• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi z pierwszeństwem podczas wchodzenia na przejście. Sejm przegłosował zmiany

Krzysztof Koprowski
22 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowe regulacje dają pieszemu wchodzącemu na przejście pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami z wyjątkiem tramwaju. Kierowcy i piesi muszą także zachować "szczególną ostrożność". Nowe regulacje dają pieszemu wchodzącemu na przejście pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami z wyjątkiem tramwaju. Kierowcy i piesi muszą także zachować "szczególną ostrożność".

Sejm w czwartek zdecydowaną większością głosów przyjął nowelizację prawa o ruchu drogowym. Od 1 czerwca piesi zyskają pierwszeństwo przed pojazdami w momencie "wchodzenia na przejście". Ponadto wprowadzono ograniczenia w korzystaniu z telefonów na przejściu, ustanowiono minimalne odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu oraz ujednolicono prędkość w obszarze zabudowanym.



Czy jeżdżąc autem w krajach, gdzie pieszy ma pierwszeństwo przed przejściem, stosujesz się do tego prawa?

To już drugie podejście do zmian w przepisach dotyczących pierwszeństwa pieszych. Podobne rozwiązania próbowano wprowadzić w 2015 r., jednak wówczas na wniosek posła Aleksandra Pocieja z Platformy Obywatelskiej przegłosowano jego odrzucenie.

W czwartek nowy-stary projekt zmian zyskał znacznie większą aprobatę posłów. Poparli go wszyscy biorący udział w głosowaniu członkowie Prawa i Sprawiedliwości oraz Lewicy, a także większość Koalicji Obywatelskiej. Na "nie" głosowało niemal całe ugrupowanie Konfederacji.

Uwzględniając głosy wszystkich parlamentarzystów, za nowelizacją przepisów opowiedziało się 423 posłów, 22 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu, a 10 nie wzięło udział w głosowaniu (w tym z naszego regionu Jerzy Borowczak z KO).

Z Pomorza przeciwko opowiedzieli się: Tadeusz Aziewicz (KO), Jarosław Wałęsa (KO), Artur Dziambor (Konfederacja) oraz Michał Urbaniak (Konfederacja).

Przeciwny zmianom był również Grzegorz Braun (Konfederacja), który do Sejmu dostał się wprawdzie z okręgu wyborczego w Rzeszowie, ale wcześniej - podobnie jak Jarosław Wałęsa - ubiegał się o fotel prezydenta Gdańska.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście



Wyniki głosowania w podziale na ugrupowania w Sejmie. Wyniki głosowania w podziale na ugrupowania w Sejmie.

Pieszy zyskuje pierwszeństwo, wchodząc już na przejście



Co konkretnie zakłada nowelizacja przepisów? Wprowadza dwie kluczowe zmiany w pierwszeństwie pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje zapis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

- Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Zachowanie ostrożności dotyczy również pieszego:

- Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Czytaj także: Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego


Polska od lat jest w ogonie państw europejskich pod względem bezpieczeństwa na przejściach i jednocześnie jednym z nielicznych, gdzie pieszy nie ma pierwszeństwa, zbliżając się do przejścia. Liczba zabitych pieszych w przeliczeniu na milion mieszkańców w latach 2016-2018. Dane pozyskano od wydziałów policji lub urzędów statystycznych. Polska od lat jest w ogonie państw europejskich pod względem bezpieczeństwa na przejściach i jednocześnie jednym z nielicznych, gdzie pieszy nie ma pierwszeństwa, zbliżając się do przejścia. Liczba zabitych pieszych w przeliczeniu na milion mieszkańców w latach 2016-2018. Dane pozyskano od wydziałów policji lub urzędów statystycznych.

Zakaz korzystania z telefonów na przejściach dla pieszych



Ponadto w toku prac nad ustawą wprowadzono zapis, który w razie wypadków może przysporzyć problemów pod względem interpretacji i udowodnienia winy lub wręcz zachęci kierowców do próby fałszowania śladów na miejscu zdarzenia. Mowa tutaj o używaniu "telefonów i innych urządzeń elektronicznych":

- [Zabrania się:] Korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz na przejściu dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.
Warto przy tym podkreślić, że w 2018 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przeprowadzono badania w terenie, obserwując zachowania ponad 6,1 tys. pieszych, z których wynikało, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Są to wyniki bardzo zbliżone do zachowań kierowców. W 2015 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dokonano w terenie obserwacji zachowań ponad 19,6 tys. kierowców, w wyniku których stwierdzono, że 4,4 proc. używa telefonu, trzymając go w ręku w trakcie prowadzenia pojazdu.

W razie wypadku śmiertelnego rodzina pieszego może być na przegranej pozycji, ponieważ trudno będzie udowodnić, że pieszy nie korzystał z telefonu, który znaleziono obok ofiary. W razie wypadku śmiertelnego rodzina pieszego może być na przegranej pozycji, ponieważ trudno będzie udowodnić, że pieszy nie korzystał z telefonu, który znaleziono obok ofiary.

Minimalne odległości na "ekspresówkach" i autostradach



Nowelizacja prawa o ruchu drogowym wymusza też zachowanie minimalnej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych oraz autostradach. Zgodnie z treścią ustawy odstęp między pojazdami musi być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd, wyrażony w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie obowiązuje jednak przy wyprzedzaniu, co podobnie jak z używaniem urządzeń elektronicznych daje dużą swobodę do interpretacji, zwłaszcza na drogach wielopasowych, którymi z założenia są autostrady i większość dróg ekspresowych.

Nowe znaki na polskich drogach. Propozycje Ministerstwa Infrastruktury



Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Ponadto w ramach nowelizacji ujednolicono prędkość w obszarze zabudowanym. Po wejściu w życie przepisów nie będzie już podziału na godziny nocne i dzienne - przez całą dobę maksymalna prędkość (o ile nie stanowi inaczej oznakowanie) wyniesie 50 km/h.

Nowe przepisy od 1 czerwca 2021 r., ustawa trafi do Senatu



Pierwotnie wszystkie nowe regulacje miały wejść w życie już 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw, jednak ostatecznie ustalono vacatio legis na 1 czerwca 2021 r.

Przegłosowana ustawa trafi teraz do Senatu i ewentualnie ponownie pod głosowanie poprawek przez Sejm. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych i dużą jednomyślność parlamentarzystów, dokument niebawem powinien uzyskać podpis prezydenta Andrzeja Dudy.

Przypomnijmy, że zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych były zapowiedziane już w exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r. jako jeden z priorytetów działań rządu, przy czym Morawiecki mówił o "wprowadzeniu pierwszeństwa pieszych jeszcze przed wejściem na przejście", a nie jak to ujęto w ustawie podczas "wchodzenia na przejście".

Nowe przepisy mają uniemożliwić jazdę "na zderzaku" na drogach szybkiego ruchu. Nowe przepisy mają uniemożliwić jazdę "na zderzaku" na drogach szybkiego ruchu.

Kierowcy jeżdżą za szybko, dlatego nie stracą prawa jazdy



W nowelizacji przepisów, wbrew wcześniejszym zamiarom, nie zdecydowano się wprowadzić zasady odbierania prawa jazdy przy przekroczeniu o 50 km/h dopuszczalnej prędkości w obszarze niezabudowanym. Przepis ten nadal obowiązuje w obszarze zabudowanym.

Jak informowała w 2020 r. "Rzeczpospolita", o usunięciu tej poprawki zdecydowało... zbyt częste przekraczanie dopuszczalnej prędkości przez kierowców.

Według wyliczeń Związku Powiatów Polskich wprowadzenie tego rozwiązania na obszarach niezabudowanych zwiększyłoby liczbę decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy o ok. 40 tys. spraw rocznie, a to z kolei wymusiłoby zwiększenie zatrudnienia urzędników do obsługi tych spraw.

Zasada zachowania bezpiecznej odległości w ustawie nie dotyczy wyprzedzania. Zasada zachowania bezpiecznej odległości w ustawie nie dotyczy wyprzedzania.

Min. Sprawiedliwości ingeruje w przepisy ruchu drogowego



Przeciwne tym zmianom było także Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach uzgodnień międzyresortowych, które tłumaczyło, że byłby to zbyt restrykcyjny środek karny przy prędkościach rozwijanych na drogach w obszarze niezabudowanym.

Zdaniem resortu kierowanego przez Zbigniewa Ziobro w przypadku obszaru zabudowanego dodatkowe 50 km/h oznacza przekroczenie prędkości aż o 100 proc., podczas gdy na drogach ekspresowych (maks. prędkość 120 km/h) "tylko" o ok. 42 proc., zaś na autostradach (maks. prędkość 140 km/h) - ok. 36 proc.

Opinie (247) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Bzdura....

    Co za bzdura z tym zachowaniem odległości... Ocena takiej odleglosci jest nad wyraz subiektywna... Bardziej i lepiej mi się jeździ z zachowaniem dystansu opartego o zasadę sekund - czasowa od auta poprzedzającego...

    • 0 0

  • Przecież nic się nie zmieni (7)

    Od zawsze należy ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście - wszyscy to robią, a ci co nie dostrzegali pieszych z nieuwagi - i tak nadal nie będą ich dostrzegać. Przepis nie wymusi uważności. Ani niczego nie zmieni. Bo nie napisano, że "pieszy zbliżający się do przejścia" lecz "pieszy wchodzący na przejście". I bardzo dobrze! A przy okazji dowalono pieszym tym zakazem telefonów, hahaha!

    • 54 18

    • bo tak na prawdę, to jaka jest definicja (1)

      pieszego wchodzącego na przejście?

      • 2 2

      • Wchodzenie to pokonywanie granicy przejście - chodnik

        Wchodzącym na przejście nie jest osoba oczekująca na nie ani idąca w jego stronę.

        • 0 0

    • (2)

      pieszym dowalono czyli tez Tobie.. Chyba, ze jestes jednym z tych co samochodem do biedronki wjezdzaja

      • 5 2

      • Nic nie dowalono

        Bo to żaden zakaz używania, tylko używania w sposób utrudniający obserwację sytuacji na drodze. Czyli komunikatory, smsy itd. Rozmawiać normalnie można. Ale to już trzeba przeczytać akt prawny, a nie nagłówki.

        • 3 0

      • Nie korzystam z biedronki. A pod innymi sklepami parkuję najdalej jak się da, żeby uciec od rozszalałej w amoku zakupów tłuszczy obijającej drzwiami inne samochody.
        Nie wchodzę na przejście bez upewnienia się i obserwacji zamiarów kierowcy, wręcz kontaktu wzrokowego. Jako pieszy postępuję jakbym był kierowcą. Nie dowalono mi, ale bezmyślnym cielętom.

        • 11 5

    • czy to ta osławiona polska "życzliwość" pt cieszy cię że inni będą mieli gorzej?

      • 6 1

    • dokładnie. ten przepis obowiązuje przynajmniej od 2011r. Jest zapisany w rozporządzeniu w sprawie znaków

      Jedynie zmiany w taryfikatorze mogą coś zmienić...

      • 6 1

  • Pieszy i pierwszeństwo przed pasami (12)

    Jedna z głupszych zmian. Po pierwsze, stoją kwoki i gadają własnie przed przejściem One nie mają zamiaru przechodzić, za to kierowcy będa stali. Dwa, polscy husarzy będa specjalnie sie wpierniczać n przejście, bo przecież ma pierwszeństwo. Polacy to dzicz, będzie dużo wypadków. Co z tego że ma pierwszeństwo jak ma połamane nogi?

    • 29 23

    • Dokładnie. Kretyński przepis. Wyłudzacze odszkodowań już zacierają ręce. Pójdźmy krok dalej. Dajmy pieszym pierwszeństwo na torowiskach tramwajowych i kolejowych bo dlaczego by nie. Zróbmy zebry na ekspresówkach i autostradach.

      • 0 0

    • bedziesz placic ze swojego OC, zeby mi tego nogi wyprostowac (9)

      • 6 6

      • I co z tego? To ty będziesz 3 miechy w gipsie a nie ja (7)

        • 6 4

        • (6)

          I po tych 3 miesiącach + 6 na rehabilitację znowu będę chodzić. Ty będziesz spłacać odszkodowanie do końca życia.

          • 4 10

          • (1)

            Ot mentalnośc Polka... połamię nogi, ale udowodnię że moje jest na wierzchu... nie żal ci życia i zdrowia?

            • 7 4

            • Ot mentalność bandyty

              Zignorować przepisy i z premedytacją rozjechać, bo inny uczestnik ruchu jest słabszy. Ale i taki bandzior kiedyś trafia na silniejszego, w szczególności ciągnik siodłowy...

              • 0 1

          • (1)

            Po to jest OC, żeby nie spłacać.
            Doedukuj się.

            • 3 2

            • Przeczytaj OWU swojego własnego towarzystwa i co/do jakiej sumy ono dokładnie pokrywa

              Kredyt będzie mniejszy.

              • 2 1

          • Chyba że. (1)

            Proszę zauważyć że obowiązkiem pieszego jest upewnić się czy może bezpiecznie przejść, jeżeli pojazd będzie miał kamerkę na której będzie widać że włazisz bez upewnienia się na jezdnie w momencie w którym pojazd nie ma szans zareagować to nie dość że posiedzisz 3 miesiące w gipsie, to będzie mandacik do płacenia.

            • 9 3

            • Tak zaiste było

              I owszem, pieszy może mieć ciągle te 50 zł do zapłacenia w ekstremalnych sytuacjach. Ale sprawstwo kolizji i wszystko z nim związane (w tym odszkodowania) od momentu podpisania tej nowelizacji są już nie do uniknięcia przez kierowcę pojazdu.

              • 2 3

      • Kupie ci wozek inwalidzki

        • 1 0

    • Ale nie myl pojęć, nikt tu nie mówi o tym że pieszy będzie miał pierwszeństwo już oczekując na chodniku na przejście, był taki projekt ale on nie przeszedł!

      • 1 3

  • takie przepisy mogą wydawać tylko idioci lub osoby bez prawa jazdy

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Póki nie będzie na ulicach Policji i normalnych mandatów nic się nie zmieni. Wystarczy zobaczyć ilu kierowców zatrzymuje się np na czerwonym gdy jest zielona strzałka. Może 1/10

    • 68 26

    • głupi przepis:

      • 0 0

    • zielona strzałka

      Jestem tym dziwakiem, który zatrzymuje się przed przejściem, gdy jest zielona strzałka. Ile razy mnie strąbili za to, nie zliczę.

      • 3 0

    • (2)

      Bo ta strzałka nie powinna być zielona tylko pomarańczowa. Zielony kolor podświadomie jest odbieramy, że można skręcąć zaś pomarańczowy jest ostrzeżenieniem, że nie mamy 100% prawa przejazdu tylko warunkowe i trzeba być ostrożnym.

      • 15 5

      • Kierowca ma taki fragment plastiku w portfelu

        Który "certyfikuje" jego znajomość podstawowych znaków. Podświadomość jakoś w całej Europie nie musi być zmieniana kolorkiem. Niedługo problem będzie akademicki - tak, jak zniknęły strzałki stałe i w lewo, bo kierowcy ich nadużywali, tak znikną i te w prawo. Już znikają. Podziękować powinno się tym, co je ignorowali i przy okazji powodowali kolizje.

        • 3 0

      • Dobry pomysł.

        • 4 2

    • To jest problem mentalny (3)

      a nie kwestia przepisów czy milicji. Odpowiedzialność zbiorowa g... tu da bo wypadki powoduje jakiś tam ułamek procenta ludzi, którzy to mają gdzieś - równie dobrze można twierdzić że wypadki są dlatego że jeżdżą 60 zamiast 50 :)
      Ten problem tkwi głęboko w naszej kulturze i na każdym szczeblu, nie da się przy każdym postawić milicjanta, tu są potrzebne głębokie zmiany systemowe idące od samej góry.

      • 13 6

      • zauważ, że właśnie te zmiany idą od samej góry (1)

        Sejm jest jednym z elementów naczelnych władz państwa. Dzięki zmianom prawa można oczekiwać także zmiany zachowań kierowców - będą zwłaszcza po mieście musieli wolniej jeździć i bardziej uważać w pobliżu przejść. Zakaz palenia papierosów w lokalach zmienił kulturę palenia papierosów w naszym kraju i w innych krajach. Analogiczny skutek przyniesie również ta zmiana prawa.

        • 1 10

        • kiepski przykład - jak posłowie sami nie przestrzegają prawa, które tworzą.

          • 10 0

      • wysokie kary załatwiłyby sprawe

        jak bys miał zapłacic 1000zł zamiast 100zł to byś dwa razy pomyślał czy warto. czyz nie? niby takie proste... ale widac ze nie o bezpieczenstwo tu chodzi tylko o kase z mandatow.

        • 8 4

    • Masz w ogóle prawo jazdy albo chociaż skończone 18 lat?

      W większości wypadków zatrzymanie się przed zieloną strzałką nie daje absolutnie nic. skręcając z Grunwaldzkiej w Hallera, spod strzałki w lusterku widać tylko latarnię i słupki, nie sposób dostrzec chodnika ani ścieżki rowerowej. Nikt nie zatrzymuje się tam na strzałce bo każdy robi to przed przejściem dla pieszych gdzie dopiero widać czy ktokolwiek się do niego zbliża. Przepis powinien zostać zmodyfikowany żeby zatrzymanie następowało przed przejściem, nie przed strzałką.

      • 8 7

  • z wyjątkiem tramwaju.

    A gdzie równość wobec prawa???

    • 0 0

  • Baranki

    Powinni jeszcze dopisać, żeby pieszy ściągał kaptur z dyni, jak wchodzi na przejście. Widziałem g*wniarza, co to w kapturze wszedł na pasy, prosto pod samochód. Kretynem przeżył

    • 0 0

  • Pieszy

    Często jestem zmuszony przechodzić na przejściu dla pieszych na wysokości Zaroślaka. Już dwa razy gdyby nie mój refleks i doświadczenie na tym przejściu byłoby nie ciekawe. Standartem jest brak reakcji kierowcy na prawym pasie, gdy na lewym staje samochód.

    • 0 1

  • Jarosław Wałęsa ?

    Wstyd mi, że głosowałem na Pana Wałęsę w poprzednich wyborach. Po prostu mi wstyd.

    • 1 1

  • (5)

    Mnie od dziecka uczono że przed przejściem muszę się zatrzymać, rezejrzeć w obie strony i dopiero gdy widzę że nic nie jedzie mogę bezpiecznie przejść na drugą stronę, stosuję tę zasadę i nigdy nie zdarzyło mi się żadne zagrożenie na pasach. I mimo zmiany przepisów nadal tak będę przechodzić, moje życie i zdrowie jest cenniejsze niż udawadnianie komuś że mam pierwszeństwo!

    • 55 10

    • Dalej zasada ostrożności obowiązuje pieszych. Zmiana dotyczy kierowców.

      Mają ustąpić pod rygorem prawnym. Oczywiście gdy są celebrytami, sędziami, politykami to nie obowiązuje.

      • 0 1

    • Jedyny mądry tutaj!

      • 3 3

    • Rozejrzeć się trzy razy: w prawo, w lewo i ponownie w lewo (2)

      • 4 5

      • To chyba w Anglii

        • 6 2

      • i 10 razy nie zaszkodzi:)

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Porsche?

 

Najczęściej czytane