Wiadomości

stat

Diamentowy węzeł w Kowalach, pierwszy taki w Polsce

Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce.
Jeżeli węzeł Kowale powstanie zgodnie z zaprezentowanym właśnie projektem, będzie to pierwsze takie skrzyżowanie w Polsce. graf. trojmiasto.pl

Światło dzienne ujrzała koncepcja rozbudowy węzła Kowale na Obwodnicy Trójmiasta. zobacz na mapie Gdańska Jeśli skrzyżowanie powstanie w takim kształcie, będzie absolutną nowością dla kierowców. Powstanie tam tzw. węzeł diamentowy, w którym kierowcy będą mogli częściowo poczuć się jak w kraju o ruchu lewostronnym.



Jak oceniasz plany dla węzła Kowale?

bardzo dobrze, węzeł diamentowy to optymalne rozwiązanie

49%

dobrze, to ciekawy pomysł, ale kierowcy będą mieli problemy

25%

przeciętnie, będzie dużo zamieszania na drodze

15%

źle, węzeł diamentowy niczego nie rozwiąże

11%
Są gotowe wstępne założenia do koncepcji rozbudowy węzła Kowale, który łączy obwodnicę Trójmiasta z drogą wojewódzką prowadzącą do Kolbud i dalej.

Inwestycja zakłada przede wszystkim poszerzenie obwodnicy z dwóch do trzech pasów w obu kierunkach i dobudowę dodatkowych równoległych jezdni wzdłuż obwodnicy.

Do dwóch jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) zostanie poszerzona biegnąca nad obwodnicą droga będąc przedłużeniem gdańskiej ul. Świętokrzyskiej i ul. Staropolskiej na Kowalach.

Na największą uwagę zasługuje przebudowa węzła. Ma to być niespotykany dotąd na polskich drogach układ, tzw. diamentu.

Chodzi o to, że na ok. 200-metrowym odcinku, poszerzonym do dwóch jezdni, auta będą mijać się po przeciwnych stronach, niż na co dzień. Patrząc w kierunku Kaszub, jezdnia w kierunku Kolbud pobiegnie po lewej stronie (południowej), a jezdnia w kierunku Gdańska - po prawej (północnej).
Nad wszystkim ma czuwać sygnalizacja.

Skąd pomysł na takie rozwiązanie, rzadkie nie tylko w Polsce, ale i na świecie?

Inżynierowie ruchu uważają, że węzły diamentowe są mniej kolizyjne. Klasyczne skrzyżowanie dróg dwujezdniowych w kształcie węzła ma ok. 26 punktów kolizyjnych. Tymczasem diamentowy splot to "zaledwie" 14 miejsc kolizyjnych. Na diamentowym węźle jest także mniej cykli świateł.

W przypadku takich węzłów trzeba jednak ponadstandardowo dbać o znaki drogowe i wymalowane pasy, bowiem łatwo tu pomylić drogę i wjechać pod prąd.

Pierwsze tego typu skrzyżowanie, testowe, powstało w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych. Po latach testów i analiz kolejne zaczęły powstawać kolejne: dziś jest ich ok. 90.

Jeśli proponowane przez projektantów z firmy Europrojekt Gdańsk rozwiązanie zostanie wprowadzone na Kowalach, będzie to pierwsze tego typu skrzyżowanie w Polsce.

Przykład węzła diamentowego w Stanach Zjednoczonych.

Tak może wyglądać Węzeł Kowale po przebudowie.


Trzy warianty węzłów odrzucone

Projektanci brali pod uwagę jeszcze trzy inne warianty węzłów na Kowalach:

  • pełną koniczynę;

  • niepełną koniczynę z łącznicą półbezpośrednią;

  • półkoniczynę z rondami na ul. Staropolskiej.

- Analizy ruchowe, ekonomiczne i środowiskowe pokazały, że najlepszy w tym miejscu będzie właśnie wariant z węzłem diamentowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.

Kładka dla pieszych i rowerzystów

Na węzłach diamentowych ruch pieszy i rowerowy prowadzony jest między jezdniami. Z tego rozwiązania jednak na Kowalach zrezygnowano. Piesi i rowerzyści będą się poruszać nad obwodnicą po nowej kładce. Ma być ona na wzór istniejącego dzisiaj obiektu na Karczemkach.

Kładka dla pieszych powstałaby na północ od węzła Kowale. Ma ona jeden duży minus. Przedostanie się na drugą stronę obwodnicy oznacza pokonanie dłuższego dystansu rowerem i pieszo, niż gdybyśmy pojechali istniejącym wiaduktem.

Konsultacje społeczne

Projektanci zdają sobie sprawę, że ich propozycje naruszają szereg praw mieszkańców, w tym szczególnie prawo własności.

- Do tej pory spotykaliśmy się z przedstawicielami gminy Pruszcz Gdański i Kolbudy. Teraz chcemy przedstawić propozycje mieszkańcom. Stąd przeprowadzamy konsultacje, które będą w formie zgłaszania opinii i uwag w trakcie spotkania z zespołem projektowym - mówi Rafał Klein z Europrojekt Gdańsk.
Projektanci zapraszają zainteresowanych w środę 25 października 2017 roku, o godz. 18, do sali gimnastycznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borkowie, przy ul. Akacjowej 2.

Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się.
Obecnie węzeł Kowale to węzeł typu półkoniczyna. Od kilku lat węzeł w godzinach szczytu korkuje się. fot. Michał Jelionek/Trojmiasto.pl
Inwestycja bez zapewnionego finansowania

Województwo pomorskie zleciło opracowanie koncepcji dla rozbudowy węzła Kowale w celu określenia potrzeb terenowych i finansowych dla wspomnianego przedsięwzięcia. Rozbudową węzła zainteresowane są nie tylko władze województwa, ale też Gdańska i gminy Kolbudy. W zeszłym roku został podpisany w tym zakresie list intencyjny.

Obecnie przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finansowania. Przypomnijmy, że są też plany rozbudowy węzła Szadółki. Inwestycja również nie ma zagwarantowanego finansowego wsparcia.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (272)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.