• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda ładowana z gniazdka - to powinna być przyszłość motoryzacji

Michał Jelionek
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
PHEV, czyli hybryda plug-in ładowana z gniazdka. PHEV, czyli hybryda plug-in ładowana z gniazdka.

Około 60 km zasięgu na samym prądzie, spalanie na poziomie 5 litrów paliwa na 100 km w trybie hybrydowym, a gdy zabraknie prądu w trasie, zawsze pozostaje jazda przy wykorzystaniu silnika spalinowego - to obraz hybrydy typu plug-in, czyli tej ładowanej z gniazdka. Moim zdaniem właśnie taki powinien być kierunek motoryzacji.



80 km zasięgu na samym prądzie w przypadku hybrydy typu plug-in (PHEV) to:

Auta elektryczne to błędne koło?



Zachwyt nad autami elektrycznymi trwa w najlepsze, ale dobrze wiemy, że to trochę sztucznie pompowane owacje. Koncerny prześcigają się w produkcji coraz to wydajniejszych samochodów na prąd, a w dealerskich ofertach roi się od nowych modeli elektrycznych. Tego chyba się już nie da zatrzymać. Mało tego, zapowiedziano, że do 2035 r. na terenie Unii Europejskiej nie będziesz mógł kupić nowego samochodu spalinowego. Czy rzeczywiście plan zostanie zrealizowany? Śmiem wątpić, ale czas pokaże.

Wiele znaków zapytania



Od jakiegoś czasu bardzo mocno lobbuje się "elektryki". Ale to przecież produkt z wieloma niewiadomymi.

Po pierwsze, napiszecie, jaka to ekologia, to hipokryzja, a nie ekologia, skoro prąd produkowany jest z węgla. Słusznie. Po drugie, co z utylizacją zużytych baterii? Po trzecie, nie jest tajemnicą, że nasza infrastruktura (także ta energetyczna) jest kompletnie nieprzygotowana na elektromobilność (kilka ładowarek na krzyż to ciut za mało). Po czwarte, w nawiązaniu do punktu trzeciego, jak mamy sobie wyobrazić ładowanie samochodów elektrycznych przez osoby mieszkające w blokach? Po piąte, to bardzo niepokojące, ale coraz częściej słyszy się o wybuchających bateriach litowo-jonowych, a to z kolei - oprócz tego że są niebezpieczne - wyklucza ich parkowanie np. w halach podziemnych. Po szóste, długość ładowania baterii. Czy w końcu po siódme, przygotowanie warsztatu samochodowego pod naprawy "elektryków" wiąże się z gigantycznymi kosztami.

Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże

"Elektryki" tylko dla bogatych?



Nurtuje mnie jeszcze jeden problem. Dziś ceny nowych aut są rekordowo wysokie. Na "elektryka" z salonu stać osoby zamożne. W łańcuchu eksploatacji jednego auta elektrycznego przedstawiciel klasy średniej będzie zapewne odgrywać rolę trzeciego właściciela. Czyli powiedzmy zakupi go po 6-7 latach od jego produkcji. Co to oznacza dla właściciela numer trzy? Baterię, czyli tak naprawdę najważniejszy element auta elektrycznego, która prawdopodobnie będzie nadawała się na śmietnik albo do gruntownej regeneracji. Dla zobrazowania problemu dodam, że w niektórych modelach nowa bateria to koszt nawet 100 tys. zł. To logiczne, że żaden trzeźwo myślący człowiek nie wpakuje się na minę i nie kupi używanego "elektryka" z wyeksploatowaną baterią. Gorzej, jeśli będzie nieświadomy.

Ile kosztuje wymiana baterii w Ile kosztuje wymiana baterii w "elektryku"?

Hybryda z gniazdka (PHEV) - to powinna być przyszłość



Dlatego moim zdaniem motoryzacja trochę błądzi, zmierza w nie do końca słusznym kierunku. Jeśli już tak mocno dążymy do rozwoju elektromobilności, to postawmy na hybrydy typu plug-in (to te ładowane z gniazdka). Oczywiście PHEV też ma swoje wady, też potrzebny jest prąd produkowany z wiadomo czego, ale w moim odczuciu ten bilans zalet i wad jest zdecydowanie korzystniejszy niż w przypadku samochodów elektrycznych.

Aktualnie producenci wypuszczają na rynek coraz to lepsze "pluginy". Te pierwsze modele sprzed kilku lat mogły przejechać na samym prądzie raptem 20-25 km, i to poza okresem zimowym. To zdecydowanie zbyt mało, ale przynajmniej dzięki działaniu silnika elektrycznego zużycie paliwa było dużo niższe.

Teraz dostępne są tzw. PHEV-y z zasięgiem powyżej nawet 80 km na jednym ładowaniu. Choć z reguły w większości modeli zasięg elektryczny oscyluje w granicach 50, może 60 km, co nie jest złym wynikiem. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym, a do tego sporej pojemności bateria to bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które mieszkają kilkanaście kilometrów od miejsca pracy albo po prostu - mieszkają w domu pod Trójmiastem. Mogą jeździć w zasadzie wyłącznie na prądzie, jakby mieli auto elektryczne. I, co więcej, nie muszą ładować swojego auta codziennie.

Zakup używanego auta elektrycznego - na co uważać? Zakup używanego auta elektrycznego - na co uważać?
Hybryda plug-in to - jak już wspomniałem - duża oszczędność paliwa. Ostatnio testowałem Range Rovera Sporta w wersji PHEV właśnie. Duży SUV z 3-litrowym silnikiem o mocy 440 KM w trybie hybrydowym zużywał raptem 7 litrów paliwa na 100 km. Dopiero po przejechaniu około 180 km skończył się prąd i testowanie kontynuowałem wyłącznie na silniku spalinowym. Średnie zużycie podskoczyło do 11-12 litrów na "setkę". Jest różnica, prawda?

PHEV to również świetne rozwiązanie dla osób wybierających się w dalszą trasę. Czego nie można powiedzieć o aucie elektrycznym, bo cały czas musimy główkować, kalkulować i planować kolejne postoje na "tankowanie" prądu. Co przecież wyraźnie wydłuża czas podróży. W przypadku hybrydy typu plug-in nie mamy tego problemu. Gdy prąd się skończy - jazdę kontynuujemy standardowo, na paliwie. Raczej nie staniemy na środku autostrady (no chyba że zabraknie paliwa). Poza tym z tą jazdą autostradą w przypadku samochodu na prąd trzeba uważać, bo przy większych prędkościach prąd znika błyskawicznie, a zasięg kurczy się niemiłosiernie.

Są też minusy PHEV



Żeby nie było tak kolorowo, warto wspomnieć o minusach hybryd typu plug-in (niektóre oczywiście pokrywają się z wadami "elektryków").

Pamiętajmy, że samochody z napędem PHEV do tanich nie należą, niestety. I to chyba ich największa wada. Dla przykładu, nowa Kia xCeed z silnikiem spalinowym kosztuje 104 500 zł, a w wersji PHEV - 147 400 zł.

Hybryda plug-in wymaga także ładowania, więc w przypadku osób mieszkających w blokach pojawia się taki sam problem jak przy pełnych "elektrykach". A samo ładowanie nie należy do tych krótkich. Bateria przy niskich temperaturach jest mniej wydajna. PHEV to często także mniejsza pojemność bagażnika (zazwyczaj przestrzeń zabiera bateria), a także baku paliwa. Moc podczas dynamicznej jazdy w trybie elektrycznym jest mocno ograniczona, przez co dość szybko z pomocą musi przyjść silnik spalinowy - to spory mankament. Zapewne jeszcze coś byśmy znaleźli, ale nadal uważam, że PHEV to lepsze rozwiązanie od w pełni elektrycznego napędu.

Reasumując, z ogromną chęcią napisałbym, że przyszłością motoryzacji powinny być samochody z napędem wodorowym. Powinny, ale nie są i prawdopodobnie długo nie będą. A szkoda. Kropka. Mamy to, co mamy, czyli elektromobilność.

Dlatego mam mieszane uczucia co do kierunku, w którym zmierza motoryzacja, szczególnie w Europie. Obawiam się, że za 20-30 lat niewiele osób będzie mogło sobie pozwolić na samochód. Chciałoby się napisać: śpieszmy się kochać spalinówki...

EV, HEV czy PHEV - nowa rzeczywistość motoryzacji. Wiesz, co oznaczają te skróty? EV, HEV czy PHEV - nowa rzeczywistość motoryzacji. Wiesz, co oznaczają te skróty?

Opinie (201) 8 zablokowanych

  • (1)

    Tylko niezawodne v6 w benzynie bez turbo!

    • 6 5

    • W sumie jakby do takiego V6 dołożyć HEVa jak w Toyocie ale z możliwością calkowitego wylaczenia instalacji elektrycznej w trasie to takie auto byloby idealne do miasta i w trasę

      • 3 0

  • (1)

    Toyota właśnie wypuściła tradycyjny silnik na wodór. Tesla wypuszcza silnik spalinowo/elektryczny, tak to najlepiej nazwać. W komunie UE oczywiście takie rozwiązania będą nielegalne bo spalinowy.

    • 15 2

    • Nie takie właśnie, Miraie już trochę jeżdżą i ludzie sobie chwalą

      • 2 0

  • Sztuczne problemy wymyślane przez Unię brukselską.

    To jak bieganie w kółko za własnym ogonem i szukanie w tym sensu.

    • 5 1

  • Nissan i jego generator prądu.

    Epower. No bo power. Reszta o kant zada rozbić.

    • 1 0

  • Heh

    Kto to pisal:)? Pojecie o elektrykach chyba z gazet tylko i to auto swiat

    • 1 8

  • (4)

    Ładowanie szybką ładowarką to koszt 100 zł za 100 km. Jak mam jechać do Warszawy 3 postoje musze zaliczyć. gdybym miał jeździć po trójmieście kupiłbym Pandę - 4 litry benzyny na 100 km, a i do warszawy bym dojechał.
    Elektryk, i pochodne tych samochodów to nie jest dobre rozwiązanie. Przyszłość ma tylko wodór.

    • 31 3

    • Co za bełkot 100 zł na 100km przy cenie kWh 0,46gr? (2)

      To chyba ten elektryk jeździ 400km/h skoro potrzebuję 260kWh na 100km.

      • 2 5

      • Nie używaj słowa bełkot bo się może okazać, że sam jesteś jego autorem (1)

        Cena 1KWh w szybkich ładowarkach dochodzi wg nowych cenników do prawie 4 zł za KWh. Przy zużycie 25 KWh, co nie jest niczym nadzwyczajnym przy większych prędkościach, stówka pęka bez problemu.
        Na marginesie koszt energii z domowego gniazdka to dzisiaj ok. 80 gr (z rządowymi tarczami).

        • 9 0

        • On i tak nie zrozumie skoro operuje tylko kwotą samej kWh zapominając o opłatach przesyłowych, OZE itd. A i opłata mocowa między szybką ładowarką a zwykłym gniazdkiem to dwa światy...

          • 7 0

    • 4 litry panda w mieście?

      Ciężko będzie. Raczej bliżej 6.

      • 8 0

  • W miejsce petrolobbystów (1)

    weszli elektrolobbyści. Zarówno jednych jak i drugich trudno będzie wykurzyć, bo zbyt duże środki zainwestowano aby rezygnować z zysków. najgorsze jest to, że unijne oszołomstwo dalej brnie w to bagno, mimo że już się przekonali o tym,że jak nie ma wiatru i słońca , putler się wścieknie , zamknie się elektrownie jądrowe, pozamyka kopalnie, to zostanie tylko świeczka i "święta" Greta.

    • 18 5

    • UE już raz wycięła niezły numer

      Pamiętacie zakaz produkcji tradycyjnych żarówek i lobbing na rzecz "oszczędnych" świetlówek, kiedy technologia LED już pukała do drzwi? Teraz szykuje się kolejny wał.

      • 5 0

  • Tak, tak. 300-400kg. zbędnej masy przy pustej baterii, to przyszłość motoryzacji.

    Dajcie już spokój z tymi pierdołami. Albo normalna hybryda HEV albo wodór.

    • 7 0

  • (3)

    Falowiec by brzydko wyglądał, jak z każdego okna zwisałby kabel od przedłużacza.

    • 19 1

    • Ale jak pięknie by się palił

      Od przeciążenia starej jak świat aluminiowej instalacji.

      • 4 0

    • blokowiska za obwo tez

      • 3 1

    • Zakładasz że kogoś z falowca będzie stać na elektryka xD

      • 6 0

  • krzyczą płaczą w UE od lat, że może dojść do zaników prądu w sieci (2)

    bo elektrownie nie wyrabiają a równolegle wpychają na siłę elektryczne g*** które pobiera przy ładowaniu więcej prądu niż dobrej klasy automat spawalniczy i który w przypadku wypadku ciężko jest ugasić. Zrozumiałbym gdyby to była tylko opcja tak jak na początku planowano...

    • 45 3

    • Kto ugasi twoją głupotę? (1)

      • 1 20

      • Twoją ugasi smutna rzeczywistość

        Z którą będziesz się mierzył po zainwestowaniu grubej kasy w to pseudo super-eko-cacko.

        • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Acura?

 

Najczęściej czytane