• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Audi Q7 poza horyzont

Tomasz Bednarz
29 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Testowaliśmy dla was najlepiej wyposażony model Audi Q7 V12 TDI Quattro. Całą przyjemność po naszej stronie. Testowaliśmy dla was najlepiej wyposażony model Audi Q7 V12 TDI Quattro. Całą przyjemność po naszej stronie.

Są auta, które fascynują nawet kilka lat po rynkowym debiucie. Audi Q7 powstało pięć lat temu, ale przejażdżki najnowszą, najdroższą i najlepiej wyposażoną wersją Exclusive z 500 konnym, 6 litrowym silnikiem diesla V12, ceramicznymi hamulcami i nagłośnieniem Bang & Olufsen i tak nie mogliśmy sobie odmówić.



Nasz testowy egzemplarz wyposażony jest w potężny silnik wysokoprężny silnik V12 z dwiema turbosprężarkami, o pojemności dokładnie 5934 cm sześc. i mocy maksymalnej 500 KM przy 3750 obr/min. Maksymalny moment obrotowy, okrągłe 1000 Nm osiągany jest w szerokim zakresie od 1750 - 3250 obr/min. Zasilanie oczywiście typu Common - Rail (sterownik Bosch EDC 17). Jednostka powstała poprzez zblokowanie dwóch silników V6 3.0 dostępnych wcześniej w różnych modelach marki Audi i nie tylko. Zresztą jest to zabieg stosowany we współczesnej motoryzacji, np. V12 Astona Martina to dwa zblokowane silniki V6 z Forda Modeno, oczywiście odpowiednio doposażone. W układzie wydechowym Audi V12 zastosowano dwa katalizatory utleniające oraz dwa bezobsługowe filtry cząstek stałych. Co ciekawe Audi Q7 z tym silnikiem spełnia już teraz wymogi normy emisji spalin Euro 6, która wejdzie w roku 2014. Silnik pracuje bardzo cicho i nie sposób go odróżnić od jednostek benzynowych, także kiedy jest zimny i wchodzi na wysokie obroty. Wzorowa kultura pracy, nie ma żadnych ryków, grzechotów ani świstów.

Stały napęd na cztery koła odbywa się za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni automatycznej Tiptronic z dynamicznym programem zmiany biegów DSP i programem sportowym. Jak na SUV-a o masie 2605 kg auto dysponuje zabójczymi przyspieszeniami. "Setkę" osiąga po 5,5 sekundy, prędkość maksymalna - oczywiście ograniczona elektronicznie - to 250 km/h. Prawdziwa moc super mocnych turbo diesli ujawnia się nie w sprincie do setki, lecz w znakomitych przyspieszeniach na wyższych biegach. Tak samo jest i w tym przypadku. Jadąc Q7 V12 80 km/h można przyspieszyć do 130 km/h na 4 biegu (tryb manualny) w 3,5 sekundy. Ciąg tego auta jest niesamowity! Zużycie paliwa, średnio 11,3 l oleju napędowego na 100km (wg danych producenta). My podczas naszych dość ostrych jazd zużywaliśmy średnio ok.15 l/100 km, jest wartością jak najbardziej do zaakceptowania, zważywszy na V12 i 6 litrów pojemności silnika.

Jeżeli chodzi o prowadzenie to pod względem właściwości jezdnych Q7 V12 nie ustępuje sportowym modelom, jak S4 czy S5. Praktycznie jedyną różnicą jest to, że po prostu siedzi się wyżej niż w usportowionej osobówce, ale w ten sposób lepiej obserwujemy co się dzieje na drodze. Mamy poczucie mocy oraz bezpieczeństwa, a o to przecież chodzi w autach typu SUV. Znakomite właściwości jezdne Q7 V12 zawdzięcza miedzy innymi bardzo skutecznie działającej stabilizacji bocznej pneumatycznego zawieszenia - przechyły nadwozia są nieznaczne, zwłaszcza w ustawieniu: dynamic. 21-calowe pięcioramienne alufelgi o odcieniu tytanowym i opony o rozmiarze 295/35 R 21 zapewniają atrakcyjny wygląd oraz dbają o pewne prowadzenie i bezpieczeństwo. I rzecz najciekawsza auto posiada 20 calowy system hamulców ceramicznych! Wewnętrznie wentylowane i dziurkowane tarcze wykonane są z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym. Dodatkowo zaciski hamulców lakierowane w kolorze antracytowym z logo Audi. Lubimy takie gadżety.

Audi Q7 V12 jest jednocześnie autem funkcjonalnym. Wnętrze, jak zapewnia producent, można zaaranżować na 27 różnych sposobów dla 5 lub 7 osób. Bagażnik jest ogromny, w wersji 5 osobowej jego pojemność wynosi 755 litrów ,a fotele można dowolnie składać, więc miejsca na bagaż nie powinno zabraknąć. Wymiary Audi Q7: długość 5089 mm, szerokość 1983 mm, wysokość 1737 mm, rozstaw osi 3002 mm.

Wracając jednak do naszego Audi. Mamy tu klimatyzowane fotele i boczki drzwi pokryte są dwoma rodzajami skór - czarną i kremową (nappa exclusive) przeszyte białą nitką. Deska rozdzielcza wykończona czarną skórą i czarnym drewnem fortepianowym. Wykończenie jest znakomite a jakość materiałów to po porostu najwyższa półka. Do tego jeszcze: podsufitka z Alcantary, 3 ramienna kierownica w czarnym drewnie z funkcją zmiany biegów, ekrany TV w zagłówkach, DVD, tuner telewizyjny, nawigacja kolorowa ze szczegółową mapą Europy środkowej i zachodniej - 7 calowy ekran systemu sterowania MMI z 30GB pamięci, panoramiczny dach, 4 strefowa klimatyzacja, boczne podświetlenie tapicerki, kontrola ciśnienia i temperatury opon, biksenony z funkcją doświetlania zakrętów, kamera cofania oraz webasto (ogrzewanie postojowe) z pilotem. Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy to: Audi Line Assist - kontrola toru jazdy, Audi Side Assist - asystent zmiany pasa ruchu, Adaptive Criuse Control - tempomat aktywny z czujnikiem radarowym oraz Parking System Advanced - asystent parkowania. Cena nowego Audi Q7 V12 w wersji podstawowej wynosi 601 400 zł. Egzemplarz, którym podróżowaliśmy był znacznie droższy!

No i na deser pozostaje jeszcze system nagłośnienia. Mamy tu high - endowe urządzenia Audio renomowanej firmy Bang & Olufsen. 14 głośników, każdy wyposażony w końcówkę mocy i aluminiowy front. Kiedy system zostaje włączony dwa głośniki wysoko tonowe umieszczone w górnej części deski rozdzielczej wysuwają się automatycznie aby optymalnie cieszyć uszy wszystkich pasażerów auta - to sala koncertowa na kołach. Za taki zastaw Bang & Olufsen trzeba dopłacić przy zakupie nowego auta 29 120zł.

Audi Q7 nawet w najprostszej i najtańszej wersji jest autem zwracającym uwagę na polskich ulicach. Nasz egzemplarz o takich osiągach i tak znakomicie wykończony to dzieło sztuki samochodowej, wyznaczające kierunki rozwoju marki Audi na najbliższe lata.
Tomasz Bednarz

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • Bardzo dobre auto. (1)

    Tyle, że tak jak BMW upodobały sobie karki, tak te turasy i afgany, szczególnie zajmujący się sutenerstwem. No i nawet jak cię stać, to obciach jak jesteś człowiekiem na poziomie...

    • 0 3

    • A ty pewnie smigasz KIJOM albo HYUNDKIEM i ciagle masz kompleksy :)

      A ty pewnie smigasz KIJOM albo HYUNDKIEM i ciagle masz kompleksy :) W Polsce jest tylu debili, skad oni sie biora??

      • 0 0

  • zeby dlugo nie mowic odniose sie do waszych kometarzy

    Dziwne ze wiekszosc kometarzy jest na "nie",tym bardziej ze obiektywnie to dobry samochod wrecz luksusowy.No coz jego cena i pewnie tez eksploatacja nie sa dla przecietnego smiertelnika,racze jdal milionera ktory chce sie poruszac w miare bezpiecznie i szybko,a przede wszystkim komfortowo.Napewno nie jest to auto terenowe,jak niektorzy sobie wymyslili!W rodiznie SUV podobny osiagami monster produkuje tylko firma Land Rover,szybki i komforotwy(moze z ciekawsza karoseria i o zacieciu terenowym.
    Ja osobiscie nie kupilbym tego auta nawet majac zbedne pieniadze,bo jestem sam,bo mi sie nie podoba stylistyka zewnetrzna ,choc przyznam wnetrze zachwyca.Bo tak naprawde komu potrzebny jest taki nadmiar mocy i predkosci(ograniczonej czy nawet nie )kiedy nie ma tym gdzie jezdzic.Samo auto wazace az 2600 kilogramow puste zaladowane ludzmi i ich bagazami to istna ciezarowka.Kazdy wie ze polskie drogi nei sa najlepsze wiec resory i opony w tym samochodzie beda dosc czesto zmieniane.
    Tak na moj gust autem roku 2010 jest BMW 5 ,i to auto jest piekne i o takim marze.Nawet BMW5 tauring mnei zachwyca i calkowicie odpowiada moim marzeniom i oczekiwaniom.

    • 1 6

  • Toż to spalinowy.

    Tylko elektryczny jest śliczny i nowoczesny.

    • 4 2

  • chciałbym mieć taką brykę

    super gazik dla spoko misiowych gości czyli dla takiego byka jak ja
    jak zarobię 500 złotych to kupię sobie domek złoty

    • 4 0

  • Dla fanatyków TD gorzka prawda

    Dla fanatyków TD gorzka prawda - poszukajcie przykładów samochodów rajdowych z dieslami i odpowiedzcie sobie na pytanie dlaczego nie można ich znaleźć?!

    • 1 0

  • Dlaczego ten kokpit jest taki zabawkowy

    a właściwie to jest gadżeciarski?

    • 1 1

  • Przerost formy nad treścią

    szczególnie karoseria jest brzydka jak się na toto z boku spojrzy...

    • 1 0

  • V12 TDI to brzmi pięknie (1)

    6 litrów w dieslu i nie mam wiecej pytań! naprawdę auto wspaniałekupiłbym gdybym wygralw totka!

    • 0 1

    • Chłopie nie wiesz jak to jest głośny diesel.

      • 0 0

  • lepszy ten Q7 za 700 000 niz Bentley Continetal kombi za 2 300 000 !!! (1)

    Ten Q 7 to przecena ,to okazja!

    • 0 2

    • Bzdury piszesz, Bentleye kosztują 700 tys. do 1.8 mln. zł

      • 1 0

  • Miałem okazję jeździć. DOBRY, ale NIE PORYWA

    Miałem okazję jeździć. DOBRY, ale NIE PORYWA. Samochód świetnie wykonany, wygodny i komfortowy, ale ten 500-konny diesel jest jak w traktorze, bardzo GŁOSNY! Z tego powodu bym go nie kupił. Są dużo lepsze SUV-y: Merc ML, BMW X5, RangeRover Sport, no i Porsche Cayenne.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane