- 1 Pod prąd uciekał przed policją (250 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (312 opinii)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (125 opinii)
- 4 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (30 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (322 opinie)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
Bez elektrycznej rewolucji w Trójmieście
Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Jest w tym sporo prawdy, ale póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy. Co prawda na drogach zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych, w jakimś stopniu rozwija się także sieć ładowarek, ale to wszystko dzieje się raczej w ślimaczym tempie.
Zrobiliśmy drobny rekonesans po trójmiejskiej elektromobilności.
Czytaj także: Standardy ładowania w Trójmieście
Karta - przepustka do prądu
Aktualnie na terenie Trójmiasta właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z kilkunastu ogólnodostępnych ładowarek (zobacz mapę). Najwięcej terminali postawiła firma Energa, bo aż sześć. Trzy należą do miasta Gdańsk (Galactico), a dwie do Greenway Polska. Pojedyncze stacje ładowania można znaleźć przy salonach samochodowych, w galeriach handlowych czy na parkingach hotelowych. Pobieranie prądu jest bezpłatne, ale w większości przypadków trzeba posiadać specjalną kartę dostępu.
Karty dostępu wymagane są w ładowarkach Energi, Galactico i Greenway Polska. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej karty. Każda firma wydaje swoją kartę i żeby ją wyrobić, należy zarejestrować się na stronie operatora. Samo wyrobienie jest bezpłatne, a karta przychodzi pocztą.
Wspominaliśmy, że ładowanie aut jest bezpłatne. Zgadza się, ale dla jednego operatora to się zmieni 7 maja. Od tego dnia Greenway Polska, która posiada dwie stacje ładujące w Gdańsku, wprowadzi opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek.
Sprawdź, gdzie w Trójmieście naładujesz samochód elektryczny
Ładowanie bywa problematyczne
Kiedy już macie kartę dostępu - możecie do woli ładować swoje samochody elektryczne. Korzystanie z ładowarek bywa jednak kłopotliwe z kilku powodów:
- nie wszystkie stacje wyposażone są we wszystkie standardy ładowania (wtyczki)
- miejsca postojowe przeznaczone do ładowania często zajmowane są przez "zwykłe" samochody
- wielu właścicieli aut elektrycznych - pomimo pełnego naładowania samochodu - traktuje stacje ładujące jako miejsce parkingowe pod pracą, blokując przy tym dostęp do ładowarki innym użytkownikom
- nie wszystkie ładowarki wyposażone są w odpowiednie kable, a zakup własnego kabla wiąże się ze sporym wydatkiem
Zajętość stacji ładujących to niestety duży problem. Z pewnością sporym ułatwieniem jest wprowadzenie przez firmę Galactico, która na swojej stronie internetowej na bieżąco informuje o zajętości ich ładowarek.
W kwietniu planujemy przekonać się na własnej skórze, jak wygląda ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście. Przetestujemy, z wykorzystaniem różnych modeli aut, kilka ładowarek z różnymi standardami ładowania. Czekajcie na nasz materiał.
Czytaj także: Profity dla właścicieli aut elektrycznych
Opinie (131) 2 zablokowane
-
2018-03-26 14:05
przy naszej infrastrukturze elektrycznej promowanie tych samochodów to samobójstwo. Kilkanaście tysięcy takich aut np w Gdańsku położyłoby cały system energetyczny. Musiało by powstać z kilkaset ładowarek na co się nie zanosi. Ładowanie z gniazdka standardowego jest dostępne tylko w domkach jednorodzinnych i to też z odpowiednią instalacją.
- 11 3
-
2018-03-26 14:15
"Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Czytaj więcej na:
nikt normalny tak nie mówi, nie przy obecnej jakości takich aut
- 8 7
-
2018-03-26 14:17
(2)
Jaka sieć energetyczna wytrzyma takie obciążenia? Każde miejsce parkingowe w mieście musiałoby mieć stację ładowania. Wsystkie parkingi podziemne na osiedlach trzebaby przebudować. Trzeba rozkopać całe miasta, to inwestycje idące w miliardy. Do tego potrzebne by było kilka nowych elektrowni, a u nas prąd robi się z węgla więc kolejny syf w powietrzu.
No i najważniejsze. Auto elektryczne jest tylko dla kogoś kto ma dużo kasy i kupi taki samochód jako kolejny w rodzinie na dojazdy na terenie miasta. Nie pojedziemy tym nigdzie dalej ze względu na zasięg.- 9 5
-
2018-03-26 15:48
Pojedziemy dalej, pojedziemy (1)
150-200km osiągają dziś bez problemu, powoli powstają szybkie stacje w takich odległościach i po 20-30 minutach postoju jedziesz dalej.
- 1 7
-
2018-03-27 13:10
szczególnie na autostradzie jak ze stu takich jak ja będzie chciało naładować
- 2 0
-
2018-03-26 14:40
a ja sobie podjeżdżam do stacji ładującej (2)
bul bul bul i w kilka minut jestem naładowany na 100% na 700 kilometrów
fajnie co nie?- 8 3
-
2018-03-26 14:49
nie (1)
bo na 400km padnie ci turbina
- 2 6
-
2018-03-27 10:36
nie każde auto ma turbinę
ale co ty możesz dzieciaku o świecie wiedzieć, ledwo z pieluch wyrosłeś :)
- 1 0
-
2018-03-26 15:04
Gdynia stawia na dziurawe drogi, rowery i chodzenie pieszo. (1)
Brawo zarządcy miasta, przyznajcie sobie premię.
- 6 0
-
2018-03-26 15:21
dziury
była rodzinaka z way ale mi było wstyd jak narzekali na dziurawa Gdynia
- 1 0
-
2018-03-26 15:05
...
Samochody zasilane prądem, t ecoterroryzm i tyle
- 5 1
-
2018-03-26 15:25
A czy tym super-eko samochodzikiem będzie można pojeździć po plaży? Bo jak nie to zostaję przy swoim V8 i zbieram na mandaty :-P
- 3 1
-
2018-03-26 15:26
Tutaj widac jak na dłoni. (2)
Wspieranie bogatego posiadacza elektrycznego auta dając jemu możliwość darmowego ładowania.
Zgadnij cie KTO za to płaci?- 6 2
-
2018-03-26 15:50
W Gdańsku miasto i Energa (1)
Zawsze możesz zmienić dostawcę prądu lub miejsce zamieszkania, jak Ci to nie pasuje :-)
- 1 3
-
2018-03-26 17:15
Zapomniałeś dodać literkę "I" pomiędzy "P" oraz "S"
- 2 0
-
2018-03-26 15:36
ekologiczne hehe
te auta nie maja nic wsólnego z ekologia. ekologia
- 4 2
-
2018-03-26 15:36
Elektryczne mrzonki
.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.