• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania zamiast miejsc parkingowych

Rafał Borowski, Szymon Zięba
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Przykład jednej ze stacji ładowania elektryków, która znajduje się przy ul. Styp-Rekowskiego na Chełmie

Wcześniej były trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a teraz w ich miejscu znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. W ostatnim czasie, taka sytuacja miała miejsce w kilkudziesięciu punktach na mapie Gdańska, m.in. przy ul. Styp-RekowskiegoMapka. Choć niektórym mieszkańcom to przeszkadza, cały proceder odbywa się zgodnie z prawem. Co więcej, urzędnicy zapewniają, że wybór lokalizacji stacji poprzedziły konsultacje społeczne.



Czy w okolicy twojego miejsca zamieszkania jest już stacja ładowania "elektryków"?

Z naszą redakcją skontaktował się mieszkaniec bloku przy ul. Tenisowej 2-4Mapka na Łostowicach. W ubiegłym tygodniu, spod budynku zniknęły trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a właściwie zmieniły swoje przeznaczenie. W ich miejscu, spółka Energa wybudowała stację ładowania samochodów elektrycznych.

Czytelnik twierdzi, że inwestycja wywołała niezadowolenie wśród jego sąsiadów. Dlaczego? Znalezienie wolnego miejsca postojowego przed budynkiem - które już wcześniej nie było łatwym zadaniem - obecnie graniczy z cudem. Czytelnik zaprezentował konkretne wyliczenia.

Czytaj również: Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich

- Odbyło się to bez jakiegokolwiek uprzedzenia i konsultacji. Nasz blok ma 24 lokale i tylko 20 miejsc postojowych wzdłuż ul. Tenisowej. Zabranie 15 proc. miejsc parkingowych oznacza złamanie ustawy budowlanej, która gwarantuje dostęp do miejsc parkingowych proporcjonalnie do liczby lokali. Naprzeciw budynku znajduje się inny budynek mieszkalny z dodatkowo czterema punktami usługowymi, a ostatnio dostawiono obok sklepu paczkomat. Czy naprawdę trzeba tak utrudniać życie mieszkańcom poprzez bezmyślny wybór miejsca na stację? - relacjonuje pan Krzysztof.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania ich do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.

Realizacja obowiązku wynikającego z ustawy



Sprawdziliśmy to. Inwestorem tej ogólnodostępnej stacji ładowania - podobnie zresztą jak wszystkich tego typu obiektów w całej Polsce - jest spółka Energa Operator. Jej przedstawiciel naświetlił proces ich budowy w klarowny i zwięzły sposób. Treść wyjaśnień można streścić krótko. Wszystko odbywa się zgodnie z prawem, a dokładnie w oparciu o Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Zgodnie z harmonogramem, na terenie Gdańska powstało 69 stacji ładowania. Najwięcej, bo aż siedem, zostało zlokalizowanych w Śródmieściu i na Chełmie. Listę ich lokalizacji można znaleźć tutaj (PDF). Warto podkreślić, że ich wybór nie został dokonany arbitralnie, ale na podstawie porozumień władz samorządowych z lokalnymi społecznościami.

- Energa Operator buduje punkty ładowania na podstawie tej ustawy, realizując nałożony na nią obowiązek. Lokalizacje stacji ładowania ustalane były przez lokalne samorządy i zostały wskazane w podejmowanych przez rady gmin uchwałach. Wszystkie lokalizacje podlegały uzgodnieniom społecznym, które prowadziły samorządy. Samorządy wybierały miejsca kierując się takimi czynnikami jak m.in. nasilony ruch pojazdów, obecność galerii i pasaży handlowych, dworców oraz węzłów komunikacyjnych, a także obiektów rekreacyjnych, np. hoteli. Innym kryterium była gęstość zaludnienia, dlatego wybierano również optymalne punkty w dzielnicach mieszkalnych - komentuje Grzegorz Baran, koordynator ds. kontaktów z mediami w spółce Energa Operator.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.

Dlaczego aż trzy miejsca postojowe?



Wielkość miejsc postojowych na stacjach również nie została wyciągnięta z kapelusza. Wynika ona z przepisów wspomnianej wcześniej ustawy. Dlaczego jedna stacja musi zajmować aż trzy miejsca postojowe? To ukłon ustawodawcy w kierunku niepełnosprawnych.

- Z każdej stacji mogą być ładowane dwa pojazdy jednocześnie. Jedno z miejsc przy każdej stacji ładowania jest większe, tj. ma szerokość 3,6 metra, aby mogły z niej korzystać wygodnie osoby z niepełnosprawnością - uzupełnia nasz rozmówca.

Konsultacje były wiosną ubiegłego roku



Informacje te potwierdzają gdańscy urzędnicy. Podali także więcej szczegółów w sprawie wyboru lokalizacji stacji ładowania na mapie całego miasta. Zostały one wyłonione w toku konsultacji społecznych, które przeprowadzono w dniach 15 kwietnia-29 maja ubiegłego roku. W oparciu o nią radni podjęli stosowną uchwałę 27 sierpnia tego samego roku. Zdecydowana większość miejsc powstała kosztem istniejących wcześniej miejsc postojowych, usytuowanych prostopadle lub skośnie względem jezdni.

- Plan dla Gdańska przygotowano w oparciu o gęstość zaludnienia, tzw. "mapy ciepła", odległość stacji transformatorowych, dostęp do gruntów w dyspozycji gminy, czy rozmieszczenie istniejących już ogólnodostępnych stacji ładowania. Z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej takie jak urzędy, przychodnie i szpitale, muzea, teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby zablokowana dla pozostałych użytkowników - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (177) 2 zablokowane

  • "Lokalizacje ustalane przez lokalne samorządy" - i to jest oddpowiedź

    Wybieracie takich to macie. Mieszkańcy Gdańska to w większości tandeta.

    • 9 0

  • 'Na skróty'

    ...tak samo jak robienie "bus pasa" malując farbą pasek na istniejącej ulicy...System rozwalony.

    • 10 0

  • Konsultacje,chyba przy stole z ...

    To jest dobre, gęstość zaludnienia była brana pod uwagę przy powstaniu stacjii doładowania,ok bloki powstają ale droga wyjazdowa z tego osiedla dalej jest tylko jedna,większość radnych chyba nawet nie wie gdzie jest osiedle cpr,im się tylko wydaje że to Cypr. Lewandowski zacznie budować bloki to wtedy może powstanie nowa Niepołomicka.Na te chwile te osiedle to jest wrzodem dla Gdańska a Pani Prezydent może przed wyborami odwiedzi tę wiochę

    • 4 0

  • Miejsca parkingowe (1)

    Skoro zabierają pod ładowanie elektryków to proponuję zrobić dodatkowe dwie mini stacje dla benzyniaków i diesli i jedną dla zagazowanych . Demokracja i równouprawnienie

    • 9 4

    • i w koncu dla elektrycznych samolotów

      • 0 0

  • Kpoina i złodziejstwo (2)

    To jawna kpina i złodziejstwo. Na osiedlu Słoneczna Morena też zostaliśmy uszczęśliwieni taką stacją. Borykamy się z ogromnym problemem miejsc parkingowych dla odwiedzających. Na ogromnym osiedlu jest ich kilkanaście i w większości są zajmowane przez mieszkańców. Reszta to miejsca prywatne w hali i na powietrzu. Zabieranie w takim przypadku 3 miejsc pod płatną stację ładowania to kpina. Jak ktoś ma samochód elektryczny to będzie ładował go we własnej hali, a nie gdzieś na zewnątrz w oddalonym miejscu. Zasłanianie się osobami i niepełnosprawnymi tez jest mocno nie na miejscu. Kogo u nas z niepełnosprawnych stać na samochód elektryczny? kilka osób w kraju? Bo nie mówimy chyba o tych niepełnosprawnych umysłowo co mają załatwione fałszywe zaświadczenia i zajeżdżają na parking Porsche lub Mustangiem.

    • 18 4

    • A jak w ogole mozna takie cos jak ta sloneczna morena pobudowac?

      sloneczna to byla jak nie nawalili tyle blokow obok siebie.

      • 2 0

    • Zacznijcie rozwiązywać problem od siebie. Dlaczego mieszkańcy zajmują miejsca dla odwiedzających? Wywalcie ich stamtąd!

      • 5 1

  • Skoro brakuje miejsc parkingowych (4)

    to po co mieszkańcy się zgodzili na zbudowanie stacji ładowania na swoim prywatnym terenie?

    • 3 3

    • (3)

      Kto się zgodził jak nikt nawet się nie pytał

      • 2 2

      • Godził się właściciel parkingu czyli miasto (2)

        • 0 1

        • (1)

          A czyli to nie jest własność okolicznych mieszkańców? To o co chodzi?

          • 1 2

          • No nie jest. Parkingi ze stacjami są miejskie.

            Miasto jest zgodnej z ustawą zobligowane do stawiania stacji lądujących. Wybrało Energę jako firmę która dostarczy stacje na terenie Gdańska.

            • 1 0

  • Dlaczego cd

    Też uważam, że dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych powinny być budowane nowe miejsca postojowe a nie zajmowane już istniejące. Miejsc parkingowych jest i tak za mało, szczególnie na nowych osiedlach, gdzie liczba miejsc dla gości już teraz jest minimalna (prawie wszystkie miejsca są wykupione przez mieszkańców). Wizyta u rodziny lub znajomych jest przez to bardzo utrudniona.

    • 6 2

  • W przyszłości "listę lokalizacji" proszę zlecić komuś dorosłemu,

    aby można było korzystać szukając ulic umieszczonych alfabetycznie. Coś dla mieszkańców.

    • 22 3

  • Energa inwestor (1)

    Jeśli Energa chce inwestować w SWOJE miejsca ładowania na których ma zarabiać, to niech wybuduje swoje miejsca parkingowe od podstaw, utwardzając teren, a nie zajmuje już te gotowe. Jakim prawem korzysta z cudzego miejsca ?

    • 14 3

    • To miasto zleciło Energi

      Więc nie budują bez zgody

      • 2 0

  • Złoty biznes (1)

    Ładowanie z pół dnia minimum. Opłata za parkowanie się nabija razem z tą za prąd. Ale jest wszystko fajne eko bo przecież energia jest z gniazdka i nie generuje smogu itp

    • 18 6

    • Co ty gadasz,parkujesz za darmo jak jestes

      Elektrykiem. A to, że to pseudo eko biznes to wiadomo. Za darmo niczego nie ma.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Która edycja Verva Street Racing odbyła się w Gdyni w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane