- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (238 opinii)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (184 opinie)
- 3 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (109 opinii)
- 4 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (377 opinii)
- 5 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (283 opinie)
Wolniej znaczy bezpieczniej - polemika Tomasza Wawrzonka
W poniedziałek, 26 kwietnia, w portalu Trojmiasto.pl ukazał się artykuł pt. "To nie prędkość przyczyną wypadków na Grunwaldzkiej". Pozwolę sobie na polemikę z postawionymi tezami i wnioskami, jakie zdają się z nich wypływać - pisze Tomasz Wawrzonek, p.o. zastępcy dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W analizie, która została zaprezentowana w wymienionym artykule, podano przykłady sześciu wypadków ze skutkiem śmiertelnym, jakie miały miejsce na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa w latach 2015-2020, oraz dwóch wypadków, jakie zdarzyły się w 2021 r.
W związku z tym teza, jaką przedstawiono czytelnikom już w tytule artykułu, została przyjęta na podstawie jedynie ośmiu spośród wielu wypadków, jakie miały miejsce na tych ulicach.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni we współpracy z policją i innymi służbami odpowiedzialnymi także prowadził podobne analizy. Ponieważ koncentrowaliśmy się na latach 2017-2020, pozwolę sobie zawęzić porównanie z obu artykułów do właśnie tych lat.
Nadmierna prędkość - druga najczęstsza przyczyna wypadków
Jak wyglądają liczby? W latach 2017-2020 na obu wymienionych ulicach doszło łącznie do 197 wypadków, w których cztery osoby poniosły śmierć, a 219 zostało rannych. Dodatkowo zdarzyło się 3021 kolizji.
Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić można, że wnioski zaprezentowane w artykule zostały oparte na próbie wynoszącej 2 proc. - jeżeli uwzględnimy wyłącznie wypadki, natomiast przyjmując ogólną liczbę zdarzeń, to próba wyniesie 0,1 proc.
Przejdźmy jednak do przyczyn zdarzeń w kontekście danych uzyskanych ze statystyk policyjnych. W ich świetle wypadki, których podstawową przyczyną było "niedostosowanie prędkości do warunków ruchu", były drugimi najczęstszymi, jeżeli chodzi o wszystkie wypadki na wymienionych ulicach.
Łącznie było to 35 wypadków, w których 43 osoby odniosły obrażenia. Dodatkowo prędkość była przyczyną 860 kolizji. Stanowi to odpowiednio 18 proc. wszystkich wypadków i 28 proc. wszystkich kolizji.
Tu trzeba faktycznie zaznaczyć, że definicja "niedostosowania prędkości do warunków ruchu" ze statystyk policyjnych wydaje się dosyć obszerna, dlatego też prowadzone były bardziej szczegółowe analizy oparte o każdy konkretny wypadek. Wykazały one, że zdecydowana większość z nich była przy dobrej pogodzie, przy suchym asfalcie i przy braku innych nietypowych czynników wymagających dostosowania techniki jazdy.
Dla porównania podam tylko, że najczęściej występującą przyczyną wypadków było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (59 wypadków - 62 rannych).
Na drugim - wspomniana już prędkość.
Na trzecim miejscu znalazło się niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej (22 wypadki - 1 ofiara śmiertelna, 25 rannych).
Na kolejnych: nieudzielenie pierwszeństwa pieszym i rowerzystom (21 wypadków - 21 rannych), wypadki z winy pieszych lub rowerzystów (17 wypadków - 2 ofiary śmiertelne, 16 rannych) i niezachowanie bezpiecznej odległości (8 wypadków - 12 rannych).
Im wyższa prędkość, tym skutki wypadku są poważniejsze
Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden czynnik, co do którego myślę, że nie będzie między nami rozbieżności, a w artykule w Trojmiasto.pl nie został wypowiedziany. Im wyższa prędkość, tym skutki wypadku są poważniejsze.
Pozwolę sobie posłużyć się jednym z opisanych w artykule przykładów.
13 lipca 2018 r. ok. godz. 23:50 27-letnia kobieta próbowała przejść przez al. Grunwaldzką na wysokości zejścia ze schodów łączących ulicę Braci Lewoniewskich z al. Grunwaldzką.
Powinna podejść do najbliższego przejścia dla pieszych, które znajduje się ok. 80 metrów od tego miejsca. Jednak postanowiła przejść w miejscu, gdzie pasów nie było. Udało się jej przebiec przez jeden pas, niestety na środkowym została potrącona przez samochód ze skutkiem śmiertelnym.
Samochód jechał z prędkością ok. 70 km/h, czyli zgodną z obowiązującym wówczas na tym odcinku limitem.
Trudno powiedzieć, czy gdyby był tam limit obowiązujący obecnie, do wypadku by doszło, czy też nie. Jednak szanse na przeżycie po uderzeniu przez samochód jadący z prędkością 70 km/h są porównywalne z wygraniem szóstki w lotto. Przy prędkości 50 km/h wynoszą one ok. 30 proc.
Te 30 proc. to powód, dla którego wszystkie zaawansowane pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego kraje przyjmują 50 km/h jako maksymalną prędkość na terenach zabudowanych tam, gdzie mogą pojawić się piesi. Właśnie po to, żeby dać im szansę, żeby za swój ewentualny błąd nie musieli być karani karą śmierci.
Wydaje mi się, że powyższe zestawienie dowodzi, że teza przedstawiona w artykule nie broni się w zderzeniu z faktami. Mam nadzieję, że dzięki tej polemice łatwiej będzie zrozumieć motywy i argumenty, jakie przyświecały służbom miejskim wprowadzającym takie rozwiązanie.
Mniej wypadków, kolizji i ofiar po uspokojeniu ruchu
Odnosząc się na koniec do efektywności obecnie obowiązującej organizacji ruchu drogowego, pozwolę powołać się na rok 2010, kiedy rozpoczynaliśmy wdrażanie Gdańskiego Programu Uspokojenia Ruchu, który dziś jest znany mieszkańcom w formie stref TEMPO 30, skrzyżowań równorzędnych, fizycznych elementów spowolnienia jazdy.
Także i wtedy było wiele głosów krytycznych uważających, że jest to bezzasadne, nie da żadnych efektów, że nikt do tego nie będzie się stosował. Myślę, że przeszukując archiwa Trojmiasto.pl, także będzie można znaleźć trochę materiałów w tym duchu.
Jednak po ponad 10 latach ówczesnych decyzji bronią liczby. W końcówce dekady 2000-2009 średnioroczna liczba wypadków wynosiła ponad 600. Ginęło w nich 28 osób (17 pieszych), a ponad 720 zostawało rannymi.
W ostatnich trzech latach średnioroczna liczba wypadków to ok. 470, w których zginęło 12 osób (5 pieszych), a liczba rannych to ok. 550 osób.
Chcę podkreślić, że jesteśmy zdeterminowani, żeby liczby te konsekwentnie się obniżały i temu mają służyć decyzje takie jak ograniczenie prędkości na odcinkach al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa.
Jednocześnie będziemy dokładać wszelkich starań, żeby jak najszybciej prędkość 50 km/h stała się realną prędkością na tych ulicach.
Opinie (700) ponad 20 zablokowanych
-
2021-05-10 07:38
Mam świetny film z 09.05.2021 (1)
3xbmw i ograniczenie prędkości do 50. Wyścig od węzła przy placu Zebrań Ludowych do Oliwy. Ścigacze mają gdzieś ograniczenie.
- 18 1
-
2021-05-10 10:03
Wiec trzeba ich wyłapać i pozamykać
- 3 0
-
2021-05-10 07:41
Zdiz niech się zajmie tym co wychodzi im najlepiej - oglądaniem filmików na YouTube w godzinach pracy :)
- 19 8
-
2021-05-10 07:42
piękny wywód tylko przykłady nie były z ul. Zwycięstwa
tak to można każdą tezę udowodnić
- 30 7
-
2021-05-10 07:43
Al. Zwycięstwa i Grunwaldzka - strefa 90km/h tak być powinno (1)
- 20 10
-
2021-05-10 08:51
A nie jest? Kto tam jeździ 70km/h na godzinę. Paru dziadków w kapelusikach. Kozaczki w swoich wypasionych furach to nawet więcej niż 90km/h tną.
- 3 0
-
2021-05-10 07:48
Trasa od błędnika szeroka na trzy pasy.
Z jednym tylko wwjazdem czy tam dwoma. Może zróbmy do 30?
- 14 2
-
2021-05-10 07:49
Polska (6)
To poprostu Polska.. Na 3 pasmowej drodze zrobić 50 km/h. Idąc tokiem myślenia wolniej znaczy bezpieczniej zróbmy na obwodnicy 60 na autostradzie 100 km/h. Gratuluję Panu pomysłu.
- 29 13
-
2021-05-10 09:26
(1)
Gzie na obwodnicy czy autostradzie masz skrzyżowania jak na Grunwaldzkiej czy Al. Zwycięstwa? Ruch w mieście jest coraz większy, do tego dochodzą kierowcy jeżdżący "szybko i bezpiecznie" - i mamy efekty w postaci ograniczeń.
To sami kierowcy są sobie winni, bo nawet dotychczasowych ograniczeń nie potrafili przestrzegać.- 3 4
-
2021-05-10 09:33
Szkoda tylko, ze jesli sa bezkolizyjne skrzyzowania, jak np tunele dla pieszych, to z kazdego z nich robia przejscie naziemne. A pozniej sie dziwią, ze są oh, wypadki i kolizje, no jak to mozliwe?
- 3 2
-
2021-05-10 11:05
Musisz odwiedzic inne kraje w Europie (1)
No Niemcy, gdzie masz kilka pasów i 50 ogranixenie. I wszyscy tyle jadą. Kolejny Polak, który wie lepiej ile może jechać, pierwszeństwo też oceniasz na podstawie kto jedzie szersza droga? Pewnie tak
- 3 1
-
2021-05-10 13:13
Starsi Niemcy ogólnie owszem, ale teraz to już dawno i nieprawda.
- 1 0
-
2021-05-10 13:17
Uważasz, że prędkość nie ma wpływu na bezpieczeństwo?
Przetestuj waląc swoim Tico w ścianę przy 10 i 50 km/h, to się przekonasz.
- 0 1
-
2021-05-10 18:45
No to trzeba zwęzić jak to taki problem na 3 pasmówce jechać 50kmh
- 0 1
-
2021-05-10 07:52
Wolniej to dewiza całego urzędu miasta
Szczególnie dotyczy potrzeb mieszkańców. Wyłączeni z tego są znajomi i radni
- 20 5
-
2021-05-10 07:55
50 jest ok tylko zrobcie zielona fale (11)
Jadąc przepisowe 50 trafiamy na czerwone światła. Niech tristar da zieloną falę przy 50. Obecnie trzeba jechać około 65 żeby zdążyć na zielone. Nie zachęcacie do jazdy 50
- 99 30
-
2021-05-10 08:22
3 pasmowa droga na, której mogą znaleźć się ludzie... (4)
to może zakażmy ruchu samochodów i ciężarówek, statystyki na pewno wtedy poprawią się jeszcze bardziej...
o Piramowicza już wszyscy zapomnieli tak przy okazji- 23 11
-
2021-05-10 08:45
Wystarczy zrobić buspas (3)
I będą 2 pasy.
- 7 2
-
2021-05-10 09:23
Tam autobusy nie jeżdżą są tramwaje
- 3 2
-
2021-05-10 10:31
A z tych 2 pasów jeszcze jak w Oliwie można jeden zająć zwężając drogę co powoduje gigantyczne niebezpieczeństwo. (1)
Tam nagle z 3 pasów droga jest zwężona do 2 i wszyscy w tym miejscu zamiast bezpiecznie jechać swoim pasem zmieniają nagle pas ruchu. No i o tej głupocie to pan Tomasz nic nie pisze a to jest bardzo niebezpieczne miejsce.
- 2 3
-
2021-05-12 07:54
ta...
prawy pas który i tak blokują skręcający w opata jacka, a na pozostałym odcinku autobusy.
Bez przesady- 0 0
-
2021-05-10 08:28
Zastało po starym ograniczeniu.
Ciekawe swoją drogą, że jak było 70, to wszyscy zgodnie twierdzili że zielonej fali nie ma, a jak wypada powyżej limitu, cudownie powróciła :)
- 8 4
-
2021-05-10 08:33
(3)
Lata temu byla fala zielona przy tych 70 i nic sie nie dzialo absurd 3 pasmowka i 50 bo sie wykazac nalezy ...cyrk
- 15 12
-
2021-05-10 08:54
(1)
i tak oto przez nielicznych gamoni drogowych cierpią wszyscy , zakażmy wspinaczki na giewont albo ograniczmy wejście do połowy góry bo paniusie na szpileczkach nie potrafioa więc zakazać wszystim - tak to widzę
- 11 4
-
2021-05-10 09:33
Mniej więcej.
Nie stać nas na ratowanie tych paniuś, ani niewinnych ludzi którzy przez nich cierpią, więc musimy tego zakazać.
Inna sprawa, że nagle się okazało, że przy 70 była zielona fala, chociaż przed zmianą wszyscy zarzekali się że jej nie ma. Magia.- 2 4
-
2021-05-10 09:28
Lata temu był tam o wiele mniejszy ruch i było mniej skrzyżowań oraz zjazdów na parkingi.
- 2 2
-
2021-05-10 08:56
Zielone fale dla pieszych!
Stop przejściom dwuetapowym
+ Wydłużone zielone i większą częstotliwość
A w godzinach szczytu stop skracania zielonego dla pieszych aby rozładować korki i zwiększać przepustowość !
Stop robieniu dobrze kierowcom kosztem pieszych !- 12 10
-
2021-05-10 07:55
Wszyscy pchać samochody.
A do rowerów przyczepić wlecZony na linie wór ziemniaków bo tez za szybko jadą.
PS: wiadomo już dlaczego SKM jest taka wolna.- 7 3
-
2021-05-10 07:58
Mieszkaniec Gdyni (2)
Pan Wawrzonek jest mieszkańcem Gdyni. Zatem on na tych zmianach nie cierpi.
- 17 8
-
2021-05-12 07:58
a ty cierpisz? (1)
powiedz to tym, którzy ucierpieli w wypadkach. Przy prędkości 50 pewnie nic poważnego by im się nie stało (piszę o wypadkach z udziałem co najmniej dwóch aut). A tak połamane nogi, wstrząsy mózgu, uszkodzone kręgosłupy itp.
- 0 0
-
2021-05-12 12:09
według twojego dur...go myślenia ograniczmy ruch do prędkości 10km/h. Kolejny sprawny inacz..j
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.