• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przed zimą warto skontrolować opony

mJ
16 listopada 2023, godz. 06:00 
Opinie (39)
Warto dbać o ogumienie przez cały rok, jednak zima to najbardziej wymagający okres dla kierowców. Tym bardziej istotne jest, aby opony były należycie przygotowane. Warto dbać o ogumienie przez cały rok, jednak zima to najbardziej wymagający okres dla kierowców. Tym bardziej istotne jest, aby opony były należycie przygotowane.

Kontrolować ciśnienie w oponach należy przez cały rok, to podstawa naszego bezpieczeństwa. Ubytek zaledwie 0,5 bara wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry, a przy okazji obniża żywotność opony aż trzykrotnie. Do tego dochodzą... większy hałas, zużycie paliwa i koszty eksploatacji. Warto przed zimą skontrolować stan ogumienia.



Z jakich opon korzystasz zimą?

Jak informuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego - aż 36 proc. wypadków spowodowanych jest stanem technicznym pojazdu, z czego 40-50 proc. ma związek ze stanem opon.

Na co dzień dbamy o stan silnika, oświetlenia czy filtrów pojazdu. Za często zapominamy natomiast o oponach, a przecież to jest jedyne połączenie pojazdu z nawierzchnią. Częstym widokiem w korkach czy na parkingach sklepowych są samochody ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. To realne niebezpieczeństwo nie tylko szybszego zużycia czy zniszczenia opony lub felgi, ale też gwarancja wydłużenia drogi hamowania - wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Kiedy opony nadają się na śmietnik? Kiedy opony nadają się na śmietnik?

Niezwykle istotne jest systematyczne kontrolowanie ciśnienia w oponch. Spora część aut ma niepoprawnie napompowane ogumienie - z reguły ciśnienie jest zbyt niskie, a to z kolei przekłada się na żywotność opony, dłuższą drogę hamowania, większy hałas czy większe zużycie paliwa.

Zaznaczmy, że nie tylko zbyt niskie ciśnienie może narobić problemów kierowcy. Drogę hamowania wydłużają także przepompowane opony. Powód? Gdy ciśnienie jest zbyt duże, opona nie przylega całą szerokością bieżnika, a jedynie jego wybrzuszeniem na środku. Co więcej, opona napompowana "na kamień" powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia - gumowych tulei wahacza czy końcówek drążka.

Pamiętajmy, że nawet najlepsze i najdroższe opony w samochodach klasy premium łatwo się zniszczą, gdy właściciel nie będzie stosownie o nie dbał i prawidłowo ich eksploatował.

Droga hamowania w warunkach zimowych dla różnego rodzaju opon. Droga hamowania w warunkach zimowych dla różnego rodzaju opon.
Przedstawiciele PZPO przypominają o "zasadzie 3xP", czyli: porządne opony, profesjonalny serwis, prawidłowe ciśnienie.

Jak ważna jest jakość w przypadku opon zimowych, sprawdziliśmy podczas testu na śniegu na torze Moto Park w Krakowie w styczniu tego roku. Testowaliśmy z użyciem specjalistycznego sprzętu pomiarowego opony zimowe klasy premium, opony zimowe budżetowe niskokosztowe, opony całoroczne premium i opony letnie premium. Nawet nas wyniki zadziwiły - choć prędkość testu to tylko 50 km/h. Wyniki mówią za siebie - opony niskokosztowe są dwa razy tańsze, ale zatrzymują samochód prawie dwa razy dalej. To jest przepaść i zaprzeczenie zasad bezpiecznej jazdy - dodaje.


Dbanie o ogumienie to także porządny serwis. Brak wiedzy i umiejętności, zbyt szybka obsługa kół czy nieserwisowane montażownice i wyważarki, doprowadzają opony i felgi do uszkodzeń.

"Zasada 3P" to klucz do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Optymalne ciśnienie to gwarant krótszej drogi hamowania oraz trwałości ogumienia. Zaniedbanie któregoś z punktów to ryzyko zarówno dla naszego budżetu, jak i zdrowia - tłumaczy Sarnecki.
Kiedy zmienić opony na zimowe? Kiedy zmienić opony na zimowe?

PZPO przypomina również, jak ważne jest sprawdzenie ogumienia przed dalszymi wyjazdami.

  • Weryfikacja opon i felg: to podstawowa czynność przed wyjazdem, która może zapobiec potencjalnym problemom na drodze. Uszkodzenia mechaniczne, nacięcia, spękania czy ubytki bieżnika zwiększają ryzyko wypadku - szczególnie przy autostradowych prędkościach. Dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom.
  • Sprawdzenie głębokości bieżnika: jeśli jeździmy na oponach już kilka sezonów, najlepiej sprawdzić w 3-4 miejscach na bieżniku opony wykorzystując do tego miernik głębokości (głębokościomierz lub suwmiarkę) lub po prostu używając np. monety 5 zł. Przepisy zabrania stosowania opon z wysokością bieżnika mniejszą niż określona jako bezpieczna przez producenta opony wskaźnikiem zużycia. Jeśli go nie ma - to bieżnik musi mieć min. 1,6 mm. Jednak w praktyce często opony z bieżnikiem 3-4 mm już nie zapewniają bezpiecznego prowadzenia w czasie deszczu.
  • Dostosowanie opon do pory roku: jeśli jest jesień, warto korzystać z dedykowanych opon zimowych lub całorocznych, które zapewniają odpowiednią przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Jazda na oponach letnich w niskich temperaturach jest przede wszystkim niebezpieczna - zmniejsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania.
  • Zadbanie o zapas: koło zapasowe czy dojazdowe to też ogumienie, w którym należy weryfikować stan ciśnienia. Nigdy nie wiadomo, kiedy będzie nam potrzebne. Prawidłowy poziom ciśnienia w kole dojazdowym opisany jest wyjątkowo na boku opony.


Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w aucie? Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w aucie?
Kable rozruchowe - jak je podłączyć prawidłowo? Kable rozruchowe - jak je podłączyć prawidłowo?
mJ

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (39)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane