• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w pierwszeństwie pieszych. Ustawa czeka na podpis prezydenta

Krzysztof Koprowski
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br. Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br.

Pierwszeństwo pieszych w momencie "wchodzenia na przejście" czeka już tylko na podpis prezydenta. Sejm zaakceptował drobną poprawkę Senatu dotyczącą korzystania z urządzeń elektronicznych podczas pokonywania jezdni. Ustawa wprowadza jednocześnie ograniczenie prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę oraz narzuca utrzymywanie bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu.



Czy zbliżając się autem do przejścia, zdejmujesz nogę z gazu?

O zmianach w przepisach ustawy - prawa o ruchu drogowym pisaliśmy szczegółowo w styczniu br.

Wówczas nowelizacja przepisów została przegłosowana przez Sejm i trafiła do Senatu, gdzie doprecyzowano tylko jeden drobny zapis dotyczący zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię i torowisko, na przejściu dla pieszych oraz - to właśnie poprawka Senatu - podczas wchodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych.

Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych



Co ważne, w ustawie podkreślono wyraźnie, że zakaz ten obejmuje korzystanie z urządzeń elektronicznych tylko "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Przypuszczalnie zapis odnoszący się do urządzeń elektronicznych będzie niezwykle problematyczny w interpretacji przez sądy, a jego wprowadzenie było bardziej efektem politycznego lobbingu niż faktyczną potrzebą wynikającą ze statystyk ruchu drogowego. Pominięto także kwestię pokonywania wydzielonych dróg rowerowych z telefonem w dłoni.

Badania z 2018 r. przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na podstawie obserwacji ponad 6,1 tys. pieszych wykazały, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście


Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych". Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Pierwszeństwo w momencie wchodzenia na przejście



Bez zmian natomiast pozostały inne zapisy projektu ustawy, które dotyczącą zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje się przepis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Ostrożność zachować powinien także motorniczy tramwaju:

Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.
Ponadto zachowanie ostrożności dotyczy pieszego:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Poparcie parlamentarzystów zyskały też nowe przepisy dotyczące ustalenia maksymalnej prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę tj. zarówno w dzień, jak i nocą.

Oczywiście inne limity prędkości będzie można nadal wprowadzać lokalnym oznakowaniem.

Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

Bezpieczna odległość na drogach szybkiego ruchu



Na drogach ekspresowych i autostradach zostanie wprowadzony obowiązek zachowania bezpiecznej odległości wynoszącej połowę prędkości wyrażoną w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie będzie jednak obowiązywać przy wyprzedzaniu, co podobnie jak w przypadku zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych, będzie przysparzało wielu problemów w interpretacji.

Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta



Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta Andrzeja Dudy. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych, poparcie nowych regulacji przez znaczną część opozycji oraz fakt, że zmiany w przepisach były jednym z elementów exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r., podpis prezydenta powinien być czystą formalnością.

Ustawa definiuje wejście w życie wszystkich ww. zmian z dniem 1 czerwca 2021 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • pklp

    co na to Budka Gomółka ?? czy chodzi w maseczce na grób dziadka Wiesława

    • 2 2

  • Tylko piesi z prawem jazdy wiedzą że nie mają pierwszeństwa (1)

    • 18 5

    • najgorsze jest to że kierowcy nic nie wiedzą o przepisach. to najgorsze.

      • 1 2

  • To teraz proszę o więcej miejsc parkingowych przy cmentarzach... wypada uczcić pamięć potencjalnych ofiar ludzkiej głupoty i co za tym idzie, durnej ustawy.

    • 9 3

  • (1)

    Ustawa dobra, pieszy powinien miec pierwszeństwo zawsze... Ale nie w naszym kraju. W zachodnich cywilizacjach gdzie zwolnienie / zatrzymanie swojego dyliżansu nie boli i panuje kultura jazdy, uprzejmość takie coś to norma. Takie zachowania to u nas nadal cecha charakterystyczna może połowy kierowców. Sebixy w swoich beemach dalej będą próć byle metr do przodu i dwie sekundy wcześniej.

    • 7 14

    • Czy istnieje wytłumaczenie tego fenomenu?

      Wiele razy wydziałem to zjawisko. W drodze na prom do Karlskrony kierowcy zachowują się w Gdyni tak, jakby nie istniały żadne przepisy i ograniczenia prędkości. Po zjeździe z promu w Karlskronie ci sami kierowcy jeżdżą jak na egzaminie prawa jazdy. Jak to wytłumaczyć? Ryzyko spotkania policji minimalne, ale kary naprawdę drakońskie, nie tylko pieniężne. Czy to działałoby by w Polsce?

      • 2 1

  • A fizyka gdzie??

    Niech nasz Rząd jeszcze za pomocą jednej ustawy wyłączy grawitację. Wówczas będziemy mogli latać, samochody będą zbędne i będzie mega bezpiecznie. Pozdrawiam pieszych z pierwszeństwem. Ta ustawa zainspirowała mnie i mam już pomysł na biznes - Zakład Pogrzebowy :D Będzie popyt :D

    • 4 5

  • Proponuję dać im pierwszeństwo nawet przed pociągiem. (1)

    • 15 6

    • To właśnie jest błędne myślenie.. "im" zapomina Pan, że każdy z nas jest pieszym, na drugim miejscu jesteśmy również innymi uczestnikami drogi. Natomiast my to ludzie, każdy jest inny. Różnimy się, jesteśmy starzy, młodzi, zamyśleni, zakochani. Miasto jest nasze, bez nas nie ma miasta, są tylko budynki. Chcemy w tym mieście czuć się jak w domu, bezpieczni.

      • 0 3

  • czas wjechać na chodniki (1)

    skoro piesi mają pierszeństwo na jezdni to samochody na chodnikach.

    • 4 9

    • Mam wrażenie, że już mają.

      W centrum Gdańska chodniki zastawione są autami.

      • 5 1

  • Prezydent dekoracyjny wszystko podpisze :-)

    • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Takie przepisy obowiązują we wszystkich państwach UE (19)

    I tam statystyki są o wiele lepsze. Mniej zabitych pieszych. Już dawno powinien zostać wprowadzony.

    • 61 37

    • a nawet na ukrainie

      • 3 2

    • mam pierszeństwo ale na sor (9)

      W Polsce dzieci od przedszkola i podstawówki uczyło się że gdy przechodzi się przez pasy czy jezdnie patrzy się najpierw w lewo, potem w prawo a następnie jeszcze raz w lewo i po upewnieniu się że można przejść przechodziło się na drugą stronę. Teraz nauczyciele będą dzieci uczyć że mogą wchodzić pod jadące samochody na pasy, bo maja takie prawo.

      • 12 12

      • teraz będą uczyć na kursach, że pieszego należy przepuścić na pasach (6)

        cywilizacja panie i stop tolerancji dla dziczy za kierownicą

        • 12 7

        • (5)

          obecnie pieszy ma pierwszeństwo na pasach, a mowa o tym ze jak bedzie 10 m od pasów to kierowca musi sie zatrzymac i poczekac az łaskawy pieszy zdecyduje się przejść.

          • 8 9

          • Jak z progami zwalniającymi.

            Dziękuj tym, którzy nie zwalniani i się nie zatrzymywali.

            • 4 3

          • Brednie (3)

            Jak jedziesz przepisowo, to zawsze się zatrzymasz. Jak pędziesz za szybko, to możesz mieć problem.

            • 5 9

            • (2)

              Samochód to nie koń komboju, że zatrzymuje się w miejscu.

              • 9 5

              • (1)

                więc oddaj prawko, jak nie umiesz przewidywać

                • 4 10

              • Ty umiesz przewidywać i jedynie na co Ciebie stać to karta rowerowa jasnowidzu.

                • 5 1

      • (1)

        I jest to największy błąd wychowania komunikacyjnego.
        W Holandii dzieci się uczy tego że na drodze są bezpieczne, bo kierowcy na nie uważają.
        W Polsce uczy się że kierowcy mogą wszystko i pieszy musi sam o siebie zadbać.

        Potem taki ktoś za kilkanaście lat zostaje kierowcą i wciela w życie to jak był od dziecka wychowywany.
        Holenderki kierowca uważa na pieszych, a polski ma pieszych gdzieś - przecież to piesi mają na siebie uważać.

        Wystarczy poczytać komentarze pod tym artykułem i włos się jeży - większość kierowców to potencjalni mordercy, którzy nie dość że są przeciwni temu prawu, to jeszcze otwarcie deklarują że nie będą go stosować bo to niemożliwe.

        • 2 4

        • U nas są święte krowy, nigdy nie patrzą czy coś nie nadjeżdża a teraz to już w ogóle będzie masakra... bo im się należy pierwszeństwo i tyle:(((

          • 3 0

    • Bo tam ludzie zanim wejdą na przejście, patrzą się czy coś nie jedzie. Tutaj po prostu wchodzą.

      • 8 6

    • W UE obowiązują też inne przepisy. Np limit alko 0,5 promila. (2)

      Jak kopiować przepisy z tej wspaniałej unii to po całości, a nie tylko wybiórczo.

      • 5 3

      • Jak tak, to może zaczniemy od zakazu wjazdu Dieslem do miasta?

        • 5 2

      • Chętnie

        Tylko ciekawe jak przeżyjesz konfiskatę prawa jazdy przy przekroczeniu o 20 km/h lub konfiskatę pojazdu...

        • 2 1

    • Takie przepisy obowiązują w UE, ale o lepszej organizacji dróg już zapominamy? (2)

      Część naszych dróg pamięta jeszcze czasy PRL gdzie natężenie ruchu było dużo mniejsze. Na zachodzie mają już pełną sieć autostrad, a w samych miastach (w miejscach o dużym natężeniu ruchu) przejścia z sygnalizacją, a jak jej nie, to są dobrze oświetlone i nie pozasłaniane jego okolice. U nas to jeszcze kuleje.

      • 4 2

      • Ah, ta retoryka "ale my dróg nie mamy" (1)

        Tylko 4 kraje UE mają większą sumaryczną długość dróg szybkiego ruchu od Polski. Konkretnie Hiszpania, Niemcy, Francja i Włochy (UK, nawet gdy w UE była, dróg szybkiego ruchu miała już mniej). Wszystkie te kraje są ludniejsze od Polski.

        • 1 1

        • Super matematycznie wygląda

          ale wystarczy popatrzeć na mapy, żeby się jednak okazało że u nas jest dużo więcej pustych plam szczególnie na północy i wschodzie. Szczególnie nijak się to ma bo jesteśmy jednym z większych państw Europy dodatkowo o niemałej gęstości populacji.

          • 0 0

    • przecież to nieprawda

      takie przepisy nie obowiązują we wszystkich krajach EU

      • 2 2

  • Do kierowców (tych lamentujących) (1)

    Jeśli któryś miał okazję i odwagę pojeździć swoim złomem po krajach UE to zapewne doskonale wie jak to wygląda. A tu lektura dla opornych:
    https://www.bezpieczne-przejscia.pl/blog/przepisy-dotyczace-pieszych-na-tle-innych-panstw-europejskich-czesc-2.html

    • 8 7

    • Tak mają dużo lepsze drogi

      a u nas myślą że to od samych przepisów to zależy.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane