• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej ofiar, ale więcej kolizji i wypadków na drogach Trójmiasta w 2017 r.

Maciej Korolczuk
3 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni. Skutki wrześniowego wypadku na ul. Komandorskiej w Gdyni.

Wzrastająca liczba aut w Trójmieście sprawia, że na drogach robi się ciaśniej, spadają średnie prędkości, ale rośnie liczba stłuczek i wypadków. Od lat nie zmieniają się za to główne przyczyny zdarzeń drogowych: wciąż jeździmy za szybko i wymuszamy pierwszeństwo przejazdu na innych kierowcach.



Czy na drogach w Trójmieście czujesz się bezpiecznie?

Pod koniec grudnia pisaliśmy o obwodnicy Trójmiasta, że jest ona na trzecim miejscu wśród ekspresówek z największą liczbą "zdarzeń drogowych" w Polsce. Od początku 2017 r. średnio na każdym kilometrze obwodnicy Trójmiasta dochodziło do 40 wypadków i kolizji, które przynajmniej raz na trzy dni powodowały poważny paraliż drogi.

Pełne ręce roboty przy obsłudze kolizji i wypadków służby mają także na drogach w samym Trójmieście. Na co dzień informujemy o nich w Raporcie z Trójmiasta.

Już na pierwszy rzut oka widać, że statystyki dotyczące liczby kolizji i wypadków rosną. W Gdańsku z 507 wypadków w 2016 r. na 518 w 2017 r., a w Gdyni ze 147 na 177 (mniej było ich tylko w Sopocie, gdzie w 2016 r. odnotowano 41 wypadków, a w ubiegłych 12 miesiącach - 32).

2017 r. na drogach w Trójmieście:
GdańskSopotGdynia
201720162017201620172016
wypadki5185073241177147
zabici131203614
ranni6115893345200147
kolizje6585635354551427792603
 
Lawinowo rośnie przy tym liczba kolizji. Tylko w Gdańsku w ubiegłym roku dochodziło średnio do 18 kolizji w ciągu jednego dnia (w sumie 6585 stłuczek w całym roku). A trzeba pamiętać, że jest ich więcej, bo policja w statystykach uwzględnia tylko zdarzenia zgłoszone służbom. W Gdyni liczba kolizji wzrosła z 2603 do 2779, a w Sopocie z 514 do 545.

Wypadek z 3 stycznia na obwodnicy południowej Gdańska

Wraz z kolizjami i wypadkami rośnie też liczba rannych: w Gdańsku z 589 do 611 poszkodowanych, a w Gdyni ze 147 do 200 osób. Bezpieczniej było w Sopocie, gdzie opieki lekarskiej wymagało mniej poszkodowanych - z 45 osób liczba rannych spadła do 33.

Najbardziej optymistyczne dane dotyczą statystyki tej najtragiczniejszej, a więc uwzględniającej ofiary śmiertelne. W 2016 r. na trójmiejskich drogach zginęło aż 29 osób. W minionych 12 miesiącach ta liczba zmalała o jedną trzecią - do 19.

Najczęstsze przyczyny wypadków: prędkość i wymuszenia



Pytani o komentarz policjanci z ruchu drogowego tłumaczą, że rosnące liczby kolizji i wypadków trudno będzie zatrzymać, jeśli nie zmienią się przyzwyczajenia i kultura jazdy kierowców.

Jako najczęstsze przyczyny wypadków od lat wskazywane są:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu czy pieszemu,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.


- W Gdańsku wymuszanie pierwszeństwa przejazdu i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze to przyczyny zarówno drobnych stłuczek, jak i poważniejszych wypadków. Różnica polega tylko na miejscach, gdzie do nich dochodzi. W przypadku kolizji najczęściej dochodzi do nich na Słowackiego, Grunwaldzkiej i gdańskim odcinku obwodnicy. Skutki wypadków najczęściej usuwamy także z obwodnicy i Grunwaldzkiej, a także ul. Kartuskiej - wylicza Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Są też jednak pozytywne wnioski. Te płyną - na co wskazują policyjne statystyki - głównie z gdyńskich ulic.

- W 2017 r. mimo częstszych kontroli stanu trzeźwości i zwiększonej liczby policjantów ujawniono mniej nietrzeźwych kierowców. Zmalała też liczba zdarzeń z udziałem pieszych - wylicza Krzysztof Kuśmierczyk, rzecznik Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • Przecież post nizej przekonywali ze wystarczy zamontowac wiecej defibrylatorów i wszystkie ofiary wypadków bedą uratowane

    to co sie przejmowac wypadki bedą a dzieki defibrylatorom co 200 metrów wszyscy sie uratują:)

    • 5 3

  • nie ma bata na (2)

    wariata jak to mówią ! przez telefony gadaja jakby było pozowlenie{sprawdż co grozi za to w Niemczech)wyprzedzaja,przekraczaja szybkośc i dopiero jak zdarzy sie wypadek to się dzieje....

    • 16 2

    • (1)

      ja bym urywał ręce za telefonowanie za kółkiem,
      ale z drugiej strony, w Szwecji to jest legalne...

      • 2 3

      • Ale tam jak jest

        40 to jada 40 a u nas

        • 2 1

  • A co robi Policja, żeby było mniej wypadków? (2)

    Otóż nic...

    • 16 10

    • A co robią kierowcy by do wypadkow nie dochodziło ?

      • 9 2

    • Policja ochranie w tym czasie miesięcznice smoleńskie!

      A tak na poważnie to policja nie kieruje autem które ulega wypadkowi/kolizji tylko pojawia się po wypadku w celu ustalenia powodów kolizji/wypadku i przebadania kierowców!

      • 5 2

  • Popaprańcy (1)

    Jeżdzą nachlani,skacowani lub naćpani i są tego skutki.Często tez wymuszają pierwszeństwo i jeżdzą za szybko.Wyłapywać i karać karać karać !

    • 16 2

    • PiSdryki nie potrafią sami jeździć bo mają szoferów etatowych...najwięcej wypadków powodują właśnie ci szoferzy.

      • 3 0

  • nie wiem o co w tym chodzi.... (2)

    Ale coraz więcej młodych osób żyje w przekonaniu, że jak włącza kierunkowskaz przy zmianie pasa to maja pierwszeństwo. Skracają bez namysłu na pale i nie widzą nic w tym dziwnego. Jakieś wielkie losowanie praw jazdy w chipsach było czy co???

    • 27 3

    • dobrze jak włączają, bo coraz częściej chyba w autach już nie ma przełączników....

      • 5 0

    • Nie tylko młodych ale starych pierdlow ...

      • 2 1

  • No niestety tak to jest kiedy teoretyczna obwodnica zamieniła się w zwykłą ulicę

    Natężenie ruchu przy tak wysokiej dopuszczalnej prędkości, tylko dwóch pasach i wjazdach co chwilę.

    • 12 5

  • Barany jeżdżące

    Na telefonach

    • 16 0

  • Patrole (1)

    Wiecej patroli nieoznakowanych. Bo jak Polak widzi mundur to sie rozwaga i kultura zaczyna. Mija oznakowanych i znow wolnosc i swoboda i ma gdzies przepisy byle szybciej i szybciej...

    • 13 2

    • raczej na odwrót, za mało jeździ oznakowanych patroli i ludzie się zapominają. Nie chodzi o to zeby karac tylko zapobiegac bo to jest najwazniejsze i ma najwiekszy wplyw na bezpieczenstwo. dodatkowo Ilu kierowcow dziennie taki nieoznakowany patrol ukara wzgledem tego ilu kierowcow zwolni na widok oznaczonego radiowozu. Nieoznakowane radiowozy to skok na kase a nie realna poprawa bezpieczenstwa

      • 8 0

  • bo każdy kierowca uważa że jest panem na drodze i są tego skutki

    • 13 1

  • skrzyżowania równorzędne - przyczyna wypaków (3)

    Coraz więcej skrzyżowań równorzędnych, to i więcej kolizji (wymuszeń). Wyraźnie widać zależność.

    • 10 11

    • Wystarczy patrzyć na znaki a nie jeździć na pamięć. A co lepiej progi montować ?? (2)

      Pomysl trochę

      • 6 6

      • Ale tam nie ma znaków (1)

        Niektóre boczne uliczki wyglądają jak wyjazd z podwórka. Trudno to zinterpretować w ciągu 5 sekund.
        Żeby robić takie skrzyżowania, to drogi powinny mieć zbliżoną szerokość i nawierzchnię. A nie tak, jak na Długich Ogrodach gdzie ulica z dwiema jezdniami po dwa pasy nie ma pierwszeństwa.

        • 9 5

        • statystyki mówią wyraźnie, że w strefie Tempo 30

          i skrzyżowań równorzędnych liczba wypadków i kolizji systematycznie maleje i jest dużo mniejsza niż wtedy, gdy tej strefy nie było.

          Problemy wynikają jedynie z traktowania znaku z ograniczeniem prędkości jako znaku informującego o najniższej dopuszczalnej prędkości w strefie.

          • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane