• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile kosztuje wymiana baterii w "elektryku"?

mJ
18 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Bateria to bardzo drogi element samochodu elektrycznego. Bateria to bardzo drogi element samochodu elektrycznego.

To nie są tanie rzeczy - mawia klasyk. Niestety tak, bateria w aucie elektrycznym to najdroższy element całej układanki. I kiedyś, po kilku latach użytkowania, będzie trzeba ją w końcu wymienić na nową. Jaki jest orientacyjny koszt takiego zabiegu, i dlaczego tak drogo?




Baterie w samochodzie elektrycznym



Czy spodziewałe(a)ś się, że bateria w aucie elektrycznym jest tak droga?

Ogniwa zasilające silnik to najważniejszy, a zarazem najdroższy element samochodu elektrycznego. To od nich zależy w zasadzie wszystko. I to one, z czasem, ulegają wyeksploatowaniu. Ich efektywność spada z każdym rokiem użytkowania, aż w końcu przyjdzie taki moment, że któryś z właścicieli używanego "elektryka" będzie musiał wymienić baterię, bo zasięg w jego samochodzie spadnie tak bardzo, że jazda tym autem będzie mijała się z celem. Czy to w ogóle się opłaca?

Nie jest tajemnicą, że każdy kolejny cykl ładowania wpływa na obniżenie wydajności ogniw, a z czasem zmniejsza się ich pojemność. Dokładnie tak samo dzieje się ze smartfonami czy laptopami. Postępujące zużycie jest niestety nieuniknione.

Spory wpływ na kondycję akumulatorów w autach elektrycznych może mieć częstotliwość korzystania z ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania o dużym natężeniu. Duża moc, która przyjemnie skraca długi czas ładowania, wyraźnie wpływa na żywotność baterii.

Ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego? Nissan Leaf dla przykładu



Bateria to bardzo drogi element samochodu elektrycznego. Bateria to bardzo drogi element samochodu elektrycznego.
Ile zatem kosztuje bateria do auta elektrycznego? Usiądźcie, bo ceny zwalają z nóg. Weźmy dla przykładu bardzo popularny w Polsce model - Nissan Leaf. Załóżmy, że chcemy kupić używane auto z rocznika 2017-2018. Dziś, przy szalejących cenach na rynku wtórnym, taki samochód z baterią o pojemności 40 kWh kosztuje 90-100 tys. zł. Przebieg około 50-60 tys. km. Raczej przy takich przebiegach wymiana zestawu akumulatorów nie będzie konieczna, choć nigdy nie wiadomo. Dla używanego Leafa orientacyjny koszt wymiany baterii to ok. 70 tys. zł.

Zakładając, że konieczna byłaby wymiana w takim samochodzie, łączny koszt wyniósłby - w optymistycznym scenariuszu - 160 tys. zł (koszt zakupu auta + wymiana baterii). Dodajmy tylko, że cennik nowego Leafa z akumulatorem o tej samej pojemności startuje od 138 900 zł w wersji Acenta (nie wliczając rządowej dotacji na zakup auta elektrycznego). Tutaj przeszkodzą może być jednak wydłużony czas oczekiwania na realizację zamówienia.

Przepołowiony Nissan Leaf w gdyńskim salonie



Oczywiście można szukać w sieci używanych baterii, których koszt oscyluje w granicach 15-35 tys. zł. Czy znajdą się jednak chętni? Z drugiej strony to zdecydowanie niższy koszt od zestawu nowych akumulatorów.

Baterie mogą być jeszcze droższe. Zasada jest prosta: im klasa samochodu jest wyższa (choć zdarzają się wyjątki), a pojemność akumulatorów większa - to oczywiście cena zakupu nowych baterii adekwatnie wzrośnie. Może to być nawet 150 tys. zł. W przypadku małych "elektryków", decydując się na wymianę baterii, trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 30-80 tys. zł.

Zakup używanego auta elektrycznego - na co uważać?



Koszt wymiany baterii w samochodzie elektrycznym - ratunkiem gwarancja



Bateria to bardzo drogi element samochodu elektrycznego. Bateria to bardzo drogi element samochodu elektrycznego.
I choć w najnowszych autach elektrycznych stosuje się coraz lepsze i wolniej degradujące baterie, to do zakupu używanego samochodu na prąd warto podejść z głową. Takie auto należy sumiennie prześwietlić i przede wszystkim sprawdzić stan baterii - pojemność ogniw. Tutaj z pomocą powinien przyjść autoryzowany serwis danej marki. Fachowcy sprawdzą, czy przypadkiem nie pakujecie się w poważne kłopoty. Bo o ile pierwszy właściciel kłopotów mieć nie będzie, to kolejni mogą wpakować się na pokaźną "minę". Może się okazać, że po zakupie auta elektrycznego z rynku wtórnego drugie tyle będziecie musieli przeznaczyć na nową baterię.

Żywotność baterii w dużej mierze zależy od sposobu użytkowania auta. Niepokojącym sygnałem dla właściciela jest oczywiście wyraźny spadek jej pojemności. Pamiętajmy, że na każdą baterię nałożona jest gwarancja producenta, która z reguły obowiązuje przez osiem lat lub do 160 tys. km przebiegu. Jeśli w tym czasie użytkownicy zauważą spadek pojemności poniżej ok. 60-70 proc. początkowej wartości, akumulator zostanie wymieniony na nowy. Jeśli gwarancja wygaśnie, to właściciele zdani są już na własną kieszeń.
mJ

Opinie (210) 3 zablokowane

  • Jakie są koszty wyprodukowania baterii to takich samochodów

    I koszt energii do ich ładowania? Pierwiastki ziem rzadkich się kończą - ile będzie wojen o nie?
    Co się stanie z akumulatorami do samochodów, hulajnóg, rowerów elektrycznych itp?

    To nie jest ekologia. Ekologia to jest panel fotowoltaiczny na dachu z opłacalnym systemem wymiany energii z systemem ogólnokrajowym.

    • 4 0

  • Najważniejsze, ze akumulatory do polskich aut produkowanych w zakładach im. Marnowieckiego są tanie

    i dostępne. Dotyczy to oczywiście tez części.
    Populistyczna Partia Polski podniosła nas z kolan! ... i rzuciła na łopatki

    • 3 0

  • Wymiana ? Niekoniecznie baterii, ale całego autka. Tak jest w przypadku któregoś z modeli sławnej Tesli.

    • 0 0

  • I właśnie dlatego ja wolę jednak hybrydę. W mojej toyocie bateria jest znacznie mniejsza, więc i wymiana nie jest kosztowna. Najczęściej i tak problem z kilkoma celami (moja bateria ma ich ok 260) i wystarczy wymienić uszkodzone i wszystko jest OK. Koszt poniżej tysiąca. A do tego auto tańsze w zakupie i benzynowe. Lepsza opcja do miasta jak się w bloku mieszka. Elektryk to jak na razie tylko droga zabawka

    • 3 0

  • w razie pożaru... (2)

    ...akumulatora w elektryku , straż pożarna nie jest w stanie go ugasić, należałoby go włożyc do wanny z wodą jedynie, musi się wypalić, np w garażu podziemnym , np niedawno w Bruxeli, polecam wypowiedz szefa tamtejszych strażaków, temp osiąga ok 900 stopni C, cały blok nadaje się do rozbiórki....

    • 1 0

    • Przy 900 st. cały blok do rozbiórki?

      Coś bajdurzysz. Temp. palącej się komunistycznej meblościanki była wyższa. Nawet końcówka palącego się papierosa ma większą temp

      • 0 0

    • nie jestem zwolennikiem elektryków

      ale jak ci się spalinówka zajara to też masz szkodę całkowitą i możesz se go do śmieci wywalić

      • 0 0

  • Eko pełną parą i tony baterii, chemikali na śmietnik

    • 0 0

  • Elektryfikacja motoryzacji, bujda na resorach, przynajmniej w Polsce.
    Wspólny mianownik kasa!!!
    Potrzebna gruntowana modernizacja energetyki(poprawa efektywności) :
    w zakresie wytwórczości ale także przesyłu, a nie doraźne działania...
    w domyśle, stacje ładowania.
    Wzrastający koszt energii, ze względu na rosnący popyt...
    Rozwój !!!! równoległy !!!! energetyki atomowej i EKO.
    Sama EKO nie ma szans !!! na wyrównanie bilansu energetycznego, np. na Pomorzu.
    A sama elektro motoryzacja. To dziś olbrzymie koszty, o czym zresztą traktuje artykuł.
    Wymiana to jedno, utylizacja to drugie. A jak zdarzy się awaria ogniwa, to jeszcze inna bajka...
    O koszcie samego elektro auta, nie wspominając...
    Więc elektryfikacja motoryzacji w Polsce, to temat na wiele lat... do przodu.

    • 0 0

  • Puknijcie się w caban z tymi elektrykami

    zwykłego szarego Kowalskiego nie stać na elektryka a co dopiero wymienić baterię buhahaa

    • 0 0

  • Elektryki jak smartfony (3)

    Z elektrykami będzie jak ze smartfonami - 10 lat temu duża część krzyczała że jak to telefon bez klawiatury ?!? Jak jest dzisiaj każdy widzi.

    • 1 2

    • (1)

      no widzimy deb..lu 2-3 lata i w śmieci paaanie tego się nie naprawia nowa bateria czy naprawa oprogramowania to koszt nowego nastpnego kitu na 2 lata

      • 1 0

      • Możesz krzyczeć, możesz wyzywać, a prędzej czy później większość samochodów na drogach będzie elektryczna.

        • 0 0

    • 30 lat temu to każdy krzyczał po co ci sr*jfon

      teraz każdy ma i masz też efekty wydobycia trujących metali

      • 0 0

  • Niedługo

    Elektryki używane będą za śmieszne pieniądze.
    Mało kto będzie inwestował w wymianę akumulatorów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane