• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

mJ
9 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Długo zapowiadane zmiany w przepisach wejdą w życie prawdopodobnie jeszcze w listopadzie. Długo zapowiadane zmiany w przepisach wejdą w życie prawdopodobnie jeszcze w listopadzie.

Stało się. 5 listopada prezydent podpisał nowelizację ustawy wprowadzającej obowiązek jazdy na suwak oraz tworzenia korytarzy życia. Za nieprzestrzeganie nowych zasad grozić będą mandaty, których wysokość nie jest jeszcze znana. Przepisy wejdą w życie 6 grudnia.



Jak ocenisz kulturę jazdy kierowców poruszających się po Trójmieście?

Nowe przepisy zostały wprowadzone w celu stworzenia jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi, ograniczające liczbę dostępnych pasów.

Jazda na suwak



Przepisy, które już niebawem będą obowiązywały na naszych drogach, jasno określają zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje korek.

Zasada "zamka błyskawicznego" jest bardzo prosta: kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, utworzą "suwak".

Korytarz życia


Zobacz, jak powinno się tworzyć korytarz życia.

Drugi z przepisów określa zasady tworzenia przez zmotoryzowanych wolnej przestrzeni dla pojazdów uprzywilejowanych oraz ustępowania im pierwszeństwa przejazdu, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. Kierowcy muszą stosować się do "zasady prawej dłoni". W jej myśl pojazdy znajdujące się na skrajnym lewym pasie mają obowiązek zjechania do lewej krawędzi jezdni, natomiast kierujący pojazdami znajdującymi się na pozostałych pasach drogi muszą zjechać maksymalnie do prawej strony.

Więcej zmian w przepisach



Przypomnijmy, że od 7 listopada obowiązują nowe przepisy dotyczące kontroli drogowej. Policjanci otrzymali zielone światło na karanie kierowców mandatami w wysokości nawet 500 zł za np. nietrzymanie dłoni na kierownicy podczas kontroli. Mało tego, niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości kary dla kierowców będą wyższe. Coraz głośniej mówi się o nawet trzykrotnie wyższych mandatach.
mJ

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • Czytelnik

    A co z jazdą na zderzaku ? Zmieniły się przepisy? Przy 60km/h to jeszcze pikuś z taką jazdą, ale na obwodnicy codziennie obserwuję kierowców , którzy śmigają powyżej 100km/h i siedzą sobie wszyscy na d...pie . W wyniku takirj jazdy nie ma dnia bez stłuczek , i obwodnica wiecznie w korku.

    • 9 1

  • Może wkoncu się skończy szeryfowanie. Ale jak to Janusze blokujący pas przeżyją?

    • 3 1

  • (1)

    Żeby co poniektorzy się nie rozpedzili z interpretacja przepisów. Obowiązek przepuszczania auta z kończącego się pasa nie oznacza, że auto zmieniające pas ma pierwszeństwo. Trzeba odróżnić te dwa zagadnienia. To jak w przypadku wpuszczania autobusów z przystanku. Nie wypuszczając go narazamy się na mandat, ale w przypadku kolizji to kierowca autobusu będzie winny jej spowodowania.

    • 4 0

    • Ile to razy autobus zaczął wjeżdżać na mój pas kilkanaście metrów przede mną (lewy pas pełny) i dopiero kierunkowskaz wrzucał? Może i mandat będzie jego, ale samochód do kasacji mój. I mózg na szybie też mój. Żeby nie było, że pędzę- ale w starciu z autobusem raczej nikłe moje szanse...

      • 0 0

  • Ciekawe jak tworzyć korytarz życia na drogach zwezonych, bo coraz więcej takich w Gdańsku.

    • 3 0

  • Dokładniej!

    Żeby wpuścić kiedy jest korek,to musimy jechać! ile 10...30 na godzinę, bez suwaka ci szybcy też się wcinali,a teraz bedom młogli...korytarz życia to jasne,a gdzie suwak np rondo,jadą sprawnie po kilka aut,a tych np z obwodnicy nie puszczą, bo nie i już,i całą obwodnica lub zjazd zablokowany,no bo poboczem też jechać nie wolno....
    Był filmik i komentarze ,że zrobił dobrze,że nie wiedział,że samochody w korku stoją na poboczu do zjazdu(za krótkie oznaczenie)...A było słychać jak komentuje"poboczem nie pojade" zatrzymał się zgodnie z prawem żeby zjechać i ktoś mu j....w kufer,

    • 0 0

  • Pas

    Uważam że należy dobudować wydzielony pas serwisowy tylko dla służb specjalnych i nikt nie bedzie panikował aby szybko znaleść miejsce do ustapienia pojazdowi uprzywilejoeanemu

    • 1 1

  • "zasady prawej dłoni". W jej myśl pojazdy znajdujące się na skrajnym lewym pasie mają obowiązek zjechania do lewej krawędzi

    Nie no, logiczne.

    Tak jak o obu przepisach należy powiedzieć "w końcu!", tak o tym cytacie należy napisać "kto to pisał i co miał w głowie?".

    • 4 0

  • Wszystkich nas nie zamkną. Nie dajcie się nabrać że to niby skraca korki.

    • 2 1

  • oj ten kraj za głupi ...

    • 0 4

  • kończący się pas - i tu jest haczyk (7)

    nie dotyczy to cwaniaków wbijających się z pasa, który przechodzi np. w lewoskręt. Tak jak na czarnym dworze przed skrzyżowaniem na Jana Pawła. Już dotychczas działy sie tam grube akcje cwaniaków wbijających się na bezczela, teraz będą jeszcze myśleli, że mają pierwszeństwo. Blacharze zarobią.

    • 7 2

    • Na Czarnym Dworze ja sie zawsze wbijam z lewego na prawy przed lewoskrętem. (5)

      Przecież znak pokazujący, ze to lewoskręt jest widoczny dopiero z pewnej odleglości, a nie od Hallera. Gdy widzę ten znak, zmieniam pas na prawy, ale wcześniej jadę lewym, bo nie wiem, że tam jest lewoskręt, a lewy pas jest "luźniejszy". Logiczne.

      • 1 3

      • (1)

        Robię dokładnie to samo. Dojeżdżam tam do momentu kiedy zaczyna się lewoskręt i... często stoję i czekam na wpuszczenie na prawy. Lewy jest pusty, a prawy często tak zapchany, że nie da się już wjechać na skrzyżowanie Hallera/Płażyńskiego.

        • 0 0

        • oczywiście i nic w tym złego. Mam na myśli cwaniaków dosłownie taranujących inne auta, wbijając się na chama bez kierunku w dziurę wielkości połowy samochodu.

          • 0 0

      • Nie wiesz? (2)

        Jasne. Autobus miejski tez nie wie, bo za każdym razem tak robi

        • 3 0

        • nie wiem (1)

          Jako kierowca, mam prawo o tym zapomnieć, lecz mam obowiązek patrzeć na znaki i się do nich stosować. Również kierowca autobusu, który jeździ tam kilka razy dziennie. Wg mnie nienormalne jest tam raczej to, że na prawym pasie jest korek kończący się za skrzyżowaniem na Hallera, gdy lewy pas stoi prawie pusty.

          • 2 1

          • jak trafisz na mnie

            to polecę ci po zniżkach. 90% cwaniaków, którzy tak robią, robią to codziennie i codziennie "zapominają", że z lewoskrętu nie pojadą prosto, tym samym blokując i prawy i lewy pas. Tam jazdy na suwak nie ma

            • 0 0

    • Moim zdaniem jest tu pewna niejasność w przepisach w takiej sytuacji. Kończącym się pasem jest na przykład pas przechodzący w buspas w miejscu gdzie ten buspas się zaczyna. Na ulicy Czarny Dwór nie wiadomo jednak gdzie jest dokładnie miejsce kończenia się pasa do jazdy prosto na pas do skrętu w lewo. Nie ma tam takiego miejsca i moim zdaniem obowiązują tam dotychczasowe zasady zmiany pasa ruchu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane