• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 17 września kolejne zmiany w taryfikatorze. Niektórzy zapłacą podwójnie

mJ
24 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Mandat z fotoradaru możesz dostać mailem
Najważniejsza zmiana, która wejdzie w życie 17 września, dotyczy recydywistów. Najważniejsza zmiana, która wejdzie w życie 17 września, dotyczy recydywistów.

W poniedziałek informowaliśmy o zmianach w przepisach dotyczących braku możliwości redukcji punktów karnych w PORD, które wejdą w życie 17 września. Od tego samego dnia obowiązywać będzie szereg innych zmian dla kierowców. Kluczowe z nich to: podwójna stawka mandatu dla recydywistów i możliwość otrzymania jednorazowo aż 15 punktów w przypadku 21 wykroczeń.




Ile kosztował cię twój najdroższy mandat drogowy w życiu?

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje nowy, bardziej surowy taryfikator mandatów dla kierowców. Według rządzących wyższe mandaty mają być batem na piratów drogowych, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Dla przykładu przekroczenie dozwolonej prędkości o 31-40 km/h skutkuje mandatem w wysokości 800 zł, natomiast kierowca, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu lub wchodzącym na to przejście musi się liczyć z uszczupleniem portfela o 1,5 tys. zł. Za całokształt przewinień policja może nałożyć na kierowcę łącznie aż 5 tys. zł kary, a wcześniej było to jedynie 500 zł.

Okazuje się, że to nie koniec zmian - od 17 września zmotoryzowanych czekają kolejne nowości. To tzw. drugi etap zmian. Co się zmieni?

Recydywa w mandatach. Jak jest w przypadku ponownego przekroczenia prędkości? Recydywa w mandatach. Jak jest w przypadku ponownego przekroczenia prędkości?

Taryfikator mandatów 2022 - recydywa oznacza podwójną karę



Opublikowano listę najbardziej niebezpiecznych wykroczeń, za które recydywiści zapłacą podwójnie. Stanie się tak w momencie, gdy kierowca po pierwszym złamaniu przepisów powtórzy swój wybryk w ciągu kolejnych dwóch lat. Wówczas grzywna będzie liczona razy dwa (liczba punktów karnych nie zostanie podwojona). Najwyższa kara wynieść może zatem 5 tys. zł za przekroczenie dozwolonej prędkości o 71 km/h i więcej.

17 września art. 38 Kodeksu wykroczeń zostanie wzbogacony o paragraf dotyczący recydywistów. Ustawa brzmi następująco:

Kierującemu pojazdem mechanicznym ukaranemu za wykroczenie określone w art. 86 § 1a i 2, art. 86b § 1, art. 87 § 1, art. 92 § 2, art. 92a § 2, art. 92b, art. 94 § 1 albo art. 97a, który w ciągu dwóch lat od ostatniego prawomocnego ukarania popełnia to samo wykroczenie, wymierza się karę grzywny w wysokości nie niższej niż dwukrotność dolnej granicy ustawowego zagrożenia.

Dolna granica to oczywiście aktualnie obowiązująca stawka za wykroczenie. Dla porównania, za wspomniane wyżej w artykule wykroczenia recydywiści zapłacą odpowiednio - 1,6 tys. zł (przekroczenie prędkości o 31-40 km/h) i 3 tys. zł (nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu).

Taryfikator mandatów na 2022 r. ma luki



Jeśli w ciągu dwóch lat od popełnienia niebezpiecznego wykroczenia powtórzysz swój wybryk, zapłacisz podwójnie. Jeśli w ciągu dwóch lat od popełnienia niebezpiecznego wykroczenia powtórzysz swój wybryk, zapłacisz podwójnie.
Taryfikator mandatów - lista najniebezpieczniejszych wykroczeń składa się z ponad 20 przewinień, poniżej publikujemy kilka z nich:

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu lub wchodzącemu na nie - 1,5 tys. zł / recydywa - 3 tys. zł
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim - 1,5 tys. zł / recydywa 3 tys. zł
  • złamanie zakazu wyprzedzania - 1 tys. zł / recydywa - 2 tys. zł
  • wjechanie na przejazd kolejowy po opuszczeniu zapór lub zapaleniu czerwonego światła - 2 tys. zł / recydywa - 4 tys. zł
  • omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu - 1,5 tys. zł / recydywa - 3 tys. zł
  • prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po spożyciu alkoholu lub innego, podobnie działającego środka - 2,5 tys. zł / recydywa - 5 tys. zł

Podwójne stawki w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości obowiązują od pułapu 31 km/h.

Nowy taryfikator mandatów - tabela



Od 17 września zmienią z liczby punktów karny za przekroczenie dozwolonej prędkości. Od 17 września zmienią z liczby punktów karny za przekroczenie dozwolonej prędkości.

Jak dostać pouczenie zamiast mandatu?



Punkty karne za prędkość 2022 - 15 punktów za jedno wykroczenie



Po zmianach za niektóre wykroczenia policja będzie mogła nałożyć na kierowcę za jedno wykroczenie nie jak dotychczas 10 punktów karnych, a nawet 15. Wykroczeń "za 15 oczek" będzie w sumie 21:
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o powyżej 70 km/h
  • omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu
  • wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu
  • niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia
  • niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu
  • niestosowanie się do znaku B-25 lub B-26 zakaz wyprzedzania
  • nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku
  • niezastosowanie się do sygnałów świetlnych
  • kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu
  • kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego
  • sprowadzenie katastrofy w ruchu, sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu, spowodowanie wypadku w ruchu
  • niezastosowanie się do sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym
  • niezastosowanie się sygnałów i poleceń dawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego
  • używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim;
  • naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone;
  • naruszenie wjeżdżania na przejeździe kolejowym za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały;
  • naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • jazda autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym niż wynikający z ustawy lub znaków drogowych;
  • przewożenie więcej niż dwojga dzieci w pojeździe w sposób niezgodny z przepisami;
  • przewóz osób pojazdem nieprzeznaczonym lub nieprzystosowanym do tego celu, bądź w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo wynikających z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu niepodlegającego rejestracji, jeżeli liczba osób przewożonych w niewłaściwy sposób wynosi 10 osób lub więcej

W artykule dotyczącym zniesienia możliwości odbycia szkolenia w celu pomniejszenia liczby punktów karnych na koncie wspomnieliśmy także o innej istotnej zmianie. Otóż punkty karne będą kasowane nie po roku od ich otrzymania, a dopiero po dwóch latach.

Ubezpieczalnie uzyskały dostęp do punktów karnych kierowców

13:29 24 SIERPNIA 22

Zgodnie z nowym taryfikatorem (34 opinie)

O którym dzisiaj jest artykuł, tu pewnie się uzbiera na ile, jak myślicie?
O którym dzisiaj jest artykuł, tu pewnie się uzbiera na ile, jak myślicie?
mJ

Opinie (287) 3 zablokowane

  • Jeszcze tylko wprowadzić mechanizm waloryzacji na podstawie np. pensji minimalnej oraz progresję dla bogatych. (10)

    I wtedy temat można będzie uznać za zamknięty na zawsze.
    Inaczej kilka lat inflacji sprawi, że znowu dziki wschód wróci na ulice.

    • 31 53

    • Wyborca razemkow xD tak wasze pomysły są zawsze super tak jak ten na walkę z inflacja czyli więcej socjalu xD

      • 17 5

    • Bo pieszego bardziej zabije więcej zarabiający niż patol na socjalu ;)

      Heh, socjalizm zawsze dzielnie walczy z problemami nieznanymi w innych modelach gospodarczych

      • 11 4

    • hahaha (4)

      waloryzacja dla bogatych czyli pan/pani socjal dostanie 500zl mandatu a bogaty bo całe zycie prowadzi firmy zapiep**a i ogólnie jest kumaty i ogarniety do zarabiania ma zaplacic 10 000zł ?? super tok myślenia :))))

      • 13 3

      • Zabawne jest to dziwne założenie że każdy będzie płacił mandaty. (3)

        Tymczasem chodzi o to by ani biedny ani bogaty nie popełniali wykroczeń a nie aby płacili mandaty.
        Niepojęte, co nie?

        • 7 7

        • Problem jest taki (1)

          Że wykroczenia zakazy i nakazy określili ludzie o znikomym intelekcie bo wybrani przez lud który inteligencja nie grzeszy.
          Dlatego dla niektórych są one po prostu absurdalne.

          • 5 5

          • Te przepisy tworzą specjaliści, wybrańcy tylko podnoszą łapkę i wciskają przycisk.

            • 3 5

        • od tego masz punkty

          2 grube przewinienia w ciągu 2 lat i prawo jazdy papa. Biedny i bogaty tak samo.

          • 1 0

    • Polowac na policje

      Polowac na policje. Wszystkie dzialanie niezgodne z prawem jakich dopusci sie policja naglasniac w srodkach przekazu

      • 4 2

    • A ja bym wprowadził (1)

      Mandat od głupoty. Ciekawe czy wtedy byś tak ochoczo za nim głosował.

      • 2 0

      • Tu lepiej takich propozycjinie zgłaszaj.

        • 0 0

  • Sądząc po "lajkach" na tym forum piratów drogowych mamy zatrzęsienie (3)

    Już się cieszę na te nowe lepsze mandaty!

    • 18 41

    • (2)

      Wszyscy tak mówią. Do czasu otrzymania mandaciku.

      • 21 10

      • (1)

        Nie wszyscy mają samochody

        • 3 1

        • i oni się najwięcej mądrzą

          • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    Problem nie jest w restrykcyjnym prawie, tylko w infrastrukturze, która jest zmieniana na szkodę kierowców (5)

    Najwięcej wypadków zdarza się w miejscu, gdzie krzyżują się ciągi komunikacyjne samochodów i innych samochodów lub pieszych.
    Minimalizacja liczby takich miejsc (czyli rozwój dróg w kierunku skrzyżowań bezkolizyjnych i wrzucania samochodów pod przejścia dla pieszych, jak np. tunel pod Placem Zdrojowym) prowadzi do zmniejszenia liczby kolizji przy zachowaniu takiej samej prędkości dopuszczalnej.
    Jest to znacznie lepsze rozwiązanie niż kolejne ograniczanie prędkości i wymuszanie jej przestrzegania coraz wyższymi mandatami.

    • 62 26

    • (1)

      Zakazać przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, a będzie cudnie jak w Moskwie!

      • 10 21

      • Kto mówi o zakazywaniu? Mamy dobrze działający przejazd pod Placem Zdrojowym, i dziwi mnie, że nie robimy więcej takich przejazdów. Piesi spokojnie idą sobie górą, nie muszą nigdzie schodzić, a jednocześnie samochody nie muszą się zatrzymywać i mają przejazd bezkolizyjny.

        • 15 1

    • Stawiasz tezę, która była stawiana na początku XX wieku i jeszcze w tamtym wieku empirycznie obalona (1)

      Separacja potoków ruchu stwarza złudne poczucie bezpieczeństwa, w konsekwencji liczba kolizji... wzrasta. Bo te potoki i tak się kiedyś skrzyżują, choćbyś próbował budować estakady wszędzie. Liczba wypadków śmiertelnych per 100000 mieszkańców w kraju o najwyższej separacji ruchu (tj. USA) jest wielokrotnie wyższa niż dowolnym kraju Zachodniej Europy. Jest nawet wyższa (12,4) niż w Polsce (7,7), a my stanowimy z Rumunią ścisły ogon UE. Zrób prosty eksperyment i prześledź liczbę doniesień o kolizjach między pojazdem i rowerem, gdy rower poruszał się pasem rowerowym (i był z daleka widoczny) i wydzielonym DDR z przejazdem rowerowym.

      • 7 12

      • Otóż to. Podstawa bezpieczeństwa - to widzieć i być widzianym.

        • 0 0

    • Wybacz ale jazda kierowcy z prędkością 80 km /h na 50 ma niewiele wspólnego z infrastrukturą , to zwyczajne lekceważenie podstawowych zasad. Skoro na jezdni kierujący pojazdem spotyka się z pieszym który nie ma żadnych szans w konfrontacji z samochodem to prawo powinno stać na straży słabszego . Infrastruktura to jedno a zachowania kierowców to drugie . Musimy w końcu nauczyć się żyć w świecie wzajemnego poszanowania się . Te wzajemne oskarżenia i pretensje są o tyle niezrozumiałe że za chwilę kierowca staje się pieszym a pieszy kierującym a zachowujemy się tak jakby to właśnie fakt w którym miejscu jesteśmy w danej chwili zmieniał nasze postrzeganie ,tak , przepisów i zasad w ruchu drogowym . Jest ciasno, duży ruch tym bardziej trzeba stosować się do przepisów

      • 0 0

  • tylko janosik, odpalam i moge jechac 90 albo 95 i nie ma mandatu (1)

    • 21 8

    • jak poza terenem zabudowanym to raczej niewielkie osiągnięcie...

      A jak w zabudowanym, to gratulacje niewysokiego ilorazu inteligencji i moralności kapo

      • 12 16

  • Mam nadzieję, ze pieniądze z mandatów pójdą na progi zwalniające

    Przydało by się spowolnić ruch jeszcze na wielu ulicach.

    • 11 35

  • ja bym jeszcze dopisał 5000 zł mandatu za jazdę na zderzaku (4)

    • 18 7

    • (2)

      oraz za jazdę cały czas luźniejszym pasem by później przed samym skrzyżowaniem nagle się wepchnąć w inny (że niby suwak, a to zwykła chamówa, bo się w korku nie chce stać! )

      • 6 18

      • (1)

        To akurat jest prawidłowa praktyka.

        • 9 3

        • ta.. zwłaszcza gdy np. jadąc pasem do skrętu w prawo, "nagle" zmieniasz pas na środkowy

          • 1 1

    • Na fotelu się jeździ

      • 1 1

  • kiedy zajmą się świętymi krowami rowerzystami? (2)

    którzy raz są pieszymi, raz rowerami, raz samochodami - zależy komu świeci zielone.
    A kiedy ja zatrzymuję się samochodem przed przejściem ustąpić pierwszeństwa taki burak wyskakuje mi z prawej i pędzi wprost na pieszych - ich nakazy i zakazy oczywiście nie obowiązują...

    • 32 9

    • niestety rowerzyści są bezkarni

      • 11 7

    • Rowerzyści jeżdżą równie źle jak kierowcy

      Co nie jest dziwne bo większość z nich bywa także kierowcami. Z tym, że rowerami nie przejeżdżają pieszych z skutkiem śmiertelnym (a przynajmniej bardzo rzadko), natomiast samochodami tak.

      • 7 15

  • Najlepiej niech zabija tych kierowcow (3)

    Beda mieli spokoj. Wszyscy sie uwzieli na tych kierowcow. Tak kazdy chce popelniac wykroczenia o niczym innym nie marzy. A za jakis czas nie bedzie mial kto autobusow ciezarowek dostawczakow taxowek itp prowadzic . I bedziecie czekac na taxi 6 godz abo chleba nie dowioza itp Jeszcze niech wprowadza ograniczenia wszedzie do 30 km . Ludzie sami sobie petle na szyje zakladacie.

    • 34 14

    • Nie ma obowiązku bycia kierowcą (2)

      A już szczególnie nie ma obowiązku łamania przepisów drogowych.

      • 9 23

      • Ekolodzy chca zbawiac swiat tylko ciekawe (1)

        dlaczego za pieniadze putina

        • 16 4

        • Co wspólnego z ekologią ma piractwo drogowe?

          • 0 9

  • W rocznicę sowieckiej agresji 1939. (1)

    Znamienne. Teraz nasze własne państwo zaczyna obracać się przeciwko nam?

    • 43 10

    • Ha, ha

      Stronę wcześniej przewidziałem ten (bezsensowny) argument. Teraz spróbuje wymyślić dla odmiany jakiś z sensem.

      • 8 14

  • Wlepiać (1)

    mandaty ile się da rowerzystom rozpędzającym pieszych na chodnikach przeznaczonych wyłącznie(!!!) do chodzenia.

    • 27 7

    • Słusznie

      Ale wtedy Ci powiedzą, że jest tragedia bo już ani samochodem ani rowerem nie pozwalają jeździć jak pirat drogowy.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego dealera należy sopocki salon Porsche?

 

Najczęściej czytane