• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizje "elektrykami" będą kończyć się szkodami całkowitymi?

mJ
17 października 2023, godz. 09:15 
Opinie (238)
Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy. Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy.

Bardzo drogim elementem każdego auta elektrycznego jest jego bateria. Istnieje ryzyko, że podczas kolizji drogowej bateria zostanie uszkodzona. To czarny scenariusz, który sprawi, że koszt likwidacji szkody stanie się wręcz nieopłacalny. Dlatego też w przypadku "elektryków" może częściej dochodzić do tzw. szkód całkowitych.



Na polskich drogach samochody elektryczne stanowią wciąż pewną egzotykę, choć aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi zaczyna przybywać. I to dość dynamicznie. Dzięki dopłatom, ale i kuszącym rabatom w salonach, ten trend staje się coraz popularniejszy.

Możemy się zatem spodziewać, że większa liczba "elektryków" na naszych drogach sprawi, że częściej tego typu pojazdy będą brać udział w kolizjach drogowych.

Kosztowna naprawa



Problemem może okazać się zbyt kosztowna naprawa uszkodzonego samochodu elektrycznego. Koszt naprawy może być na tyle wysoki, że ubezpieczyciel stwierdzi szkodę całkowitą.

Szkodę całkowitą ogłasza się, gdy pojazd uległ zniszczeniu, a koszty naprawy przekraczają jego wartość szacowaną na dzień likwidacji szkody. Działa zarówno w obowiązkowym ubezpieczeniu OC, jak i dobrowolnym AC.

Przymrozek sparaliżował Trójmiasto. Dziewięć kolizji w trzy godziny Przymrozek sparaliżował Trójmiasto. Dziewięć kolizji w trzy godziny

Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy. Udział auta elektrycznego w kolizji może wygenerować bardzo wysokie, wręcz nieopłacalne koszty naprawy.


Specyfika budowy samochodów elektrycznych może wpływać na koszty likwidacji szkód. Na przykład częściej niż w przypadku samochodów tradycyjnych może dochodzić do tzw. szkody całkowitej - w wywiadzie dla PAP powiedział Łukasz Kulisiewicz, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń.
To zapewne w większości przypadków oznaczać będzie stratę dla właściciela, bo wypłata odszkodowania zostanie oszacowana na podstawie aktualnej wartości pojazdu. Mowa oczywiście o sytuacji, w której szkoda naprawiana jest z OC sprawcy bądź AC właściciela "elektryka".

Ładowanie Ładowanie "elektryków" prawie tak drogie, jak tankowanie "benzyniaków"

Droższe ubezpieczenie



Jak już wspomnieliśmy - przybywa aut elektrycznych na naszych drogach, przez co będziemy odnotowywać coraz więcej kolizji z udziałem pojazdów na prąd. A im więcej takich zdarzeń drogowych - tym większe będą koszty ubezpieczycieli.

Niemal pewne jest, że ceny ubezpieczeń dla aut elektrycznych pójdą w górę. I choć dziś składki polis dla samochodów spalinowych i elektrycznych są na podobnym poziomie, to prawdopodobnie będzie się to zmieniać na niekorzyść właścicieli "elektryków".



Ciekawą sytuację jakiś czas temu opisał portal elektrowoz.pl. Dziennikarze opisali sytuację czytelnika, który w swojej Tesli Model 3 Long Range brał udział w kolizji. Dodajmy, że cena nowego modelu to 240 990 zł.

Auto najpierw na lawecie musiało trafić do serwisu Tesli w Warszawie, w którym naprawy blacharskie wyliczono na 70 tys. zł. Sporo, ale to nie jest najgorsze w całej historii. Okazało się, że auto ma problem z baterią - nie chce się ładować. Tesla wyliczyła koszt wymiany baterii na blisko 110 tys. zł. Całkowity koszt napraw wyniósł zatem 180 tys. zł. Na całe szczęście dla właściciela ostatecznie bateria została wymieniona na gwarancji.

Gdyby jednak szkoda w wysokości 180 tys. zł miałaby zostać zlikwidowana z AC, wszystko wskazuje na to, że ubezpieczyciel ogłosiłby szkodę całkowitą. Auto nie podlegałoby naprawie. Finalnie trafiłoby na licytację albo na złom, a właściciel otrzymałby odszkodowanie opiewające na aktualną wartość pojazdu.

Elektryczne Audi Q8 kontra SQ8. Czy warto dopłacić? Elektryczne Audi Q8 kontra SQ8. Czy warto dopłacić?
mJ

Opinie (238) 5 zablokowanych

  • Elektryki niebezpieczne dla życia!

    • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    I to jest ta ekologia (16)

    Od razu powiem, że nie mam nic przeciwko prawdziwej ekologii, wręcz uważam, że dla dobra naszych dzieci i wnuków musimy dbać o naszą planetę, ale działania pseudoekologiczne tylko temu szkodzą.

    • 251 8

    • To jest ten kwik Big Oil, któremu zapaliło się pod tyłkiem. (11)

      A jeszcze jak na złośc wodór robiony z ropy się nie chce przyjąć...

      Zostaje straszyć ludzi wymyślonymi historyjkami.
      Zainteresowanym, polecam sprawdzić, gdzie w "prawdziwych" elektrykach jest bateria.
      Problem z artykułu może dotyczyć tylko przeróbek ze spalinówek, które mają baterie pod maską.

      • 4 43

      • wiatraki (7)

        Walka z wiatrakami. Ludzie będą mówili źle o elektrykach do czasu, jak nie zostaną do nich zmuszeni. Wtedy stwierdzą, że byli uprzedzeni bez powodu. Słabo też jak artykuł o elektrykach przygotowuje ktoś, kto nawet nim pewnie nie jechał i pod maskę, czy pod auto elektryczne nigdy nie zaglądał. Wiedziałby, że stłuczki krzywdy baterii nie zrobią, a tylko może to zrobić konkretny dzwon. Pisząc to, co piszesz nic nie zmienisz w ludzkich głowach. Niech nadal myślą, że to zło, więcej miejsca na ładowarkach będzie :)

        • 6 34

        • obecne samochody na prąd (6)

          nadają się tylko dla miastowych, co to wożą tyłek do roboty, sklepu, czy dziecko do szkoły (czy od tego nie jest tramwaj?) i może jeden dłuższy wypad w zapiątek.
          Ja mieszkam za miastem i dojeżdżam do roborty 174 kilometry dokładnie. Dla mnie elektryczny samochód jest bezużyteczny. Jeśli chce się zwiększyć używanie samochodów na prąd, to zamiast przymuszać trzeba właśnie wycofać dopłaty i inne udogodnienia, tak, aby konkurencja zmusiła wytwórców do poprawy rozwiązań i obniżenia cen.

          • 16 2

          • ilu (3)

            Ilu jest takich jak ty, co jeździ tyle km do roboty? Nie naginaj potrzeb świata do swojej "skromnej" osoby :)

            • 3 14

            • Wielu. (2)

              U mnie w rodzinie: żona 120 kilometrów dziennie, syn ok 90 dziennie i ja ok 160 do 200

              • 2 2

              • Nadal są elektryki, które przejada taki dystans x2 i jeszcze im zostanie

                • 1 0

              • Kosmos. Chyba po prostu mieszkacie w złym miejscu

                • 1 0

          • Jest sporo elektryków, które maja realny zasięg grubo powyżej 400km (1)

            Wiec nie rozumiem problemu?

            • 1 0

            • tłumaczę

              jeżdżę samochodem na ropę i tankuję co dwa dni do pełna. Zajmuje mi to pięć minut na stacji, odjeżdżam i zwalniam miejsce.
              Mieszkam w bloku, w którym są cztery stanowiska ładowania. Autem na prąd, które może przejechać 400km, musiałbym codziennnie zajmować stanowisko na całą noc, z którego nie mogliby korzystać sąsiedzi.
              A i owszem, martwię się własnymi potrzebami, jestem wolnym człowiekiem.
              Nie mam nic przeciwko samochodom na prąd, ale ustawowe preferencje które są im przydzielone powodują spowolnienie ich rozwoju.

              • 1 0

      • XXX (1)

        Nie ważne gdzie sa, to jest masa i podczas kolizji, może doprowadzić do uszkodzeń pojedynczych ogniw, bądź ich łączeń a potem już tylko z górki;)

        • 18 3

        • dzwon

          dzwona to tak, ale kolizji to chyba nie

          • 2 3

      • Doucz sie

        O sprawnosci enetgetycznej,elektrowniach, sieciach przesylowych. Potem zdaj egzaminyc a zapewne odechce ci sie pisac brednie

        • 0 1

    • Ekologią wycieraja sobie gebe koncerny - potrzebuja jej jedynie do wyciagania wiekszej kasy.

      • 16 2

    • w pewnym sensie to jest ekologia (1)

      za 20-30 lat gdy rdza schrupie auta spalinowe a elektryki bede w cenie apartamentu w sopocie bedzie ekologicznie, bo ilosc aut zmniejszy sie 5x

      • 6 2

      • Wreszcie ulice beda puste dla bogaczy w spalinowych Ferrari (i podobnych), ktore jakims cudem sa ekologiczne i nie podlegaja europejskiej ustawie.

        • 8 0

    • Pomysł na bizness

      Pierwszy zakład, który będzie profesjonalnie naprawiał elektryki po niskich cenach będzie niczym Tesla.

      • 0 1

  • same kłamstwa w tym wyliczeniu

    TU wyceniło by samochód po swoich cennikach, na 70% jego rzeczywistej wartości.
    Wypłaciło by 80% swoich wyliczeń, powiedzieli by że pozostałą kwotę można uzyskać ze sprzedaży tego, co z samochodu pozostało. Na złomie dostaniesz może 30gr/kg wagi samochodu, więc jeśli waży tonę, to masz całe 3000zł. Ewentualnie samodzielnie męcz się i zastanawiaj, gdzie i jak sprzedać na części to co ci z pojazdu zostało.

    Powodzenia w sądach.

    • 4 2

  • Znów sensacyjne informacje i straszenie, tak jak było z tymi pożarami.

    • 3 3

  • Teraz kibicujecie podwyżce ubezpieczeń dla elektryków

    A później się okaże, że spalinówek już nie produkują, stare spalinowce mają chore ceny, a na elektryka was nie stać. Skuterkiem, albo rowerem będziecie śmigać jak azjaci.

    • 7 0

  • (1)

    ile trzeba spalić węgla w elektrowni by naładować "czystego" elektryka ?

    • 7 2

    • B. dużo tylko nieco dalej od domu. Aby naładować trujesz innych ludzi mieszkających np. na Śląsku.

      • 1 1

  • Elektryki sa dla bogatych

    Takze swoj na swojego trafil hehe benzyna i diesel minimum do 2065roku

    • 3 1

  • Auta elektyczne to pseudoekologia

    • 3 2

  • Szkoda calkowita

    W przypadku AC jest zdefiniowana w OWU, każde TU definiuje jej warunki trochę inaczej i zwykle w oparciu o około 70% kosztow odtworzenia po cenach z ASO. A w OC ustawa (która jako jedyna reguluje kwestie obowiązkowych ubezpieczen) określą jedynie, że szkoda ma być zlikwidowana. Uprasza się więc mJ o nierozpowszechnianie bzdur, tylko poznanie tematu, o którym się pisze, bo szanuję ten portal i strasznie mi przykro, gdy takie teksty zaniżają jego poziom.

    • 1 1

  • Pis obiecał tanie elektryki a donald teraz zabroni jazdy spalinowcami bedziemy mieli jak w raju :)

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane