• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Apel do prezydent o zmianę ruchu na Piramowicza we Wrzeszczu

Rafał Borowski
23 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ul. Piramowicza, widok z al. Zwycięstwa, przy zespole szkół Conradinum. Ul. Piramowicza, widok z al. Zwycięstwa, przy zespole szkół Conradinum.

Radna Gdańska wystosowała w imieniu okolicznych mieszkańców interpelację, w której postuluje przywrócenie "starej" organizacji ruchu na ul. PiramowiczaMapka we Wrzeszczu. - Nie można pozostać głuchym na tak liczną krytykę - argumentuje radna. Czy dokument wpłynie na zmianę decyzji urzędników, która od dawna wzbudza spore kontrowersje?



Należy przywrócić dawną organizację ruchu na Piramowicza?

Przypomnijmy: z końcem lipca ubiegłego roku władze Gdańska wprowadziły zmianę w organizacji ruchu przy ul. Piramowicza we Wrzeszczu. Od tego momentu kierowcy mogą jechać tą jednokierunkową ulicą w odwrotnym niż dotychczas kierunku, tj. od al. Zwycięstwa do al. Hallera.

Jaki był cel tej decyzji? Gdański Zarząd Dróg i Zieleni argumentował, że ma ona poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, którzy przejeżdżali przez skrzyżowanie ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa. I rzeczywiście, z ujawnionych przez nas statystyk urzędników wynikało, że to kierowcy byli sprawcami większości kolizji i wypadków we wskazanym miejscu.

Czytaj więcej: Piramowicza. Liczba wypadków i kolizji maleje od 2019 roku

Ruch na ul. Piramowicza został odwrócony z końcem lipca ubiegłego roku. Ruch na ul. Piramowicza został odwrócony z końcem lipca ubiegłego roku.

Czytelnicy za przywróceniem "starego" ruchu



Jak to często bywa, intencje może były słuszne, ale skutki okazały się - delikatnie mówiąc - kontrowersyjne. Wystarczyło prześledzić komentarze pod naszymi artykułami na ten temat, aby przekonać się, że przytłaczająca większość piszących nie pozostawiła suchej nitki na nowej organizacji ruchu.

Tak samo prezentowały się wyniki naszej ankiety, w której zapytaliśmy czytelników o ocenę decyzji urzędników. Aż 86 proc. głosujących - w ankiecie wzięło udział ponad 2,5 tys. osób - optowało za przywróceniem wcześniejszej organizacji ruchu, czyli w relacji od al. Hallera do al. Zwycięstwa.

Czytaj więcej: 80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza

Reorganizacja ruchu była podyktowana bezpieczeństwem rowerzystów. Reorganizacja ruchu była podyktowana bezpieczeństwem rowerzystów.

Po Piramowicza można dzisiaj jeździć w kółko



Praktyka udowodniła, że oburzenie przeciwników reorganizacji ruchu nie było bezzasadne. Ul. Piramowicza stanowiła bajpas dla zawsze zakorkowanego w godzinach szczytu skrzyżowania al. Hallera i Zwycięstwa przy Operze Bałtyckiej.

Kierowcy jadący al. Hallera w kierunku Oliwy mogli wcześniej ominąć ul. Piramowicza wspomniane skrzyżowanie. Po likwidacji skrótu poranne i popołudniowe zatory na al. Hallera sięgają za wiadukt kolejowy.

To nie wszystko. Po wprowadzeniu zmian ul. Piramowicza została praktycznie wyłączona z ruchu. Trudno się temu dziwić, gdyż korzystanie z niej stało się bezużyteczne, bo polega w zasadzie na jeżdżeniu w kółko. Zgodnie z obecnym oznakowaniem w jednokierunkową ulicę można wjechać wyłącznie z al. Zwycięstwa. Następnie można skręcić w lewo w ul. Uphagena - z czego korzysta niewielu kierowców - albo jechać dalej i dojechać do al. Hallera, gdzie obowiązuje nakaz skrętu w prawo w kierunku... al. Zwycięstwa.

Radna Emilia Lodzińska. Radna Emilia Lodzińska.

Dwa tygodnie na odpowiedź prezydent Gdańska



Pomimo fali krytyki urzędnicy pozostali nieugięci. Wprowadzona ponad rok temu reorganizacja ruchu obowiązuje do dziś.

Pojawiła się jednak inicjatywa, która być może doprowadzi do przywrócenia stanu poprzedniego. Kilka dni temu na biurko prezydent Gdańska wpłynął apel, którego autorem jest jedna z radnych. Wystosowała go w imieniu mieszkańców domów położonych w okolicy ul. Piramowicza.

- Mieszkańcy okolicznych domów codziennie obserwują, co spowodowała ta zmiana. Według nich to, co się dzieje w rejonie Hallera - Opera - Zwycięstwa w godzinach porannych i popołudniowych, jest jakimś koszmarnym wynikiem totalnie nieprzemyślanej decyzji. Zakorkowanie w tym rejonie sięga granic absurdu. Zwracają też uwagę, że wprowadzona zmiana wyeliminowała ruch na ul. Piramowicza, gdyż mało kto wjeżdża z al. Zwycięstwa w ul. Piramowicza, by wjechać na Hallera i wrócić na Zwycięstwa. Tworzą się korki, auta blokują tramwaje, niektórzy jeżdżą "pod prąd", by ominąć cały stojący pas aut skręcających w prawo w Zwycięstwa, gdzie odcinek do lewoskrętu w al. Zwycięstwa stoi pusty - tylko nie ma jak się do niego dostać. Nie można pozostać głuchym na tak liczną krytykę ze strony mieszkańców - napisała Emilia Lodzińska z Koalicji Obywatelskiej.
Interpelacja radnej wpłynęła do biura podawczego Rady Miasta Gdańska w środę, 17 listopada. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym adresat pisma ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi. Gdy tylko zostanie ona opublikowana - i tym samym rozstrzygną się losy sporu wokół ul. Piramowicza - przygotujemy kolejny artykuł.

21:53 30 LISTOPADA 21

Zamknięta Piramowicza potęguje korki (22 opinie)

Zajmijcie się proszę zamknięta ulica Piramowicza i nie odpuszczajcie tematu... Zamknięcie tej ulicy spotęgowało korki na ul. Hallera do Grunwaldzkiej oraz o czym nie pisano wcześniej ul. Mickiewicza. To jest jakiś dramat... Ten który do takiej sytuacji doprowadził chyba naprawdę nie ma nic do roboty a jego pasją jest uprzykrzanie życia innym. Pozdrawiam i liczę na Was
Zajmijcie się proszę zamknięta ulica Piramowicza i nie odpuszczajcie tematu... Zamknięcie tej ulicy spotęgowało korki na ul. Hallera do Grunwaldzkiej oraz o czym nie pisano wcześniej ul. Mickiewicza. To jest jakiś dramat... Ten który do takiej sytuacji doprowadził chyba naprawdę nie ma nic do roboty a jego pasją jest uprzykrzanie życia innym. Pozdrawiam i liczę na Was Zobacz więcej

Opinie (628) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    Przywrócić 142 i 242.

    • 3 3

    • 242 pokrywalaby się w tramwaju.

      • 2 0

  • Przy okazji mogli by zlikwidować ten parking na Grunwaldzkiej w Oliwie (6)

    na prawym pasie od pętli do Derdowskiego i przywrócić 70 km/h na głównym ciągu.

    • 23 16

    • I frytki do tego (3)

      Kierofczyki to jednak przygłupy

      • 4 8

      • (2)

        I vice versa rowerku

        • 1 1

        • Pudło (1)

          Nie mam roweru. Poruszam się głównie samochodem.

          • 0 1

          • Jarosław nie pajacuj, z tylnej kanapy się nie liczy

            • 1 0

    • absolutnie. powinni zlikwidować 3 pas aż do sopotu!

      za szeroka tam jezdnia jest.

      • 4 4

    • Wtedy będziesz narzekał że nie ma gdzie parkować

      • 1 0

  • A na co tymczasem idą pieniądze obywateli i obywatelek...?

    https://kultura.trojmiasto.pl/Jak-profesjonalnie-drzec-r-warsztaty-imp514027.html

    • 11 1

  • wylany kierunek. Pytanie kiedy tą barierkę zdemontują i wyprostują przejazd (7)

    a jak nie to na jezdni też proszę o barierkę na środku i mijanki dla samochodów.
    Jednym można przeszkody stawiać, a innym nie? co to za faworyzowanie samochodów.

    • 28 58

    • (1)

      A jak może być że rowerzysta nie ma karty rowerowej,OC i jest uczestnikiem ruchu drogowego???

      • 14 11

      • Normalnie, zgodnie z przepisami.

        • 10 9

    • Mam nadzieję że nigdy nie zdemontują . (1)

      Jakbyś nie wiedział to jest ona tam po to żeby zwolnić . To nie jest wyścig pokoju tylko jazda po mieście . Masz uważać na innych czyli pieszych , rowerzystów i samochody . To że masz w niektórych miejscach pierwszeństwo nie oznacza że jesteś nieśmiertelny . To samo dotyczy pieszych i kierowców . Przede wszystkim trzeba myśleć i uważać co się robi .

      • 13 5

      • ona jest po to żeby ominąć ją chodnikiem........

        oczywiście. wszyscy mają uważać tylko kierowca może bezrefleksyjnie jechać jak chce
        skoro to takie cudowne rozwiązanie to czemu nie stoją takie barierki na jezdni?
        zwęzić, postawić barierki, porobić szykany i zobaczymy jak będą sobie radzić

        • 3 3

    • Hehe (1)

      Jeden próg dla rowerzystów postawili w Sopocie i już piłowanie mordy było

      • 8 1

      • Bo po co on tam jest? Teraz gn..je pływają na deseczkach?

        • 0 3

    • Niektórym i**otom trzeba pomoc pozostać przy życiu.

      • 0 0

  • Należy przywrócić dawną organizację ruchu. (1)

    Aby rowerzyści i piesi czuli się bezpiecznie trzeba postawić znak "stop" dla samochodów jadących z Piramowicza na Zwycięstwa. Rowerzyści będą czuli się bezpiecznie, a kierowcy też będą zadowoleni.

    Należy przywrócić zamknięte przejście dla pieszych koło teatru "Miniatura". Oczywiście z sygnalizacją świetlną skoordynowaną z najbliższymi skrzyżowaniami.

    • 8 14

    • Nie bo dzbany samochodowe będą stać centralnie na przejeździe blokując rowerzystom przejazd

      bo oni przecież przed się nie zatrzymają bo nic biedaczyska nie widzą.

      • 6 2

  • (18)

    Powrócić do poprzedniego kierunku ruchu, a dla rowerzystów ustawić znak stop

    • 27 12

    • (9)

      to ciekawe, znak stop na głównym kierunku, więc dający pierwszeństwo wyjazdowi z podporządkowanej? Jako kierowca też byłbyś za tym rozwiązaniem? Zastosować na wszystkich skrzyżowaniach?

      • 9 7

      • (8)

        Czytaj ze zrozumieniem - znak stop na ścieżce rowerowej dla rowerzystów.

        • 0 2

        • Nie może tak być

          Przepisy ruchu drogowego na to nie pozwolą

          • 1 0

        • (5)

          A powiedz mi dlaczego rowerzysta jadący wolniej od samochodu ma się zatrzynywac bo ślepy kołek w samochodzie nie potrafi się po prostu rozejrzeć tyle id..to musi tam zrobić kierowca to aż tak was przerasta?

          • 1 0

          • (4)

            W słowniku ludzi kulturalnych brak jest określeń które mogłyby nawiązać do twojej wypowiedzi.

            • 0 0

            • (3)

              Ale odwrócić pusty łeb i się rozejrzeć jest tak ciężko? Jak jedziesz dzbanie przez tory to umiesz się rozejrzeć co nie bo jak ważący 1000 ton pociąg przyladuje to mało z ciebie zostanie co nie ale na rowerzystę uważać nie trzeba

              • 0 0

              • Patrząc na wypadki z tramwajami, to też się nie rozglądają. Widzą wyłącznie inne samochody. Nawet motocykla na jezdni potrafią nie zauważyć.

                • 0 0

              • (1)

                Nie będę ciebie obrażał - patrz poprzedni komentarz.

                • 0 0

              • To nie dyskutuj jeżeli kwestionujesz istniejące przepisy ruchu drogowego

                • 1 0

        • rowerzysta jest równoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego

          to że jedzie wolniej i jest mniejszy nie oznacza, że ma mniej praw. Gdy jest na głównym kierunku ruchu - ma pierwszeństwo! A ponieważ jest na dodatek uczestnikiem ruchu słabiej chronionym (jak pieszy) to kierowcy powinni na niego szczególnie uważać. Takie są przepisy.

          • 0 1

    • to i dla kierowców na grunwaldzkiej musiałby być stop :D jestem za (7)

      ale by śmiesznie było

      • 6 5

      • Bzdura, wystarczy dodać "Dotyczy rowerów" (6)

        • 2 6

        • no nie bo to ta sama droga jest (4)

          nie może być pół drogi z pierwszeństwem, a pół podporządkowanej.

          • 3 2

          • To wystarczy zlikwidować przejazd rowerowy, wtedy trzeba będzie rower powoli przeprowadzić i będzie bezpieczniej (3)

            • 1 0

            • (2)

              To pojadę jezdnią id..to proste

              • 0 1

              • Nie wolno (1)

                Trzeba przeprowadzić. Jak ciebie to przerasta to przesiądź się na tramwaj.

                • 0 0

              • To sobie przeprowadz ja mam twoje gadki głęboko gdzieś

                • 0 0

        • Nie, tych tabliczek nie używa się wg własnego uznania

          • 1 1

  • Pani Dulkiewicz jest trudna w tego typu sprawach (1)

    Wiem co piszę bo pamiętam jak zignorowała mieszkańców ul.Pilotów na Zaspie w sprawie dojazdu do nowej szkoły. Ja nie wierzę tej Pani i bardzo się wstydzę, że na Nią głosowałem

    • 19 6

    • Dokładnie never ever

      • 3 0

  • Gdańską organizacją ruchu chyba kierują wioskowe (3)

    nieuki z jakiś Kartuz

    • 20 8

    • Niestety nie, bo z kartuz to tylko w blachosmrodach do Gdańska przyjeżdżają, więc obecna organizacja ruchu im nie na rękę.

      • 4 7

    • Nie...

      Tomasz Cz. o tym nie decyduje. To robi Pani Agata L.

      • 2 1

    • Z Gowidlina

      • 1 0

  • Nie ma mowy

    dopóki nie wymrą pseudokierowcy stwarzający notorycznie zagrożenie dla pieszych i rowerzystów.

    • 11 16

  • Bardzo dobrze, że miasto coś zrobiło z tym przejazdem! (4)

    Wcześniej jeżdżąc tamtędy do pracy rowerem, średnio raz w tygodniu widziałem potrąconego rowerzystę. Kierowcy nie patrzą na boki, tylko czym prędzej chcą wjechać na Aleję Zwycięstwa, przed zmianą świateł. Często też tworzył się tam korek w godzinach szczytu i kierowcy blokowali ścieżkę rowerową uniemożliwiając przejazd.
    Jak się kierowcom nie podoba, to niech miasto ustawi tam światła, bez zielonej strzałki, bo tę też kierowcy zazwyczaj olewają i traktują jak bezwzględne zielone.

    • 21 32

    • Dokładnie

      Dwa razy mnie tam potrącili

      • 3 4

    • Trzeba było nie patrzeć

      • 2 3

    • (1)

      wjechanie w tylne drzwi samochodu nie jest potraceniem.

      • 2 1

      • Jeśli id..ta samochodowy wyjedzie ci metr przed kołem to tak

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane