jest szansa, że powstanie ono w 2021 roku z miejskich pieniędzy. Przejścia naziemnego przez al. Rzeczypospolitej nie udało się zrealizować w ramach Budżetu Obywatelskiego, ale jest szansa, że powstanie ono w 2021 roku z miejskich pieniędzy.

W przyszłym roku gotowe będą projekty przejść naziemnych przez al. Rzeczypospolitej w rejonie skrzyżowania z al. Legionów i ul. Hynka oraz przez al. ZwycięstwaTrakt Konny na wysokości przystanku tramwajowego Uniwersytet Medyczny. Ich budowa planowana jest w latach 2020-2021.



Jesteś zwolennikiem budowy przejść naziemnych?

O powstaniu przejść przy Galerii Zaspa i GUMedzie mówiło się od dawna.

To pierwsze było w 2017 i 2018 roku zgłaszane jako projekt do Budżetu Obywatelskiego. Dwa lata temu nie został on wybrany, a rok później, według wyliczeń urzędników, jego koszty wzrosły niemal czterokrotnie, więc realizacja przekroczyłaby kwotę przeznaczoną na zadania dla dzielnicy.

Z kolei możliwość stworzenia przejścia przez al. Zwycięstwa i Trakt Konny do GUMedu pojawiła się podczas przygotowań do remontu Traktu na odcinku Smoluchowskiego - 3 Maja. Ostatecznie urzędnicy odstąpili od tego pomysłu tłumacząc się ograniczeniami czasowymi i finansowymi.

Teraz miasto podjęło jednak kroki, które pozwalają wierzyć, że w najbliższej przyszłości oba przejścia powstaną.

- Odpowiadając na oczekiwania mieszkańców, władze miasta zleciły stworzenie Gdańskiego Pakietu Dostępności, który zakłada budowę przejść naziemnych w kilku punktach miasta. Przejścia mają zwiększyć komfort pieszych i skrócić czas pokonania głównych arterii miasta. Oba przejścia zostały uwzględnione we wspomnianym pakiecie - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Czytaj też: Jakie prawa mają piesi w Europie

Na stronie DRMG znajdziemy zaproszenia do złożenia oferty na opracowanie projektu przejścia i przejazdu rowerowego w obrębie skrzyżowania Rzeczypospolitej - Legionów - Hynka oraz na projekt poprzedzony koncepcją budowy przejścia z przejazdem rowerowym na wysokości przystanków tramwajowych "Uniwersytet Medyczny".

Do pierwszego postępowania wpłynęły dwie oferty:

  • Pracownia projektowa Promar - 153,75 tys. zł
  • Maxprojekt - 173,43 tys. zł

Realizacja ma nastąpić w przeciągu 8 miesięcy od dnia podpisania umowy.

  • Jeden z wariantów przewiduje powstanie przejścia naziemnego przy GUMedzie zaraz przy zejściu do tunelu.
  • Według planów przejście przez obie jezdnie al. Zwycięstwa oraz Trakt Konny na wysokości GUMedu powstanie w 2021 roku.
W przypadku drugiego postępowania oferty złożyły te same dwie firmy:

  • Pracownia projektowa Promar - 149,445 tys. zł
  • Maxprojekt - 157,317 tys. zł

Koncepcja ma zostać opracowana do kwietnia, a projekt do końca listopada 2020.

Na kiedy planowana jest budowa obu przejść?

- Po otrzymaniu dokumentacji projektowej miasto zapozna się z kwotami szacunkowymi, będącymi elementem dokumentacji i na tej podstawie podejmie decyzję dot. realizacji inwestycji. Obecnie realizacja planowana jest w latach 2020-2021 - wyjaśnia Izabela Kozicka - Prus z referatu prasowego biura prezydenta Gdańska.

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • kiedy powstaną przejścia naziemne przy Bramie Wyzynnej i przy dworcu PKP Gdańsk Glówny? (2)

    Ten temat już dawno był omawiany na tym portalu. Jak zwykle znaczną część dyskusji zajęły dywagacje na temat potencjalnego wpływu tych rozwiązań na "zakorkowanie" ulic, które już dawno są zakorkowane przez nadmiar samochodów. Jeśli ktoś myśli, (jak autor jednej z wyróżnionych opinii) że te przejścia są potrzebne urzędnikom, którzy chcą skłonić niektórych kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej, to warto zauważyć, że aby z niej korzystać, trzeba zadbać przede wszystkim o wygodę dostępu do jej przystanków oraz nie zapominać o potrzebach ludzi, którzy chcą się poruszać z wózkami, na hulajnogach i na rowerach - te ostatnie sposoby poruszania się bardzo dobrze służą do pokonywania odległości rzędu 3-7 km, a na takie właśnie odległości odbywa się większość przejazdów w środowisku miejskim.

    • 2 5

    • Niestety dodatkowe przejścia to też dodatkowa sygnalizacja. A ta wpływa nie tylko na samochody, ale również na autobusy i tramwaje - których pasażerowie w rejonie dworca głównego i śródmieścia skm odczuwają to dosyć mocno. Mój ulubiony element miejskiego krajobrazu to w szczególności wyjazd linii 118 z przystanku Śródmieście SKM w kierunku przystanku Pohulanka.

      • 1 2

    • zakorkowania to nie zmieni

      tak samo jak niebudowanie dróg. Gorzej nie będzie ale dłużej. Godziny szczytu będą od 7 do 21 bez przerwy. Tu się żyje

      • 2 2

  • Samochody w tunele (1)

    Nie rozumiem czemu nie można samochodów puszczać co jakiś czas na prostych odcinkach w tunele. Wtedy na górze dla pieszych były by wygodne przejścia, skwery, zieleń itp.

    • 6 2

    • Takie rozwiązania przerastają inteligencję gdańskich planistów niestety...

      • 7 1

  • Najlepsza byłaby alternatywa! Tunel przy GUMedzie doprowadzić do stanu cywilizowanego i...

    ...zrobić przejście naziemne dla mniej sprawnych ruchowo.

    • 2 0

  • Obecny tunel przy GUMedzie to żenada... Z uwagi na stan techniczny i niedostosowanie dla niepełnosprawnych...

    Bariera przestrzenna ja ta lala! A akurat na tym przystanku wsiada/wysiada wielu ludzi z elementarnymi problemami z poruszaniem się. Najwyższy czas!

    • 3 0

  • autkowe tumany (3)

    najlepsze test to, że nikt nic nie przeczytał, a wszyscy tylko toczą pianę:) tam i tak jest sygnalizacja świetlna, jedyne, co się zmieni, to domalują pasy, a wy płaczecie, jakby wam kazali na kolanach chodzić do pracy

    • 11 8

    • statystyka wypadków się zmieni (1)

      • 1 4

      • jak na Chmielnej?

        dobrze policzyłeś? Czy planujesz w kogoś wjechać, albo mniej uważać, bo się obraziłeś?

        • 5 0

    • Ty geniuszu

      Zmieni się długość zielnego dla każdego kierunku.

      • 1 5

  • a co zlego jest w istniejacym tunelu

    remontowac nie trzeba wystarczy odnowic. a gdy beda pasy wydluza sie korki i stanie na swiatlach z wlaczonymi silnikami. wladzom chodzi o to by skutecznie wytruc mieszkancow ?

    • 5 7

  • Zdecydowanie przeciw!!!

    Tunel w zupełności wystarczy!
    Korkowania miasta ciąg dalszy. Bezmyślnie wydają kasę a potem jej brak na nowe drogi.
    Kiedy dymisja Dulkiewicz i ludzi odpowiedzialnych za sytuację drogową w Gdańsku?

    • 9 11

  • Powinno być jak najwięcej przejść dla pieszych

    Ruch pieszy bardzo rośnie. Dobudowano kierowcom pasów, zawracalni, skrętów. Czas zaczac robić ułatwienia dla pieszych, tym bardziej, że są 10x tańsze i są dla wszystkich mieszkańców, również dzieci, młodzieży i osób starszych, a nie dla samozwańczych wybrańców w dwudziestoletnią blachę odzianych.

    • 6 5

  • (2)

    Pomijam korki, bądź ich brak. Ciekawe jak rozwiązana zostanie kwestia sygnalizacji świetlnych dla tramwajów? Czy w ramach "promocji komunikacji miejskiej" dostaniemy kolejne miejsca z niesynchronizowaną sygnalizacją na której tramwaje mogą się zatrzymywać?

    • 1 4

    • (1)

      przecież i tak stoją.

      • 0 0

      • Przy Gumedzie?

        • 0 0

  • Paranoja (1)

    Tak i puszczajcie tam emerytow ręcistow inwalidow bedzie mniej swiadczen, gdzie ludzie giną na przejsciu czy przechodząc przejsciem podziemnym co za pomysły i wyżucanue naszych pieniędzy w błoto

    • 11 12

    • Mała poprawka

      Nie "ludzie giną na przejściu". Sami nie giną. Polecam sformułowanie "kierowcy zabijają pieszych na przejściach". Bardziej oddaje rzeczywistość.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane