• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania zamiast miejsc parkingowych

Rafał Borowski, Szymon Zięba
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Przykład jednej ze stacji ładowania elektryków, która znajduje się przy ul. Styp-Rekowskiego na Chełmie

Wcześniej były trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a teraz w ich miejscu znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. W ostatnim czasie, taka sytuacja miała miejsce w kilkudziesięciu punktach na mapie Gdańska, m.in. przy ul. Styp-RekowskiegoMapka. Choć niektórym mieszkańcom to przeszkadza, cały proceder odbywa się zgodnie z prawem. Co więcej, urzędnicy zapewniają, że wybór lokalizacji stacji poprzedziły konsultacje społeczne.



Czy w okolicy twojego miejsca zamieszkania jest już stacja ładowania "elektryków"?

Z naszą redakcją skontaktował się mieszkaniec bloku przy ul. Tenisowej 2-4Mapka na Łostowicach. W ubiegłym tygodniu, spod budynku zniknęły trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a właściwie zmieniły swoje przeznaczenie. W ich miejscu, spółka Energa wybudowała stację ładowania samochodów elektrycznych.

Czytelnik twierdzi, że inwestycja wywołała niezadowolenie wśród jego sąsiadów. Dlaczego? Znalezienie wolnego miejsca postojowego przed budynkiem - które już wcześniej nie było łatwym zadaniem - obecnie graniczy z cudem. Czytelnik zaprezentował konkretne wyliczenia.

Czytaj również: Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich

- Odbyło się to bez jakiegokolwiek uprzedzenia i konsultacji. Nasz blok ma 24 lokale i tylko 20 miejsc postojowych wzdłuż ul. Tenisowej. Zabranie 15 proc. miejsc parkingowych oznacza złamanie ustawy budowlanej, która gwarantuje dostęp do miejsc parkingowych proporcjonalnie do liczby lokali. Naprzeciw budynku znajduje się inny budynek mieszkalny z dodatkowo czterema punktami usługowymi, a ostatnio dostawiono obok sklepu paczkomat. Czy naprawdę trzeba tak utrudniać życie mieszkańcom poprzez bezmyślny wybór miejsca na stację? - relacjonuje pan Krzysztof.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania ich do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.

Realizacja obowiązku wynikającego z ustawy



Sprawdziliśmy to. Inwestorem tej ogólnodostępnej stacji ładowania - podobnie zresztą jak wszystkich tego typu obiektów w całej Polsce - jest spółka Energa Operator. Jej przedstawiciel naświetlił proces ich budowy w klarowny i zwięzły sposób. Treść wyjaśnień można streścić krótko. Wszystko odbywa się zgodnie z prawem, a dokładnie w oparciu o Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Zgodnie z harmonogramem, na terenie Gdańska powstało 69 stacji ładowania. Najwięcej, bo aż siedem, zostało zlokalizowanych w Śródmieściu i na Chełmie. Listę ich lokalizacji można znaleźć tutaj (PDF). Warto podkreślić, że ich wybór nie został dokonany arbitralnie, ale na podstawie porozumień władz samorządowych z lokalnymi społecznościami.

- Energa Operator buduje punkty ładowania na podstawie tej ustawy, realizując nałożony na nią obowiązek. Lokalizacje stacji ładowania ustalane były przez lokalne samorządy i zostały wskazane w podejmowanych przez rady gmin uchwałach. Wszystkie lokalizacje podlegały uzgodnieniom społecznym, które prowadziły samorządy. Samorządy wybierały miejsca kierując się takimi czynnikami jak m.in. nasilony ruch pojazdów, obecność galerii i pasaży handlowych, dworców oraz węzłów komunikacyjnych, a także obiektów rekreacyjnych, np. hoteli. Innym kryterium była gęstość zaludnienia, dlatego wybierano również optymalne punkty w dzielnicach mieszkalnych - komentuje Grzegorz Baran, koordynator ds. kontaktów z mediami w spółce Energa Operator.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.

Dlaczego aż trzy miejsca postojowe?



Wielkość miejsc postojowych na stacjach również nie została wyciągnięta z kapelusza. Wynika ona z przepisów wspomnianej wcześniej ustawy. Dlaczego jedna stacja musi zajmować aż trzy miejsca postojowe? To ukłon ustawodawcy w kierunku niepełnosprawnych.

- Z każdej stacji mogą być ładowane dwa pojazdy jednocześnie. Jedno z miejsc przy każdej stacji ładowania jest większe, tj. ma szerokość 3,6 metra, aby mogły z niej korzystać wygodnie osoby z niepełnosprawnością - uzupełnia nasz rozmówca.

Konsultacje były wiosną ubiegłego roku



Informacje te potwierdzają gdańscy urzędnicy. Podali także więcej szczegółów w sprawie wyboru lokalizacji stacji ładowania na mapie całego miasta. Zostały one wyłonione w toku konsultacji społecznych, które przeprowadzono w dniach 15 kwietnia-29 maja ubiegłego roku. W oparciu o nią radni podjęli stosowną uchwałę 27 sierpnia tego samego roku. Zdecydowana większość miejsc powstała kosztem istniejących wcześniej miejsc postojowych, usytuowanych prostopadle lub skośnie względem jezdni.

- Plan dla Gdańska przygotowano w oparciu o gęstość zaludnienia, tzw. "mapy ciepła", odległość stacji transformatorowych, dostęp do gruntów w dyspozycji gminy, czy rozmieszczenie istniejących już ogólnodostępnych stacji ładowania. Z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej takie jak urzędy, przychodnie i szpitale, muzea, teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby zablokowana dla pozostałych użytkowników - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (177) 2 zablokowane

  • W Trójmieście jest za dużo aut, ze 700/1000 mieszkańców (1)

    I nad czym tu biadolić? Biedne Niemcy czy Dania nie mają tylu. Walia wstrzymuje inwestycje drogowe. Nie do pomyślenia...

    • 5 5

    • A te samochody w statystykach to dziesiątki Maluchów, Fiatów 125p, Polonezów, a nawet Syreny i Warszawy.

      • 1 2

  • Konsultacje społeczne chyba tylko z użytkownikami hybryd i elektrycznych samochodów (1)

    Mieszkam na Pilotów 23 z widokiem na stacje ładowania i początkowo trzy miejsca zostały ogrodzone, a później powstała stacja ładowania. Nie dostałem żadnej informacji, ani w Spółdzielni, internecie, nawet do skrzynki nic nie dostałem o planowanej inwestycji. Więc akurat to jest kłamstwo, że przeprowadzono konsultacje z lokalnymi społecznościami, chyba, że tylko z właścicielami aut hybrydowych i elektrycznych. Jaki efekt jest tej stacji? Od czasu jej uruchomienia nie było auta, które się ładowało. Stawali Ci co czekali na kogoś lub wyładowali np. meble i od razu odjeżdżali. Dlaczego nie stawiano nowych miejsc parkingowych z możliwością ładowania tylko zabierają istniejące? Rozumiem na prywatnych, wykupionych miejscach ale nie publicznych. Też chciałbym mieć dystrybutor z paliwem przed blokiem, gdzie mogę podjechać i zatankować. Dlaczego ja muszę jechać na stację benzynową, a elektryki i hybrydy ładują się pod blokiem? Powinny powstawać punkty ładować samochodów, tak jak stacje benzynowe. Jak już chcą robić pod blokami stacje ładowania to niech robią nowe miejsca, a nie zabierają istniejące.

    • 13 1

    • Stacje te są jeszcze nieczynne, stą nikt się nie łąduje :-)

      • 0 0

  • No rzeczywiście wielka tragedia autkom się stała. Jedne miejsca zastąpili innymi. Wielki płacz i tupanie nóżkami.

    • 3 7

  • Ciężko będzie się wycofać władzy z głupiego. Pomysłu,może wprowadzić parkowanie dozwolone między godz 17 a 8 rano,tak aby mieszkańcy mogli gdzie zaparkować po powrocie z pracy do domu

    • 4 1

  • Bzdura.. (3)

    ... jedna wielka bzdura. Pod blokiem na Jasieniu, w którym mieszkam, postawiono taką stację. Dwa stanowiska, które zabierają 3 miejsca postojowe, o które jest bezustanna walka-kto pierwszy ten lepszy. Odkąd stacja tam jest, jeszcze nie widziałam aby jakieś auto się ładowało. Sąsiedzi potwierdzają. Od około 3-4 miesięcy, odkąd stacja tu jest, nikt nie widział elektryka w tym miejscu, ba, na osiedlu nikt nie widział zielonych tablic rejestracyjnych. Czy można coś z tym zrobić?
    P. S. Jakie konsultacje społeczne? Z kim?

    • 12 1

    • Parking miejski to miasto może sobie stawiać nawet 50 stacji ładowania (2)

      • 2 2

      • Taa... (1)

        ...jasne. Niech usuną wszystkie parkingi i postawią, nie wiem kur...co. Wystarczyło trochę pomyśleć i postawić stację tam gdzie spełni swoją rolę, np. na parkingu koło Stokrotki, Rossmana.

        • 2 3

        • Ja brałem udział w konsultacjach i chciałem stację pod domem.

          Więc mam :)

          • 2 2

  • Zabierają miejsca postojowe a elektryków jak nie było tak nie ma... Jak kupowałem sobie auto, to postawiłem na hybrydową toyotę, bo mało pali a nie potrzebuje ładowarek. Ale nie nie spodziewałem się ze będę musiał teraz o parking walczyć. A nawet jakby mieć elektryka to i tak nie zostawisz na takim miejscu z ładowarką go na weekend, bo przecież trzeba naładować i przestawić...

    • 6 2

  • U mnie przy pracy (1)

    Zajęli 3 miejsca na te badziewie. 1 by w zupełności starczyło, nie wyobrażam sobie, że raptem 2 z 10 (jeżdżących po mieście) elektryków spotka się na jednej parkingowej stacji... Ale przecież parkingów ci u nas dostatek, to zajmijmy jeszcze kilka... Głupota głupotę pogania

    • 4 2

    • Oj coś ze dwa lata temu było 600 zdaje się

      A jak już masz miejsce do ładowania to może skusisz się na elektryka? Fajna sprawa, polecam.

      • 0 0

  • Eko bzdura

    Dość mam już tej kłamliwej propagandy, że samochody elektryczne są "eko". Ekologiczna to jest przesiadka na rower, autobus (trolejbus), pociąg, czy tramwaj. Chemikalia zużyte do budowy akumulatorów oraz ich utylizacja będą koszmarem, jak elektromobilność będzie się opierać na akumulatorach! Dopóki samochody elektryczne nie są na wodór są gorzej niż trucicielami, są toksyczne! Ba, wodór też powinien być uzyskiwany w sposób przyjazny środowisku: najbardziej, to z elektrowni wiatrowych.
    Do tego dochodzi szaleństwo w "klasycznej" motoryzacji produkujące samochody z turbo silnikami od kosiarek i minimalnym przebiegiem znamionowym... 1M km bezwględnej gwarancji by załatwiło połowę problemów z obiegiem złomu i plastiku w motoryzacji oraz urealniło cenę samochodu w stosunku do kosztów, jakie generuje (może by wtedy ludzie stracili zamiłowanie do korkowania się godzinami, by dojechać do swojego domu w "przystrzyżonej" już nie-naturze).

    • 2 3

  • (4)

    Miauczenie niezaradnych jest nawet zabawne. Ja parkuję przy ładowarce. W mieście również.
    Jak?
    Nie powiem.
    Nie, elektryka nie mam. Tylko kabelek...

    • 0 8

    • To spodziewaj się mandaciku w końcu - bo to nie kabelek upoważnia, ale EE w dowodzie :-) (3)

      • 0 0

      • (2)

        No popatrz...
        A SAM - może być?

        • 0 0

        • Może SAM+EE tak, nie wiem, tak jak pluginy mają PP+EE (1)

          • 0 0

          • No więc SAM wystarczy.

            • 0 0

  • "24 lokale i tylko 20 miejsc" - to miejsce publiczne - może być równie dobrze zero. Jak chcesz pewności to kup sobie garaż.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane