• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizje "elektrykami" będą kończyć się szkodami całkowitymi?

mJ
17 października 2023, godz. 09:15 
Opinie (238)
Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy. Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy.

Bardzo drogim elementem każdego auta elektrycznego jest jego bateria. Istnieje ryzyko, że podczas kolizji drogowej bateria zostanie uszkodzona. To czarny scenariusz, który sprawi, że koszt likwidacji szkody stanie się wręcz nieopłacalny. Dlatego też w przypadku "elektryków" może częściej dochodzić do tzw. szkód całkowitych.



Na polskich drogach samochody elektryczne stanowią wciąż pewną egzotykę, choć aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi zaczyna przybywać. I to dość dynamicznie. Dzięki dopłatom, ale i kuszącym rabatom w salonach, ten trend staje się coraz popularniejszy.

Możemy się zatem spodziewać, że większa liczba "elektryków" na naszych drogach sprawi, że częściej tego typu pojazdy będą brać udział w kolizjach drogowych.

Kosztowna naprawa



Problemem może okazać się zbyt kosztowna naprawa uszkodzonego samochodu elektrycznego. Koszt naprawy może być na tyle wysoki, że ubezpieczyciel stwierdzi szkodę całkowitą.

Szkodę całkowitą ogłasza się, gdy pojazd uległ zniszczeniu, a koszty naprawy przekraczają jego wartość szacowaną na dzień likwidacji szkody. Działa zarówno w obowiązkowym ubezpieczeniu OC, jak i dobrowolnym AC.

Przymrozek sparaliżował Trójmiasto. Dziewięć kolizji w trzy godziny Przymrozek sparaliżował Trójmiasto. Dziewięć kolizji w trzy godziny

Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy. Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy.


Specyfika budowy samochodów elektrycznych może wpływać na koszty likwidacji szkód. Na przykład częściej niż w przypadku samochodów tradycyjnych może dochodzić do tzw. szkody całkowitej - w wywiadzie dla PAP powiedział Łukasz Kulisiewicz, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń.
To zapewne w większości przypadków oznaczać będzie stratę dla właściciela, bo wypłata odszkodowania zostanie oszacowana na podstawie aktualnej wartości pojazdu. Mowa oczywiście o sytuacji, w której szkoda naprawiana jest z OC sprawcy bądź AC właściciela "elektryka".

Ładowanie Ładowanie "elektryków" prawie tak drogie, jak tankowanie "benzyniaków"

Droższe ubezpieczenie



Jak już wspomnieliśmy - przybywa aut elektrycznych na naszych drogach, przez co będziemy odnotowywać coraz więcej kolizji z udziałem pojazdów na prąd. A im więcej takich zdarzeń drogowych - tym większe będą koszty ubezpieczycieli.

Niemal pewne jest, że ceny ubezpieczeń dla aut elektrycznych pójdą w górę. I choć dziś składki polis dla samochodów spalinowych i elektrycznych są na podobnym poziomie, to prawdopodobnie będzie się to zmieniać na niekorzyść właścicieli "elektryków".



Ciekawą sytuację jakiś czas temu opisał portal elektrowoz.pl. Dziennikarze opisali sytuację czytelnika, który w swojej Tesli Model 3 Long Range brał udział w kolizji. Dodajmy, że cena nowego modelu to 240 990 zł.

Auto najpierw na lawecie musiało trafić do serwisu Tesli w Warszawie, w którym naprawy blacharskie wyliczono na 70 tys. zł. Sporo, ale to nie jest najgorsze w całej historii. Okazało się, że auto ma problem z baterią - nie chce się ładować. Tesla wyliczyła koszt wymiany baterii na blisko 110 tys. zł. Całkowity koszt napraw wyniósł zatem 180 tys. zł. Na całe szczęście dla właściciela ostatecznie bateria została wymieniona na gwarancji.

Gdyby jednak szkoda w wysokości 180 tys. zł miałaby zostać zlikwidowana z AC, wszystko wskazuje na to, że ubezpieczyciel ogłosiłby szkodę całkowitą. Auto nie podlegałoby naprawie. Finalnie trafiłoby na licytację albo na złom, a właściciel otrzymałby odszkodowanie opiewające na aktualną wartość pojazdu.

Elektryczne Audi Q8 kontra SQ8. Czy warto dopłacić? Elektryczne Audi Q8 kontra SQ8. Czy warto dopłacić?
mJ

Opinie (238) 5 zablokowanych

  • elektryki to najwiekszy wał w historii świata promowany przez największe firmy motoryzacyjne!!Dla nich to wzrost zysków o (3)

    o milony procent wzrost sprzedarzy bedzie oznaczał o milion % wiecej!!Niebedzie juz kupowanie uzywek tylko wyłącznie nowe!!
    Zakaz dla spalinoówek oznavcza ze jesli chcesz miec auto to co 5 lat musisz kupowac nowe nawet nie zdarzysz kredytu w całości splacic na nie.

    • 20 5

    • Za dużo spalinowej propagandy czytasz (2)

      Wiele elektryków w PL to kilkunastoletnie używki z zachodu, czasem powypadkowe, dokładnie tak samo jak spalinowe. Dlaczego niby miałoby być inaczej?

      • 5 7

      • Gdybys miał dzbanku mózg to bys wiedział ze elektryki przeforsowali producenci aut lobby motoryzacyjne. (1)

        kilkunastoletnie letnie hahaha czy jestes az tak głupi ze ci sie wydaje ze te bajki wyssane z palca traktuje serio?
        Kilkonastoletnie auto to w Polsce sa wyłącznie spalinowe,I niem wielu chetnych na elektryki uzywane bo nie da sie sprwadzic ile taki melex jeszcze da rade przejechać.Moze ci pasc nagle po 4 latach i tylko złomowisko go czeka jednoczesnie jego wydajnosc spada stopniowo!

        • 1 3

        • A wiesz czemu kilkunastoletnie auta w Polsce są wyłącznie spalinowe?

          Bo elektryki nie zaczynają się sypać po 200000km, i nie ma powodu ich wysyłać w cenie złomu na wschód.

          • 1 3

  • (1)

    ludzie w niedziele wybrali. chca samochodow elektrycznych i jednoczesnie chca jezdzic komunikacja miejska. pozdrawiam wszysytkich tych ktorzy glosowali na KO-Lewice-Holownie. zamiast zglebic program tych partii woleliscie wierzyc mediom.

    • 19 11

    • Pokazali dokumenty wystapienia nagrania jak donalds ijego kolesie z po isldpsl przedał i niszczył kraj A POkemony i tak na

      Zagłosowali za likwidacja kopalni za wstrzymaniem budowy elektrowni atomowych i za kupoowaniem drogiego pradu od Niemców i za wiatrakami.Za rozbrojeniem ponownym Polskiej armi !!Za zakazem aut spalinowych w Polsce .!!POkemonom mozesz ukrasc wszystkie pieniadze a oni jeszcze Podziekuja im na wyborach i poprosza o jeszce!!

      • 4 1

  • Niepełna informacja. (9)

    Szkoda całkowita z OC sprawcy jest orzekana na innych zasadach niż w przypadku AC. Stwierdza się ją wtedy, gdy koszt naprawy jest wyższy niż całkowita wartość auta. Inaczej jest przy AC. Wówczas szkodę całkowitą orzekamy, gdy koszt naprawy pojazdu przekracza 70 proc. jego wartości.

    • 112 2

    • Jedno auto elektryczne wysłało po wybuchu 1200 aut na złomowisko ostatnio w Londynie na lotnisku i cały piętrowy garaż (7)

      Jedno zapalone elektryczne auto na statku wysłało cały samochodowiec z ponad 25 tys aut na złom...łącznie z statkiem... Nowy elektryczny Mercedes gaszono go pod Gdańskiem 24H i dopiero zatopienie w kontenerze pomogło. W Redzie spalił się dom bo elektryk ładowany w garażu się zapalił. Tak, elektryki rzadziej się palą ale jak już który się zapali to koszty są olbrzymie. Miesiąc temu zapalił się samochodu spalinowy na obwodnicy i obserwowałem akcje, od czasu przyjechania straży zagaszenie zajęło 5 minut i 20 minut posprzątanie - auto dokumentnie się spaliło.

      • 38 15

      • to nie było auto elektryczne

        j.w.

        • 9 15

      • No fajnie, tylko baterie nie wybuchają, a palą się jak węgiel...

        Ale postraszyć fajnie, tak jak ta słynna akcja w Warszawie, gdzie pożar w hali garażowej spowodował elektryk, którego tam nie było :D

        • 11 12

      • Fajnie, ale to był dizel

        I ładnie zadymił, trzeba przyznać

        • 5 2

      • nieświadomi (3)

        Tych co dali łapkę w górę trolowi nazwę nieświadomymi, ale powinienem nieukami. Nie wierzcie ludzie we wszystko, co tu piszą. Nabywanie wiedzy nie boli, a jeśli coś jest napisane, to nie znaczy, że to prawda. O tym pożarze od początku wiadomo, że to stary diesel był winowajcą. W 90% jak mówią, że to elektryk to nieprawda.

        • 3 8

        • A umiesz czytać (2)

          Jest napisane ze spalinowy spłonął!

          • 3 0

          • spalinowy? (1)

            Przeczytaj jeszcze raz.... "Jedno zapalone elektryczne auto na statku wysłało cały samochodowiec..." To jest o spalinowym? :)

            • 2 2

            • a czytać ze zrozumieniem potrafisz?

              a objąć rozumem, że w jednym poście gość przytoczył kilka przykładów?

              • 1 2

    • 70% jest wartością umowną, i o ile jest stosowana w większości OWU, nie oznacza, że należy ją traktować jako dogmat.

      • 10 0

  • Ciekawe tylko czy będą chcieli je ubezpieczać (2)

    a jeżeli już zechcą to ile zapłaci właściciel. w UK już donoszą o absurdalnych kwotach rzędu 5000 funtów rocznie

    • 11 4

    • w UK stawka zależy od masy czynników, nawet od zamieszkiwanej dzielnicy, nie mówiąc już o wieku i historii ubezpieczeń właściciela. Może być 500GBP a może być 10000GBP.

      • 0 0

    • Nie dość że ubezpieczają to jeszcze za 60-70% ceny spalinowego odpowiednika !

      To żyła złota dla ubezpieczycieli, 4-10 razy mniej wypadków niż spalinowe odpowiedniki.

      • 1 1

  • Zwykłe wyciąganie pieniędzy (3)

    Producenci samochodów tą strunę od dawna naciągali bardzo mocno, oferując tzw. części oryginalne w chorych cenach, np. zderzak za 10000zł, reflektor za 12000zł itp. Właśnie po to że jak taki element ulega uszkodzeniu, to poszkodowany przychodzi do nich, mówi że cena nie gra roli a ubezpieczenie grzecznie płaci za element wart 500zł, np. 10000zł. Bo tyle jest w cenniku.

    Producenci elektryków idą jeszcze dalej. Tesla produkuje swoje monolityczne nadwozie aluminiowe, którego nie wolno naprawiać. Każda stłuczka wymaga wymiany całości na nowe (kilkadziesiąt tysięcy).
    Oczywiście jak ktoś sam sobie uszkodzi nieubezpieczone auto to sobie odda komuś kto to wyklepie.
    Ale oficjalna instrukcja mówi że nie wolno, więc w razie szkody z OC trzeba naprawiać tak jak producent mówi.
    A mówi że zawsze trzeba nowe rzeczy kupić.

    Co do baterii dokładnie to samo - nadmierne przeciążenie dla bezpieczeństwa wymaga wymiany baterii na nową. Kolejne kilkadziesiąt tysięcy.

    Jeśli producenci mają ochotę tak podchodzić do sprawy odpowiedzialności za szkody, to po prostu należy sprawę postawić odwrotnie.
    Każdy właściciel pojazdu powinien mieć obowiązek posiadać AC z którego będą likwidowane szkody, które będą zawierane na dane warunki jakie sobie życzy właściciel (naprawy w ASO, części nowe, części oryginalne) i ze składką kalkulowaną względem tych potencjalnych wydatków.

    Bo obecna sytuacja jest chora i można porównać do tego że nagle każdy w samochodzie zacząłby wozić luzem wazę z dynastii Ming wartą 1milion i każda stłuczka powoduje jej zniszczenie i konieczność wypłaty ogromnego odszkodowania.

    • 14 1

    • Tylnej szyby w nowym Yarisie od Toyoty nie wymienisz bo jest zintegrowana z klapą i koszt 12 tys zł (1)

      • 3 0

      • dokładnie - i takich przypadków jest wiele

        Jak sobie ktoś życzy jeździć mając samochód obudowany właśnie elementami po kilkanaście tysięcy złotych - proszę bardzo, ale niech sam sobie to ubezpiecza.
        Inaczej jest to zwykłe wyłudzenie - i nie ma znaczenia że beneficjentem wyłudzenia nie jest właściciel pojazdu, a autoryzowany importer części i serwis autoryzowany.

        Bo już miałem na myśli porównanie że mógłbym sobie "Kossakami" wytapetować zderzaki i drzwi samochodu czekając aż ktoś mi to drapnie, ale potem się połapałem że zderzaki w moim samochodzie są droższe niż obrazy Kossaka.

        • 2 1

    • Przecież wielu producentów robi z aluminium. Kwestia segmentu danego modelu

      • 0 0

  • Ja to zauważyłem dosyć dawno, ale trolle mnie zakrzyczały (9)

    Dlatego OC dla elektryków powinno być wyższe - bo inaczej OC dla wszystkich pójdzie w górę.

    Nie wiem co za idio ta... (oczywiście Musk), wymyślił zintegrowaną jedną wielką baterię... no ale geszeft musi być opłacalny dla niektórych

    • 57 7

    • Unia jak w przypadku smartphonów (2)

      Powinna wymusić aby baterie nie była integralną częścią elektryków

      • 10 0

      • jak unia coś wymusza

        to na zdrowie nam nigdy nie wychodzi

        • 6 5

      • Jakoś nie widac aby unia wymusiła nie integralność baterii smarfonów

        Nadal są niewymienialne / trudno wymienialne

        • 0 0

    • Vw ma pakiety

      I jak coś padnie to się tylko wymienia wadliwy pakiet.

      • 3 0

    • (1)

      Ale OC nie jest dla Ciebie tylko dla poszkodowanych przez ciebie.
      Podnoszenie OC miałoby sens gdyby się okazało, że kierowcy elektryków powodują więcej wypadków.
      AC powinno być wyższe dla elektryków, nie OC.

      • 5 3

      • geniuszu OC jest wyliczane jako średnia statystyczna dla danego rodzaju samochodu, kierowcy, itd

        przecież nie każdy płaci tyle samo

        Ubezpieczalniom to musi się opłacać, bo nikt do interesu nie będzie dopłacał.

        Jeśli większość bardzo drogich samochodów elektrycznych będą musieli zwracać jako szkodę całkowitą, to podniosą OC dla pozostałych. Albo dla elektryków.

        • 0 4

    • dlaczego wyższe skoro elektryki powodują mniej szkód :) jeżdżą statystycznie wolniej i mają częśćiej więcej systemów (2)

      • 2 3

      • (1)

        Najlepszy przykład to statek Fremantle Highway, który przewoził 3500 aut spalinowych i 500 elektryków. Jaka była szansa, że spłonie on właśnie przez elektryka, które przecież powodują mniej szkód?

        • 3 1

        • Nie znam raportu ze statku znam za to statystyki wypadków a te dla Tesli wkazują 4-10 krotnie mniej wypadków

          Statystycznie 1 wypadek na 4mln kilometrów.

          A co do pożarów , obecnie montowane już coraz częściej akumulatory LFP wyeliminowały problem palności, samozapłonów itd. baterii. Są w każdej tesli w wersji SR i wielu chińczykach. Najgorsze były nie montowane już od 2021 roku akumulatory niklowo aluminiowe , montuje się jeszcze akumulatory niklowo kadmowe ( NCM ) które mają wysoką gęstość energetyczną ale są już dużo bezpieczniejsze od NCA ogólnie problem zapłonów jest marginalny. W UK za to w ciągu ostatnich kilku lat spaliły się 2 wielkie parkingi wielopoziome. Przyczyną okazał się Land Rover i Range Rover z silnikiem diesla w Luton i Liverpoolu chyba.

          • 4 2

  • Mocno naciągane tezy

    panie redaktorze. Obok elektryka to pan nawet nie stał, proszę się nie wypowiadać. Cytuje pan jedynie przypuszczenia.

    • 2 13

  • Świat wg platformy obywatelskiej.

    • 10 9

  • czyli jak bateria lub cos nie domaga to tylko umówic sie na tzw strzał (1)

    • 11 0

    • Dokładnie, najlepiej z drugim elektrykiem o podobnej przypadłości.

      • 2 0

  • Ekologia pełną gębą.

    Ja jeszcze w takim razie potruję moimi dwoma dieslami, które mozna naprawić i dalej jeżdżą, od 18 juz lat.

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane