• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w pierwszeństwie pieszych. Ustawa czeka na podpis prezydenta

Krzysztof Koprowski
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br. Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br.

Pierwszeństwo pieszych w momencie "wchodzenia na przejście" czeka już tylko na podpis prezydenta. Sejm zaakceptował drobną poprawkę Senatu dotyczącą korzystania z urządzeń elektronicznych podczas pokonywania jezdni. Ustawa wprowadza jednocześnie ograniczenie prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę oraz narzuca utrzymywanie bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu.



Czy zbliżając się autem do przejścia, zdejmujesz nogę z gazu?

O zmianach w przepisach ustawy - prawa o ruchu drogowym pisaliśmy szczegółowo w styczniu br.

Wówczas nowelizacja przepisów została przegłosowana przez Sejm i trafiła do Senatu, gdzie doprecyzowano tylko jeden drobny zapis dotyczący zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię i torowisko, na przejściu dla pieszych oraz - to właśnie poprawka Senatu - podczas wchodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych.

Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych



Co ważne, w ustawie podkreślono wyraźnie, że zakaz ten obejmuje korzystanie z urządzeń elektronicznych tylko "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Przypuszczalnie zapis odnoszący się do urządzeń elektronicznych będzie niezwykle problematyczny w interpretacji przez sądy, a jego wprowadzenie było bardziej efektem politycznego lobbingu niż faktyczną potrzebą wynikającą ze statystyk ruchu drogowego. Pominięto także kwestię pokonywania wydzielonych dróg rowerowych z telefonem w dłoni.

Badania z 2018 r. przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na podstawie obserwacji ponad 6,1 tys. pieszych wykazały, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście


Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych". Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Pierwszeństwo w momencie wchodzenia na przejście



Bez zmian natomiast pozostały inne zapisy projektu ustawy, które dotyczącą zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje się przepis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Ostrożność zachować powinien także motorniczy tramwaju:

Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.
Ponadto zachowanie ostrożności dotyczy pieszego:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Poparcie parlamentarzystów zyskały też nowe przepisy dotyczące ustalenia maksymalnej prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę tj. zarówno w dzień, jak i nocą.

Oczywiście inne limity prędkości będzie można nadal wprowadzać lokalnym oznakowaniem.

Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

Bezpieczna odległość na drogach szybkiego ruchu



Na drogach ekspresowych i autostradach zostanie wprowadzony obowiązek zachowania bezpiecznej odległości wynoszącej połowę prędkości wyrażoną w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie będzie jednak obowiązywać przy wyprzedzaniu, co podobnie jak w przypadku zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych, będzie przysparzało wielu problemów w interpretacji.

Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta



Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta Andrzeja Dudy. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych, poparcie nowych regulacji przez znaczną część opozycji oraz fakt, że zmiany w przepisach były jednym z elementów exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r., podpis prezydenta powinien być czystą formalnością.

Ustawa definiuje wejście w życie wszystkich ww. zmian z dniem 1 czerwca 2021 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Już to widzę jak przestrzegają to na A1 (1)

    Zderzak w zderzak do tego świecenie świateł aby zjechać szybko na bok bo"Pan" jezdzie.

    • 5 2

    • Jak byś nie był fletem i myślał za kierownica, to nikt by Ci nie siedział na zderzaku, obowiązuje ruch prawostronny i jedzie się prawym pasem, lewy służy do wyprzedzania, a jak nie umiesz wyprzedzić albo widzisz, że jedzie auto które ma większa prędkość to po prostu zostajesz na prawym pasie

      • 1 1

  • Aż dziw że tak długo czeka na podpis. Pamiętam ustawy pchnięte nocą a nad stanem podpisane przez długopisa.

    • 2 6

  • Opinia wyróżniona

    Najgorsze co może być!!! (11)

    Tu nie chodzi o bezpieczeństwo, tylko bezwzględne przypisanie kierowcy winy za potrącenie. Kto wierzy, że poprawi to bezpieczeństwo jest naiwny tak jak to, że obniżenie dozwolonej prędkości zmniejszyło liczbę wypadków. Sprawdźcie statystyki. Liczbę wypadków to mogą zmniejszać inwestycje w infrastrukturę i wszelkie elementy drogowe, oświetlenie przejść dla pieszych, ich lepsza widoczność dla kierowców, uświadamianie kierowców i pieszych, a przede wszystkim kultura i znajomość podstawowych przepisów drogowych wszystkich uczestników ruchu, bo to na tym się zaczyna i kończy. Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia.

    • 89 50

    • To proste. pokazuje i objasniam (5)

      Kierowca wiedzac że w przypadku potracenia na przejsciu bedzie zawsze jego wina w koncu zacznie sie stosowac do przepisów!! Zwolni, rozejrzy sie, upewni..... a nie cała naprzód jak jest obecnie, po trupach do celu bo to pieszy niech uwaza, co ja bede zwalniał. Tak jest. Wyprzedzanie na przejsciu to jest standard. Badania pokazują że 86% kierowców przekracza dozwoloną prędkość w obrębie przejścia! Nie jest tak? Jest! Czas coś z tymi bandytami zrobić

      • 31 11

      • Dobrze powiedziane

        • 11 2

      • dokładnie - w dodatku powinny być za zderzenia z niechronionymi uczestnikami ruchu bezwzględne kary więzenia.
        Nie długie wyroki, ale np. pół roku czy rok za kolizję nawet bez powaznych skutków.

        Po pierwsze kierowca by uważał, po drugie by się dwa razy zastanowił czy na pewno warto jechać samochodem.

        • 4 6

      • (1)

        Nie, kupić kamerę i ty jako pieszy nie dość, że resztę życia spędzisz na wózku to jeszcze odszkodowanie zapłacisz. Nadal w przepisach będzie wtargnięcie. Pieszy też musi się upewnić zanim wejdzie na to przejście, w nowych przepisach też jest taki punkt.

        • 6 6

        • a moim zdaniem taki wpis jak Twój
          powinien być od dziś karany
          bo judzisz i szczujesz,
          ktoś kogoś przez ciebie zabije

          • 2 0

      • Wyłudzacze odszkodowań zacierają ręce.

        • 1 3

    • Zwiększanie inwestycji w infrastrukturę zwiększa ilość wypadków smiertelnych, bo młotki jeżdżą szybciej. Tylko i wyłacznie surowe karanie kierowców, co naduzywaja swoich uprawnień.

      • 6 2

    • to bedzie oznaczc, ze nagle przejscia dla pieszych beda widoczne

      i kazdy bedzie rpzed nimi zwalnial. Na ta chwile, to fikcja a przejscie anwet przez pasy to ryzyko, kierowcy nawet nie zwalniaja jak na nich jestes

      • 7 1

    • I tak właśnie powinno być.
      Zresztą w polskim prawie również to obowiązuje, w postaci tzw. odpowiedzialności na zasadach ryzyka.
      Jazda samochodem jest obiektywnie niebezpieczna, więc kierowca ponosi odpowiedzialność za szkody związane z ruchem pojazdu, nawet jeśli nie ponosi winy za zdarzenie.

      W wielu krajach odpowiedzialność ta jest rozszerzona i właśnie kierowca ponosi cywilną odpowiedzialność za wszelkie zderzenia z niechronionymi uczestnikami ruchu i to na nim ciąży odpowiedzialność za ich uniknięcie.

      W Holandii jak zahamujesz gwałtownie samochodem i w tył uderzy rowerzysta jest to wina kierowcy. Dlatego że rowerzysta jest niechronionym uczestnikiem ruchu i ponosi odpowiedzialność na zasadzie ryzyka.

      • 3 2

    • To jedź tak, żeby nie potrącić pieszego. (1)

      Masz obowiązek zwolnć przed przejściem i wpuścić na nie pieszych. Ten przepis obowiązuje od 2010. Żadna nowość.

      • 7 2

      • A jaki to paragraf konkretnie?

        • 0 0

  • Przepis o zachowaniu odległości na ekspresówce to kpina. (3)

    W jaki sposób będzie to mierzone? Wystarczy pójść do sądu, spytać na podstawie jakiego urządzenia została zmierzona odległość między pojazdami?
    Oskarżyciel publiczny rzeknie na oko.
    I można już opuścić sale rozpraw.
    Dziękuję. Zrobiłem to pro bono.

    • 5 5

    • W Niemczech jakoś potrafią zmierzyć odległość między pojazdami na autostradzie

      • 0 1

    • Wprowadzony system e-Toll

      Będzie miał taką możliwość. Co więcej, będzie kontrolował wszystkie pojazdy na drodze objętej tym systemem.

      • 0 2

    • Wystarczy kamera w radiowozie

      Jak jedziesz 120 na zderzaku to pomiar na oko wystarczy na stwierdzenie że to mniej niż 60 metrów

      • 0 1

  • Po tym jak kucyk zlikwidowal światła na niby jednokierunkwej świętojańskiej tylko czekać na jeden wielki korkowy postój

    społecznicy, załóżcie sobie jakąś enklawę-sekte. Tam będzie Wam dobrze.

    • 10 3

  • Statystyki wzrosną o 200% zabitych na przejściach (7)

    Wyjątkowo zly przepis. Wystarczyło dodać: "pieszy powinien się zatrzymać i upewnić czy nic nie jedzie".

    • 23 8

    • Kiedyś już od przedszkola uczono dzieci popatrz w lewo popatrz w prawo znowu w lewo i dopiero wejdz na przejście a teraz ludzie głupieją !

      • 11 3

    • zmaleją o ile rowniez podniosą mandaty kierowcom (1)

      • 0 4

      • Mały człowieczku, idź ze swoimi fobiami gdzies indziej

        • 0 0

    • Na Litwie taka zmiana

      Dała 50% spadek liczby wypadków. Jest na świecie tylko jeden kraj, gdzie chwilowo wzrosła liczba wypadków i to tylko dlatego, że ta liczba była bardzo mała w dniu wprowadzania zmian.

      • 0 0

    • (1)

      "A jeśli wpadnie pod samochód, to ma przeprosić i naprawić szkody"

      • 2 0

      • taka tradycja... że muszą oddać furę...

        miś jak żywy

        • 0 0

    • lepiej byłoby dodać: 'kierowca powinien się zatrzymać i upewnić, że nikt nie idzie'

      • 1 1

  • Te zapisy o bezpiecznej odległości

    będą szybko do poprawki - zostawienie furtki na wyprzedzanie jest mało mądre, bo ''siedzenie na zderzaku'' w trakcie wyprzedzania jest częstsze niż w trakcie normalnej jazdy.

    Lepiej też chyba było zawrzeć zapis o odległości mierzonej w sekundach, np 2 czy nawet 3 sek odstępu (zapis o połowie prędkości odpowiada niecałym 2 sekundom).

    Ale generalnie ruch we właściwą stronę, choć przez pewien czas będzie sporo wzburzenia wśród kierowców.
    Kto jednak jeździł za granicą, ten wie, że można jeździć w ten sposób, jest sprawnie i bezpiecznie.

    • 0 1

  • Zgodnie z kodeksem (2)

    przejście dla pieszych to "powierzchnia jezdni" a zatem mogą mnie pocałować z nowymi przepisami. De facto niczego one nie zmieniają.

    • 12 5

    • Nie. To jest "przejście dla pieszych". Doczytaj, tam obowiązują specjalne prawa, nie takie jak na reszcie jezdni.

      • 2 3

    • kodeksu nie ma już od 30 lat

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    nie rozumiecie jednej podstawowej rzeczy. Ulice są dla samochodów a przejścia dla pieszych jak sama nazwa wskazuje dla pieszych. przed każdym przejściem dla pieszych kierowca ma zwolnić i upewnić się, że przejazd jest dla samochodu możliwy i bezpieczny. Dopiero wtedy pojazd może przejechać przez przejście dla pieszych. Jeżeli tego nie rozumiecie to powinniście niezwłocznie zdać swoje prawa jazdy!

    • 52 53

    • Bardzo dobrze napisane

      • 6 13

    • Żadne przepisy nie mówią, że kierowca ma zwolnić przed każdym przejściem

      Jest tak tylko jeśli jest na nim pieszy.

      • 4 5

    • Czy też to dotyczy rowerzystów ?

      • 4 0

    • (3)

      Wg prawa i logiki to na pieszym ciąży obowiązek zatrzymania sie przed przed przejsciem rozejrzenia się w obie strony i dopiero po upewnieniu sie że nic nie nadjeżdza wolno mu wejśc na pasy! Mało tego wejście na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd jest wykroczeniem, to jest wymuszenie pierwszeństwa! Jeśli nie znasz podstawowych zasad wpisanych w kodeks ruchu drogowego to może najpierw się dokształć a potem zwracaj uwage innym!

      • 5 3

      • (2)

        nic nie pojmujesz kolego, widzę że mentalnie jesteś w czasach gdy piesi w popłochu uciekali przed samochodami z przejść bo nadciągał wielki pan w polonezie czy innym fiacie. Nikt nie wejdzie pod nadjeżdżający pojazd ponieważ ten nadjeżdżający samochód ma to robić w taki sposób aby prze przejściem w każdej chili się zatrzymać i przepuścić pieszego. Po prostu na przejściu pieszy ma pierwszeństwo i kropka, jeżeli tego nie zrozumiesz to lepiej nie siadaj za kółko bo jeszcze spowodujesz nieszczęście dla siebie i innego człowieka.

        • 1 5

        • Tylko zrozum (1)

          że jak jest jeszcze na chodniku, to nie ma pierwszeństwa i nie może bez upewnienia się wejść na przejście.

          • 4 3

          • Ale teraz już będzie mieć i nareszcie będzie normalnie

            Wiec można darować sobie czczą gadkę.

            • 1 5

    • (1)

      Dokładnie tak.
      Jak kierowca nie potrafi tego sobie w głowie poukładać to niech sobie wyobraża że każde przejście to przejazd kolejowy i niech się zastanaowi jak zachowuje się na przejeździe kolejowym bez szlabanów i dokładnie tak samo niech się zachowuje na przejściach dla pieszych.

      • 3 6

      • To niech pieszy to samo pomyśli:)

        • 5 3

    • (2)

      A pieszy ma się rozejrzeć, ale po co? Dziwię się tylko, że piesi i rowerzyści są tak głupi, że narażają swoje życie, bo przecież w tym starciu szans nie mają... ja jako pieszy zawsze się rozglądam, tak mnie nauczono w latach 70-tych i stosuję tę zasadę do dzisiaj, zdarza się nawet że machnę kierowcy żeby jechał, ja tę sekundę dłużej postoję, bo mnie to nie zbawi

      • 5 2

      • Właśnie, bardzo słusznie zaznaczyłeś (1)

        Masz myślenie z lat 70. I to nie jest przytyk, to fakt, dziś już ludzie tak nie myślą. Masz mentalność poddanego, który kierowcy, który w ciepełku, przy radyjku, jednym ruchem stopy się może zatrzymać, a ty w deszczu, z siatami, będziesz warować aż sznur panów przejedzie. To właśnie takie myślenie powoduje, że jest u nas niebezpiecznie, brzydko, brudno i wszędzie daleko.

        • 1 7

        • Ty się naucz czytać ze zrozumieniem, napisałem o tym, że jako pieszy Zawsze się rozglądam a to, że przepuszczę auto odnosi się oczywiście do jednego a nie sznura aut:( ludzie, nie nauczyli was myśleć?:(( i jestem i pieszym i kierowcą i również przepuszczam pieszych... można? Można :)

          • 6 1

  • Nareszcie

    Bo co rednecki już wyprawiają na ulicach to przechodzi pojęcie

    • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku zadebiutowały trolejbusy Solaris Trollino 18?

 

Najczęściej czytane