• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Apel do prezydent o zmianę ruchu na Piramowicza we Wrzeszczu

Rafał Borowski
23 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ul. Piramowicza, widok z al. Zwycięstwa, przy zespole szkół Conradinum. Ul. Piramowicza, widok z al. Zwycięstwa, przy zespole szkół Conradinum.

Radna Gdańska wystosowała w imieniu okolicznych mieszkańców interpelację, w której postuluje przywrócenie "starej" organizacji ruchu na ul. PiramowiczaMapka we Wrzeszczu. - Nie można pozostać głuchym na tak liczną krytykę - argumentuje radna. Czy dokument wpłynie na zmianę decyzji urzędników, która od dawna wzbudza spore kontrowersje?



Należy przywrócić dawną organizację ruchu na Piramowicza?

Przypomnijmy: z końcem lipca ubiegłego roku władze Gdańska wprowadziły zmianę w organizacji ruchu przy ul. Piramowicza we Wrzeszczu. Od tego momentu kierowcy mogą jechać tą jednokierunkową ulicą w odwrotnym niż dotychczas kierunku, tj. od al. Zwycięstwa do al. Hallera.

Jaki był cel tej decyzji? Gdański Zarząd Dróg i Zieleni argumentował, że ma ona poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, którzy przejeżdżali przez skrzyżowanie ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa. I rzeczywiście, z ujawnionych przez nas statystyk urzędników wynikało, że to kierowcy byli sprawcami większości kolizji i wypadków we wskazanym miejscu.

Czytaj więcej: Piramowicza. Liczba wypadków i kolizji maleje od 2019 roku

Ruch na ul. Piramowicza został odwrócony z końcem lipca ubiegłego roku. Ruch na ul. Piramowicza został odwrócony z końcem lipca ubiegłego roku.

Czytelnicy za przywróceniem "starego" ruchu



Jak to często bywa, intencje może były słuszne, ale skutki okazały się - delikatnie mówiąc - kontrowersyjne. Wystarczyło prześledzić komentarze pod naszymi artykułami na ten temat, aby przekonać się, że przytłaczająca większość piszących nie pozostawiła suchej nitki na nowej organizacji ruchu.

Tak samo prezentowały się wyniki naszej ankiety, w której zapytaliśmy czytelników o ocenę decyzji urzędników. Aż 86 proc. głosujących - w ankiecie wzięło udział ponad 2,5 tys. osób - optowało za przywróceniem wcześniejszej organizacji ruchu, czyli w relacji od al. Hallera do al. Zwycięstwa.

Czytaj więcej: 80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza

Reorganizacja ruchu była podyktowana bezpieczeństwem rowerzystów. Reorganizacja ruchu była podyktowana bezpieczeństwem rowerzystów.

Po Piramowicza można dzisiaj jeździć w kółko



Praktyka udowodniła, że oburzenie przeciwników reorganizacji ruchu nie było bezzasadne. Ul. Piramowicza stanowiła bajpas dla zawsze zakorkowanego w godzinach szczytu skrzyżowania al. Hallera i Zwycięstwa przy Operze Bałtyckiej.

Kierowcy jadący al. Hallera w kierunku Oliwy mogli wcześniej ominąć ul. Piramowicza wspomniane skrzyżowanie. Po likwidacji skrótu poranne i popołudniowe zatory na al. Hallera sięgają za wiadukt kolejowy.

To nie wszystko. Po wprowadzeniu zmian ul. Piramowicza została praktycznie wyłączona z ruchu. Trudno się temu dziwić, gdyż korzystanie z niej stało się bezużyteczne, bo polega w zasadzie na jeżdżeniu w kółko. Zgodnie z obecnym oznakowaniem w jednokierunkową ulicę można wjechać wyłącznie z al. Zwycięstwa. Następnie można skręcić w lewo w ul. Uphagena - z czego korzysta niewielu kierowców - albo jechać dalej i dojechać do al. Hallera, gdzie obowiązuje nakaz skrętu w prawo w kierunku... al. Zwycięstwa.

Radna Emilia Lodzińska. Radna Emilia Lodzińska.

Dwa tygodnie na odpowiedź prezydent Gdańska



Pomimo fali krytyki urzędnicy pozostali nieugięci. Wprowadzona ponad rok temu reorganizacja ruchu obowiązuje do dziś.

Pojawiła się jednak inicjatywa, która być może doprowadzi do przywrócenia stanu poprzedniego. Kilka dni temu na biurko prezydent Gdańska wpłynął apel, którego autorem jest jedna z radnych. Wystosowała go w imieniu mieszkańców domów położonych w okolicy ul. Piramowicza.

- Mieszkańcy okolicznych domów codziennie obserwują, co spowodowała ta zmiana. Według nich to, co się dzieje w rejonie Hallera - Opera - Zwycięstwa w godzinach porannych i popołudniowych, jest jakimś koszmarnym wynikiem totalnie nieprzemyślanej decyzji. Zakorkowanie w tym rejonie sięga granic absurdu. Zwracają też uwagę, że wprowadzona zmiana wyeliminowała ruch na ul. Piramowicza, gdyż mało kto wjeżdża z al. Zwycięstwa w ul. Piramowicza, by wjechać na Hallera i wrócić na Zwycięstwa. Tworzą się korki, auta blokują tramwaje, niektórzy jeżdżą "pod prąd", by ominąć cały stojący pas aut skręcających w prawo w Zwycięstwa, gdzie odcinek do lewoskrętu w al. Zwycięstwa stoi pusty - tylko nie ma jak się do niego dostać. Nie można pozostać głuchym na tak liczną krytykę ze strony mieszkańców - napisała Emilia Lodzińska z Koalicji Obywatelskiej.
Interpelacja radnej wpłynęła do biura podawczego Rady Miasta Gdańska w środę, 17 listopada. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym adresat pisma ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi. Gdy tylko zostanie ona opublikowana - i tym samym rozstrzygną się losy sporu wokół ul. Piramowicza - przygotujemy kolejny artykuł.

21:53 30 LISTOPADA 21

Zamknięta Piramowicza potęguje korki (22 opinie)

Zajmijcie się proszę zamknięta ulica Piramowicza i nie odpuszczajcie tematu... Zamknięcie tej ulicy spotęgowało korki na ul. Hallera do Grunwaldzkiej oraz o czym nie pisano wcześniej ul. Mickiewicza. To jest jakiś dramat... Ten który do takiej sytuacji doprowadził chyba naprawdę nie ma nic do roboty a jego pasją jest uprzykrzanie życia innym. Pozdrawiam i liczę na Was
Zajmijcie się proszę zamknięta ulica Piramowicza i nie odpuszczajcie tematu... Zamknięcie tej ulicy spotęgowało korki na ul. Hallera do Grunwaldzkiej oraz o czym nie pisano wcześniej ul. Mickiewicza. To jest jakiś dramat... Ten który do takiej sytuacji doprowadził chyba naprawdę nie ma nic do roboty a jego pasją jest uprzykrzanie życia innym. Pozdrawiam i liczę na Was Zobacz więcej

Opinie (628) ponad 50 zablokowanych

  • Daremne wasze apele. Grzelak tamtędy nie jeździ ale ogłosił juz sukces tej zmiany wiec teraz się z tego nie wycofają

    • 38 0

  • Z aktywistami z czerwonych brygad (2)

    Nie wygrasz. Żyją za pieniądze UE z takich bzdur jak te

    • 27 6

    • W sedno

      • 4 2

    • Dokładnie!

      • 3 0

  • Stop (29)

    Niestety rowerzyści, są grupą użytkowników drug która jest bardzo narażona na wypadki na drodze. Prawdopodobnie większość kierowców jest nimi sfrustrowana, co powoduje frustrację w drugą stronę. Obie grupy mają swoje grzeszki drogowe większe czy mniejsze. W miejscach takich jakim był ten przejazd, czyli niebezpiecznych, rowerzyści mogli by mieć najnormalniejszy znak STOP, który może i będzie troszkę przeszkadzał, ale znacząco wpłynie na ich bezpieczeństwo. Szybko poruszający się rowerzysta często jest w zasadzie niewidoczny dla kierowcy auta, który najnormalniej na świecie może go nie widzieć wjeżdżając na przejazd.
    Ale postawienie takich znaków wymagałoby od włodarzy badania które przejazdy są niebezpieczne i weryfikację co się nada lepiej, czy wymuszenie zejścia z roweru i go przeprowadzenie czy wystarczy zatrzymanie się

    • 18 24

    • (5)

      Obserwacja działania znaku Stop na Małomiejskiej pokazuje, że cyklonaziści nie przyjmują go do wiadomości. Skąd pomysł że przejęli by się znakiem tutaj?

      • 5 10

      • 99,99999% przejazdów dla rowerzystów nie ma stopu (4)

        rowerzyści mają bezwzględne pierwszeństwo i co?
        wsiądź na rower i spróbuj skorzystać ze swojego pierwszeństwa.
        Pierwszy wyjazd, pierwsze skrzyżowanie i jakiś dzban w samochodzie cię strąci. Tak jeżdżą kierofczyki właśnie, a ponoć są po kursach.

        • 16 6

        • (3)

          I to ci daje prawo ignorować znak Stop tam gdzie on stoi? Spoko - mi rowerzyści co chwila zajeżdżają drogę na jezdni gdy obok mają DDR, przejeżdżają na czerwonym po przejściu dla pieszych, z oświetleniem to może kiedyś się mijali - to ja w takim razie chyba mam prawo ich centralnie rozjeżdżać? Czy to jednak nie tak działa?

          • 3 11

          • ja tam nic nie ignoruje. pisze jak jest. zacznijcie od siebie (2)

            na jednego rowerzystę przypada 30 kierowców na czerwonym więc nie pisz że są pod tym względem jacyś wyjątkowi, o pieszych nie wspominając.

            na przejściach możesz rozjeżdżać ale na przejazdach dla rowerzysty masz ustępować pierwszeństwa jak stanowią przepisy.

            rowerzyści przy kierowcach to mały pikuś. taka prawda. raporty z wypadków drogowych policji nie kłamią.

            • 10 4

            • (1)

              A dlaczego rowerzyści od siebie nie zaczną? Jacyś nadludzie czy co?

              • 3 9

              • bo zabijają kierowcy, a nie rowerzyści! taka subtelna różnica.
                wspólnym mianownikiem 99,999% wypadków drogowych jest samochód.
                kierowca samochodu jest też sprawcą w 82% przypadkach!!
                czyli problem przede wszystkim jest w kierowcach, a nie rowerzystach!

                • 5 3

    • (1)

      Taa drug. Nie chce mi się czytać dalej.

      • 3 0

      • Typowy kierofczyk po 7 klasach podstawówki, która skończył w wieku 18 lat.

        • 3 3

    • (19)

      Znakow stop nie stawia się na przejazdach rowerowych gdzie na podstawie przepisów rowerzysta ma pierwszeństwo nie pisz nic jak masz głupoty pisać

      • 12 7

      • (9)

        Czy rowerzysta przejezdzając przez ulice ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności? Robi to? Zwalnia aby upewnić się czy przejazd jest bezpieczny? Moim zdaniem piłuje w pedały ile wlezie bo przecież ma pierwszeństwo.

        • 7 5

        • Nie ma takiego obowiązku pojęcie szczególnej ostrożności jest zarezerwowane dla dosłownie kilku sytuacji na drodze to odróżnia normalna ostrożność podczas jazdy od szczególnej ostrożności kolejny as który nie ma bladego pojęcia o przepisach i się uzewnetrznia ze swoimi frustracjami

          • 6 5

        • (1)

          Przecież rowerzysta jedzie powoli id. To 2 lub więcej razy wolniej od samochodu dlaczego id..to tzw kierowca widząc z 2m rowerzystę bezczelnie zajezdza mu drogę?

          • 5 6

          • bo ich interesuje tylko to co na jezdni. innych mają głęboko w d*

            • 5 2

        • według przepisów nie ma takiego obowiązku!!!! (5)

          ustawa prawa o ruchu drogowym oraz rozporządzenia jasno określają kto i gdzie ma zachować szczególną ostrożność. rowerzysta zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów nie ma takiego obowiązku bo jedzie przecież po swoim. Ma bezwzględne pierwszeństwo!!! wbij sobie to do głowy to będzie ci łatwiej!

          • 4 4

          • "Jedzie po swoim"? Jak już to samochód jadąc po jezdni jedzie po swoim (4)

            "Przejazd", tak samo jak "przejście", pozwala tylko na przedostanie się z jednej strony ulicy na drugą.

            • 0 1

            • przejazd jest dla rowerzystów (2)

              jak by był dla samochodów to by się nazywał przejazd dla samochodów.

              to samochód na jezdni ma obowiązek uważać i przepuścić. jest jak wół napisane. w przepisach nie ma nic o obowiązkach rowerzysty w tym miejscu wiec tak jedzie po swoim

              • 0 1

              • Jezdnia vs przejazd rowerowy (1)

                Przejazd dla rowerów przecinający jezdnię jest dla rowerów tylko przejazdem, a dla samochodów aż środowiskiem naturalnym, po którym jedzie jak po swoim

                • 0 0

              • Przecież jedziesz droga podporządkowana id. To przecinasz drogę rowerowa id to gdzie pojazd jadący na wprost ma pierwszeństwo przejazdu

                • 0 0

            • Nie id..to na piramowicza to puszka przejezdza w poprzek glownej trasy rowerowej

              • 0 1

      • (8)

        Oczywiście że się stawia. Na Małomiejskiej stoi. I jest to zgodne z przepisami - bo znaki takie można stawiać wszędzie, gdzie przecinają się kierunki ruchu, nie tylko na krzyżowaniach. Jak zwykle cyklonaziole dają popis swojego poszanowania zasad ruchu drogowego.

        • 4 6

        • Nie id..to nie stawia się ich.

          • 2 3

        • tam się żadne kierunki nie przecinają!!! (6)

          bo nie ma tam drogi publicznej, a na przejeździe dla rowerzysty w myśl ustawy rowerzysta ma pierwszeństwo. Znaki tego zmienić nie mogą bo nie ma takiego znaku jak "przejazd dla rowerzysty bez pierwszeństwa dla rowerzysty"....

          Jest takie jedno rozwiązanie i gdzie jeszcze? Gdańsk wygłupił się taką organizacją. oznakowanie powinno być jednoznaczne. jak nie chcieli pierwszeństwa dla rowerzysty to po co robili tam przejazd dla rowerzysty. nonsens.

          • 2 1

          • Od kiedy znak Stop daje pierwszeństwo? (5)

            Ale skoro nie ma czegoś takiego jak "przejazd dla rowerzysty bez pierwszeństwa dla rowerzysty" to trzeba z powrotem tam zlikwidować przejazd dla rowerzysty.

            • 1 0

            • pierwszeństwo daje znak d6a (4)

              • 0 2

              • i odbiera je znak b20 (3)

                • 1 0

              • (2)

                Ale droga wzdłuż kanału Raduni nie jest drogą publiczną nie jest drogą rowerową czego jeszcze nie rozumiesz?

                • 0 2

              • I co z tego? Jako widzisz "Stop" to masz się zatrzymać, proste. (1)

                • 1 0

              • I to z tego że nie ma tam ruchu drogowego id. to i to

                • 0 1

    • Rowerzystów w stosunku do kierowców wychodzi około 6 -7% ,taka ilość nie upoważnia władz do blokowania ulic kierowcom !!!

      • 3 4

  • Sorry. Zapłacone. Nie da się cofnąć koperty. (2)

    A tak serio, tam musi być przywrócony dawny pożądek ruchu!

    • 29 8

    • Roman z pord ?

      • 0 0

    • poRZądek

      Polska trudna język

      • 0 0

  • Przywrócić 3 pasy na grunwaldzkiej (2)

    W oliwie

    • 38 12

    • zwęzić do dwóch od samego Sopotu!!! (1)

      • 11 10

      • Wprowadzić zakaz poruszania się rowerem i po problemie

        • 2 1

  • Zrobcie tez zakaz ruchu na Powstania Listopadowego ( wjazd tylko dla mieszkancow i zaopatrzenia ). Od kiedy zmienili organizacje wyjazdu z mysliwskiej w Bulonska ta mała osiedlowa droga jest koszmarem.

    • 3 9

  • Jeszcze Konarskiego powinna być dwukierunkowa - też by trochę rozładowała

    A Piramowicza odwrócić - teraz jest bez sensu

    • 22 10

  • niech petycję podpisze pan Donad bez prawa jazdy od paru dni (1)

    to pani prezydent zmieni decyzję od razu.
    Inaczej kochani gdańszczanie i kochane gdańszczanki zostanie po staremu.
    Serdeczności

    • 16 14

    • Słońce Peru

      Kaszubski geniusz ekonomiczny z Gowidlina, pierwszy ciągacz samolotów

      • 0 1

  • ilu już było o tym artykułów? jakiś redaktor tam przejeżdża co dzień?

    mieszkańcom akurat to na rękę taka organizacja bo nie smrodzą samochodami im tam.

    • 19 21

  • Ola nie uważa się za prezydent, tylko za prezydentkę

    Więc apel może nie dotrzeć do właściwego ucha

    • 18 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane