• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uber, Bolt i Free Now zalegalizowane?

mJ
3 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrolowali uberowców, 60 wykroczeń
Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami. Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami.

Zdaje się, że w końcu rząd postanowił zakończyć toczącą się od kilku lat wojnę między taksówkarzami a kierowcami korzystającymi z aplikacji do przewozu osób. 1 czerwca w życie weszły rozporządzenia dotyczące legalizacji działalności takich firm, jak: Uber, Bolt czy Free Now.



Wszyscy przewoźnicy na równych zasadach



Z usług których przewoźników korzystasz częściej?

Próby uregulowania działalności przewoźników korzystających z aplikacji trwały od kilku lat. W ubiegłym roku udało się uchwalić przepisy, które mają załagodzić spór między taksówkarzami a takimi firmami, jak: Uber, Bolt czy Free Now. Czy rzeczywiście tak się stanie?

Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana "Lex Uber", weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. Resort zdecydował jednak, że do końca pierwszego kwartału obowiązywać będą przepisy przejściowe. Kierowcy trudniący się przewozem osób z wykorzystaniem aplikacji miały do 31 marca uzyskać licencję taksówkarską na uproszczonych zasadach, m.in. bez egzaminu z topografii miasta, a kasę fiskalną i taksometr miała zastąpić aplikacja mobilna.

- Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym zakłada zapewnienie równych zasad na rynku taksówkarskim w Polsce. Z jednej strony ułatwia dostęp do zawodu taksówkarza poprzez zniesienie lokalnych egzaminów z topografii oraz dopuszcza wykorzystanie nowych zdobyczy technologii, takich jak wirtualny taksometr w aplikacji mobilnej. Z drugiej reguluje tzw. okazjonalny przewóz osób i sprawia, że każda usługa transportu samochodem osobowym w mieście to od teraz usługa taxi - a co za tym idzie, konieczność oklejenia samochodu, numeru bocznego oraz lampy na dachu. Dzięki temu nowoczesny przewóz osób staje się transparentny, a wszyscy przedsiębiorcy konkurować będą na tych samych zasadach - wyjaśnia Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce.
Dodajmy, że zgodnie z postanowieniami reformy tzw. wirtualny taksometr musi działać w połączeniu z... tzw. wirtualną kasą fiskalną. To nowy rodzaj kas niedostępny do tej pory na rynku. Rząd zajął się stosownym prawnym uregulowaniem tych dwóch kwestii.

W związku z pandemią koronawirusa w ramach założeń Tarczy Antykryzysowej okres przejściowy został wydłużony do końca września.

Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji? Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji?

Kluczowe rozporządzenia



1 czerwca w życie weszły trzy brakujące rozporządzenia - dotyczące właśnie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób (tzw. wirtualny taksometr), a także kas rejestrujących mających postać oprogramowania (tzw. wirtualnych kas fiskalnych).

- Trzecie rozporządzenie dotyczy grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Mówiąc wprost: grupy przedsiębiorców uprawnione do korzystania z kas wirtualnych - dodaje.
To tak naprawdę kluczowe rozporządzenia, które są kropką nad "i" w tym całym zamieszaniu i dają zielone światło na w pełni legalną działalność takich przewoźników, jak: Uber, Bolt czy Free Now.

- Warto dodać, że rozporządzenie, które zostało wydane do aplikacji mobilnej i które obowiązuje od 1 czerwca, to jest to samo rozporządzenie które w ubiegłym roku utknęło w Komisji Europejskiej. Z moich informacji wynika, że KE nie wydała zgody na korzystanie z urządzeń do obliczania przejazdów. Wygląda więc na to, że rozporządzenie zostało napisane jeszcze raz, podpisane i wdrożone w życie. Tak naprawdę te rozporządzenia nie mówią, jak jest od A do Z, mówią jak jest od A... Nie wskazano urzędu ani nie wypracowano procedur do weryfikacji i kontroli tych aplikacji mobilnych do rozliczania przejazdów, tzw. wirtualnych taksometrów - tłumaczy Dariusz Góralczyk, przewodniczący Krajowej Izby Gospodarczej Taksówkarzy.

Legalizacja, ale...



Reasumując, w związku z wydłużonym okresem przejściowym od 1 października każdy kierowca pracujący pod szyldem Ubera, Bolta czy Free Now będzie musiał posiadać stosowną licencję, a także wirtualne kasy i wirtualne taksometry. W innym przypadku wyżej wymienionym operatorom mają grozić kary finansowe. Owa licencja będzie bardzo uproszczona. Prawdopodobnie wystarczy, że kierowca zarejestruje działalność gospodarczą, przedłoży zaświadczenie o niekaralności z polskiego KRK i wystąpi o wydanie licencji.

Czy faktycznie wielkie zmiany nastąpią 1 października? Czas pokaże. Wszystko zależy od postępów wprowadzania wirtualnych kas fiskalnych.

- Z wirtualnego taksometru oraz kas wirtualnych nie można jeszcze korzystać, ponieważ żaden producent kas fiskalnych nie uzyskał jeszcze stosownych potwierdzeń, aby wprowadzić kasy wirtualne do użytku. Dopiero po wprowadzeniu wirtualnych kas fiskalnych na rynek reforma taxi zostanie zrealizowana w całości - zakończył Urban.
mJ

Opinie (158) ponad 20 zablokowanych

  • To wszystko, to tylko częsć całej machiny. (6)

    W tym wszystkim biorą udział setki firm. od dealerów samochodowych po biura rachunkowe. wszyscy na tym zarabiają tylko nie kierowca, a przynajmniej tak się wszystkim wydaje. Tak w rzeczywistości każdy jest zadowolony. Dealer skody już dawno zapowiedział,że nie wycofa ze sprzedaży Fabii 1,0 MPI z instalacją gazową,bo wszystkie spółdzielnie uberowo-boltowe łykają je za 650 pln miesięcznie wynajmując je dalej kierowcą zUukrainy za 2000/2200 Pln miesięcznie. Największe wypożyczalnie samochodów takie jak express wypychały do spółdzielni dziesiątki tysięcy samochodów na takich warunkach, jakich nawet sprzedawca nie jest w stanie zaproponować w full pakiecie,100000 tyś przebiegu w rok i wymiana na nową furę...

    Biura rachunkowe kasujące po 100/200 pln za kierowcę miesięcznie, opony, myjnie, serwisy, paliwo i kierowcy, a do tego masa innych usług,na których ktoś swoje zarobi... nikt nie pozwoli na to żeby te firmy wyparowały z kraju, pomimo tego, że mogą one robić wałki na odwróconym VAT, to ktoś, kto potrafi to policzyć, zsumować i wyciągnąć wnioski zauważy,że sam przejazd to tylko część zysków i to ta mniejsza.

    Wracając do taksówkarzy, sami sobie ten los zgotowaliście. chcieliście zmiany prawa i to wam się udało,a że prawo zostało przechylone na korzyść aplikacji? sami to zaproponowaliście.

    Cieszy również fakt, że na ostatnie kilka przejazdów uberem ,większość była realizowana przez kierowców korporacyjnych taksówek! Jak rozumiem pandemia dała się w znaki i trzeba próbować wszędzie gdzie jest pieniądz do wyciągnięcia? Nie mam z tym problemu, ale po co ten kwik, że apka jest zła,skoro sami z niej korzystacie?

    pozdrawiam

    • 7 10

    • Mylisz się... (1)

      Nie bardzo wiem o jakich kierowcach taksówkek jeżdżących dla ubera/bolta prawisz. Jeśli masz na myśli free now, to tam jest odwrotnie - do sieci taksówkarskiej właściciel zaczął przyjmować Ukraińców.

      Co do wcześniejszego akapitu: mylisz się, taksówkarze nie chcieli zmiany prawa, taksówkarze chcieli respektowania prawa przez inne podmioty. Temu służyły wszelkie protesty.

      • 1 1

      • Rozumiem twoje rozgoryczenie ale

        Nic się nie zmieni. Wśród taksówkarzy też istnieją spółdzielnie tylko w mniejszej skali... Zaraz się zacznie wachlowanie odpisami i znowu będzie kwik taksówkarzy

        • 1 0

    • Bo nie trzeba placic zusu 1430 zl tylko byc na umowie smieciowej ( zus ok. 70 zl/mc). Cala prawda!!!

      • 0 0

    • Nie kłam o wypychaniu dziesiątek tysięcy fabi (1)

      Są dostępne statystyki ile tych samochodów sprzedaję się w Polsce i łatwo sprawdzić bzdury jakie opowiadasz

      • 1 1

      • Czytaj ze zrozumieniem.

        Nikt nie napisał o dziesiątkach tysięcy fabii

        • 0 0

    • Mnie się tą Fabią dobrze jeździ

      • 0 1

  • Ha czyli złodzieje są dalej nielegalni. WItualne walenie klienta, pobieranie kasy bez kontaktu z nim, to dopiero walenie....

    • 6 5

  • Pamiętacie FluoTaxi , night rider,skorpion? (2)

    Też byli super , też tańsi inlepsi niż złotowy , nawet mieli busy co było mega przewaga a jednak zniknęli po paru sezonach . Czemu ? Tak samo będzie z boltami , przez dumpingowe ceny jakość spadnie a kierowcy policzą że się nie opłaca . Popatrzcie na Warszawie tam Uber jest dłużej , u nas póki co jeżdżą nowe i dobre aura ( powiedzmy że dobre , skoda i Dacia ) są jakieś wymogi dość wysokie a w Warszawie jechałem uberem starym audi i passatem B5 . Bo tam już policzyli że im się nie opłaca a w gda też policzą i będzie to samo .

    • 10 1

    • Ale co ciebie to obchodzi i martwi (1)

      Jak padną to ich problem nie twój.

      Widać że boli ciebie że nie można już kroić turystów 1000 zł z lotniska na Długą

      • 2 1

      • 1000 z lotniska

        Wes się obudź , przejedź się kiedyś taksówką to zobaczysz że z twojego 1000 nagle zrobi się 40 zł .

        • 1 0

  • Tedi (1)

    Jestem kierowca UBERA od 4 lat a wczesniej byle taksowkarzem 26 lat ta praca z uberem daje mi duzo satysfakcji i nie zsmienil bym na korporacje pozdrawiam pracownikow z UNERA

    • 1 17

    • Taksówkarz

      Ty byłeś taksówkarzem? Byłeś i jesteś frajerem i d*pkiem. Nieudaczniku.

      • 0 0

  • Nie ma żadnej wojny (2)

    Po prostu taksówki muszą spełnić wiele wymogów i ponosić wiele narzuconych kosztów i działają zgodnie z prawem i są legalne a te inne nie, łamią prawo i są nielegalne. Ale w tym kraju prawo nic nie znaczy

    • 13 3

    • Nielegalna konkurencja (1)

      Prawda jest taka że Uber wniósł na rynek odrobinę konkurencji, premiując najbardziej pracowitych ludzi. Niestety my tutaj w Polsce nie za bardzo lubimy, gdy ktoś wychyla się z szeregu i zaraz lecimy na skargę do rządu, że nam źle bo inni za bardzo się starają.

      • 2 1

      • Konkurencja jest wtedy gdy wszyscy mają równy start

        • 1 0

  • taksówki z ul. Chmielnej róg Stagiewnej.

    taksówki z ul. Chmielnej róg Stagiewnej. Dramat, mafia, gangsterka naciaganie na maxa. Uber i Bolt kilka razy mnie zwiódł ale i tak wole nimi jeździć niz taksówką.

    • 5 3

  • Poseł , minister , ksiądz czy lekarz może być karany a taksówkarz nie! Zostanę ukarany za jakiekolwiek przestępstwo i już się nie da wykonywać tak prestiżowego i dochodowego interesu.

    • 2 0

  • Sprostowanie

    Free Nie to normalna korporacja taksówkowa, która działa na podobnej zasadzie co Uber jednak mimo wszystko to taxi z licencją, ubezpieczeniem itp. dodatkowo mają zakaz jeżdżenia starymi samochodami. Mam już u nich prawie 40 przejazdów i nigdy nie podjechał szrot, śmierdzący w środku petami itp. Trójmiasto wprowadza czytelników w błąd

    • 1 2

  • Taxi -moje przemyślenia

    Jeżdżę z Sopot Taxi od zawsze,punktualnie i bez krążenia po mieście,bardzo sympatyczni taksówkarze,niektórzy pracują tam wiele lat.Może mam szczęście ,ale zawsze trafiłam na tych sympatycznych.Zawsze idzie sie dogadac co do ceny. Pozdrawiam

    • 8 2

  • Artykuł sponsorowany

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej dzielnicy Gdańska miała miejsce katastrofa autobusu w 1994 roku?

 

Najczęściej czytane