• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania zamiast miejsc parkingowych

Rafał Borowski, Szymon Zięba
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Przykład jednej ze stacji ładowania elektryków, która znajduje się przy ul. Styp-Rekowskiego na Chełmie

Wcześniej były trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a teraz w ich miejscu znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. W ostatnim czasie, taka sytuacja miała miejsce w kilkudziesięciu punktach na mapie Gdańska, m.in. przy ul. Styp-RekowskiegoMapka. Choć niektórym mieszkańcom to przeszkadza, cały proceder odbywa się zgodnie z prawem. Co więcej, urzędnicy zapewniają, że wybór lokalizacji stacji poprzedziły konsultacje społeczne.



Czy w okolicy twojego miejsca zamieszkania jest już stacja ładowania "elektryków"?

Z naszą redakcją skontaktował się mieszkaniec bloku przy ul. Tenisowej 2-4Mapka na Łostowicach. W ubiegłym tygodniu, spod budynku zniknęły trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a właściwie zmieniły swoje przeznaczenie. W ich miejscu, spółka Energa wybudowała stację ładowania samochodów elektrycznych.

Czytelnik twierdzi, że inwestycja wywołała niezadowolenie wśród jego sąsiadów. Dlaczego? Znalezienie wolnego miejsca postojowego przed budynkiem - które już wcześniej nie było łatwym zadaniem - obecnie graniczy z cudem. Czytelnik zaprezentował konkretne wyliczenia.

Czytaj również: Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich

- Odbyło się to bez jakiegokolwiek uprzedzenia i konsultacji. Nasz blok ma 24 lokale i tylko 20 miejsc postojowych wzdłuż ul. Tenisowej. Zabranie 15 proc. miejsc parkingowych oznacza złamanie ustawy budowlanej, która gwarantuje dostęp do miejsc parkingowych proporcjonalnie do liczby lokali. Naprzeciw budynku znajduje się inny budynek mieszkalny z dodatkowo czterema punktami usługowymi, a ostatnio dostawiono obok sklepu paczkomat. Czy naprawdę trzeba tak utrudniać życie mieszkańcom poprzez bezmyślny wybór miejsca na stację? - relacjonuje pan Krzysztof.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania ich do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.

Realizacja obowiązku wynikającego z ustawy



Sprawdziliśmy to. Inwestorem tej ogólnodostępnej stacji ładowania - podobnie zresztą jak wszystkich tego typu obiektów w całej Polsce - jest spółka Energa Operator. Jej przedstawiciel naświetlił proces ich budowy w klarowny i zwięzły sposób. Treść wyjaśnień można streścić krótko. Wszystko odbywa się zgodnie z prawem, a dokładnie w oparciu o Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Zgodnie z harmonogramem, na terenie Gdańska powstało 69 stacji ładowania. Najwięcej, bo aż siedem, zostało zlokalizowanych w Śródmieściu i na Chełmie. Listę ich lokalizacji można znaleźć tutaj (PDF). Warto podkreślić, że ich wybór nie został dokonany arbitralnie, ale na podstawie porozumień władz samorządowych z lokalnymi społecznościami.

- Energa Operator buduje punkty ładowania na podstawie tej ustawy, realizując nałożony na nią obowiązek. Lokalizacje stacji ładowania ustalane były przez lokalne samorządy i zostały wskazane w podejmowanych przez rady gmin uchwałach. Wszystkie lokalizacje podlegały uzgodnieniom społecznym, które prowadziły samorządy. Samorządy wybierały miejsca kierując się takimi czynnikami jak m.in. nasilony ruch pojazdów, obecność galerii i pasaży handlowych, dworców oraz węzłów komunikacyjnych, a także obiektów rekreacyjnych, np. hoteli. Innym kryterium była gęstość zaludnienia, dlatego wybierano również optymalne punkty w dzielnicach mieszkalnych - komentuje Grzegorz Baran, koordynator ds. kontaktów z mediami w spółce Energa Operator.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.

Dlaczego aż trzy miejsca postojowe?



Wielkość miejsc postojowych na stacjach również nie została wyciągnięta z kapelusza. Wynika ona z przepisów wspomnianej wcześniej ustawy. Dlaczego jedna stacja musi zajmować aż trzy miejsca postojowe? To ukłon ustawodawcy w kierunku niepełnosprawnych.

- Z każdej stacji mogą być ładowane dwa pojazdy jednocześnie. Jedno z miejsc przy każdej stacji ładowania jest większe, tj. ma szerokość 3,6 metra, aby mogły z niej korzystać wygodnie osoby z niepełnosprawnością - uzupełnia nasz rozmówca.

Konsultacje były wiosną ubiegłego roku



Informacje te potwierdzają gdańscy urzędnicy. Podali także więcej szczegółów w sprawie wyboru lokalizacji stacji ładowania na mapie całego miasta. Zostały one wyłonione w toku konsultacji społecznych, które przeprowadzono w dniach 15 kwietnia-29 maja ubiegłego roku. W oparciu o nią radni podjęli stosowną uchwałę 27 sierpnia tego samego roku. Zdecydowana większość miejsc powstała kosztem istniejących wcześniej miejsc postojowych, usytuowanych prostopadle lub skośnie względem jezdni.

- Plan dla Gdańska przygotowano w oparciu o gęstość zaludnienia, tzw. "mapy ciepła", odległość stacji transformatorowych, dostęp do gruntów w dyspozycji gminy, czy rozmieszczenie istniejących już ogólnodostępnych stacji ładowania. Z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej takie jak urzędy, przychodnie i szpitale, muzea, teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby zablokowana dla pozostałych użytkowników - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (177) 2 zablokowane

  • Miasto zabiera parkingi biedakom w gruzach (2)

    Gdyby mieli elektryki to sytuacja byłaby inna

    • 12 9

    • szkodniku a ty zatruwasz zdrowie spalinami wszystkim swoim szrotem i masz wszystkich gdzies (1)

      • 1 10

      • Nie jeżdżę starszym niż 2 lata

        I nowy leasing

        • 0 1

  • Takich powinno byc przynajmniej 5 tys miesc w Trójmiescie a te kilkaset to poprostu smiesznie mało (1)

    I naturalnie te płacze blachosmrodów ze swojego tarego szrota trujacego spalinami niema gdzie postawic.

    • 13 31

    • Kasę za doładowanie auta dostanie Energa,czyli państwo, nie martw się dostaniesz swoje 500 plus

      • 3 3

  • Wizja przyszłości (2)

    Samochody elektryczne nie mają najmniejszych szans na masowość. Wynika to z potężnego zapotrzebowania na energię elektryczną, którego nie da się pokryć w mieście bez przebudowy całej sieci co nie wchodzi w grę z powodu niewyobrażalnych kosztów miedzi! I mówimy o normalnym ładowaniu a nie wspomnianych 350 kW, które są nierealne w praktyce, chyba, że ma się prywatny blok energetyczny. Gadżety dla bogatych pseudoekologów i ślepa uliczka rozwoju motoryzacji bez szans na masowość.

    • 32 5

    • Zaczną budować elektrownie atomowe nowej generacji

      I szach mat jesteś w kropce. Jeżeli unia , a za na lobby przemysłowe nią sterujące, planuje zakazać produkcji pojazdów spalinowych to wie co robi.
      Dodam, że jestem również przeciwnikiem elektryfikacji aut.

      • 1 2

    • A porusz jeszcze troszkę zwojami mózgowymi i pomyśl o nocy

      Możesz mi powiedzieć co wtedy dzieje się w tych grubachnych kosztownych kablach miedzianych (akurat aluminiowych jak grube), którymi w dzień idzie ta cała gigantyczna moc potrzebna miastu do pralek, kuchenek, czajników, zmywarek i lodówek? Taaaaaak, brawo, nic się nie dzieje poza prądem do lamp ulicznych. To może by wtedy ładować samochód z gniazdka małą mocą rzędu czajnika bezprzewodowego (2kW)? Mogłoby się udać? Jak myślisz?

      • 0 0

  • elektryki to ślepa uliczka! (4)

    Nic tu nie jest ekologiczne.
    Po drugie nie mamy sieci, która udźwignie masowe ładowanie elektryków.
    Po trzecie mamy za mało elektrowni , za mało rezerw prądowych.
    Ekologizm STOP !

    • 45 7

    • (1)

      tak jest, tylko dyzl, najlepij z wycieńtym fyltrem.

      • 4 5

      • Powinien być nacisk na alternatywę np wodór

        • 3 1

    • narzekać na brak sieci ładowania pod artykułem w którym piszą o 69 nowych ładowarkach :)
      jak rozumiem w Lotosie pracujesz i powoli grunt pod nogami się pali ? :)

      • 1 6

    • Ojej, i co my teraz zrobimy, no siąść i płakać

      Mamy też za mało mieszkań - bardzo dużo ludzi chce je kupić i dlatego są drogie. Czy wg Ciebie deweloperzy też usiedli i zapłakali czy może jednak ... coś budują?

      • 0 0

  • Ze względu na produkcję energii elektrycznej z węgla (7)

    Według danych samochody w 100% elektryczne emitują więcej CO2 od pojazdów o napędzie konwencjonalnym, ponieważ ten nie pali węgla, a elektrownia która produkuje prąd już tak.
    Do czasu likwidacji dominacji produkcji prądu węglem, przechodzenie na pojazdy z napędem tylko elektrycznym zwiększa emisje :D Oczywiście, inaczej sytuacja by wyglądała przy posiadani elektrowni emitującej parę wodną i odpady radioaktywne.
    Przypomnę, że człowiek wykonując ruch też wzmożenie wytwarza CO2, więc bieganie 100 osób do pracy wytwarza więcej CO2 niż jazda 100 osób autobusem.

    • 20 4

    • Ale tylko w Polsce

      • 2 1

    • Wszystkie elektrownie z Polsce zostały zawierzone macce boskiej i jako takie nie mogą emitować CO2, gdyż uzurpator Franciszek (jedyny prawdziwy papież w historii był nasz!) wynalazł grzech przeciwko ekologii. No to ciekawe, skoro jego papamibil jest dyzlem!

      • 3 3

    • Nie pieprz bzdur

      • 2 2

    • Co wy macie z elektrowniami węglowymi? (3)

      Ciągle słysze, że prąd jest z węgla więc samochody elektryczne nie są ekologiczne. W Polsce mamy też elektrownie wodne, wiatrowe, słoneczne, ale ludzie uczepili się elektrowni węglowych. A może część prądu dla Gdańska pochodzi z farm wiatrowych, które są w pobliżu?

      • 2 3

      • Na Pomorzu większość prądu pochodzi ze źródeł odnawialnych (2)

        • 2 3

        • uśmiałem sie aż oplułem monitor

          • 0 0

        • Chyba tylko po części prawda - udział w energii produkowanej, ale nie zużywanej chyba

          Niemniej w skali kraju to kilkanaście procent - to już coś, i stale rośnie.

          • 0 0

  • Panie luksus:) (2)

    24 lokale i 20 miejsc, proponuje porównanie do zabudowy gdzie na 64 lokale jest 8 miejsc postojowych i wtedy polemizowanie czy łatwo zaparkować.

    • 8 6

    • (1)

      Nalezalo sprawdzic ustawe budowlana i negocjowac z developerem a nie pozwalac im na wszystko.

      • 3 0

      • Zapraszam na przymorze i inne miejsca z lat 60.

        • 1 0

  • W Gdyni zamiast miejsc parkingowych sa słupki lub betonowe (11)

    Krążki. To jest problem - władza w Gdyni zwalcza mieszkańców !

    • 68 20

    • (4)

      zapomniałes zażyć lekarstwa i krążki widzisz ?

      • 10 15

      • Byłes kiedys na skwerze Kosciuszki ? (3)

        • 10 6

        • Zapytaj lepiej, czy wie gdzie to jest.

          • 6 1

        • W swoim salonie też parkujesz, czy jednak nie wszędzie musi być parking?

          • 5 11

        • tak, strasznie zawalony przez samochody

          • 3 3

    • (4)

      Co to za komunistyczne myślenie? Jedzenie tez ma Ci miasto zapewnic bo brzuch masz pusty? Poprzewracalo sie ludziom w głowach od 500+ i innych programów socjalnych. Chcesz miec gdzie parkować, to plac za to, a nie oczekuj, ze reszta mieszkancow sie zrzuci

      • 12 17

      • Ja (1)

        Problem w tym , że nawet płatnych miejsc parkingowych w Gdyni ubywa i to w tempie skokowym. A miasto należy do mieszkańców a nie do urzędników i społeczników. Więc mieszkańcy ze swoimi pieniędzmi powinni móc robić co im się podoba. Chcą parkingów powinny być parkingi. Przeprowadzmy referendum w Gdyni na temat parkingów , ciekawe ile osób by takowych nie chciało?

        • 11 3

        • Artykuł kuźwa o Gdańsku i ktoś musiał nie wytrzymać

          To, że Ty czegoś chcesz, nie znaczy, że mieszkańcy chcą. Przejdź się po ludziach w okolicach
          Szkoły Muzycznej i popytaj, zdziwisz się. Darmowych miejsc ubywa. Z naciskiem na darmowych. I tak będzie. A zanim wyjedziesz z tezą, że per saldo też ubywa, to przypomnę, że sam względnie nowy parking pod filmówką ma 199 miejsc.

          • 2 2

      • (1)

        A rowerzyści płacą za korzystanie ze ścieżek rowerowych które powstały po rozebraniu linii kolejowych? Jakoś nikt się wtedy nie pytał mieszkańców o to jak mają dojechać do celu.

        • 4 2

        • płacą tak jak inni, w podatkach,

          • 2 4

    • Widocznie Gdyńska wadza Was mieszkanców b. lubi ;)

      • 1 0

  • a kiedy elektryczne samoloty oraz helikoptery? (2)

    • 9 4

    • (1)

      Awionetki elektryczne jak najbardziej już są.
      Nawet jakiś czas temu w Pruszczu w Aeroklubie taka latała.

      • 3 0

      • to niech gdanskie lotnisko tylko takie przyjmuje

        bedzie w koncu ekologicznie

        • 1 0

  • konsultacje ?

    Jakie konsultacje ? Chyba tylko na papierze albo wirtualne ? Sciema.

    • 11 1

  • A dlaczego (9)

    A dlaczego miasto nie wybuduje nowych miejsc do ładowania tylko adoptuje/zabiera istniejące miejsca do parkowania?

    • 71 10

    • ponieważ (4)

      powierzchnia planety, miasta, gminy jest ograniczona?

      • 9 9

      • zatem genialnym posunięciem jest zabrać 3 a oddać 2

        • 4 4

      • Ograniczona? Bardzo trafne spostrzeżenie! (2)

        Ciekawe dlaczego nikt nie myśli o ograniczeniach powierzchni zezwalając na kolejne budynki, które wypełniają powierzchnię działki w 75 - 80 procentach. Przykłady są w Gdyni między innymi na Waszyngtona, Władysława IV, gdzie budują "okno w okno". Poza tym, nie powinno być zgody na uprzywilejowaną pozycję dla posiadaczy pojazdów elektrycznych. Rozumiem sprawy ekologiczne, ale umożliwianie darmowego ładowania, używania bus - pasów czy też plany o darmowych autostradach, są daleko niesprawiedliwe. Gdyby pojazdy elektryczne kosztowały tyle samo co auta konwencjonalne to tak, ale dawanie przywilejów tylko ludziom, których stać na te dużo droższe pojazdy, jest nie fair.

        • 9 7

        • Skąd biorą się te bzdury (1)

          Że ładowanie jest za darmo?

          • 0 2

          • No jest

            Codziennie ładuje za darmo od 3 lat

            • 0 0

    • Wtedy by marudzili, że zbudowali nowe miejsca na których nie można parkować

      • 5 1

    • Bo wcześniej tam był samochód i teraz jest samochód (2)

      Tylko inny. Najchętniej zabrałbyś miejsce pieszym, co?

      • 4 1

      • Przechodzę / przejeżdżam obok miejsca na Chałubińskiego kilka razy dziennie. (1)

        Jeszcze nie widziałem tam samochodu.

        • 3 3

        • Bo stacje jeszcze nieczynne.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką długość ma Obwodnica Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane