• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w pierwszeństwie pieszych. Ustawa czeka na podpis prezydenta

Krzysztof Koprowski
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br. Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br.

Pierwszeństwo pieszych w momencie "wchodzenia na przejście" czeka już tylko na podpis prezydenta. Sejm zaakceptował drobną poprawkę Senatu dotyczącą korzystania z urządzeń elektronicznych podczas pokonywania jezdni. Ustawa wprowadza jednocześnie ograniczenie prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę oraz narzuca utrzymywanie bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu.



Czy zbliżając się autem do przejścia, zdejmujesz nogę z gazu?

O zmianach w przepisach ustawy - prawa o ruchu drogowym pisaliśmy szczegółowo w styczniu br.

Wówczas nowelizacja przepisów została przegłosowana przez Sejm i trafiła do Senatu, gdzie doprecyzowano tylko jeden drobny zapis dotyczący zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię i torowisko, na przejściu dla pieszych oraz - to właśnie poprawka Senatu - podczas wchodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych.

Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych



Co ważne, w ustawie podkreślono wyraźnie, że zakaz ten obejmuje korzystanie z urządzeń elektronicznych tylko "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Przypuszczalnie zapis odnoszący się do urządzeń elektronicznych będzie niezwykle problematyczny w interpretacji przez sądy, a jego wprowadzenie było bardziej efektem politycznego lobbingu niż faktyczną potrzebą wynikającą ze statystyk ruchu drogowego. Pominięto także kwestię pokonywania wydzielonych dróg rowerowych z telefonem w dłoni.

Badania z 2018 r. przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na podstawie obserwacji ponad 6,1 tys. pieszych wykazały, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście


Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych". Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Pierwszeństwo w momencie wchodzenia na przejście



Bez zmian natomiast pozostały inne zapisy projektu ustawy, które dotyczącą zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje się przepis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Ostrożność zachować powinien także motorniczy tramwaju:

Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.
Ponadto zachowanie ostrożności dotyczy pieszego:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Poparcie parlamentarzystów zyskały też nowe przepisy dotyczące ustalenia maksymalnej prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę tj. zarówno w dzień, jak i nocą.

Oczywiście inne limity prędkości będzie można nadal wprowadzać lokalnym oznakowaniem.

Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

Bezpieczna odległość na drogach szybkiego ruchu



Na drogach ekspresowych i autostradach zostanie wprowadzony obowiązek zachowania bezpiecznej odległości wynoszącej połowę prędkości wyrażoną w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie będzie jednak obowiązywać przy wyprzedzaniu, co podobnie jak w przypadku zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych, będzie przysparzało wielu problemów w interpretacji.

Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta



Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta Andrzeja Dudy. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych, poparcie nowych regulacji przez znaczną część opozycji oraz fakt, że zmiany w przepisach były jednym z elementów exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r., podpis prezydenta powinien być czystą formalnością.

Ustawa definiuje wejście w życie wszystkich ww. zmian z dniem 1 czerwca 2021 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • No i gitara (1)

    rząd kolejny raz dotrzymuje słowa

    Za PO tak nie było, ciekawe...

    • 3 1

    • Za PO ten przepis został wprowadzony!! Te zmiany obwiązują od 11 lat już !!

      PIS go tylko przepisał z rozporządzenia do ustawy.

      To zwykłe mydlenie ludziom oczów. Działania pozorowane.

      • 0 1

  • 50 dzień i noc (2)

    jak jadę 50, szczególnie przez miejscowości, w trasie, to wszyscy mi siedzą na d*pie, jakby się mieli zaraz e sr* ć. Każdy wie, że to fikcja, a policji nie widać.

    • 4 2

    • a co ci to przeszkadza? (1)

      niech se siedzą

      • 4 2

      • Bo trąbią cały czas a później z prawej wyprzedzają i hamują przed maską :/

        • 1 2

  • Te komorki to naprawde jest problem i nie tylko na przejsciach, czasami czlowiek ma "kociokwik" bo z kazdej strony gadaja przez komorke, jedni cos mrucza a inni pokrzykuja (chyba sa glusi), kiedys slyszalam jak jeden pan zapytal sie malolata czy rozmawia z kims z Australii, tamten zdziwiony powiedzial "nie" to pan zapytal "to dlaczego tak krzyczysz przez telefon", poskutkowalo, mowil troche ciszej ale i tak wszyscy slyszeli o czym rozmawial

    • 1 0

  • PO na koniec rządów chciało to prawo wprowadzić... nie zdążyli, a PiS było przeciw. Dziś PiS to wprowadza i tłumaczy to tymi samymi argumentami i na te same kont argumenty jest głuchy co PO kilka lat temu.
    Już teraz zdarzyło mi się że pieszy normalnie wszedł mi pod (prawie) pod koła dobrze widząc, że jadę z normalną prędkością... Zastanawiałem się czy tak mu się śpieszyło, czy jest zwolennikiem nowego prawa...
    Już zresztą pojawiają się filmiki z polski jak z Rosji... jak ludzie wskakują na maskę i udają poszkodowanych...

    • 2 0

  • Pieszy ma być współuczestnikiem ruchu i odpowiadać za to co się dzieje na drodze, a nie świętą krową. (7)

    To jest chore, że cała odpowiedzialność za zachowanie pieszych została przerzucona na kierowców.

    • 14 7

    • ah jacy biedni ci kierowcy (5)

      już nie da się pędzić 80 przez miasto i jeszcze przed przejściem będzie trzeba hamować

      • 4 6

      • Nawet jadąc 30 km/h np. ciężarówką nie zatrzymasz się, kiedy pieszy wejdzie ci prosto pod maskę. (4)

        • 10 3

        • to niech przejeżdża przez przejście 10kmh. proste (3)

          • 3 9

          • To poczytaj ilu ludzi, głownie starszych zostało rozjechanych przez np. cofającą ciężarówkę jadacą 2km/h (2)

            • 2 2

            • dobra, poczytam, tylko gdzie?

              • 3 1

            • no ale nie na przejściu raczej.

              na przejściu nie są problemem "cofające ciężarówki"

              • 2 1

    • na przejściu ma być świętą krową o to chodzi w tym

      po to są przejścia

      • 3 3

  • Będą stali przed przejściem myląc kierowcę a wyjdą w ostatniej chwili bo mają pierwszeństwo. (2)

    Wypadków będzie kilka razy więcej jak obecnie.Ustawa jest źle napisana.Polak po szkodzie głupi.

    • 15 5

    • Jak stoją nie mają pierwszeństwa, nawet gdy mają zamiar wejść (1)

      a i robienie tego tuż przed nadjeżdżającym pojazdem jest i będzie zabronione.

      • 0 1

      • ależ ty głupi.

        • 0 3

  • Podpis

    krwią pieszych

    • 5 1

  • przecież wiadomo, że Adrian podpisze (1)

    • 2 2

    • Dla ciebie zabugajcu Pan Prezydent.

      • 0 1

  • najważniejsze to zapis nakazujący utrzymanie odległośći - to faktycznie powinno poprawić bezpieczeństwo (1)

    pytanie tylko o egzekwowanie przepisu

    • 5 0

    • To jest przepis z bardzo poważnym błędem mówiącym że nie obowiązuje podczas wyprzedzania.

      Z zapisów dyskusji w podkomisji jasno wynika że chodziło o możliwość chwilowego zbliżenia się do pojazdu który jedzie wolniej i zamierza się wyprzedzić.
      A sformułowanie w ustawie jest takie że jadący lewym pasem obwodnicy nadal będą mogli siedzieć na d*pie bo wyprzedzają tych na prawym pasie.

      Pozostaje mieć nadzieje że policja i sądy będą to rozsądnie interpretować i wlepiać mandaty za jazdę na zderzaku.

      • 0 0

  • (2)

    Wystarczy zatrzymać się przed przejściem i spojrzeć w dwie strony. Jeżeli zbliża się samochód i wiem, że nie zdążę przejść zanim nadjedzie to nie przechodzę. Proste. Jeszcze nigdy nie miałem niebezpiecznej sytuacji. Natomiast piesi wchodzą na przejście i nawet nie patrzą, zobaczcie co się dzieję przy Madisonie.

    • 12 3

    • dlaczego pieszy miałby nie zdążyć? czyżby kierowca nie stosował się do przepisów i pędził przez przejście? (1)

      • 2 7

      • Dlatego że pieszemu wg kodeksu ruchu drogowego nie wolno wejśc na jezdnię wprost przed nadjeżdzający pojazd! Jest to wymuszenie pierwszeństwa i jest karalne jako wykroczenie! Pieszego także obowiązuje przestrzeganie kodeksu ruchu drogowego!

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane