• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda ładowana z gniazdka - to powinna być przyszłość motoryzacji

Michał Jelionek
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
PHEV, czyli hybryda plug-in ładowana z gniazdka. PHEV, czyli hybryda plug-in ładowana z gniazdka.

Około 60 km zasięgu na samym prądzie, spalanie na poziomie 5 litrów paliwa na 100 km w trybie hybrydowym, a gdy zabraknie prądu w trasie, zawsze pozostaje jazda przy wykorzystaniu silnika spalinowego - to obraz hybrydy typu plug-in, czyli tej ładowanej z gniazdka. Moim zdaniem właśnie taki powinien być kierunek motoryzacji.



80 km zasięgu na samym prądzie w przypadku hybrydy typu plug-in (PHEV) to:

Auta elektryczne to błędne koło?



Zachwyt nad autami elektrycznymi trwa w najlepsze, ale dobrze wiemy, że to trochę sztucznie pompowane owacje. Koncerny prześcigają się w produkcji coraz to wydajniejszych samochodów na prąd, a w dealerskich ofertach roi się od nowych modeli elektrycznych. Tego chyba się już nie da zatrzymać. Mało tego, zapowiedziano, że do 2035 r. na terenie Unii Europejskiej nie będziesz mógł kupić nowego samochodu spalinowego. Czy rzeczywiście plan zostanie zrealizowany? Śmiem wątpić, ale czas pokaże.

Wiele znaków zapytania



Od jakiegoś czasu bardzo mocno lobbuje się "elektryki". Ale to przecież produkt z wieloma niewiadomymi.

Po pierwsze, napiszecie, jaka to ekologia, to hipokryzja, a nie ekologia, skoro prąd produkowany jest z węgla. Słusznie. Po drugie, co z utylizacją zużytych baterii? Po trzecie, nie jest tajemnicą, że nasza infrastruktura (także ta energetyczna) jest kompletnie nieprzygotowana na elektromobilność (kilka ładowarek na krzyż to ciut za mało). Po czwarte, w nawiązaniu do punktu trzeciego, jak mamy sobie wyobrazić ładowanie samochodów elektrycznych przez osoby mieszkające w blokach? Po piąte, to bardzo niepokojące, ale coraz częściej słyszy się o wybuchających bateriach litowo-jonowych, a to z kolei - oprócz tego że są niebezpieczne - wyklucza ich parkowanie np. w halach podziemnych. Po szóste, długość ładowania baterii. Czy w końcu po siódme, przygotowanie warsztatu samochodowego pod naprawy "elektryków" wiąże się z gigantycznymi kosztami.

Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże

"Elektryki" tylko dla bogatych?



Nurtuje mnie jeszcze jeden problem. Dziś ceny nowych aut są rekordowo wysokie. Na "elektryka" z salonu stać osoby zamożne. W łańcuchu eksploatacji jednego auta elektrycznego przedstawiciel klasy średniej będzie zapewne odgrywać rolę trzeciego właściciela. Czyli powiedzmy zakupi go po 6-7 latach od jego produkcji. Co to oznacza dla właściciela numer trzy? Baterię, czyli tak naprawdę najważniejszy element auta elektrycznego, która prawdopodobnie będzie nadawała się na śmietnik albo do gruntownej regeneracji. Dla zobrazowania problemu dodam, że w niektórych modelach nowa bateria to koszt nawet 100 tys. zł. To logiczne, że żaden trzeźwo myślący człowiek nie wpakuje się na minę i nie kupi używanego "elektryka" z wyeksploatowaną baterią. Gorzej, jeśli będzie nieświadomy.

Ile kosztuje wymiana baterii w Ile kosztuje wymiana baterii w "elektryku"?

Hybryda z gniazdka (PHEV) - to powinna być przyszłość



Dlatego moim zdaniem motoryzacja trochę błądzi, zmierza w nie do końca słusznym kierunku. Jeśli już tak mocno dążymy do rozwoju elektromobilności, to postawmy na hybrydy typu plug-in (to te ładowane z gniazdka). Oczywiście PHEV też ma swoje wady, też potrzebny jest prąd produkowany z wiadomo czego, ale w moim odczuciu ten bilans zalet i wad jest zdecydowanie korzystniejszy niż w przypadku samochodów elektrycznych.

Aktualnie producenci wypuszczają na rynek coraz to lepsze "pluginy". Te pierwsze modele sprzed kilku lat mogły przejechać na samym prądzie raptem 20-25 km, i to poza okresem zimowym. To zdecydowanie zbyt mało, ale przynajmniej dzięki działaniu silnika elektrycznego zużycie paliwa było dużo niższe.

Teraz dostępne są tzw. PHEV-y z zasięgiem powyżej nawet 80 km na jednym ładowaniu. Choć z reguły w większości modeli zasięg elektryczny oscyluje w granicach 50, może 60 km, co nie jest złym wynikiem. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym, a do tego sporej pojemności bateria to bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które mieszkają kilkanaście kilometrów od miejsca pracy albo po prostu - mieszkają w domu pod Trójmiastem. Mogą jeździć w zasadzie wyłącznie na prądzie, jakby mieli auto elektryczne. I, co więcej, nie muszą ładować swojego auta codziennie.

Zakup używanego auta elektrycznego - na co uważać? Zakup używanego auta elektrycznego - na co uważać?
Hybryda plug-in to - jak już wspomniałem - duża oszczędność paliwa. Ostatnio testowałem Range Rovera Sporta w wersji PHEV właśnie. Duży SUV z 3-litrowym silnikiem o mocy 440 KM w trybie hybrydowym zużywał raptem 7 litrów paliwa na 100 km. Dopiero po przejechaniu około 180 km skończył się prąd i testowanie kontynuowałem wyłącznie na silniku spalinowym. Średnie zużycie podskoczyło do 11-12 litrów na "setkę". Jest różnica, prawda?

PHEV to również świetne rozwiązanie dla osób wybierających się w dalszą trasę. Czego nie można powiedzieć o aucie elektrycznym, bo cały czas musimy główkować, kalkulować i planować kolejne postoje na "tankowanie" prądu. Co przecież wyraźnie wydłuża czas podróży. W przypadku hybrydy typu plug-in nie mamy tego problemu. Gdy prąd się skończy - jazdę kontynuujemy standardowo, na paliwie. Raczej nie staniemy na środku autostrady (no chyba że zabraknie paliwa). Poza tym z tą jazdą autostradą w przypadku samochodu na prąd trzeba uważać, bo przy większych prędkościach prąd znika błyskawicznie, a zasięg kurczy się niemiłosiernie.

Są też minusy PHEV



Żeby nie było tak kolorowo, warto wspomnieć o minusach hybryd typu plug-in (niektóre oczywiście pokrywają się z wadami "elektryków").

Pamiętajmy, że samochody z napędem PHEV do tanich nie należą, niestety. I to chyba ich największa wada. Dla przykładu, nowa Kia xCeed z silnikiem spalinowym kosztuje 104 500 zł, a w wersji PHEV - 147 400 zł.

Hybryda plug-in wymaga także ładowania, więc w przypadku osób mieszkających w blokach pojawia się taki sam problem jak przy pełnych "elektrykach". A samo ładowanie nie należy do tych krótkich. Bateria przy niskich temperaturach jest mniej wydajna. PHEV to często także mniejsza pojemność bagażnika (zazwyczaj przestrzeń zabiera bateria), a także baku paliwa. Moc podczas dynamicznej jazdy w trybie elektrycznym jest mocno ograniczona, przez co dość szybko z pomocą musi przyjść silnik spalinowy - to spory mankament. Zapewne jeszcze coś byśmy znaleźli, ale nadal uważam, że PHEV to lepsze rozwiązanie od w pełni elektrycznego napędu.

Reasumując, z ogromną chęcią napisałbym, że przyszłością motoryzacji powinny być samochody z napędem wodorowym. Powinny, ale nie są i prawdopodobnie długo nie będą. A szkoda. Kropka. Mamy to, co mamy, czyli elektromobilność.

Dlatego mam mieszane uczucia co do kierunku, w którym zmierza motoryzacja, szczególnie w Europie. Obawiam się, że za 20-30 lat niewiele osób będzie mogło sobie pozwolić na samochód. Chciałoby się napisać: śpieszmy się kochać spalinówki...

EV, HEV czy PHEV - nowa rzeczywistość motoryzacji. Wiesz, co oznaczają te skróty? EV, HEV czy PHEV - nowa rzeczywistość motoryzacji. Wiesz, co oznaczają te skróty?

Opinie (201) 8 zablokowanych

  • Najważniejsze że po wprowadzeniu zakazu kupna nowych spalinowych.... (2)

    ...będzie nadal można sprowadzać np z Turcjii, UK, Islandii i etc. nówki góra miesięczne, używane z nazwy i w dokumentach, po pierwszym właścicielu z przebiegiem nie większym niż 10 km z prawdziwymi silnikami (Toyota v8, Chevy v8, Nissan v6, i takie tam). Świat nie zdurniał. Tylko sztuczna inteligencja z brukseli.

    • 5 1

    • A będzie gdzie je serwisować? (1)

      Czy tylko u mechanika typu "złota rączka"?

      • 1 1

      • Tam gdzie i obecnie

        Miliony zarejestrowanych już spalinówek nie zniknie nagle w magiczny sposób.

        • 2 2

  • Wychodzi na to że przyszłością motoryzacji będą pojazdy jakimi jeździli Jaskiniowcy z pewnego serialu.

    Fred Flinstone miał najbardziej ekologiczny samochód.
    I był to dosłownie samo chód :D

    • 2 0

  • jakie zatrucie środowiska następuje przy produkcji tych baterii? (6)

    okazuje się, że w sumie większe, niż wytworzy silnik spalinowy przez cały okres eksploatacji, trzeba skończyć z tym absurdem promowanym przez lobbystów z unii

    • 44 5

    • Przy produkcji baterii, to jedna sprawa. (5)

      A np. przy produkcji wiatraków z laminatu? I są to olbrzymie konstrukcje.
      O utylizacji laminatu nawet nie ma co wspominać.
      Ale "ekolodzy" widzą tylko tyle że auto na prąd "nie dymi".

      • 21 4

      • Nikt nie utylizuje wiatraków (4)

        Podlegają już całkowitemu recyklingowi.

        • 2 12

        • nie prawda (3)

          w Niemczech wpierw je zakopywali, ale potem stwierdzili, że część skrzydeł można sprzedać do Polski i Rumunii do dalszego użytku, poczytaj trochę w niemieckiej prasie, a nie wypisujesz banały z reklamówek

          • 8 1

          • Pracuję w firmie i od dłuższego czasu podlegają recyklingowi (2)

            A z tym zakopywaniem to co pewnie kolega kolegi opowiadał jak wujek jego znajomego widział.

            • 2 4

            • "podlegają recyclingowi"

              A konkretnie? W jaki sposób "recyclingujesz" laminat poliestrowy albo epoksydowy?

              • 0 2

            • a ja pracuje na marsie i wszystko widzę

              • 2 2

  • A o klasycznej hybrydzie autor słyszał? (2)

    Rozwiązuje problemy również PHEV, doladowuje się w trakcie hamowania odzyskując energię z hamulców elektromagnetycznych. Może jeździć tylko na baterii albo w trybie mieszanym. ale o tym w artykule ani słowa.

    • 3 5

    • (1)

      I na baterii przejedzie 2 km. Brawo

      • 1 3

      • Bo z baterii rusza. Czyli pokonuje najcięższą pracę i tym samym grubo zmiejsza zużycie benzyny. Proste jak myślenie.

        • 4 3

  • (1)

    W tej całej elektryfikacji chodzi tylko i wyłącznie o to żeby pozbawić ludzi prawa do posiadania samochodów.
    W niedalekiej przyszłości dla tzw. Kowalskiego/Browna/Shmita pozostanie tylko mozliwosc wynajmu samochodów (o ile bedzie go na to stac) ,a ludzie będą nabijali kasę firmom wynajmującm te cuda.

    • 9 0

    • Ale tylko w UE

      • 1 0

  • Obecnie tylko HEV (1)

    Czyli to co stosuje Toyota, nic innego nie ma sensu

    • 7 0

    • Kia Hev

      • 0 0

  • (1)

    9/10 posiadaczy hybrydy plugin jej nigdy nie laduje wiec to sensu nie ma wcale

    • 12 2

    • Ma, bo spełniają wymogi euro 6-d. Znaczy spełniają na starcie, żeby być w sprzedaży.

      • 2 1

  • Stan przejściowy... (2)

    Hybryda Plug-In (PHEV) to raczej kwestia bardzo bliskiej przyszłości motoryzacji. Jeżeli kiedyś ceny "elektryków" zrównają się ze spalinówkami, to hybrydy stracą rację bytu. (Po co wozić ze sobą dwa silniki zamiast jednego ale dobrego?)

    • 1 4

    • Elektryki z napędem 4x4 też mają dwa silniki

      • 0 0

    • Elektryk nie nadaje się w trasę. Nie dość że tracisz czas na ładowanie co 350 km to jeszcze zażynasz baterie na szybkich ładowarkach. Do miasta ok, w trasę to się nie uda na dłuższą metę

      • 4 0

  • No fajnie. Ale nikt nie wziął pod uwagę wydajności naszych sieci energetycznych (7)

    Wystarczy że połowa aut na naszych drogach będzie plug-in i połowa z tej połowy zostanie podłączona w tym samym momencie do ładowania na noc. Machający papaj dla naszego przesyłu.

    • 38 5

    • (4)

      Czy dzisiaj na stację benzynową codziennie podjeżdża połowa samochodów jeżdżących po Gdańsku?

      • 2 2

      • (2)

        A ile km przejedziesz na baku paliwa, a ile na baterii?

        • 1 1

        • Tyle samo (1)

          • 1 2

          • Tak, z pewnością, szczególnie zimą :)

            • 2 1

      • A czy tankowanie auta zajmuje 45 min czy 3-5? Policz ile samochodów obsłuży jeden dystrybutor a ile jedna ładowarka.

        • 3 1

    • Tak się nie stanie (1)

      Musiałyby powstać setki tysięcy ogólnodostępnych ładowarek, a to mrzonka. Efektem będą kolejki społeczne i nocne dyżury, żeby się podpiąć do takiej raz na tydzień. Ta cała elektromobilność to jakiś sen wariata.

      • 3 3

      • Na razie stoją puste

        Na elekryka stać w większości ludzi którzy mają dom.

        A w nowych budynkach miejsca w hali garażowej mają swoje zasilanie zamykane na kluczyk

        • 0 0

  • a prąd w gniazdu bierze się z nikąd?

    Czy hybryda, czy elektryk, czy wodór - to tylko sposób przenoszenia energii.
    Ważne jest to skąd pierwotnie pozyskujemy energię. A obecnie większość idzie z węgla lub gazu.
    Wodór też jest wytwarzany głównie z paliw kopalnych.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej dzielnicy Gdańska miała miejsce katastrofa autobusu w 1994 roku?

 

Najczęściej czytane