• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizje "elektrykami" będą kończyć się szkodami całkowitymi?

mJ
17 października 2023, godz. 09:15 
Opinie (238)
Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy. Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy.

Bardzo drogim elementem każdego auta elektrycznego jest jego bateria. Istnieje ryzyko, że podczas kolizji drogowej bateria zostanie uszkodzona. To czarny scenariusz, który sprawi, że koszt likwidacji szkody stanie się wręcz nieopłacalny. Dlatego też w przypadku "elektryków" może częściej dochodzić do tzw. szkód całkowitych.



Na polskich drogach samochody elektryczne stanowią wciąż pewną egzotykę, choć aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi zaczyna przybywać. I to dość dynamicznie. Dzięki dopłatom, ale i kuszącym rabatom w salonach, ten trend staje się coraz popularniejszy.

Możemy się zatem spodziewać, że większa liczba "elektryków" na naszych drogach sprawi, że częściej tego typu pojazdy będą brać udział w kolizjach drogowych.

Kosztowna naprawa



Problemem może okazać się zbyt kosztowna naprawa uszkodzonego samochodu elektrycznego. Koszt naprawy może być na tyle wysoki, że ubezpieczyciel stwierdzi szkodę całkowitą.

Szkodę całkowitą ogłasza się, gdy pojazd uległ zniszczeniu, a koszty naprawy przekraczają jego wartość szacowaną na dzień likwidacji szkody. Działa zarówno w obowiązkowym ubezpieczeniu OC, jak i dobrowolnym AC.

Przymrozek sparaliżował Trójmiasto. Dziewięć kolizji w trzy godziny Przymrozek sparaliżował Trójmiasto. Dziewięć kolizji w trzy godziny

Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy. Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy.


Specyfika budowy samochodów elektrycznych może wpływać na koszty likwidacji szkód. Na przykład częściej niż w przypadku samochodów tradycyjnych może dochodzić do tzw. szkody całkowitej - w wywiadzie dla PAP powiedział Łukasz Kulisiewicz, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń.
To zapewne w większości przypadków oznaczać będzie stratę dla właściciela, bo wypłata odszkodowania zostanie oszacowana na podstawie aktualnej wartości pojazdu. Mowa oczywiście o sytuacji, w której szkoda naprawiana jest z OC sprawcy bądź AC właściciela "elektryka".

Ładowanie Ładowanie "elektryków" prawie tak drogie, jak tankowanie "benzyniaków"

Droższe ubezpieczenie



Jak już wspomnieliśmy - przybywa aut elektrycznych na naszych drogach, przez co będziemy odnotowywać coraz więcej kolizji z udziałem pojazdów na prąd. A im więcej takich zdarzeń drogowych - tym większe będą koszty ubezpieczycieli.

Niemal pewne jest, że ceny ubezpieczeń dla aut elektrycznych pójdą w górę. I choć dziś składki polis dla samochodów spalinowych i elektrycznych są na podobnym poziomie, to prawdopodobnie będzie się to zmieniać na niekorzyść właścicieli "elektryków".



Ciekawą sytuację jakiś czas temu opisał portal elektrowoz.pl. Dziennikarze opisali sytuację czytelnika, który w swojej Tesli Model 3 Long Range brał udział w kolizji. Dodajmy, że cena nowego modelu to 240 990 zł.

Auto najpierw na lawecie musiało trafić do serwisu Tesli w Warszawie, w którym naprawy blacharskie wyliczono na 70 tys. zł. Sporo, ale to nie jest najgorsze w całej historii. Okazało się, że auto ma problem z baterią - nie chce się ładować. Tesla wyliczyła koszt wymiany baterii na blisko 110 tys. zł. Całkowity koszt napraw wyniósł zatem 180 tys. zł. Na całe szczęście dla właściciela ostatecznie bateria została wymieniona na gwarancji.

Gdyby jednak szkoda w wysokości 180 tys. zł miałaby zostać zlikwidowana z AC, wszystko wskazuje na to, że ubezpieczyciel ogłosiłby szkodę całkowitą. Auto nie podlegałoby naprawie. Finalnie trafiłoby na licytację albo na złom, a właściciel otrzymałby odszkodowanie opiewające na aktualną wartość pojazdu.

Elektryczne Audi Q8 kontra SQ8. Czy warto dopłacić? Elektryczne Audi Q8 kontra SQ8. Czy warto dopłacić?
mJ

Opinie (238) 5 zablokowanych

  • raczej tak bo nikt nie potrafi tych zlomow w Polsce naprawiac

    no to stawki w ubezp poleca elektrykom w gore ;)

    • 9 3

  • dla tego nigdy nie kupię elektryka

    a firma ze szwecji zbankrutuje...

    • 8 2

  • Ekologia.... psia mać i będą nas siłą przesadzać na elektryki bo to dla środowiska dobre...

    • 11 2

  • Bzdura

    Szkoda całkowita jest kiedy pojazd ulegnie uszkodzeniu a nie "zniszczeniu"

    • 2 0

  • Scotty Kilmer (2)

    Jest taki amerykański mechanik Scotty Kilmer, który ma ciekawe nagrania na youtube i między innymi o tym jeden z filmików opowiadał. Zwrócił on nie tylko uwagę na koszt baterii, ale również na to, że Tesla zupełnie inaczej montuje blachy samochodów. Wykorzystują coś co nazywają "mega press" czyli taką wielką prasę hydrauliczną, która w ciągu kilku minut jest w stanie wytłoczyć cała karoserię samochodu. Jest to proces dużo tańszy niż dotychczasowa metoda spawania ze sobą poszczególnych elementów. Minus oczywiście taki, że takie auto jest dużo, dużo trudniejsze w naprawie blacharskiej, a co za tym idzie dużo częściej właśnie powstają szkody całkowite, co powoduje olbrzymi wzrost kosztów ubeczenia. Wszystko wskazuje więc na to, że coraz więcej nowych samochodów to będą "jednorazówki", których naprawa będzie bardzo droga, często nieopłacalna.

    • 14 1

    • No to sobie kup europejskiego elektryka. W czym problem?

      • 1 0

    • bo

      To taki apple wśród samochodów. Jeśli unia nie narzuci czegoś to będzie taki badziew jeździł. Gorzej bo auto po wypadku trafi pewnie do jakiegoś janusza który to naprostuje i pospawa, a potem w razie wypadku strach pomyśleć co będzie. Albo takie baterie powypadkowe będą na allegro i będą stać w garażach potem...

      • 0 0

  • Nie jest prawdą, że "Finalnie trafiłoby na licytację albo na złom, a właściciel otrzymałby odszkodowanie opiewające na aktualną

    Właściciel otrzymałby odszkodowanie równe utraconej wartości pojazdu. Tzn. różnicę między samochodem nierozbitym, a rozbitym. Problemem jest to że zostajesz z wrakiem, którego nie sprzedasz za tyle za ile wycenił ubezpieczyciel.

    • 6 2

  • No i super, po ewentualnej stłuczce kupuje nowy samochód i nie jeżdżę klepanym samochodem. Super.

    • 2 6

  • Jako właściciel Tesli o wartości 170 tys dostałem całkę 35 tys od ubezpieczalni (3)

    wrak sprzedałem za 25 pln bo nikt go nie chciał kupić, i jestem do tyłu 110 tys pln. Brawo ekologia ! teraz jeżdżę zwykłym dieslem i niczym się nie martwię

    • 15 4

    • Były smoki w tej opowieści ?

      • 2 3

    • Przy sprzedaży wraku nieraz pojawiają się jednak problemy. Wystawiasz go po cenie oszacowanej przez ubezpieczyciela, a chętnych nie ma. Może to wynikać z faktu, że wartość ustalona przez TU jest zawyżona. W takiej sytuacji możesz sprzedać wrak po niższej cenie i żądać, by ubezpieczyciel wypłacił Ci różnicę między dokonaną przez niego wyceną a rzeczywistą wartością sprzedaży.

      • 4 0

    • Co za bzdury hehehe

      • 1 1

  • O to chodzi. Producent chce sprzedawac duzo aut

    • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Trzeba pójść drogą brytyjską. OC/AC na poziomie 20 000 i nastąpi weryfikacja. (5)

    Kogo będzie stać, będzie elektrykiem jeździł.

    • 124 21

    • w Polsce akurat ubezpieczalnie się biją cenowo o ubezpieczanie elektryków. Ceny pakietów są tańsze (2)

      niż w spalinowych odpowiednikach cenowych i to sporo tańsze. Teraz za nową Teslę 3 mam coś koło 3000-3500zł ac oc nw assistance

      • 19 0

      • (1)

        Za Clio mam 4 stówki, a za 3500 to mam następne :D

        • 23 1

        • Za 4 stówki to masz samo OC w najgorszej firmie. Zapytaj o ofertę na OC, AC (opcja warsztat na oryginalnych częściach, bez udziału i amortyzacji części), NNW, assistance i wtedy napisz ile ci wyliczyli - o ile ubezpieczą twoje 20-letnie Clio.

          • 1 0

    • A kto nie będzie jeździł furmanka

      Taki postęp ze ludzie coraz biedniejsi

      • 3 1

    • Zależy, czy zgodzimy się na kasę z KPO i jaki będzie podatek?

      https://moto.trojmiasto.pl/Bedzie-nowy-podatek-dla-wlascicieli-aut-n182503.html

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

W skład Grupy Zdunek wchodzą marki:

 

Najczęściej czytane