• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Apel do prezydent o zmianę ruchu na Piramowicza we Wrzeszczu

Rafał Borowski
23 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ul. Piramowicza, widok z al. Zwycięstwa, przy zespole szkół Conradinum. Ul. Piramowicza, widok z al. Zwycięstwa, przy zespole szkół Conradinum.

Radna Gdańska wystosowała w imieniu okolicznych mieszkańców interpelację, w której postuluje przywrócenie "starej" organizacji ruchu na ul. PiramowiczaMapka we Wrzeszczu. - Nie można pozostać głuchym na tak liczną krytykę - argumentuje radna. Czy dokument wpłynie na zmianę decyzji urzędników, która od dawna wzbudza spore kontrowersje?



Należy przywrócić dawną organizację ruchu na Piramowicza?

Przypomnijmy: z końcem lipca ubiegłego roku władze Gdańska wprowadziły zmianę w organizacji ruchu przy ul. Piramowicza we Wrzeszczu. Od tego momentu kierowcy mogą jechać tą jednokierunkową ulicą w odwrotnym niż dotychczas kierunku, tj. od al. Zwycięstwa do al. Hallera.

Jaki był cel tej decyzji? Gdański Zarząd Dróg i Zieleni argumentował, że ma ona poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, którzy przejeżdżali przez skrzyżowanie ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa. I rzeczywiście, z ujawnionych przez nas statystyk urzędników wynikało, że to kierowcy byli sprawcami większości kolizji i wypadków we wskazanym miejscu.

Czytaj więcej: Piramowicza. Liczba wypadków i kolizji maleje od 2019 roku

Ruch na ul. Piramowicza został odwrócony z końcem lipca ubiegłego roku. Ruch na ul. Piramowicza został odwrócony z końcem lipca ubiegłego roku.

Czytelnicy za przywróceniem "starego" ruchu



Jak to często bywa, intencje może były słuszne, ale skutki okazały się - delikatnie mówiąc - kontrowersyjne. Wystarczyło prześledzić komentarze pod naszymi artykułami na ten temat, aby przekonać się, że przytłaczająca większość piszących nie pozostawiła suchej nitki na nowej organizacji ruchu.

Tak samo prezentowały się wyniki naszej ankiety, w której zapytaliśmy czytelników o ocenę decyzji urzędników. Aż 86 proc. głosujących - w ankiecie wzięło udział ponad 2,5 tys. osób - optowało za przywróceniem wcześniejszej organizacji ruchu, czyli w relacji od al. Hallera do al. Zwycięstwa.

Czytaj więcej: 80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza

Reorganizacja ruchu była podyktowana bezpieczeństwem rowerzystów. Reorganizacja ruchu była podyktowana bezpieczeństwem rowerzystów.

Po Piramowicza można dzisiaj jeździć w kółko



Praktyka udowodniła, że oburzenie przeciwników reorganizacji ruchu nie było bezzasadne. Ul. Piramowicza stanowiła bajpas dla zawsze zakorkowanego w godzinach szczytu skrzyżowania al. Hallera i Zwycięstwa przy Operze Bałtyckiej.

Kierowcy jadący al. Hallera w kierunku Oliwy mogli wcześniej ominąć ul. Piramowicza wspomniane skrzyżowanie. Po likwidacji skrótu poranne i popołudniowe zatory na al. Hallera sięgają za wiadukt kolejowy.

To nie wszystko. Po wprowadzeniu zmian ul. Piramowicza została praktycznie wyłączona z ruchu. Trudno się temu dziwić, gdyż korzystanie z niej stało się bezużyteczne, bo polega w zasadzie na jeżdżeniu w kółko. Zgodnie z obecnym oznakowaniem w jednokierunkową ulicę można wjechać wyłącznie z al. Zwycięstwa. Następnie można skręcić w lewo w ul. Uphagena - z czego korzysta niewielu kierowców - albo jechać dalej i dojechać do al. Hallera, gdzie obowiązuje nakaz skrętu w prawo w kierunku... al. Zwycięstwa.

Radna Emilia Lodzińska. Radna Emilia Lodzińska.

Dwa tygodnie na odpowiedź prezydent Gdańska



Pomimo fali krytyki urzędnicy pozostali nieugięci. Wprowadzona ponad rok temu reorganizacja ruchu obowiązuje do dziś.

Pojawiła się jednak inicjatywa, która być może doprowadzi do przywrócenia stanu poprzedniego. Kilka dni temu na biurko prezydent Gdańska wpłynął apel, którego autorem jest jedna z radnych. Wystosowała go w imieniu mieszkańców domów położonych w okolicy ul. Piramowicza.

- Mieszkańcy okolicznych domów codziennie obserwują, co spowodowała ta zmiana. Według nich to, co się dzieje w rejonie Hallera - Opera - Zwycięstwa w godzinach porannych i popołudniowych, jest jakimś koszmarnym wynikiem totalnie nieprzemyślanej decyzji. Zakorkowanie w tym rejonie sięga granic absurdu. Zwracają też uwagę, że wprowadzona zmiana wyeliminowała ruch na ul. Piramowicza, gdyż mało kto wjeżdża z al. Zwycięstwa w ul. Piramowicza, by wjechać na Hallera i wrócić na Zwycięstwa. Tworzą się korki, auta blokują tramwaje, niektórzy jeżdżą "pod prąd", by ominąć cały stojący pas aut skręcających w prawo w Zwycięstwa, gdzie odcinek do lewoskrętu w al. Zwycięstwa stoi pusty - tylko nie ma jak się do niego dostać. Nie można pozostać głuchym na tak liczną krytykę ze strony mieszkańców - napisała Emilia Lodzińska z Koalicji Obywatelskiej.
Interpelacja radnej wpłynęła do biura podawczego Rady Miasta Gdańska w środę, 17 listopada. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym adresat pisma ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi. Gdy tylko zostanie ona opublikowana - i tym samym rozstrzygną się losy sporu wokół ul. Piramowicza - przygotujemy kolejny artykuł.

21:53 30 LISTOPADA 21

Zamknięta Piramowicza potęguje korki (22 opinie)

Zajmijcie się proszę zamknięta ulica Piramowicza i nie odpuszczajcie tematu... Zamknięcie tej ulicy spotęgowało korki na ul. Hallera do Grunwaldzkiej oraz o czym nie pisano wcześniej ul. Mickiewicza. To jest jakiś dramat... Ten który do takiej sytuacji doprowadził chyba naprawdę nie ma nic do roboty a jego pasją jest uprzykrzanie życia innym. Pozdrawiam i liczę na Was
Zajmijcie się proszę zamknięta ulica Piramowicza i nie odpuszczajcie tematu... Zamknięcie tej ulicy spotęgowało korki na ul. Hallera do Grunwaldzkiej oraz o czym nie pisano wcześniej ul. Mickiewicza. To jest jakiś dramat... Ten który do takiej sytuacji doprowadził chyba naprawdę nie ma nic do roboty a jego pasją jest uprzykrzanie życia innym. Pozdrawiam i liczę na Was Zobacz więcej

Opinie (628) ponad 50 zablokowanych

  • Wydano miliony na ścieżki rowerowe (3)

    a w obciałych gaciach na rowerach i tak jeżdzą po ulicach , bo ścieżki dla nich są nierówne

    • 27 11

    • Ale większość użytkowników ddr to ci w normalnych gaciach

      Wiec o co ci chodzi, to jest artykuł o tych co jeżdżą po ddr a nie po jezdni

      • 4 5

    • Ddr jest ciężką ulicy niedouczony kierofczyku, który ulicy od jezdni nie odróżnia.

      • 1 9

    • wydano je bo kierowcom przeszkadzali na jezdni, a nie dlatego że tego chcieli rowerzyści!

      • 2 4

  • Gdyby tak... (4)

    zamontować progi zwalniające na ścieżkach rowerowych przed każdym skrzyżowaniem nagle okazałoby się, że skończyły się kolizje ale koalicja obcisłych gaci nie pozwoli na takie akcje..
    Jak wpadacie na skrzyżowanie z prędkością 30 km/h z pretensjami, że przecież macie prawo to" nóż się w kieszeni otwiera''

    • 35 11

    • (1)

      A jak samochody cisną teraz 90 po grunwaldzkiej/Zwycięstwa pomimo ograniczenia do 60 to jest dobrze? Też przed każdym skrzyżowaniem walnijmy po progu, w końcu trzeba przed skrzyżowaniem zwolnić i zachować ostrożność. Czy to tylko rowerów dotyczy?

      • 6 9

      • Ograniczenia jest do 50

        • 3 0

    • 30 podziel przez dwa przyg.lpie

      • 1 1

    • nie wymyślaj.

      tam jakoś kierofczyki 90kmh cisną i problemu nie ma ale rower jadący 15kmh to już za szybko.

      jak progi to ok ale dla wszystkich. niech wszyscy zwalniają tam do 20kmh jak ci 30kmh za szybko.
      i proszę jeszcze o barierkę na środku jezdni plus mijankę.

      • 1 5

  • Proponuję zamknać al. Zwyciestwa

    wtedy nie będzie tam wypadków i niech wszyscy studiują i pracują zdalnie i nie wyłażą z domów
    wtedy będzie jeszcze mniej wypadków

    • 23 1

  • Premie za zmianę ruchu już przyznane i wydane, także drugi raz to nie przejdzie.

    • 17 1

  • kierowca (2)

    nigdy nie potrąciłem pieszego czy rowerzysty choć często widuje jak to rowerzyści lamia przepisy ruchu na przykład przejeżdżając przez przejście dla pieszych.. najlepszym wyborem byłoby otworzenie ulicy Stanisława Konarskiego w przeciwnym kierunku niż jest teraz i problem znika. wystarczy chcieć pomoc wszystkim kierowcom

    • 15 7

    • Przecież to będzie identyczna sytuacja z DDR.

      Naprawdę życzę więcej szarych komórek

      • 1 1

    • napisz jeszcze, że nigdy nie przekroczyłem limitu prędkości w mieście

      obawiam się, że nie jesteś wiarygodny

      • 0 0

  • (2)

    Zamknąć ją wogóle dla ruchu samochodowego i nie będzie kłótni.

    • 8 14

    • (1)

      Ustawić znak zakazu ruchu dla rowerów - wtedy dopiero będzie spokój.

      • 5 2

      • i jeszcze zakaz parkowania samochodem na chodnikach

        spokój największy bywa na cmentarzu i**otycznych prób serwowania ironii

        • 0 1

  • Moim zdaniem jest bardzo dobrze.

    Ruch pod szkołą uspokojony - to najważniejsze. Droga dla rowerów - bezpieczniejsza. To jest dolny taras - dobra komunikacja miejska. Jak ktoś po większe zakupy do Lidla chce z grunwaldzkiej skręcić - nie ma problemu. Dla mnie odwrócenie ruchu teraz to popełnienie po raz kolejny błędów z głupiego myślenia o transporcie - zachęcanie do wstecznictwa z lat 90. I mówię to jako kierowca, bo dobre 70% moich podróży po mieście to auto.

    • 15 24

  • Urzędnicy pozostali nieugięci... (1)

    Chciałbym poznać tych osobników z imienia i nazwiska i nazwać te ich innowacje z których są tak dumni i tak bronią ich imieniem - np zwężka imienia Jana Kowalskiego. Może to poprawi sytuację, bo coraz więcej ostatnio "kontrowersyjnych" zmian - remont Hallera, Zakopiańskiej, Kartuskiej, Miszewskiego. Patrzy człowiek i ma wrażenie, że projektował uczeń praktykant.
    Ale skoro autorzy są tak dumni, to chętnie poznamy.

    • 19 1

    • Agata L. - Miejski Inżynier Ruchu

      Nazwisko te same, co znanego piłkarza.

      • 3 2

  • Dawaj Lodzia! (1)

    Jestem z tobą!

    • 13 3

    • Lodzia z dworca pks ?

      • 0 2

  • Problem jest szerszy. W tym miescie wszystko co sie robi z drogami, to jakby celowo ktos torpedowal ruch samochodowy. (14)

    Np likwidowanie hurtowo miejsc parkingowych, bo pacholki wbite w ziemie sa lepsze. Albo przy coraz bardziej ruchliwej, bo buduje sie w okolicy tysiace mieszkan, Hallera, geniusze z remontem zwezili ją za kosciuszki do jednego pasa... Ciekawe co wyzrobia po drugiej stronie, gdy bedzie remont. To tylko dwa przyklady.

    • 37 10

    • jeszcze nie widziałem takiej demokracji gdzie gdzie można olewać ludzi i wygrywać kolejne wybory i nie pomoże jej zrobienie pikniku, festynu czy happening nawet przez miesiąc

      • 9 6

    • '..jak by ktoś celowo likwidował (3)

      ..ruch samochodowy" ? Ale taka jest oficjalna polityka władz samorządowych. Ruch samochodowy to mamy w Berlinie, po co nam?

      • 5 2

      • (2)

        w Berlinie na jednego mieszkańca jest mniej samochodów niż w Gdańsku.

        • 1 1

        • (1)

          a ile jest mieszkańców na metro?

          • 6 1

          • w Trójmieście jest SKM i niedługo zelektryfikowana PKM

            Przez kilkadziesiąt lat po Trójmieście jeździły wagony berlińskiego S-Bahnu. Jazda kolejką naziemną jest bardziej atrakcyjna dla pasażerów niż jazda w tunelach.

            • 1 1

    • Nie płacz, na Hallera teraz więcej miejsc parkingowych (1)

      z drugiej strony będzie coś podobnego. tak właśnie wyglądają nowoczesne miasta.

      • 3 3

      • Dla słoików z Zajezdni

        • 0 0

    • Czemu tylko te dwa -takich przykładów jest o wiele więcej np. Trakt konny , lub okolice akademi medycznej .

      • 4 0

    • kierowca/ samochód do tylko:

      smród hałas wypadki, paraliż miasta, poniszczone trawniki i chodniki.... a ten się dziwi że "torpedują".... no tak jesteście szarańczą niszczącą miasto. Taka prawda.

      • 2 7

    • (3)

      W dokumentach miejskich jest jasna informacja o tym, że ruch samochodowy jest 4 (słownie: czwartym) miejscu pod względem priorytetu w mieście. Dlaczego? Na to pytanie potrafi odpowiedzieć każdy średnio rozgarnięty szympans. Tak więc nie ma spisku wrogich sił. Można się odprężyć i przyzwyczaić.

      • 2 5

      • (1)

        na pierwszym powinna by komunikacja miejska ktora w gdansku nie da sie prawie nigdzie dojechac.

        • 2 1

        • komunikacja miejska nie zapewnia serwisu "drzwi'drzwi"

          tylko przyznanie rzeczywistego priorytetu ruchowi pieszych i rowerzystów umożliwia wzrost roli komunikacji miejskiej (najlepiej szynowej typu SKM) w zaspokajaniu codziennych potrzeb mobilności mieszkańców.

          • 0 1

      • Podczas najbliższych wyborów okaże się jak mieszkańcy oceniają taki układ priorytetów

        • 0 0

    • Pachołki są tam, gdzie samochody blokowały chodnik i piesi musieli chodzić jezdnią. Przy Hallera, jak piszesz, jest coraz więcej mieszkań, więc miasto zrobiło im miejsca parkingowe, to źle?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

XC90 to model z gamy którego producenta?

 

Najczęściej czytane