• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania zamiast miejsc parkingowych

Rafał Borowski, Szymon Zięba
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Przykład jednej ze stacji ładowania elektryków, która znajduje się przy ul. Styp-Rekowskiego na Chełmie

Wcześniej były trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a teraz w ich miejscu znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. W ostatnim czasie, taka sytuacja miała miejsce w kilkudziesięciu punktach na mapie Gdańska, m.in. przy ul. Styp-RekowskiegoMapka. Choć niektórym mieszkańcom to przeszkadza, cały proceder odbywa się zgodnie z prawem. Co więcej, urzędnicy zapewniają, że wybór lokalizacji stacji poprzedziły konsultacje społeczne.



Czy w okolicy twojego miejsca zamieszkania jest już stacja ładowania "elektryków"?

Z naszą redakcją skontaktował się mieszkaniec bloku przy ul. Tenisowej 2-4Mapka na Łostowicach. W ubiegłym tygodniu, spod budynku zniknęły trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a właściwie zmieniły swoje przeznaczenie. W ich miejscu, spółka Energa wybudowała stację ładowania samochodów elektrycznych.

Czytelnik twierdzi, że inwestycja wywołała niezadowolenie wśród jego sąsiadów. Dlaczego? Znalezienie wolnego miejsca postojowego przed budynkiem - które już wcześniej nie było łatwym zadaniem - obecnie graniczy z cudem. Czytelnik zaprezentował konkretne wyliczenia.

Czytaj również: Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich

- Odbyło się to bez jakiegokolwiek uprzedzenia i konsultacji. Nasz blok ma 24 lokale i tylko 20 miejsc postojowych wzdłuż ul. Tenisowej. Zabranie 15 proc. miejsc parkingowych oznacza złamanie ustawy budowlanej, która gwarantuje dostęp do miejsc parkingowych proporcjonalnie do liczby lokali. Naprzeciw budynku znajduje się inny budynek mieszkalny z dodatkowo czterema punktami usługowymi, a ostatnio dostawiono obok sklepu paczkomat. Czy naprawdę trzeba tak utrudniać życie mieszkańcom poprzez bezmyślny wybór miejsca na stację? - relacjonuje pan Krzysztof.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania jej do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Szerokość stacji ładowania wynika z dostosowania ich do potrzeb niepełnosprawnych kierowców. Na zdjęciu stacja na parkingu przy przystanku PKM Niedźwiednik.

Realizacja obowiązku wynikającego z ustawy



Sprawdziliśmy to. Inwestorem tej ogólnodostępnej stacji ładowania - podobnie zresztą jak wszystkich tego typu obiektów w całej Polsce - jest spółka Energa Operator. Jej przedstawiciel naświetlił proces ich budowy w klarowny i zwięzły sposób. Treść wyjaśnień można streścić krótko. Wszystko odbywa się zgodnie z prawem, a dokładnie w oparciu o Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Zgodnie z harmonogramem, na terenie Gdańska powstało 69 stacji ładowania. Najwięcej, bo aż siedem, zostało zlokalizowanych w Śródmieściu i na Chełmie. Listę ich lokalizacji można znaleźć tutaj (PDF). Warto podkreślić, że ich wybór nie został dokonany arbitralnie, ale na podstawie porozumień władz samorządowych z lokalnymi społecznościami.

- Energa Operator buduje punkty ładowania na podstawie tej ustawy, realizując nałożony na nią obowiązek. Lokalizacje stacji ładowania ustalane były przez lokalne samorządy i zostały wskazane w podejmowanych przez rady gmin uchwałach. Wszystkie lokalizacje podlegały uzgodnieniom społecznym, które prowadziły samorządy. Samorządy wybierały miejsca kierując się takimi czynnikami jak m.in. nasilony ruch pojazdów, obecność galerii i pasaży handlowych, dworców oraz węzłów komunikacyjnych, a także obiektów rekreacyjnych, np. hoteli. Innym kryterium była gęstość zaludnienia, dlatego wybierano również optymalne punkty w dzielnicach mieszkalnych - komentuje Grzegorz Baran, koordynator ds. kontaktów z mediami w spółce Energa Operator.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.
  • Identyczne stacje znalazły się w ostatnim czasie w 64 punktach na mapie Gdańska. W artykule można znaleźć ich szczegółowy spis.

Dlaczego aż trzy miejsca postojowe?



Wielkość miejsc postojowych na stacjach również nie została wyciągnięta z kapelusza. Wynika ona z przepisów wspomnianej wcześniej ustawy. Dlaczego jedna stacja musi zajmować aż trzy miejsca postojowe? To ukłon ustawodawcy w kierunku niepełnosprawnych.

- Z każdej stacji mogą być ładowane dwa pojazdy jednocześnie. Jedno z miejsc przy każdej stacji ładowania jest większe, tj. ma szerokość 3,6 metra, aby mogły z niej korzystać wygodnie osoby z niepełnosprawnością - uzupełnia nasz rozmówca.

Konsultacje były wiosną ubiegłego roku



Informacje te potwierdzają gdańscy urzędnicy. Podali także więcej szczegółów w sprawie wyboru lokalizacji stacji ładowania na mapie całego miasta. Zostały one wyłonione w toku konsultacji społecznych, które przeprowadzono w dniach 15 kwietnia-29 maja ubiegłego roku. W oparciu o nią radni podjęli stosowną uchwałę 27 sierpnia tego samego roku. Zdecydowana większość miejsc powstała kosztem istniejących wcześniej miejsc postojowych, usytuowanych prostopadle lub skośnie względem jezdni.

- Plan dla Gdańska przygotowano w oparciu o gęstość zaludnienia, tzw. "mapy ciepła", odległość stacji transformatorowych, dostęp do gruntów w dyspozycji gminy, czy rozmieszczenie istniejących już ogólnodostępnych stacji ładowania. Z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej takie jak urzędy, przychodnie i szpitale, muzea, teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby zablokowana dla pozostałych użytkowników - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (177) 2 zablokowane

  • oh (1)

    ale na podstawie porozumień władz samorządowych z lokalnymi społecznościami.

    Czytaj więcej na:
    https://moto.trojmiasto.pl/Stacje-ladowania-zamiast-miejsc-parkingowych-n157115.html#tri
    juz to widze jak konsultuja , ustawa i koniec ten rzad tylko ustawami

    • 21 3

    • konsultacje w zeszłym roku, gdy wszystkie urzędy były zamknięte na 4 spusty

      dobrze, ze nie przegłosowali eutanazji przy przejściu na emeryturę

      • 8 1

  • eko-terrroryzm (12)

    czas zacząć

    • 63 17

    • (11)

      Poki co jestesmy w epoce autoterroryzmu. Użytkownicy samochod zakradli lwią część miasta, oczekuja od calej reszty ,ze bedzie sie skladala na jej utrzymanie, bo im jest ciężko sie poruszac komunikacją. Skończcie z tym komunistycznym myśleniem, oplata za miejsca parkingowe, jak i sama ich obecność powinny byc regulowane przez wolny rynek, a nie oplacane przez wszystkich

      • 5 10

      • A cała reszta to niby kto? (4)

        Skoro w prawie każdej polskiej rodzinie jest przynajmniej jeden samochód.

        • 3 4

        • (3)

          W Warszawie kierowcy stanowia okolo 30% mieszkańców, 40% porusza sie zbior komem, pozostali rowerami i na piechotę. Nie wiem czy dla Gdanska byla prowadzone tego typu badania, ale pewnie wyniki byłyby porównywalne

          • 4 4

          • Były. 42% porusza się indywidualnym transportem samochodowym. (2)

            • 2 2

            • (1)

              Czyli mniej niz polowa, a cale miasto jet im podporządkowane i finansuje ich wygode

              • 4 4

              • nie jest podporządkowane bo transport zbiorowy też istnieje. Transportu samochodowego nie wyeliminujesz bo rodziny z dziećmi i tak będą jeździć samochodami. Wyobrażasz sobie matkę z trójką dzieci w autobusie? Potem będziesz marudził że drą japę kiedy ty sobie czytasz w tramwaju i kontemplujesz sens życia.

                • 0 1

      • Deklu od sloika (5)

        Nie jeździsz pojazdem to się nie zrzucasz a my kierowcy płacimy za możliwość poruszania się w podatkach z paliwem

        • 5 7

        • Płacicie za drogi pozamiejskie (bo na te idą podatki paliwowe) (2)

          Więc przy tej retoryce - cicho tam i jeździć sobie poza miastami.

          • 4 3

          • za miejskie też, w podatkach (1)

            myślisz że kto bardziej niszczy drogę, półtora tonowa osobówka czy 3 tonowy dostawczak albo 10 tonowa ciężarówka wioząca jogurciki dla ciebie?

            • 0 2

            • Piesi płacą takie same podatki

              A ich miejsce takie buraki przerabiają na nielegalny parking. Więc cicho tam i do spania.

              • 0 0

        • (1)

          Akcyza oplaca sie 24% kosztow zwiazanych z drogami pozamiejskimi, za cala reszte placimy wspilnie

          • 4 0

          • i korzystamy też wspólnie

            drogi najbardziej niszczą TIRy które wożą żarcie które jemy wszyscy

            • 0 1

  • Dziwne (2)

    Dziwne że stacje bo nie takdawnobyl przetłumaczony artykuł że samochody elektryczne nie będą taką przyszłością technologi jak zakładano a u nas jest ich jak na lekarstwo.

    • 23 5

    • Niestety się mylisz (1)

      Od stycznia wchodzi ustawa o elektromobilności, która nakazuje wielu firmom i instytucjom posiadanie taboru elektrycznego.

      Takie auta nie mają zbyt wielkich zasięgów dlatego ładowarki są potrzebne w wielu miejscach

      • 3 0

      • Samochody na ropę/benzynę jakoś mają wystarczający zasięg, a stacji w mieście nawalone co kilometr.

        • 1 1

  • Odnotujmy: 93. Zabieranie deficytowych miejsc parkingowych

    Kolejna wada samochodów elektrycznych

    • 49 13

  • Po pierwsze, to będzie jak z windami publicznymi. 50% nieczynne (1)

    Poza tym będą zawsze zastawione zwykłymi autami. To pewne.

    • 38 4

    • Albo jak ze stacjami samoobsługowymi dla rowerów. W większości zdewastowanymi.

      • 2 0

  • (18)

    Wczoraj wyczytałem , że UE przygotowuje projekt , który będzie bezwzględnie zakazywał produkcji aut z silnikami diesla , benzynowymi , hybryd już po roku 2025, i zakaz ich całkowitego użytkowania od 2035r. Jeśli tak , to nietrudno sobie wyobrazić ile milionów punktów ładowania elektryków trzeba będzie postawić w naszym kraju . Wystarczy tylko popatrzeć ile teraz samochodów w każdej chwili stoi na stacjach paliw celem zatankowania , które trwa kilka minut , a elektryki ,,tankuje " się min. 1godzinę .

    • 46 12

    • Nie wierz w te bzdury (6)

      To się jeszcze 50 razy zmieni. Wejdą napędy wodorowe, baterie w innej technologii umożliwiające ładowanie w 5 minut. Już teraz KIA w modelu EV6 pozwala na ładowanie prądem 350 kW - w 15 minut do 80%.

      • 23 3

      • (3)

        To, że firmy i pojazdy będą przygotowane do szybkiego ładowania to jedno, ale jeszcze trzeba mieć do tego infrastrukturę. Do czego podłączysz kilka takich szybko ładujących się aut? Gniazdka?

        • 21 3

        • Dlatego pisałem o wodorze (2)

          • 5 2

          • (1)

            ale samochody na wodór to też elektryki tylko napędzane wodorem.

            • 0 3

            • ale one nie potrzebują ładowania

              • 1 0

      • 350kv a to dobre (1)

        Będzie można zorganizować flash moba pt. Podłącz auto do stacji i wyłącz prąd w całym mieście....

        • 1 0

        • To ile miast wyłączyła jedna galeria handlowa idąc Twoim tokiem myślenia?

          • 0 0

    • Technologia nie stoi w miejscu.

      • 6 2

    • To nie jest w najmniejszym stopniu prawda.

      • 5 5

    • Idzie nowe

      Tak, tylko ze idzie ku temu, że nie będziesz mieć swojego auta tylko co najwyżej bedziesz jeździć współdzielonym. Za komuny tez nieliczni mieli samochody, idzie stare nowe ;(

      • 18 2

    • Nie chodziło o UE tylko o Brukselę. Takie miasto w Belgii (2)

      Nie

      • 5 1

      • Prawda jest taka . (1)

        Nie jesteś zorientowany . Właśnie dokładnie chodzi o całą Unię Europejską . Bruksela , samodzielnie chce to zrobić i to w dodatku w jeszcze szybciej niż cała UE .

        • 3 4

        • Bzdury. Po co kłamiesz?

          • 4 2

    • Ok przed terminem kupię wszystkie benzyniaki w okolicy i o odszkodowanie wystąpię.

      • 3 4

    • (3)

      Minimum godzinę? Masz jakieś stare dane. Przykładowo nowe Audi można podładować w 30 minut do 80%, poza tym nie musisz ładować za każdym razem "pod korek", tak jak większość ludzi nie leje do pełna na stacji benzynowej.
      Jest duże ciśnienie na rozwój baterii więc te czasy ładowania i zasięg na jednym ładowaniu się zmienią i to szybko in plus.

      • 0 1

      • I tylko zapomniałeś dodać że to nowe audi kosztuje tylko 235 tys.

        • 0 0

      • w biednym kraju w którym średnia wieku pojazdów to 11 albo 13 lat, nie pamietam dokładnie (1)

        piszesz o nowym audi za kilka stów? Ludzie tu jeżdżą samochodami średnio za 2 dychy, o rząd wielkości tańszymi. Nie jesteśmy przygotowani na taką rewolucję, ba, ona się tu nie wydarzy

        • 3 1

        • Tak jak nie miało być stref płatnego parkowania

          Stref bez wjazdu samochodem osobowym itd. Oj, będzie za dekadę płacz, ale dalej się wyprowadzajcie poza cywilizację. Tylko żeby nie było, że nikt nie ostrzegał...

          • 0 0

  • (5)

    no lol xd
    "Z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej takie jak urzędy, przychodnie i szpitale, muzea, teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby zablokowana dla pozostałych użytkowników
    "
    I to wszystko na AC 22kW, gdzie nowe samochody są w stanie ciągnąć 11kW jeżeli mają ładowarkę 3fazową.

    • 8 3

    • " nowe samochody są w stanie ciągnąć 11kW jeżeli mają ładowarkę 3fazową."

      Chyba w domu.

      • 5 0

    • (3)

      nowe samochody to raczej 100 -150 kw, zatrzymałeś się jakieś 5 lat temu w technologii. ładowarka ustawi się to takiej mocy jaką elektryk przyjmie

      • 1 2

      • Przecież napisane jest o AC ślepoto.

        • 1 1

      • (1)

        a sieć jest z gumy --jedno stanowisko 150kW to prąd dla 40-50 mieszkań

        • 0 1

        • Ło matko, to co musi się dziać w sieci jak tramwaj rusza albo lokomotywa :-)

          • 1 0

  • Ile kosztuje pełne naładowanie akumulatora w takim punkcie? (16)

    • 20 0

    • Jest za darmo (5)

      • 0 24

      • Obudź się

        • 20 1

      • (3)

        Za darmo to tylko po pysku można dostać,tak mnie uczyli

        • 9 1

        • Skorzystałeś kiedyś? (1)

          • 0 2

          • ty na pewno

            niezły gamoń z ciebie

            • 0 0

        • nawet tego za darmo nie dostaniesz

          • 0 0

    • To zależy... (1)

      od operatora stacji ładowania. Pierwsze czy posiadasz abonament, czy ładowarka jest szybka (prąd pow. 10KW), ładujesz tylko w czasie np. pierwszych 45min. bo można dłużej ale wtedy jest drożej. Ogólnie jest kilka składowych, ale tanio nie jest. Jest parę artykułów w necie, wystarczy poszukać.

      • 12 1

      • dzięki, ale my, a na pewno ja elektryka nie mam

        więc nie będę szukał, prościej zapytać kogoś kto już to wie

        • 2 0

    • około 2zł / kWh (1)

      • 1 1

      • Tyle to na szybkich stacjach - DC

        Za AC 1-1,5zł/kWh.

        • 0 0

    • (1)

      Coraż drożej - ceny prądu najdroższe w Polsce.

      • 0 0

      • Ceny może tak,

        ale po ile jest prąd?

        • 1 0

    • (3)

      Naładowanie Nissana LEAF (40 kWh) przy wykorzystaniu płatnej sieci szybkich ładowarek może kosztować nawet powyżej 80 zł. To z kolei oznacza, że koszt przejechania 100 km wyniesie ok. 30 zł.

      • 0 0

      • dzięki za info. Mnie przejechanie 100km moim Berlingo dieslem kosztuje 34-38zł, zależy czy trasa czy miasto. Auto dużo wyższe, wiec podejrzewam że elektryk tych rozmiarów "palił" by podobnie.

        • 0 0

      • Moje bmw 330 pali 13L gazu ... taniej i czysciej (1)

        Niz elektrykiem :)))

        • 0 0

        • Taaaaa, taniej, czyściej, yhy :-)

          A ten Leaf może raz w roku zapłaci te 30zł/100km, a całą resztę roku przejeździ za 5zł/100km ładując się w taryfie nocnej.

          • 0 0

  • Pan, Pani, my (3)

    A kto placi za to ladowanie ?

    • 30 0

    • Użytkownik

      Potrafisz używać wyszukiwarki ?

      • 3 3

    • Wszyscy to placimy za miejsca parkingowego, dla elyty co sie brzydzi wejść do tramwaju (1)

      • 3 7

      • matka z trójką dzieci i zakupami ma jechać tramwajem?

        żebyś zrzędził że drą puchę?

        • 0 0

  • Ile aut elektrycznych zarejstrowanych jest w trojmiescie? (8)

    Mala grupe ludzi stac na auta elektryczne wiec budowa stacji do ladowania aut elektrycznych jest glupota i bezmyslnoscia urzednikow?

    • 35 17

    • Pretensje do Sejmu

      To politycy PiS przegłosowali ustawę nakazujący montaż stacji

      • 2 9

    • dlaczego kazdy taki głupek jak ty miusi sie głupotą chwalic (1)

      • 9 5

      • żeby taki głupek jak ty mógł to zeskanować i uznać za głupotę

        odpowiem ci cytatem z Big Lebowskiego "Yeah? Well, you know, that's just like, your opinion, man"

        • 0 0

    • Na początku XX też tak wszyscy mówili.

      ... pierwszą naftę kupowano w aptekach , takie były początki motoryzacji znanej nam. Moim zdaniem bardziej nowatorskim i tanim (jeszcze nie teraz) będzie paliwo wodorowe. Pożyjemy zobaczymy. Fakt , że innowacje rodzą się w bólach są drogie i niewygodne dla wielkich tego świata

      • 7 2

    • bez infrastruktury nie będzie rozwoju elektromobilnosci. Dopiero możliwość ładowania na każdym kroku przekona wiekszą ilość kupujących do wybrania elektryka

      • 3 3

    • przecież energa kupiła elektryczną flotę

      • 5 1

    • (1)

      zobaczysz po 2025 roku co się będzie działo... poczytaj co UE wymyśliła z tymi elektrykami. Wodór to pieśń przyszłości, ale baaaaardzo dalekiej. Jak na razie elektryki wygrywają, a z wodorem jest na obecna chwilę za dużo problemu plus cena aut i eksploatacji tzn przejechania 1km pozostawia bardzo dużo do życzenia.
      Już hale w blokach mają być przystosowywane do elektryków. Reasumując: dość sporymi krokami silniki spalinowe kończą swój żywot.

      • 0 3

      • pora kupić jakiegoś Vipera albo Corvettę

        i zachować na resztę życia by nie stracić tej przyjemności

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane