• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Audi Q7 poza horyzont

Tomasz Bednarz
29 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Testowaliśmy dla was najlepiej wyposażony model Audi Q7 V12 TDI Quattro. Całą przyjemność po naszej stronie. Testowaliśmy dla was najlepiej wyposażony model Audi Q7 V12 TDI Quattro. Całą przyjemność po naszej stronie.

Są auta, które fascynują nawet kilka lat po rynkowym debiucie. Audi Q7 powstało pięć lat temu, ale przejażdżki najnowszą, najdroższą i najlepiej wyposażoną wersją Exclusive z 500 konnym, 6 litrowym silnikiem diesla V12, ceramicznymi hamulcami i nagłośnieniem Bang & Olufsen i tak nie mogliśmy sobie odmówić.



Nasz testowy egzemplarz wyposażony jest w potężny silnik wysokoprężny silnik V12 z dwiema turbosprężarkami, o pojemności dokładnie 5934 cm sześc. i mocy maksymalnej 500 KM przy 3750 obr/min. Maksymalny moment obrotowy, okrągłe 1000 Nm osiągany jest w szerokim zakresie od 1750 - 3250 obr/min. Zasilanie oczywiście typu Common - Rail (sterownik Bosch EDC 17). Jednostka powstała poprzez zblokowanie dwóch silników V6 3.0 dostępnych wcześniej w różnych modelach marki Audi i nie tylko. Zresztą jest to zabieg stosowany we współczesnej motoryzacji, np. V12 Astona Martina to dwa zblokowane silniki V6 z Forda Modeno, oczywiście odpowiednio doposażone. W układzie wydechowym Audi V12 zastosowano dwa katalizatory utleniające oraz dwa bezobsługowe filtry cząstek stałych. Co ciekawe Audi Q7 z tym silnikiem spełnia już teraz wymogi normy emisji spalin Euro 6, która wejdzie w roku 2014. Silnik pracuje bardzo cicho i nie sposób go odróżnić od jednostek benzynowych, także kiedy jest zimny i wchodzi na wysokie obroty. Wzorowa kultura pracy, nie ma żadnych ryków, grzechotów ani świstów.

Stały napęd na cztery koła odbywa się za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni automatycznej Tiptronic z dynamicznym programem zmiany biegów DSP i programem sportowym. Jak na SUV-a o masie 2605 kg auto dysponuje zabójczymi przyspieszeniami. "Setkę" osiąga po 5,5 sekundy, prędkość maksymalna - oczywiście ograniczona elektronicznie - to 250 km/h. Prawdziwa moc super mocnych turbo diesli ujawnia się nie w sprincie do setki, lecz w znakomitych przyspieszeniach na wyższych biegach. Tak samo jest i w tym przypadku. Jadąc Q7 V12 80 km/h można przyspieszyć do 130 km/h na 4 biegu (tryb manualny) w 3,5 sekundy. Ciąg tego auta jest niesamowity! Zużycie paliwa, średnio 11,3 l oleju napędowego na 100km (wg danych producenta). My podczas naszych dość ostrych jazd zużywaliśmy średnio ok.15 l/100 km, jest wartością jak najbardziej do zaakceptowania, zważywszy na V12 i 6 litrów pojemności silnika.

Jeżeli chodzi o prowadzenie to pod względem właściwości jezdnych Q7 V12 nie ustępuje sportowym modelom, jak S4 czy S5. Praktycznie jedyną różnicą jest to, że po prostu siedzi się wyżej niż w usportowionej osobówce, ale w ten sposób lepiej obserwujemy co się dzieje na drodze. Mamy poczucie mocy oraz bezpieczeństwa, a o to przecież chodzi w autach typu SUV. Znakomite właściwości jezdne Q7 V12 zawdzięcza miedzy innymi bardzo skutecznie działającej stabilizacji bocznej pneumatycznego zawieszenia - przechyły nadwozia są nieznaczne, zwłaszcza w ustawieniu: dynamic. 21-calowe pięcioramienne alufelgi o odcieniu tytanowym i opony o rozmiarze 295/35 R 21 zapewniają atrakcyjny wygląd oraz dbają o pewne prowadzenie i bezpieczeństwo. I rzecz najciekawsza auto posiada 20 calowy system hamulców ceramicznych! Wewnętrznie wentylowane i dziurkowane tarcze wykonane są z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym. Dodatkowo zaciski hamulców lakierowane w kolorze antracytowym z logo Audi. Lubimy takie gadżety.

Audi Q7 V12 jest jednocześnie autem funkcjonalnym. Wnętrze, jak zapewnia producent, można zaaranżować na 27 różnych sposobów dla 5 lub 7 osób. Bagażnik jest ogromny, w wersji 5 osobowej jego pojemność wynosi 755 litrów ,a fotele można dowolnie składać, więc miejsca na bagaż nie powinno zabraknąć. Wymiary Audi Q7: długość 5089 mm, szerokość 1983 mm, wysokość 1737 mm, rozstaw osi 3002 mm.

Wracając jednak do naszego Audi. Mamy tu klimatyzowane fotele i boczki drzwi pokryte są dwoma rodzajami skór - czarną i kremową (nappa exclusive) przeszyte białą nitką. Deska rozdzielcza wykończona czarną skórą i czarnym drewnem fortepianowym. Wykończenie jest znakomite a jakość materiałów to po porostu najwyższa półka. Do tego jeszcze: podsufitka z Alcantary, 3 ramienna kierownica w czarnym drewnie z funkcją zmiany biegów, ekrany TV w zagłówkach, DVD, tuner telewizyjny, nawigacja kolorowa ze szczegółową mapą Europy środkowej i zachodniej - 7 calowy ekran systemu sterowania MMI z 30GB pamięci, panoramiczny dach, 4 strefowa klimatyzacja, boczne podświetlenie tapicerki, kontrola ciśnienia i temperatury opon, biksenony z funkcją doświetlania zakrętów, kamera cofania oraz webasto (ogrzewanie postojowe) z pilotem. Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy to: Audi Line Assist - kontrola toru jazdy, Audi Side Assist - asystent zmiany pasa ruchu, Adaptive Criuse Control - tempomat aktywny z czujnikiem radarowym oraz Parking System Advanced - asystent parkowania. Cena nowego Audi Q7 V12 w wersji podstawowej wynosi 601 400 zł. Egzemplarz, którym podróżowaliśmy był znacznie droższy!

No i na deser pozostaje jeszcze system nagłośnienia. Mamy tu high - endowe urządzenia Audio renomowanej firmy Bang & Olufsen. 14 głośników, każdy wyposażony w końcówkę mocy i aluminiowy front. Kiedy system zostaje włączony dwa głośniki wysoko tonowe umieszczone w górnej części deski rozdzielczej wysuwają się automatycznie aby optymalnie cieszyć uszy wszystkich pasażerów auta - to sala koncertowa na kołach. Za taki zastaw Bang & Olufsen trzeba dopłacić przy zakupie nowego auta 29 120zł.

Audi Q7 nawet w najprostszej i najtańszej wersji jest autem zwracającym uwagę na polskich ulicach. Nasz egzemplarz o takich osiągach i tak znakomicie wykończony to dzieło sztuki samochodowej, wyznaczające kierunki rozwoju marki Audi na najbliższe lata.
Tomasz Bednarz

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • Kozak

    • 2 1

  • SUV sucks (1)

    TDI sucks

    • 5 3

    • BIKE sucks

      Sucks sucks

      • 0 2

  • (2)

    Straszny brzydal, o wiele bardziej mi sie podoba mniejszy model Q5.

    W dzisiejszych czasach jest o wiele latwiej skonstruowac dobry silnik niz ciekawy samochod

    • 2 3

    • ten słynny adam tomala ze starego opla rekorda??? (1)

      • 0 0

      • ten slynny tomala, ktoremu dywanik rozwijasz, jak wysiada z samochodu

        • 0 0

  • Gdzie są te wszystkie dzbany piszące o "Ałdikach w dizlu", (6)

    że TDI to GKA, GKS i inne takie za stodołą. Cena ością stoi, w gardełku i przez klawiaturę nie przechodzi trollowanie?
    Rozumiem, że zestaw B&O za 30K, z ostrym basem, pewnie nie będzie tak toksyczny i nie będzie traktowany jako agrotunning, prawda?!

    • 1 7

    • A po co mampisać? Wystrczy że wkleje zdjencie mojego A4 TDI w kombiku i od razu bedzie wiadomo, że bede móg podać grabe typowi co ma takie AódiQ7
      I co , pały, Aódi nie jest najlepsze?
      Za 25 lat kupie takiego żonie, żeby mleko do mleczarni w sierakowicach woziła.
      I dzieci na łikend z poprawczaka odbierałą

      • 6 1

    • (3)

      O, widzę kolejnego chłopaczka, który klepie niemca po kasu patrząc na zdjęcie Q7 :)
      Pewnie myslicz, ze jak byc takim podjechał pod szkołe to niejedna koleżanka cos by ci pokazała? To była by odmiana od jazdy na ręcznym :)

      • 3 2

      • klepie co? Gdzie "ty" się chowałeś z takimi tekstami? (2)

        Myslę, że gdybym podjechał czymś takim, to "twoja" koleżanka coś by mi pokazała, to fakt.... tylko, czy ja bym to chciał pooglądać, sądząc po "twoich" tekstach, mogę otaksować rodzaj.

        • 1 4

        • (1)

          Heheheheh,nigdy się nie przekonasz :)
          Najpierw musisz zrobić prawojazdy, a do tego musisz mieć skończone 18 lat i byc sprawnym na zdrowiu (umysłowo też).
          Druga, rózwnie ciężka jak pierwsz sprawa, to musisz jeszcze nazbierać te 600 tys na auto. Jak juz pójdziesz do pracy za 10 lat i będziesz odkładał po 1000 zł miesięcznie, to raptem po 50 latach sobie kupisz to auto :)
          Wtedy podejżewam, że w końcu jakaś babka da ci, nawet ja podjedziesz do niej z balkonikiem, więc nie masz co się męczyć :)

          • 5 2

          • Przepraszam, ze wstydem przyznaję - rozgryzłeś mnie!

            • 3 0

    • co za różnica - stać Cię na takie coś?

      • 1 0

  • nie znam się na samochodach... (1)

    ale bardzo ciekawy artykuł i przede wszystkim wyrąbiste foty!
    piękna biała perła prawie jak czarna, oby więcej takich perełek w trójmieście!

    • 3 5

    • blachara :)

      ?

      • 0 0

  • Trochę kultury... (2)

    Opony niskoprofilowe na nasze drogi ?
    Jeden przejazd po Gdańsku i pozamiatane.

    Kolor beczkowozu mleczarskiego.

    • 8 2

    • do gdańska tylko na gąsienicach

      • 2 0

    • a tam glupio piszesz

      jezdze od 2 lat na 195/40/16 i nic sie nie stalo ani z felga ani z zawiasem. Grunt to omijac dziury i nie hamowac na dziurach zeby opony nie pociac :D

      • 0 0

  • co za auto

    Coś nieprawdopodobnego i to u nas na pomorzu!!! szkodaże nie ma filmu

    • 1 4

  • auto powala na kolana!!! (1)

    ile za ten egzemplarz?!

    • 3 5

    • cena jeszcze bardziej powala

      $$$ :) w Polsce gdzie średnia krajowa to 3500 brutto :(

      • 0 0

  • mi sie podoba (1)

    a mi się audi Q7 podoba :) ale niestety jak dla mnie za drogi interes...

    • 1 6

    • jest ładny

      Ale kilku konkurentów (Merc, Porsche, BMW czy LR/RR) mają jeszcze lepsze SUV-y

      • 0 0

  • w Auto-House stoi taki

    V12 w kolorze grafitowym
    super

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane